Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه گفت: توازن خودش یکی از معانی عدل است و عدل خودش به معنای موازنه میان امور است اما در ایران متاسفانه گفتمان اعتدال را مبتذل کردند وگرنه اعتدال لیبرال با اعتدال اسلامی تفاوت زیادی دارد.

به گزارش ایسنا، جلال دهقانی فیروزآبادی در نشست گفتمان دولت سیزدهم اظهار کرد: عدالت در هر گفتمانی یک معنا دارد و ما هم باید عدالت را در گفتمان خودمان تعریف کنیم، ضمن اینکه گفتمان‌ها باید معتبر باشند، شناخته‌شده باشند و باید قدرت برجسته‌سازی نقاط قوت خود و طرد گفتمان‌های دیگر را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: نسبت بین عدالت و عقلانیت را باید در نظر داشته باشیم چرا که عدالت انواع مختلف دارد و در یک منظومه باید آن را تعریف کنیم، همچنان که عقلانیت هم همین است و انواع گوناگونی دارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: نسبت بین عدالت، عقلانیت، توازن و تعادل را مشخص کنیم. در تعریفی که امام علی(ع) از عدالت دارند، عاقل و عادل را عیناً یکسان تعریف می‌کنند که یعنی یک رابطه این همانی میان‌شان وجود دارد.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: توازن خودش یکی از معانی عدل است و عدل خودش به معنای موازنه میان امور است. در ایران متاسفانه گفتمان اعتدال را مبتذل کردند وگرنه اعتدال لیبرال با اعتدال اسلامی تفاوت زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ما دو نوع عدالت داریم، یکی استحقاقی و یکی هم توافقی، اظهار کرد: بنابراین در عدالت توافقی عمدا بی‌عدالتی نمی‌شود اما ممکن است سهوا این اتفاق بیفتد. پس عدالت توافقی چیزی است که می‌توانیم به آن برسیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: عزت نفس و عزت ملی از اموری است که در عدالت تعاملی و سیاست خارجی باید مورد توجه قرار گیرد. عقلانیت عملی مطابق با میانه‌روی در روش است و عاقل تندروی و کندروی نمی‌کند.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: در سیاست خارجی می‌گوییم عقلانیت همه فکر می‌کنند یعنی عقلانیت ابزاری، در حالی که باید با سایر انواع عقلانیت هم همراه شود. پس ما باید عقل زمینه‌ای را هم داشته باشیم که عدالت رویه‌ای را حفظ کنیم.

وی در پایان گفت: عقل ارتباطی هم اهمیت زیادی دارد چراکه به فهم مردم کمک می‌کند تا به اندازه درک آنان با ایشان سخن بگوید. ضمن اینکه عقل استدلالی هم برای توضیح مواضع ما و اینکه چرا کاری را انجام دادیم یا ندادیم لازم است و در نهایت اینکه عقل انتقادی هم به ما کمک می‌کند که در امور خود بازاندیشی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دولت سیزدهم دهقانی فیروزآبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۹۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس‌جمهور خبر داد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ روح الله دهقانی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور صبح امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت، اظهار کرد: رئیس‌جمهور کارگروه تخصصی برای ساخت هواپیمای جت تشکیل داد که 8 جلسه کارگروه تشکیل شده است.

وی افزود: مسئولانی از وزارت صمت، دفاع، راه و شهرسازی، سازمان هواپیمایی، ایرلاین های معتبر در این جلسات شرکت کردند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمع بندی این بود که یک هواپیمای جت  100 نفره طراحی شود، گفت: پیش قراردادهای 10 تا 12 جت هم بسته شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اندیشمندان دنیا به تغییر ساختار قدرت در جهان اتفاق‌نظر دارند
  • مهدی نصیری؛ سوژه‌ی متفکر یا شخصیت مبتذل؟
  • دهقانی فیروز آبادی: حجم قرارداد‌های بار اول در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۴.۸ برابر شد + فیلم
  • دهقانی از طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رئیس‌جمهور خبر داد
  • دهقانی: حجم قرارداد‌های بار اول در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل حدود ۴.۸ برابر شد
  • اقدامات خشن دولت آمریکا برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد حقوق بشر است
  • دلسوزی شاگرد منتظری برای شهید مطهری/ تشکیل 700 پرونده برای مشاوران املاک یک استان!
  • لزوم تبیین گفتمان وعده صادق توسط اساتید دانشگاه 
  • شهید مطهری صدای بلند عقلانیت انقلاب اسلامی بود
  • فروش دانش‌ بنیان‌ها طی سال گذشته به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسید