Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@13:43:54 GMT

خشکی زاینده‌ رود مساله ملی است

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۶۳۰۳

خشکی زاینده‌ رود مساله ملی است

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان کمبود آب در مناطق مرکزی کشور، گفت: مشکلات کمبود آب مرکز کشور بویژه استان اصفهان که دارای ابعاد فرا استانی و ملی است باید در یک فضای کارشناسانه و همدلی حل و فصل شود، چرا که نه تنها تبعات زیست محیطی بلکه پیامد‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز بدنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تاکید بر مهاجرت گسترده به استان به دلایل مختلف، خاطرنشان کرد: استان اصفهان میزبان شمار قابل توجهی از مهاجران دیگر استان‌ها و اتباع خارجی است بنابراین برای تامین آب و احیای زاینده‌رود، باید بررسی همه جانبه و فراستانی انجام شود.

نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با یادآوری تکمیل نشدن طرح‌های انتقال آب به این خطه، اضافه کرد: منابع و مصارف در حوضه آبریز زاینده رود بوسیله وزارت نیرو مشخص شد، این درحالی است که مصارف وجود دارد و منابع هنوز تامین نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین میرزایی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها و مشکلات آبی در سطح استان، تصریح کرد: تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آبی با همراهی و مشارکت کشاورزان صورت گیرد.

این نماینده مجلس با تاکید بر استفاده ضروری از پساب برای مصارف صنعتی، خاطرنشان کرد: با بهره مندی از پساب، آب تازه و بیشتری برای مصارف آشامیدنی، محیط زیست و کشاورزی اختصاص دهیم.

بر اساس گزارش سازمان هواشناسی ۸۰.۶ درصد از مساحت استان اصفهان درگیر خشکسالی است بر اساس این گزارش از مجموع مقدار مساحت درگیر خشکسالی، ۱۴.۵ درصد خفیف، ۲۰.۳ درصد متوسط، ۲۱.۴ درصد شدید و ۲۴.۴ درصد بسیار شدید مواجه است.

زاینده‌رود به طول افزون بر ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی مؤثر در پایداری محیط زیست، تامین آب آشامیدنی، رونق کشاورزی و اقتصاد منطقه مرکزی و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه‌های اخیر به علت برداشت‌های غیرقانونی در بالادست، انتقال آب به حوضه دیگر، تراکم جمعیت، اضافه شدن برخی صنایع حساس و راهبردی مانند پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه و کاهش نسبی بارندگی‌ها، به یک رودخانه با جریان دوره‌ای تبدیل و در پایین دست با خشکی مواجه شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خشکی زاینده رود کمبود آب کاهش بارندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۶۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۸ درصدی تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی

ایسنا/مرکزی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی گفت: تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی نسبت به سال ۹۹، افزایش هشت درصدی را نشان می دهد.

جمشید امیدی ۱۱ اردیبهشت در جشنواره امتنان استان مرکزی(تجلیل از کارگران، گروه های کار و واحدهای نمونه) اظهار کرد: هر قدر کارگر و کارآفرین بیشتر تلاش کنند و هر قدر زمینه تلاش موثر برای اینها فراهم شود توفیقات بیشتری نصیب کشور و ملت خواهد شد.

وی افزود: فراخوان برگزاری جشنواره امتنان استان مرکزی از ۱۰ مهرماه سال گذشته آغاز شد و تا اول آذرماه ادامه داشت که در نهایت منجر به ثبت‌نام ۴۴۰ کارگر، ۵۹ گروه کار و ۱۲۱ واحد در سامانه این جشنواره شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تصریح کرد: پس از پایان مهلت ثبت‌نام، کمیته ارزیابی تشکیل و بر اساس اسناد و مدارک بارگذاری شده، ۱۰۸ مورد بازدید میدانی هم صورت گرفت.

وی گفت: هشت واحد برتر استانی، سه کارگر نمونه و دو گروه کار نمونه به تعداد هشت نفر به عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب شدند که در هفته کار و کارگر تجلیل می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: این استان در سنوات گذشته کارگر ملی نداشت اما امسال کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شده است.

امیدی بیان کرد: اشتغال ایجاد شده در استان مرکزی( آمار شاغلین ۱۵ سال به بالا) در سال ۹۶ به ۴۲۵ هزار نفر رسیده بود اما این آمار تا سال ۹۹ به ۳۷۴ هزار نفر رسید و روند نزولی داشت که یکی از مهمترین علل آن شرایط کرونا بود، اما این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۳۸۹ هزار و ۷۲۰ نفر رسید و ۱۵ هزار و ۷۲۰ اشتغال
از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ به استان اضافه شد و آمار سال ۱۴۰۲ تا پایان فصل بهار امسال اعلام می‌شود.

امیدی خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ به هفت و هشت دهم درصد، در سال ۱۴۰۱ به هفت و سه دهم درصد و در سال گذشته به هفت درصد رسید.

وی اظهار کرد: نرخ مشارکت اقتصادی این استان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، بدون تغییر به ۳۶ و ۶ دهم درصد و در سال گذشته به ۳۶ و سه دهم درصد رسید. یکی از علل پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی، خارج شدن کارگران از محیط‌های کاری به دلیل سخت و زیان‌آور بودن مشاغل است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی افزود: تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی نسبت به سال ۹۹، دارای افزایش هشت درصدی است.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • چرا نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی پایین است؟
  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • رشد ۸ درصدی تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی
  • مصرف ۳ هزار و ۸۸۵ میلیون کیلووات ساعت برق در استان همدان
  • چرا تنها سایت موزه غرب کشور عاقبت به خیر نشد
  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده رود را زندگی می‌بخشد
  • توسعه فعالیت‌‌های فرهنگی حوزه عفاف و حجاب در مرکزی
  • حجاب و عفاف یکی از ابعاد مهم حیات فرهنگی است
  • انتقال آب دریا به اصفهان روزهای خوشایندی برای زاینده‌رود رقم می‌زند