Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی: به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی، ۹ شهریور به مناسبت نجات ماریتا، تنها توله بازمانده از واقعه دلخراش شهرستان بافق در سال 1373، به‌عنوان «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» نام‌گذاری شده است. روز ملی حفاظت از یوزپلنگ، نمادی برای حفظ و مراقبت بیشتر از این گوشت‌خوار در حال انقراض است.

بر اساس همین گزارش، سید محمدحسین استاد مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین، با اشاره به روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی گفت: انقراض گونه‌های جانوری اصیل و ارزشمند ایرانی دل هر ایرانی حامی محیط‌زیست را به درد می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما جانوران ارزشمند بسیاری را نظیر ببر ایرانی از دست‌داده‌ایم و تمامی این موارد نتیجه عدم آگاهی‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب برای بزرگ‌سالان و عدم آموزش صحیح کودکان و نوجوانان است.

وی افزود: شایسته نیست گونه‌های آسیب‌پذیر و در حال انقراض نظیر یوزپلنگ ایرانی، از سوی کودکان موردحمله و تعرض قرار گیرد و جان خود را از دست بدهند. امروز ما ابزارهای آموزشی نوین و شبکه‌های اجتماعی قدرتمند را در اختیار داریم و باید از این فرصت طلایی در جهت آموزش صحیح فرزندان این مرزوبوم استفاده کنیم.

استاد تصریح کرد: با اقدامات سلبی و راهکارهای صرفاً درمانی نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست‌یافت. اعتقاد من این است که با آموزش صحیح، افزایش آگاهی و استفاده خلاقانه متولیان امر از شبکه‌های اجتماعی، مسأله برای مردم روشن می‌شود و خود به محافظان و حامیان اصلی گونه‌های جانوری در حال انقراض تبدیل می‌شوند.

مدیر روابط عمومی بانک ایران‌زمین با اشاره به اهمیت آموزش کودکان و نوجوانان در خصوص حمایت از محیط‌زیست در تمامی شاخه‌ها و محورها، اذعان کرد: در این زمینه، تنها آموزش دادن محیط‌بانان و بزرگ‌سالان کفایت نمی‌کند. باید به این موضوع حساس و ملی، در سطح کلان نگاه شود و آموزش مداوم کودکان و نوجوانان در خصوص آشنایی و حفاظت از گونه‌های مختلف جانوری، در اولویت قرار گیرد.

این کارشناس رسانه با اشاره به اینکه نسل جدید و نسل‌های بعد از ما نباید اشتباه گذشتگان را تکرار کنند و بهانه آن‌ها نیز بی‌اطلاعی از میزان اهمیت موضوع باشد، تأکید کرد: تردید نکنید که نسل آموزش‌دیده می‌تواند بازوی توانمند محیط‌زیست در کنار محیط‌بانانی باشد که در این زمینه مشغول خدمت و جان‌فشانی هستند.

استاد گفت:ما صاحب کودکان و نوجوانانی بسیار باهوش و تأثیرپذیر هستیم. آنچه در سال 1373 در بافق اتفاق افتاد، خروجی یک غفلت آموزشی- فرهنگی دردناک در سطح وسیع و یک نگاه غلط به حیطه حفاظت از محیط‌زیست طی سالیان متوالی بود. ما نمی‌توانیم کودک و نوجوان ناآگاه و آموزش‌ندیده را در این‌گونه حوادث مقصر بدانیم.

وی اضافه کرد: آنچه باید بیش‌ازپیش به آن توجه شود، این است که مهم‌ترین اقدامات در راستای تضمین بقای این جاندار، ممانعت از هرگونه شکار در زیستگاه‌های یوز،‌ توقف فعالیت‌های معدن‌کاوی، عدم عبور جاده‌های جدید از داخل زیستگاه‌های ده‌گانه یوز و اطلاع‌رسانی‌های مداوم است که هر یک سهم به سزایی را در نجات این گونه ایفا می‌کنند.

 4 شهریور به مناسبت شهادت محیط‌بان فقید، یحیی شاه کوه محلی به‌عنوان روز ملی محیط‌بان و 9 شهریور نیز به مناسبت روز نجات ماریتا، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست حوادث کودکان درد روز ملی حفاظت از یوزپلنگ یوزپلنگ ایرانی حال انقراض محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۸۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس

به گزارش خبرآنلاین، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: محیط بانان شهرستان فریمان، در حین گشت و پایش منطقه تحت مدیریت سازمان، لاشه یک قلاده پلنگ را در ارتفاعات منطقه شکار ممنوع «کلیلاق » این شهرستان کشف کردند.

مهدی اله پور روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در بررسی‌های مقدماتی محیط بانان، نشانه‌ای از تیراندازی روی لاشه پلنگ دیده نشده است.

وی اظهار کرد: علت مرگ پلنگ هنوز مشخص نیست و برای بیان دقیق علت مرگ و کالبد شکافی، لاشه به اداره حفاظت محیط زیست منتقل و ضمن نمونه‌برداری با همکاری دامپزشکی علت مرگ مشخص و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

منطقه شکار ممنوع کلیلاق به وسعت ۴۱ هزار و ۷۳ هکتار در حوزه سه شهرستان فریمان، زاوه و تربت جام قرار دارد.

حضور گونه های ارزشمندی همچون قوچ و میش، کل و بز، پلنگ و نیز تراکم پوشش گیاهی ازدرختان کهنسال اورس، گواهی بر پتانسیلهای غنی درمنطقه است که محلی برای زیست ذخایر ارزشمند ژنتیکی و تنوع مطلوب زیستی به شمار می رود این منطقه در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان فریمان در استان خراسان رضوی واقع شده است.

کوه کلیلاق با ارتفاع ۲۹۴۲ متر از قلل مرتفع منطقه و بلدنترین نقطه منطقه شکار ممنوع کلیلاق به حساب می آید و در این منطقه درختچه های زیربار (زرک کوهی) به وفور قابل مشاهده است.

منطقه 'کلیلاق' از تنوع زیستی غنی برخوردار است به طوری که حیواناتی مانند قوچ و میش وحشی، کل و بز، پلنگ و کفتار و انواع پرندگان، خزندگان و حشرات گوناگون را می توان در این منطقه مشاهده کرد.

هم اکنون ۲۱ درصد مساحت معادل دو و نیم میلیون هکتار استان خراسان رضوی که ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع است در قالب ۴۲ منطقه تحت پوشش حفاظتی محیط زیست است.

در حال حاضر ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۷ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در خراسان رضوی زیست می کنند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902094

دیگر خبرها

  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم
  • آغاز نخستین بازرسی و نظارت خانه‌های محیط زیست کشور از گیلان
  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • بازرسی از کارگاه های پرخطر تشدید می‌شود
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند