Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-04@04:36:00 GMT

وضعیت کتاب‌های کودک در ایران چگونه است؟

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۱۱۲۱

وضعیت کتاب‌های کودک در ایران چگونه است؟

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در وضعیتی که از یک‌سو شاهد بی‌توجهی به محتوای کتب کودک و نوجوان هستیم و از سویی دیگر، سرانه مطالعه در بین این نسل به شدت رو به کاهش است، زمان آن رسیده تا استانداردهای کتب کودک و نوجوان رعایت شده و بر محتوای آن‌ها توجه شود چراکه این روزها به‌راستی وضعیت نگران‌کننده تولید کتاب‌ کودک و نوجوان در ایران را شاهد هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضرورت ارزیابی کتاب‌های مرجع فارسی کودکان و نوجوانان با معیارهای جهانی، رعایت کردن الزامات قصه‌گویی دیجیتال و افزایش سهم جایگاه بودجه‌ریزی دولت برای مؤسسات ادبی و تشکل‌های غیردولتی ویژه ادبیات کودک و نوجوان، بر ماهیت و کارکردهای بازی، آموزشی و فکری در کتاب‌های تولید شده در این عرصه، تدوین معیارهای مدونی برای خلق تصاویر کتاب‌های کودک و نوجوان در کانون و سایر انتشاراتی‌ها، تلاش در راستای افزایش سرانه مطالعه در خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان به دلیل هجوم بازی‌های رایانه‌ای و پویانمایی و فیلم‌های بی‌کیفیت شبکه‌های تلویزیونی ازجمله مواردی است که از سوی کارشناسان حوزه کتاب بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

مصطفی رحماندوست، نویسنده کودک در تشریح بزرگ‌ترین مشکل حوزه ادبیات کودک و نوجوان در مقطع کنونی مطرح کرد: الآن خانواده‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در زندگی بچه‌ها دارند. آن‌ها باید از هر مؤسسه، نهاد و سازمانی چشم بپوشند و به یاد بیاورند این بچه‌ها به دعوت آن‌ها به این دنیا آمده‌اند. باید زحمت بکشند، وقت بگذارند، خوراک خوب و لازم را از میان آثار منتشرشده پیدا کنند، با بچه‌های خود بخوانند و درباره آنچه خوانده‌اند حرف بزنند تا بچه‌ها علاقه‌مند شوند. مشکل اصلی ما این است که سطح مطالعه در کشور بسیار پایین است و سطح توجه به ادبیات بومی هم همین‌طور.

رحماندوست ادامه داد: از هیچ ‌سازمان و نهادی هم اکنون با برنامه‌هایی که وجود دارد، نمی‌توان انتظار داشت پاسخ بدهد و فقط خانواده‌ها هستند که باید دلشان به‌حال بچه‌ها بسوزد، دستش را بگیرند، از کتاب‌فروشی کتاب بخرند، آن را برای بچه بخوانند و درباره‌اش صحبت کنند تا علاقه‌مندی به مطالعه بالا برود. مشکل اصلی ما الآن بی‌توجهی خانواده‌ها به دلایل مختلف اقتصادی و اجتماعی به بچه‌هایی است که باید کتاب بخوانند تا فردای آن‌ها بهتر شود.

حجت‌الاسلام ‌والمسلمین علیرضا سبحانی ‌نسب، رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان استان قم با بیان اینکه کتاب کودک و نوجوان متولی ندارد، عنوان کرد: متولی نداشتن کتاب کودک و نوجوان موجب شده تا عده‌ای از این زمینه مناسب برای بهره جستن اقتصادی سودجویی کنند. نتیجه سودجویی آنان تخریب فرهنگ شده است. نشر کتاب کودک یکی از فعالیت‌های اقتصادی جذاب و با شخصیت است که خیلی‌ها علاقه‌مند آن شده‌اند اما به‌راستی‌که تا وقتی این جذابیت به نفع فرهنگ و کودک این مرزوبوم باشد خوب است؛ ولی گاهی عده‌ای وارد این گود می‌شوند که اساساً اعتقادی به فرهنگ بومی ایرانی ندارند؛ چه برسد به فرهنگ اسلامی.

وی ادامه داد: با غفلتی که مخصوصاً در هشت سال اخیر صورت گرفت و کتاب‌های ترجمه‌ای ناهمگون با فرهنگ ما بسیار افزایش یافت، به‌راستی ذائقه کودک و نوجوان ما آسیب دید. تغییر ذائقه مخاطبین همواره چیز بدی نیست. ولی اگر شما با کتاب‌هایی که ناهنجاری‌ها را ارزش جلوه می‌دهد و کودک یا نوجوان با خواندن چند رمان، ازآن‌پس تنها به‌دنبال پیگیری از آن جنس هنجارشکنی باشد این تغییر ذائقه تجلیل ندارد بلکه نیازمند مجازات و تنفر است.

وی با تأکید بر اینکه به‌راستی بزرگ‌ترین مشکل ادبیات کودک و نوجوان در ایران، نداشتن متولی دلسوز، کارشناس و اهل اقدام و عمل است، در پاسخ به اینکه نقش نهاد آموزش‌وپرورش دراین‌بین چیست؟ اظهار کرد: آموزش‌وپرورش در زمینه تولید محتوا نقش و مسئولیت مؤثری ندارد و نهایتاً یک مصرف‌کننده بزرگ است که گاهی می‌تواند با هشدار وارد کار شود که مثلاً فلان کتاب را بخوانید یا نخوانید.

انتهای پیام/

سیده سمیه حسینی کد خبر: 1109857 برچسب‌ها کتابخوانی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: کتابخوانی کودک و نوجوان خانواده ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۱۱۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور

امیر رجبی در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: این یک اتفاق بی سابقه در استان است و برونداد بیرونی آن این است که استان اردبیل به عنوان فرهنگ معروف شود و چهره استان اردبیل را به عنوان یک استان گردشگری در اذهان مردم ترمیم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: انتخاب روستاهای دوستدار کتاب در سطح کشور کارکرد اجتماعی و فرهنگی دارد و اگر استان اردبیل بتواند در سال جاری با همکاری نهادها پایتخت کتاب ایران شود قطعا می تواند بار مثبت فرهنگی اجتماعی در استان ایجاد نماید.

رجبی افزود: برنامه ها باید به ‌طور اختصاصی برای پایتخت کتاب طراحی شده و شامل مولفه‌های تناسب‌ با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی، تاثیرات پایدار در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی، اصلاحات بسترهای مطالعه و افزایش انگیزه مطالعه باشد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: استان اردبیل دارای ظرفیت ها و توانمندی هایی است که می تواند به عنوان «پایتخت کتاب ایران» انتخاب شود و در این زمینه باید تمام دستگاه ها و نهادها تلاش خود را در بارگذاری داده ها و فرم های خواسته شده انجام دهند.

رجبی افزود: نهمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران از سوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم از معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و نهادهای دیگر برگزار می‌شود.

کد خبر 6094774

دیگر خبرها

  • پایان جشنواره ملی "شعر کودک و نوجوان رضوی" در همدان 
  • پایان جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان + تصویر
  • نکوداشت چهره برجسته فرهنگ و ادب کشور «استاد جواد محقق» در همدان
  • جزییات جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی در همدان
  • انتخاب دو روستای اردبیل به عنوان روستای «دوستدار کتاب» در کشور
  • برنامه‌های جدید کانون پرورش فکری برای بچه‌ها
  • تمدید مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاه های کتابخوانی تمدید شد
  • برگزاری جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه
  • برگزاری جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در کرمانشاه