Web Analytics Made Easy - Statcounter

ظهرونده درباره فضای گفتمانی بین دولت ایران و آژانس این طور عنوان می‌دارد: اینکه آژانس پا پیش گذاشته و می‌خواهد تعامل کند قطعا ایران در سیاستش این است که مانعی ندارد چون سیاست ایران حولِ محور اساسنامه آژانس است و اتفاقا آژانس باید ترکیب اصلی خواست‌های خود را دقیقاً با منطقی که بر خود آژانس حاکم است و ایران هم آن را قبول دارد تنظیم کند و تلاش کند نماینده آمریکا و بقیه کشورهای معاند ایران نباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آژانس یک سازمان بین‌المللی است و وظایفش هم کلا در چارچوب مسئولیت‌های فنی و حقوقی تعریف می‌شود. بنابراین ایران در چارچوب اصول اساسی آژانس قطعا با آژانس تعامل خواهد داشت اما اینکه آژانس بخواهد در واقع بیشتر از وظیفه خودش جنبه‌های سیاسی را در ماجرا دخالت دهد کاری که در گذشته شده من تصور می‌کنم که دولت جدید اصلا چنین رویکردی را ندارد و قرار هم نیست در بازی‌هایی بیفتیم که در گذشته بوده است.
 برجام ربطی به آژانس انرژی اتمی ندارد
سفیر اسبق ایران در ایتالیا ادامه می‌دهد: آژانس خودش را باید از این بازی بیرون آورد و مسئولیت‌های خود را طبق اساس نامه‌های آژانس پیگیری کند. نکته بعدی اینکه مسئله برجام ربطی به آژانس ندارد. برجام توافقی است بین ایران و آمریکا و آمریکا هم از تعامل خارج شده است. اگر قرار باشد برجام را با آن ماهیت نامتوازنش در دستور کار بگذارد قطعا آژانس به بن بست می‌خورد. بنابراین ما به عنوان عضو رسمی آژانس در چارچوب همان اساسنامه و مسئولیت‌هایی که در قبال عضویت‌مان در آژانس پذیرفتیم همان را پیگیری خواهیم کرد و احیای برجام مسئولیتش با آژانس نیست و قرار نیز نیست آژانس به یک چماق برای فشار آمریکا روی ایران تبدیل شود.
 آژانس اگر می‌خواهد در برجام دخالت کند آمریکا را مجبور به بازگشت کند
سفیر اسبق ایران در افغانستان و عضو پیشین تیم مذاکرات هسته‌ای معتقد است: آژانس باید به وظیفه ذاتی خودش برگردد. مسئله برجام توافقی بین ایران و آمریکا است. آمریکا هم که از برجام بیرون آمده پس اگر او خواستار احیای برجام است باید به وظایف و مسئولیت‌هایش عمل کند قطعا ایران هم در همان چارچوب برجام که قبلا پذیرفته حرکت خواهد کرد.
 ایران در مواجهه با آژانس باید پیشدستانه رفتار کند
وی در ادامه باتوجه به نشست ۷ روز دیگر شورای حکام آژانس و احتمال پروپاگاندای رسانه‌ای علیه ایران در پاسخ به این سوال که آیا موافق دادن بیانیه از طرف ایران قبل از برگزاری نشست و پیش دستی رسانه‌ای هستید؟ اعلام می‌دارد: الان مشکلی است که به دلیل شروع کار دولت اتفاق افتاده یعنی هنوز مسئولیت پرونده کامل مشخص نیست که با کیست؛ آیا با شورای عالی امنیت ملی است، با وزارت خارجه است هنوز هم شاید تغییرات لازم در سازمان‌ها اتفاق نیفتاده است. این مسائل روی ابعاد و حوزه رسانه‌ای تاثیر می‌گذارد. وزیری که الان به وزارت خارجه آمده باید مسلط به پرونده باشد که متاسفانه نیست! ظهره‌وند در ادامه می‌گوید: مسئله دیگر نوع دیدگاه دولت است که آن را قبول دارم و با آن همسو هستم با نوع دیدگاهی که دولت قبل داشته کاملا متفاوت است. بنابراین بایستی به صورت فوق‌العاده جلساتی تنظیم شود و قبل از اینکه نشست شورای حکام برگزار شود دوستان کارشناسی که همراستایی با دیدگاه و رویکرد دولت سیزدهم دارند نظرات‌شان را جمع‌آوری کنند و هم سیاست رسانه‌ای و هم سیاست در قبال آژانس و پرونده را مرور کنند و براساس آن عمل کنند. لذا بنده با این مسئله موافقم و کاملا درست است.
 موضوع هسته ای، موضوع ایران و آمریکا است
این کارشناس مسائل هسته‌ای در پایان درباره چگونگی حل مسئله هسته‌ای بین ایران و آمریکا اظهار می‌دارد: موضوع، موضوع ایران و آمریکا است خود آمریکایی‌ها هم اذعان دارند که مسئله هسته‌ای هم مسئله اصلی نیست. مسئله را از هسته‌ای شروع کردند تا به ابعاد دیگر برسانند و به عنوان یک تور برای مهار ایران تکمیل کنند. آن‌ها به دنبال اجرای بالاتر از «برجام پلاس» حتی بودند.
نکته دوم اینکه الان آمریکایی‌ها فهمیده‌اند که ایران متوجه این موضوع است و مسئله بعدی اینکه قطعا دولت ایران اکنون که بحث از برجام می‌کند فقط در چارچوب اینکه برجام ۲۲۳۱ را دارد و یک توافق بین‌المللی است کماکان می‌گوید حاضرم در همان چارچوب تا زمان پایان عمل کنم. لذا هیچ موضوع دیگری نمی‌تواند به این موضوع اضافه شود چون از ابتدا هم قرار نبود برجام ۲ و ۳ داشته باشیم.

23302 کد خبر 1552432

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حسین امیرعبداللهیان انرژی هسته ای ایران و آمریکا رسانه ای هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۶۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد

سازمان ملل از بسته شدن تحقیقات مربوط به پرونده یکی از ۱۲ کارمند آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (آنروا) به‌ دلیل عدم ارائه شواهد ادعایی از سوی رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش ایسنا، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل تاکید کرد که بازرسان این سازمان که در حال بررسی ادعاهای رژیم صهیونیستی مبنی‌ بر مشارکت ۱۲ کارمند آنروا در حمله مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر هستند، پرونده یکی از آن ۱۲ نفر را به‌ دلیل عدم ارائه شواهد و ادله از سوی رژیم صهیونیستی بستند.

براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، دوجاریک همچنین گفت سازمان ملل متحد در حال بررسی در مورد اقدامات اداری اصلاحی است که در مورد این شخص انجام خواهد شد.

این در حالی است که هشت کارمند دیگر همچنان تحت تحقیقات هستند که توسط دفتر خدمات نظارت داخلی سازمان ملل متحد انجام می‌شود و سه پرونده دیگر نیز به حالت تعلیق درآمده‌اند، زیرا ادعاهای مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی برای ادامه تحقیقات کافی نبوده است.

رژیم صهیونیستی در حال انجام حملات سازماندهی شده علیه آنروا است که بیش از ۳۰ هزار کارمند در منطقه (غزه، کرانه باختری، لبنان، اردن و سوریه) دارد و اخیرا ادعا کرد ۱۲ کارمند آنروا مستقیما در حمله هفتم اکتبر مقاومت حماس دست داشتند اما هنوز هیچگونه شواهدی برای اثبات این ادعا ارائه نکرده و تحقیقات فرانسه هم این ادعاها را رد کرد.

اتهامات رژیم صهیونیستی علیه آنروا باعث شد تعدادی از حامیان اصلی، کمک‌های مالی خود را به آژانس در ماه ژانویه متوقف کنند و تعداد حامیانی که کمک‌های مالی خود را به آنروا مسدود کردند به حدود ۱۵ حامی و در راس آنها ایالات متحده و انگلیس رسید. اما از آن زمان، تعدادی از این کمک‌کنندگان، از جمله کشورهای اسکاندیناوی، ژاپن، آلمان، فرانسه و کانادا، کمک مالی خود را از سر گرفته‌اند.

پیشتر فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آنروا یک روز پس از انتشار گزارش کمیته بازنگری مستقل آنروا که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی شواهدی دال‌ بر ارتباط کارکنان آنروا با «سازمان‌های تروریستی» ارائه نکرده است، اعلام کرد انگیزه اصلی حمله رژیم صهیونیستی به این آژانس سیاسی است و هدفش سلب پناهندگی از فلسطینیان است.

لازارینی پیشتر ابراز تاسف کرد مجموع بودجه‌ای که آنروا به دلیل این تصمیم‌ها از آن محروم شده، به ۴۵۰ میلیون دلار رسیده است، در حالی که ۲.۳ میلیون نفر از ساکنان نوار غزه از یک فاجعه انسانی رنج می‌برند و به این کمک‌ها نیاز دارند. وی با بیان اینکه این آژانس تنها تا پایان ماه ژوئن از نظر مالی می‌تواند مقاومت کند، خاطرنشان کرد آنروا در حال حاضر پس از جمع‌آوری کمک ۱۰۰ میلیون دلاری، به صورت روزانه کار می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • سازمان ملل: اسرائیل مدرکی ارائه نکرد و پرونده یکی از کارکنان آنروا بسته شد
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!
  • وزیرخارجه پاکستان: سفر رئیسی حائز اهمیت است/تحریم‌های آمریکا اهمیتی ندارد
  • دیپلمات ایرانی: فراموش نکنیم جنگ آمریکا علیه ویتنام را جنبش دانشجویی متوقف کرد
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور