Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-03@16:47:34 GMT

برنامه اشتغال‌زایی یک میلیونی وزیر تعاون

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۴۹۷۷

برنامه اشتغال‌زایی یک میلیونی وزیر تعاون

در برنامه اشتغال‌زایی یک میلیونی وزیر تعاون، کار و رفاه، نکته امیدوارکننده این است که در برنامه‌های وی، ردی از عناوین دیده می‌شود.

روزنامه همشهری در گزارشی، ضمن تأکید بر اینکه وضعیت به ارث رسیده رشد منفی اقتصادی چالشی در برابر وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال است، می‌نویسد: برنامه دولت سیزدهم برای ایجاد سالانه یک میلیون شغل در ایران، یعنی افزایش 7 تا 10 درصدی تعداد شاغلان کشور در هر سال.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک هدفگذاری کلان و البته حیاتی و لازم برای اقتصاد است که باید امیدوار بود طبق برنامه دولت سیزدهم محقق شود.

دولت سیزدهم برای اشتغال‌زایی کلان و فشرده،

16 سال تجربه اشتغال‌زایی دولت‌های نهم تا دوازدهم را پیش روی خود دارد.

عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم، ایجاد سالانه یک میلیون شغل را به شرط فراهم آمدن بسترهای لازم، شدنی می‌داند و تلاش برای تحقق آن به پشتگرمی رئیس دولت را وعده داده است.

وی مواجهه با مقوله ایجاد شغل را در مقیاسی کوچک‌تر در کمیته امداد تجربه کرده و از اظهارات اخیر او در یک برنامه تلویزیونی نیز چنین برمی‌آید که الزامات ایجاد اشتغال در سطح کلان را می‌شناسد و بیش از اینکه بر رشد آمارهای اشتغال تمرکز داشته باشد، به دنبال ایجاد بستر مساعد برای شغل‌سازی از طریق هماهنگی تیم اقتصادی دولت و بازی گرفتن از دستگاه‌های متولی حوزه تولید و عمران است. او بر این نکته تأکید کرده است که اشتغال در حوزه تولید محقق می‌شود و تولید نیز در بخش‌هایی شکل می‌گیرد که اختیار آن با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی است؛ از این رو وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تفویض ریاست جمهوری، نقش فرماندهی این کار و تشکیل قرارگاه اشتغال را بر عهده دارد.

براین اساس می‌توان انتظار داشت که وزیر جدید حوزه کار، به جای تغییر آمارهای حوزه اشتغال با پول‌پاشی، بر اشتغال در حوزه‌های مولد اعم از صنعت، کشاورزی، گردشگری و فناوری اطلاعات متمرکز شود. او ایده ایجاد قرارگاه فرماندهی اشتغال کشور را نیز مطرح کرده و معتقد است؛ در این قرارگاه باید غیر از دستگاه‌های اصلی که مسئولیت ایجاد اشتغال در کشور را دارند، سایر ذی‌نفعان اعم از نهادهای انقلابی و تشکل‌های مردمی نیز حضور داشته باشند. اگر این تمهیدات محقق شود، عبدالملکی بر تدوین نقشه اشتغال و نظارت بر آن بسنده خواهد کرد که در این صورت، هم چرخ دنده‌های صنعت به درستی خواهد چرخید و هم گردونه معیشت مردم لنگ نخواهد ماند.

در جریان برنامه اشتغال‌زایی یک میلیون نفری در دولت سیزدهم، یک نکته امیدوارکننده این است که لااقل فعلاً در سخنان وزیر به جای آثار شعارزدگی و وعده‌های عوام‌فریبانه، ردی از عقلانیت و توجه به شاخص‌های اصلی ایجاد شغل دیده می‌شود که می‌تواند بخشی از نگرانی‌های مسبوق به سابقه را در سیاست‌های اشتغالی دولت‌ها برطرف کند. عبدالملکی با اشاره به اینکه تیم اقتصادی دولت سیزدهم، هماهنگ‌ترین تیم اقتصادی نسبت به دولت‌های گذشته است، این نکته را در موفقیت برنامه‌های اشتغال‌زایی مؤثر دانسته و تأکید کرده است؛ برای ایجاد اشتغال و پایداری آن باید زنجیره ارزش شکل بگیرد و اگر سیستم بانکی و نظام تأمین مالی همراه این زنجیره نشود، موضوع اشتغال با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد شد.

شکل‌گیری زنجیره ارزش در مقوله اشتغال دقیقاً همان حلقه مفقوده بود که پایداری شغل‌های جدید را به کوتاه مدت تقلیل داد؛ در حالی که وزیر جدید کار نسبت به نیاز کسب و کار و اشتغال به بازار، تأمین مالی و آینده پیش‌بینی‌پذیر، آگاهی دارد.

توجه به کسب و کارهای کوچک و امیدواری به همکاری وزیر اقتصاد در تخصیص منابع مناسب به کسب و کارهای کوچک و متوسط و تسهیل این رویه نیز از نکته‌های کلیدی برنامه وزیر جدید است که تحقق آن می‌تواند به تغییر ریل اشتغال‌زایی کمک کند.

استفاده از ظرفیت‌های بکر حوزه تعاون نیز از جمله بهانه‌ها برای اشتغال‌زایی است./کیهان

منبع: فردا

کلیدواژه: وزیر تعاون اشتغالزایی اشتغال زایی دولت سیزدهم یک میلیون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۴۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد

معاون توسعه اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه اشتغال وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حال کارگر نسبت به گذشته بهتر شده است.

به گفته وی، در ۲.۵ سال گذشته دولت ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولید در قالب تبصره ۱۸ و ۱۶ بودجه پرداخت کرده است و امسال از تبصره ۲ بودجه پرداخت خواهد شد.

معاون وزیر کار، گفت: همان گونه که ورزش همگانی در سیما جا افتاد، باید تولید همگانی هم راه افتد، سامانه ملی مجوز‌های کسب و کار در این زمینه مهم است، در سال‌های قبل برای گرفتن مجوز مشاغل خانگی ۸ ماه زمان لازم بود، الان با سامانه ملی مجوز‌ها ۵ دقیقه و غیر حضوری مجوز می‌دهند.  طی دو سال گذشته ۴۰۰ هزار شغل مرتبط با مشاغل خانگی در کشور با سامانه مجوز‌ها ایجاد شده است.

وی گفت: در زمینه آموزشگاه مهارتی قبلا متقاضی باید سال‌ها منتظر می‌ماند، الان ۳ روزه با سامانه ملی مجوز‌ها صادر می‌شود.

وی گفت: از نظر مرکز آمار ایران یک هفته در هفته مراجعه درآمد داشته باشد، از نظر وزارت کار فعالیتی شغل محسوب می‌شود که درآمد پایداری برای فرد داشته باشد.

کریمی بیرانوند این را هم بیان داشت، بر اساس گزارش مرکز آمار از اشتغال موجود ۸.۲ درصد ناقص و ۹۱.۸ درصد دائم ونزدیک دائم تا ۴۴ ساعت در هفته است. اما از نظر مردم با توجه به درآمد و هزینه وانتظار از شغل بر اساس میزان تحصیل و رشته تحصیل فرد، شغل محسوب می‌شود.

به گفته معاون وزیر تعاون، بر اساس آمار مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در کشور ۸.۱ درصد شده است.

کریمی در مورد وضعیت خانوار کارگری گفت: سبد هزینه خانوار کارگر کم یا زیاد می‌شود، مستقیم به وزارت کار بستگی ندارد، نرخ تورم بالا رود موثر است.

وی گفت: سال گذشته از تعهد ۱ میلیون و ۸۷ هزار شغل بود که در نهایت به عدد یک میلیون و ۱۵ هزار شغل ایجادی رسیدیم.

به گفته معاون وزیر تعاون، تلاش می‌شود، بیکاران به تفکیک رشته و حرفه طبقه بندی می‌شود، یا در حوزه اشتغال تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی با اولویت فارغ التحصیلان خواهد بود.

کریمی گفت: برآورد مرکز آمار ایران از ۲.۱ میلیون بیکار در کشور، حدود یک میلیون فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند.

وی گفت: آمار‌های دقیقی از افراد بیکار غیر متقاضی (نیت) در بازار کار نداریم، ولی برآورد شده از ۳۸ درصد به ۳۴ درصد کاهش یافته است.

معاون وزیر تعاون از برنامه سازمان فنی و حرفه‌ای برای ارائه آموزش به افراد بیکار غیر متقاضی در بازار کار خبرداد و گفت: این افراد که عمدتا جوان هستند و ناامید از بازار کار شده‌اند، با آموزش مهارتی می‌توانند وارد بازار کار شوند.

وی در مورد اصل ۴۳ قانون اساسی گفت: این اصل مغفول مانده است، حق دسترسی به امکانات تولید برای همه باید فراهم شود، دسترسی به ابزار‌های تولید باید فراهم شود و جهش تولید با مشارکت مردم یعنی همین دسترسی فراهم شود.

به گفته وی، ابزار‌های تولید شامل زمین و مکان تولید، مهارت و تسهیلات است، بر اساس اصل ۴۳ یعنی بتوانیم کسانی که متقاضی کار هستند، زمینه را فراهم کنیم.

به گفته وی رسیدگی به اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی باید مد نظر مدیران باشد و ۲۵ درصد از اشتغال هر استان به آنان اختصاص یابد، یعنی از یک میلیون شغل باید ۲۵ درصد به فارغ التحصیلان دانشگاه احتصاص یابد. به گفته کریمی بیرانوند، کسانی که فارغ‌التحصیلان را به کار گیرند، از تخفیف سهم بیمه کارفرما برخوردار می‌شوند و سال قبل ۱۷ هزار مورد بخشودگی سهم بیمه کارفرما در کشور داشتیم.

وی با بیان راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل گفت: امسال هم کمی و کیفی سامانه جستجوی شغل را به روز کنیم. پارسال حد اقل ۴۰ هزار شغل جدید در آن بارگذاری شد، امسال باید ۱۲۰ هزار فرصت شغل در این سامانه بارگذاری شود. هم کارفرما فرصت شغلی را بارگذاری می‌کند، هم کارجو نیاز خود را بارگذاری می‌کند، کاریابی‌ها هم در آن سامانه فعال هستند که این دو گروه را به هم متصل می‌کنند.

به گفته کریمی آزمون‌های مختلف برای کارجو و کارآفرین در این سامانه وجود دارد که برای نیاز شما چه مهارتی نیاز است و برای کارجو هم مشخص می‌شود که چه توانی در هر کاری دارد.

به گفته معاون وزیر تعاون، سال گذشته از تیرماه تا اسفند ۴۰ هزار به کارگماری در سامانه کارجویی ثبت شد، امسال قرار است ۱۲۰ هزار به کارگماری در این سامانه ثبت و بارگذاری شود.

بر اساس گفته کریمی بیرانوند، رصد اشتغال در سه مرحله انجام می‌شود، بعد از مرحله پیامک، تماس گرفته می‌شود تا کنون برای ۸۰۰ هزار نفر از شاغلان ثبت شده بر اساس کد ملی در سامانه رصد، معادل دو سوم افراد تماس گرفته شده است. معاون توسعه اشتغال وزیر کار، در سال ۱۴۰۲ در هر سه مرحله رصد اشتغال ۷۳ درصد موارد راستی آزمایی شده است.

دیگر خبرها

  • خبر مهم از قانون کار و قرارداد کارگران/ وزیر کار: اصلاح قانون کار و دائمی شدن قرارداد کارگران در نوبت رسیدگی هیات دولت است
  • پرداخت ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی در بوشهر
  • وام اشتغال‌زایی، به نام فقرا به کام اغنیا
  • ثبت ۲۵۸۹ نفر ایجاد اشتغال نوشهر در سامانه رصد
  • وزیر کار: دائمی شدن قراردادهای کارگری در نوبت رسیدگی هیئت دولت قرار گرفت
  • محرومیت‌زدایی امیدبخش بسیج سازندگی در کردستان + فیلم
  • وزیر تعاون: بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند
  • بیکاران به زودی از طریق سامانه‌ای شناسایی می‌شوند | توضیحات وزیر کار درباره لایحه جامع اشتغال
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد