Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل ناتو به چین تاکید کرد تا به تلاش‌های بین‌المللی برای محدودسازی گسترش تسلیحات اتمی در میان نگرانی‌ها مربوط به توسعه سریع ظرفیت‌های موشکی با قابلیت حمل کلاهک‌های اتمی این کشور ملحق شود.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی صباح، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جریان حضور در کنفرانس سالانه کنترل تسلیحاتی این ائتلاف با اشاره به اولویت‌هایش در خلع سلاح اتمی گفت: بسیاری از کشورها را باید در مذاکرات آتی محدودسازی موشکی بگنجانیم و این فقط شامل حال روسیه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیرکل ناتو با حضور مجازی در هفتادمین کنفرانس این سازمان با موضوع کنترل تسلیحات، خلع سلاح و مهار اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی اعلام کرد که جهان به‌سرعت به مکانی بیشتر غیرقابل پیش‌بینی، رقابتی و خطرناک تبدیل می‌شود.

استولتنبرگ به ادامه گسترش زرادخانه هسته‌ای چین با تولید بیشتر کلاهک‌ها و سیستم‌های موشک‌انداز اشاره کرده و گفت: همه این‌ها بدون هیچ محدودیتی و شفافیتی رخ می‌دهد. کشورهای نظیر کره شمالی و ایران نیز از جمله بازیگران عرصه تسلیحات هسته‌ای هستند که قوانین جهانی را نقض می‌کنند.

این مقام ارشد ناتو همچنین بر لزوم همکاری بیشتر متحدان ناتو برای حفظ پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، تقویت کنترل تسلیحات و مقابله با موارد نقض تاکید کرد.

وی افزود: چین به عنوان یک قدرت جهانی مسئولیتی بزرگ در کنترل تسلیحات دارد و از محدودیت‌های مشترک درباره تعداد، شفافیت بیشتر و قابل پیش‌بینی بودن نفع می برد. اینها بنیاد ثبات بین‌الملل هسند.

استولتنبرگ با اعلام این مساله که زرادخانه اتمی پکن به سرعت در حال گسترش است، افزود: چین در حال ساخت تعداد زیادی سیلوی موشکی است که می‌تواند ظرفیت اتمی آن را به طرز قابل ملاحظه ای بیشتر کند. تمامی اینها بدون محدودیت و کوچکترین شفافیتی در حال رخ دادن است.

دبیرکل ناتو همچنین توافق بین آمریکا و روسیه را درباره تمدید پنج ساله نیواستارت و محدودسازی تسلیحات اتمی استراتژیک مورد استقبال قرار داد اما گفت، تسلیحات بیشتری باید به مذاکرات عدم اشاعه اضافه شوند که شامل فناوری‌های جدید هوش مصنوعی نیز می‌شود.

وی همچنین با اشاره به تسلیحات روسی گفت، این کشور همچنان به قواعد و قوانین کنترل تسلیحات بین‌المللی بی‌اعتنایی کرده و توافق‌های بنیادی را در این حوزه تضعیف می‌کند. روسیه توافق‌های کلیدی را تضعیف می‌کند و در حال مدرن کردن ظرفیت‌های اتمی خود شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست.

دبیرکل ناتو همچنین به این نکته اشاره کرد که این ائتلاف به صورت موفقیت‌آمیزی با حمله به افغانستان اقدام به حذف و از بین بردن گروه‌های تروریستی فعال در این کشور کرد و هیچیک از کشورهای عضو از سوی تروریست‌ها در افغانستان هدف قرار نگرفتند.

وی افزود: ما به افغانستان رفتیم تا دست تروریست‌ها را از یک محل امن که از آنجا می‌توانستند حملاتی را علیه ما ترتیب دهند، کوتاه کنیم برای ۲۰ سال، هیچ حمله تروریستی علیه کشورهای عضو ناتو از داخل خاک افغانستان سازماندهی نشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ناتو چین روسيه تسلیحات اتمی کنترل تسلیحات دبیرکل ناتو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست روسیه برای تحقیق درباره گورهای دسته جمعی در غزه

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، بعد از دبیرکل سازمان ملل، روسیه نیز خواستار تحقیقات درباره گورهای دسته جمعی در نوار غزه شد.

«واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه درخواست کرد تحقیقات بین‌المللی درباره گورهای دسته جمعی یافت‌شده در نوار غزه بعد از هجوم زمینی صهیونیست‌ها، انجام شود.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، نبنزیا در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: «یک تحقیق مستقل بین‌المللی برای محاکمه عاملان آن لازم است».

پیش از این نیز «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل خواستار تعیین فوری بازرسان بین‌المللی برای تحقیق درباره گورهای دسته جمعی در نوار غزه به منظور مشخص شدن شرایط مرگ صدها فلسطینی شده بود.

دیگر خبرها

  • درخواست روسیه برای تحقیق درباره گورهای دسته جمعی در غزه
  • تسلیحات اهدایی ناتو به اوکراین، سر از نمایشگاه مسکو درآورد+ عکس
  • تسلیحات لهستان ۱۵ اردیبهشت در نزدیکی مرز روسیه مستقر می‌شود
  • زلنسکی: پس از پایان جنگ انتظار داریم به عضویت ناتو درآییم
  • استولتنبرگ: اعتماد اوکراین به ناتو خدشه‌دار شده است
  • مذاکرات نظامی مغرب و ناتو
  • زلنسکی: روسیه از سرعت پایین انتقال تسلیحات به ما بهره می‌برد
  • آخرین تحولات اوکراین| تاکید دبیرکل ناتو بر انتقال سریع تسلیحات به کی‌یف
  • نشست وزرای دفاع ناتو برای ادامه حمایت از اوکراین برگزار می‌شود
  • استولتنبرگ: آمریکا و متحدان اروپایی فقط وعده کمک به اوکراین داده‌اند