Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@22:16:29 GMT

روش‌های نوین اصلاح نژاد دام

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۲۱۳۴

روش‌های نوین اصلاح نژاد دام

با افزایش جمعیت کره زمین و نیاز مردم به محصولات دامی، روش‌های سابق برای پاسخگویی به این نیاز کافی نبودند و روش‌های نوینی مطرح شدند. امروزه دامداری و دامپروری وارد فاز جدیدی شده است که نیازمند ابزار و فناوری‌های جدید است.

 آمریکا از سال 2011 تا 2020 با بهره‌گیری از این روش‌های نوین، میزان تولید شیر دام‌های شیری به خصوص هلشتاین را حدود 14% افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پیشرفت چشم‌گیر در تولید شیر با استفاده از روش‌های اصلاح نژاد دام بر پایه ژنتیک در کنار روش‌های سنتی رخ داده است.

اصلاح نژاد ژنتیکی دام

دامدار در روش‌های سنتی، با توجه به شرایط ظاهری و بالینی دام دست به انتخاب برای جفتگیری می‌زند که این روش خطاهای متعددی نیز دارد.

در روش‌های نوین با استفاده از اطلاعات ژنوم و تحلیل و بررسی این اطلاعات، ژنوم بهترین دام‌ها را مشخص می‌کنند و سپس برای جفت‌گیری انتخاب می­شوند.

امروزه با پیشرفت علم ژنتیک دامداران قادر به تشخیص تمام ژن‌های موثر در دام خود هستند که باعث می‌شود با دقت بهتری تصمیمات خود را بگیرند.

فرایند اصلاح نژاد ژنتیکی دام عموما به ترتیب زیر است:

تهیه نمونه­ حاوی DNA گاو (نمونه خون، مو یا بخشی از بافت)
استخراج ژنوم با روش‌های آزمایشگاهی
تحلیل آن توسط متخصصین بیوانفورماتیک

اصلاح نژاد دام به صورت ژنتیک بیش از ۱۰ سال است که پایه اصلی دامداری‌های صنعتی جهان است.

لزوم انجام تست های ژنتیکی:

سازمان خوار و بار جهانی (FAO) از سال 2014 و طی بررسی‌های خود اعلام کرد که تا 40 سال آینده، تامین غذای دنیا، حدودا ۹۰ درصد وابسته به اصلاح ژنتیک و تحقیقات مرتبط خواهد بود.

دیگر نمی‌توان متناسب با افزایش جمعیت انسان‌ها، تعداد دام‌های موجود را افزایش داد بلکه بایستی به دنبال راهی دیگر برای افزایش تولیدات دامی باشیم.

راه حلی که کشورهای پیشرفته در پیش‌گرفته اند، اصلاح نژاد دام های خود با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و همچنین واردات نهاده‌های ژنتیکی مانند اسپرم بوده است.

در نظر داشته باشید که اصلاح نژاد به وسیله ژنتیک با محصولات تراریخته متفاوت است. زیرا در این روش برخلاف محصولات تراریخته هیچ ژن خارجی­ای­ وارد بدن حیوان نمی‌شود.

در ایران نیز مجموعه‌هایی در این حوزه فعالیت می‌کنند که برخی در حوزه واردات نهاده‌های ژنتیکی (اسپرم ژنومیک) و برخی با تحلیل اطلاعات در خارج از کشور، دام‌های برتر را شناسایی می‌کنند.

در گذشته ورود نهاده های ژنتیکی (اسپرم ژنومیک) یا خروج اطلاعات ژنی دام ها از کشور یکی از راه های شناسایی دام با روش های زیستی بوده است

در سال‌های اخیر به علت افزایش تحریم‌ها، افزایش قیمت و همچنین قوانینی که مانع  خروج داده‌های ژنتیکی از کشور می‌شوند، باعث بروز مشکلاتی برای این صنعت شده است. در همین راستا شرکت‌های دانش بنیان با بومی‌سازی این تکنولوژی گامی موثر در راستای اصلاح ژنومیک دام در داخل کشور برداشته‌اند.

نحوه انجام بررسی های ژنتیکی

در علم بیوانفورماتیک اطلاعات زیستی به داده‌های قابل پردازش و تحلیل تبدیل می‌شوند، به این صورت که پس از استخراج DNA به وسیله ابزارهای پیشرفته، فرم فیزیکی ژن به داده‌های کامپیوتری تبدیل می‌شود و سپس این اطلاعات بررسی می‌شوند.

با این کار می‌توان توانمندی‌ها و نقاط ضعف پنهان در ژنوم دام را استخراج نمود و برای پیشرفت نسل بعد آمیزش دام‌ها را به صورت کنترل شده و هدفمند انجام داد.

در سال‌های اخیر تیم فارموژن متشکل از دانش آموختگان علوم دامی، بیوانفورماتیک و زیست شناسی واقع در ایستگاه نوآوری شریف در این حوزه ورود کرده اند که با تحلیل داده‌های ژنتیکی، مسیر اصلاح ژنتیکی در داخل کشور را هموار کرده‌اند تا  علاوه بر کاهش هزینه‌های دامدار مانع خروج اطلاعات ژنتیکی از کشور شوند.

پس از تهیه نمونه از دام، استخراج نمونه DNA و انجام تحلیل‌ها، توانمندی‌ها و اطلاعات دام به صورت کاتالوگ اسپرم دام برای دامدار صادر خواهد شد و با کمک متخصصان اصلاح نژاد از این اطلاعات برای مدیریت اقتصادی دامداری بهره­بری خواهد شد.

چرا اصلاح نژاد ژنتیکی؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، برای برطرف کردن نیاز غذایی جهان امروز بایستی همگام با افزایش جمعیت تولید محصولات دامی را نیز گسترش داد، از طرفی افزایش بی‌رویه دام، هزینه‌های مالی و محیط زیستی بالایی دارد پس راه حل بهینه افزایش بازدهی دامداری خواهد بود.
از جمله نتایجی که اصلاح ژنتیکی دام در پی دارد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

افزایش تولیدات دامی
بهینه کردن دام در مصرف نهاده
کاهش بیماری‌ها

در شرایط حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی دامدار‌ها، استفاده از روش‌های نوین می‌تواند می‌تواند بسیار مفید باشد و باعث افزایش بهره‌وری و سود مالی برای آن‌ها شود.

همچنین در آینده می‌توان با گزینش دام برتر و ایجاد نسلی سالم از این دام‌ها، محصولات مناسب‌تری برای انسان تولید کرد.

سخن پایانی اینکه با توجه به سرعت پیشرفت تکنولوژی، آینده تمام صنایع وابسته به استفاده از علوم جدید است تا همگام با تغییرات جهان خود را به روزرسانی کنند و صنعت دامداری و دامپروری نیز از این قانون مستثنی نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات ژنومیک و اصلاح نژاد دام می‌توانید به وبسایت فارموژن مراجعه کنید.

https://www.farmogene.com/

منبع: فارس

کلیدواژه: انسان اصلاح نژاد افزایش جمعیت افزایش قیمت اصلاح نژاد دام روش های نوین دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۲۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری که با افسردگی مرتبط است

افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی از نظر ژنتیکی مرتبط هستند.

به گزارش ایسنا،  افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی چالش‌های اصلی سلامت هستند که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند.

نتایج تحقیقات از دهه ۱۹۹۰ نشان داده است که یک پیوند دوطرفه وجود دارد؛ افراد مبتلا به افسردگی بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی‌وعروقی هستند و افرادی که بیماری‌های قلبی‌وعروقی دارند اغلب افسردگی را تجربه می‌کنند. این رابطه متقابل نیاز حیاتی برای مداخله زودهنگام را برجسته می‌کند.

انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که نوجوانان مبتلا به افسردگی را از نظر علائم قلبی عروقی تحت نظر داشته باشید و بر مدیریت پیشگیرانه این خطرات سلامتی مرتبط تاکید دارد.

در حالی که عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب و ورزش نکردن مدت‌هاست در رابطه بین افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی دخیل بوده‌اند، نتایج تحقیقات اخیر ارتباط درونی‌تری را نشان می‌دهد.

اکنون دانشمندان کشف کرده‌اند که این بیماری‌ها مسیرهای ژنتیکی مشترکی دارند و مبنای ژنتیکی مشترک را آشکار می‌کنند که بر هر دو شرایط تأثیر می‌گذارد.

یافته‌های مهم فنلاند

دکتر بینشا اچ میشرا و گروه او در دانشگاه تامپر فنلاند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه داشته‌اند. آنان از طریق تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های خون و داده‌های بیان ژن، ماژول ژنی خاص مرتبط با افسردگی و سلامت قلبی‌وعروقی را شناسایی کردند. این ماژول شامل ۲۵۶ ژن است که سطح بیان آنها با افزایش خطرات برای هر دو شرایط مرتبط است.

دکتر میشرا اظهار کرد: شناسایی این ژن‌ها نه تنها نشانگرهای زیستی جدیدی را برای افسردگی و بیماری‌های قلبی‌وعروقی فراهم می‌کند، بلکه دری را به روی توسعه درمان‌هایی باز می‌کند که می‌توانند هر دو بیماری را به طور همزمان هدف قرار دهند.

محققان دریافتند که سه ژن برتر در این ماژول با چندین اختلال مغزی و سلامت ضعیف قلبی‌وعروقی مرتبط هستند و بر نقش عوامل ژنتیکی در بروز همزمان این شرایط تأکید دارند.

دکتر میشرا اظهار کرد که یافته‌ها نه تنها درک ما را از زمینه‌های بیولوژیکی این شرایط افزایش می‌دهد، بلکه به هموار کردن راه برای رویکردهای یکپارچه برای درمان کمک می‌کند.

این تحقیق نه تنها درک ما را گسترش می‌دهد، بلکه امیدی را برای راهبردهای پیشگیری و درمان مؤثرتر، با هدف قرار دادن علل ریشه‌ای و نه فقط علائم این مسائل بهداشتی فراگیر، ارائه می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Frontiers in Psychiatry منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۰۰ برابری سرعت اینترنت با اجرای موفق پروژه فیبرنوری
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • مرتضوی: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت
  • ترددهای جاده‌ای بین استانی ۱۱درصد افزایش یافت
  • این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • افشای اطلاعات جدید درباره آیفون 16
  • هوش مصنوعی ChatGPT دادگاهی می‌شود!
  • افزایش ظرفیت صادراتی خراسان شمالی دستاورد نمایشگاه اکسپو است