Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@01:13:59 GMT

فاصله اشنویه تا رفاه شهری

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۲۹۴۸۹

فاصله اشنویه تا رفاه شهری

سیدمرتضی احمدپور-همشهری آنلاین:

اشنویه‌ یکی از شهرهای جنوبی استان آذربایجان‌غربی و یکی از نزدیک‌ترین شهرها به مرکز این استان است و در 76کیلومتری جنوب ارومیه‌ قرارگرفته‌ است. این شهر حدود 75هزارنفر جمعیت دارد و با توجه به قرارگیری در محدوده مرزی ایران با کشورهای عراق و ترکیه،‌ یکی از شهرهای مهم کشور محسوب می‌شود، اما با برخی مشکلات شهری دست‌به‌گریبان است که رفع آنها نیازمند برنامه‌ریزی موثرتر مسئولان این شهر و همچنین استان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اشنویه‌ با توجه‌ به‌ مساعد بودن آب و هوا، پوشش گیاهی غنی و کوهستانی بودن، دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است و تا پیش‌از همه‌گیری ویروس کرونا سالانه گردشگران بسیاری از جاذبه‌های به‌ویژه طبیعی این شهر بازدید می‌کردند، اما این همه داستان نیست و روی دیگر سکه این شهر، روایتگر مشکلات و چالش‌هایی است که زندگی را برای مردم این شهر با سختی همراه کرده‌است.

این شهر سال‌هاست جاده دسترسی مناسبی به سمت ارومیه ندارد و با وجود نزدیکی به مرکز استان، نتوانسته از مسیر بزرگراهی استفاده کند. در کنار این موضوع، اشنویه از مراکز درمانی مناسبی نیز برخوردار نیست و بیماران مجبورند برای رسیدن به مهاباد یا ارومیه، مسیر دشواری را پشت‌سر بگذارند؛ بیمارانی که برخی از آنان خاطره تلخ بمباران شیمیایی این شهر در زمان جنگ‌تحمیلی رژیم بعث صدام برعلیه ایران را با جراحت‌های جان خود مرور می‌کنند.

در انتظار پایان ساخت بیمارستان 80تختخوابی
یک شهروند اهل اشنویه که به شغل طبابت نیز مشغول است، از نبود مرکز درمانی مناسب دراین شهرانتقاد می‌کند و می‌گوید: اوایل دهه90 بود که کلنگ ساخت بیمارستان این شهر به زمین زده شد. درابتدا قرار بود این بیمارستان 64تختخوابی باشد، اما یک‌سال بعد مسئولان از ساخت بیمارستانی 80تختخوابی خبر دادند؛ پروژه‌ای که باوجود گذشت سال‌ها، هنوز به سرانجام مطلوبی نرسیده‌است و شهروندان اشنویه هنوز چشم‌انتظارند.

«مسلم صفری» می‌افزاید: مردم این شهر مشکلات درمانی زیادی دارند و برای دریافت برخی خدمات درمانی باید به شهرهای دیگر مراجعه کنند؛ موضوعی که دردسرهای زیادی برای آنان به‌وجود می‌آورد و علاوه بر سختی راه، باید متحمل هزینه‌های بیشتری شوند.

وی اظهار می‌کند: شهروندان اشنویه خاطرات تلخی از مرگ عزیزان خود به‌دلیل نبود خدمات درمانی مناسب دراین شهر دارند و به‌خاطر کوهستانی بودن منطقه، در فصل زمستان امکان انتقال بیماران به ارومیه یا مهاباد دشواری‌های خاص خود را دارد.

صفری ادامه می‌دهد: نبود جاده مناسب به مرکز استان هم مزید برعلت شده و در مواقع اضطراری، امکان جابه‌جایی به مرکز استان را نداریم و بیماران در جاده‌ها معطلی زیادی دارند و خود این جاده هم به‌دلیل بروز تصادف‌های نسبتا زیاد، عامل مرگ و میر و جراحت‌های قابل‌توجهی است.

ورود فاضلاب به اراضی کشاورزی
اینها درحالی‌است که مشکلات مردم اشنویه به حوزه شهری و درمانی خلاصه نمی‌شود و کشاورزان این منطقه نیز با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستند. یک کشاورز اهل اشنویه به مشکل ورود فاضلاب به اراضی کشاورزی این منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: اشنویه شهری با پیشینه کهن کشاورزی است و نیمی از جمعیت این شهر در روستاهای اطراف این شهر زندگی می‌کنند. در اطراف اشنویه هم اراضی کشاورزی متعددی وجود دارد.

«سلیم امجدی» می‌افزاید: ورود فاضلاب‌های شهری به مزارع کشاورزی در داخل و اطراف اشنویه، مشکلی است که چندین سال است از آن رنج می‌بریم، اما انگار قرار نیست گام‌های موثری برای رفع آن برداشته شود و مسئولان مربوط تاکنون اقدامی که مشکل‌گشا باشد انجام نداده‌اند.

وی با بیان اینکه ورود فاضلاب به مزارع کشاورزی بهداشت و سلامت محصولات را پایین آورده‌است، اضافه می‌کند: متأسفانه کانال‌های آبیاری با فاضلاب تداخل پیدا می‌کند، اما کشاورزان پولی برای جداسازی این کانال‌ها ندارند و نیازمند حمایت دولتی هستند. مسئولان سریع‌تر باید برای رفع این مشکل مهم چاره‌اندیشی کنند.

طرح‌هایی برای رفع مشکل فاضلاب و جاده
گلایه‌های کشاورزان درحالی مطرح می‌شود که فرماندار اشنویه درباره مشکل ورود فاضلاب‌های شهری به مزارع کشاورزی، با اشاره به شرایط جغرافیایی این شهر اظهار می‌کند: مزارع کشاورزی در پایین‌دست این شهر قرار دارد و بارش‌های شدید، معمولا زباله و فاضلاب شهری اشنویه را روانه مزارع روستاهای پایین‌دست می‌کند که زمینه‌ساز گلایه شهروندان و کشاورزان می‌شود. تداخل کانال‌های فاضلاب و کانال‌های کشاورزی نیز این موضوع را تشدید می‌کند.

«عبدالسلام‌ مام‌عزیزی» می‌افزاید: مهم‌ترین دلیل بروز چنین مشکلی، نبود شبکه مدرن جمع‌آوری فاضلاب شهری است که البته این طرح در دست اجراست، اما سرعت مطلوبی ندارد که دراین زمینه جلسه‌هایی نیز برگزار شده و تسریع در اجرای پروژه‌های جمع‌آوری شبکه فاضلاب، پوشش بتونی کانال‌های جمع آوری پساب سطح شهر و همچنین نصب فیلترهای مناسب در محل تداخل کانال‌های پساب شهری و کانال‌های آبیاری کشاورزی، در دستورکار قرارگرفته است.

وی همچین با اشاره به آخرین وضعیت جاده دسترسی به ارومیه عنوان می‌کند: جاده اشنویه - ارومیه ۶۵کیلومتر طول دارد و ۳۰کیلومتر آن در حوزه استحفاظی اشنویه است که ۱۰کیلومتر آن بهسازی و آسفالت شده‌است. همچنین 5/5کیلومتر درحال تعریض و بهسازی و 5/14کیلومتر آن باقی مانده است.

فرماندار اشنویه اضافه می‌کند: در روزهای اخیر عملیات آسفالت و بهسازی محور اشنویه - ارومیه به‌طول ۱۱کیلومتر از محل رفع نقاط حادثه‌خیز و با اعتبار۳۳۳میلیارد ریال آغاز شده‌است و امیدواریم با پایان این طرح، شهروندان اشنویه تردد ایمن‌تری داشته‌باشند و بخش مهمی از مشکلات این حوزه رفع شود.

اختصاص اعتبار به بیمارستان اشنویه
مدیر شبکه بهداشت و درمان اشنویه نیز درباره چالش‌های زیرساختی حوزه درمان این شهرستان که گلایه‌های شهروندان را به‌دنبال داشته است، با اشاره به روند کند اجرای طرح ساخت بیمارستان این شهر می‌گوید: طرح ساخت بیمارستان ۸۰تختخوابی اشنویه که از چند سال قبل آغاز شده، درحال‌حاضر از  ۷۵درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است.

«حسین زرزا» با اشاره به ضرروت تزریق منابع مالی برای بهره‌برداری سریع‌تر از این بیمارستان اظهار می‌کند: ۴۰میلیاردتومان برای به پایان رساندن عملیات ساخت این بیمارستان اختصاص یافته که نیمی از این مبلغ، یعنی چیزی درحدود  ۲۰میلیارد تومان آن واریز شده‌است .

وی همچنین با اشاره به نقش قابل‌توجه خیران در تقویت زیرساخت‌های درمانی اشنویه، اضافه می‌کند: ساختمان سی‌تی‌اسکن این شهرستان از ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است که با همت خیران ساخته می‌شود و درمجموع تاکنون خیران نیک‌اندیش اشنویه یک‌میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان برای اجرای این طرح هزینه کرده‌اند و در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 625065 برچسب‌ها استان آذربایجان غربی مدیریت شهری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی مدیریت شهری ساخت بیمارستان مزارع کشاورزی ورود فاضلاب کانال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۲۹۴۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی؛ لسترسیتی قهرمان چمپیونشیپ در فصل 2023/24

دوری لسترسیتی از لیگ برتر چندان طولانی نشد.

در فاصله یک هفته تا پایان فصل 2023/24 چمپیونشیپ، قهرمانی لسترسیتی در این رقابت ها مسجل شد. روباه ها هفته گذشته بازگشت خود به لیگ برتر را قطعی کرده بودند.

رسمی؛ لسترسیتی به لیگ برتر انگلیس برگشت

لسترسیتی فقط یک فصل از لیگ برتر دور ماند و آنها با قهرمانی در چمپیونشیپ به بالاترین سطح فوتبال انگلستان برمی گردند. لسترسیتی امشب در جریان دیداری از هفته 45 چمپیونشیپ در زمین پرستون به برتری 3-0 رسید و قهرمانی خود را مسجل کرد. نایب قهرمان این رقابت ها از میان لیدزیونایتد و ایپسویچ تاون خواهد بود. در فاصله یک هفته تا پایان رقابت ها، ایپسویچ تاون با یک بازی کمتر نسبت به لیدزیونایتد از شانس بسیار خوبی برای نایب قهرمانی و صعود مستقیم به لیگ برتر برخوردار است.

 

از دست ندهید ????????????????????????

محمد مورایس؛ نام جدید سرمربی سپاهان؟ هالند، خیلی پیشرفت کردی و در سطح چمپیونشیپ شدی! واکنش هوادار تاتنهام بعد از کری‌خوانی نافرجام برای رایس (فیلم) بنر توهین‌آمیز بازیکن اینتر علیه ستاره میلان 

دیگر خبرها

  • رسمی؛ لسترسیتی قهرمان چمپیونشیپ در فصل 2023/24
  • پائو کوبارسی در آستانه تمدید قرارداد با بارسلونا
  • غرق شدگی یک جوان در محدوده امامزاده ردان
  • یک ماه و شش بازی حیاتی در انتظار پرسپولیس
  • بررسی روند مناسب سازی منازل سالمندان و معلولان اشنویه
  • افزایش و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی احترام به شهروندان است
  • ادعای عجیب تن‌هاخ: ما جذاب‌‌ترین تیم لیگ هستیم!‏
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳