Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از کاهش ۹۴ درصدی آتش‌سوزی در اراضی منابع طبیعی و ملی به‌ویژه جنگل‌ها و مراتع استان بوشهر در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، عرصه‌های منابع طبیعی و زیربخش‌های آن در حوزه مرتع و جنگل از جایگاه اقتصادی و تأمین معیشت برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مساحت 1.7 میلیون هکتار اراضی استان بوشهر به میزان یک‌میلیون و 260 هزار هکتار مراتع معادل 55 درصد و 200 هزار هکتار جنگل به خود اختصاص داده است.

با توجه به تداوم خشکسالی و کاهش بارش باران، مراتع استان بوشهر از نظر تولید و رشد فقیر محسوب می‌شود که در این راستا کاهش تولید علوفه در مراتع جوابگوی تأمین علوفه دام‌ها نیست.

خشک شدن مراتع و جنگل عامل آتش‌سوزی

بسیاری از عوامل همچون آتش‌سوزی سبب نابودی درصد بالایی از منابع طبیعی، مراتع و جنگل می‌شود که خشکسالی و کاهش بارش باران بر این معضل می‌افزاید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از کاهش آتش‌سوزی در مراتع خبر داد و اظهار داشت: در پنج ماهه نخست امسال در مجموع شش مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های ملی اعم از جنگل و مراتع استان بوشهر به وقوع پیوسته است که حدود 886 هکتار از این اراضی بر اثر آتش‌سوزی دچار خسارت شد.

کاهش 94 درصدی میزان آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان بوشهر

غلامرضا منتظری کاهش 94 درصدی میزان آتش‌سوزی در منابع طبیعی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: با توجه به اینکه در پنج ماهه اول سال گذشته شاهد وقوع 57 فقره آتش‌سوزی با وسعت 3 هزار و 244 هکتار بودیم در مقایسه با مدت مشابه امسال از نظر تعداد آتش‌سوزی 94 درصد و از نظر وسعت نیز 72.7 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به نقش مردم و جوامع محلی در کاهش حادثه آتش‌سوزی در مراتع و منابع طبیعی استان افزود: از حساسیت و دلسوزی سایر دستگاه‌های اجرایی مرتبط ، جوامع محلی، همیاران و دوستداران طبیعت، سازمان‌های مردم نهاد، بسیج و نیروهای مردمی، شوراهای اسلامی و سایر کسانیکه هم از نظر آگاهی بخشی و انجام اقدامات بازدارنده و هم در اطفا حریق همکاری و مساعدت کردند قدردانی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از اجرا جنگل‌کاری و مقابله با بیابان‌زایی خبر داد و افزود: در 6 سال گذشته با هدف بیابان‌زدایی، تثبیت کانون‌ها ریزگردها و شن‌های روان در سطح 3 هزار و 681 هکتار از مساحت این استان کارهای بیولوژیک و جنگل‌کاری انجام شده است.

منتظری اجرا عملیات جنگل‌کاری و توسعه جنگل در سطح 2 هزار و 700 هکتار را از طرح‌های اجرا شده دانست و افزود: توسعه و مشارکت مردمی برای مدیریت و احیا منابع طبیعی با اجرا پروژه ترسیب کربن در سطح 61 هزار هکتار، بذرکار اراضی منابع طبیعی از برنامه‌های اجرا شده است.

خشکسالی و بی‌توجهی در حفاظت مراتع و جنگل عامل حریق می‌شود

وی عوامل آتش‌سوزی را برشمرد و با بیان اینکه خشکسالی و بی‌توجهی در حفاظت مراتع و جنگل عامل حریق می‌شود گفت: خشکسالی‌ها و کاهش باران سبب فقیر شدن مراتع شده و دام‌های کمتری از عرصه‌های منابع طبیعی تعلیف می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 50 درصد آتش‌سوزی‌های مراتع استان بوشهر به سبب حوادث طبیعی از جمله صاعقه بوده است .

برداشت گیاه «شیرین بیان» از مراتع ملی بروجرد ممنوع استافزایش 12 درصدی آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان چهارمحال و بختیاری / انسان عامل اصلی آتش‌سوزی استخشکسالی و گرمای هوا علت احتمالی آتش‌سوزی در هایقر فارس؛ 200 هکتار از مراتع سوخت

بیش از 55 درصد از سطح اراضی استان بوشهر را مراتع تشکیل می‌دهند که انواع گونه گیاهی در قلمرو آن رشد می‌یابند.

مراتع در حفظ خاک و جلوگیری، فرسایش، تنظیم گردش آب در طبیعت، تأمین علوفه دامی و تولید گیاهان دارویی و صنعتی نقش مهمی دارد که حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از مراتع بیش از آنکه از دیدگاه تعلیف دام دارای اهمیت باشد از نظر زیست محیطی ارزشمند است.

انتهای پیام/ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر منابع طبیعی استان مراتع استان بوشهر استان بوشهر مراتع و جنگل آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۹۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر

سرهنگ "حامد شادبهر" با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی یک وظیفه همگانی است، گفت: مجموعه انتظامی در برخورد با سودجویان و متخلفانی که نسبت به تصرف اراضی ملی و منابع طبیعی اقدام می‌کنند از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.

وی در ادامه از دریافت خبر تصرف اراضی ملی توسط فردی سودجو در شهرستان رضوانشهر و آغاز تحقیقات پلیس در این زمینه خبر داد و گفت: ماموران انتظامی به همراه کارشناسان اداره منابع طبیعی به محل اعلامی اعزام شدند.
فرمانده انتظامی شهرستان رضوانشهر با اشاره به اینکه در بازدید از زمین مورد نظر مشخص شد، متهم هزار و ۲۰۰ متر مربع از اراضی ملی را به تصرف خود درآورده و به صورت غیرقانونی آن را به وسیله سیم‌خاردار و فنس محصور کرده است، افزود: متهم ۵۷ ساله این پرونده برای سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.
این مقام انتظامی از رفع تصرف و جمع‌آوری کلیه آثار تجاوز با حکم قضائی خبر داد و بیان‌داشت: کارشناسان ارزش تقریبی این اراضی را ۲۰ میلیارد ریال برآورد کردند.
سرهنگ شادبهر در پایان خاطرنشان کرد: زمین‌خواران بدون در نظر گرفتن حق عامه مردم در بهره‌مندی از نعمت‌های خدادادی با هدف رسیدن به سود‌های کلان اقدام به تصرف زمین و منابع طبیعی می‌کنند که برای مقابله با این مشکل همکاری همه مردم و دستگاه‌های نظارتی الزامی است.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • رفع تصرف اراضی ملی در رضوانشهر
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز