Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@01:49:34 GMT

مردمی بودن حوزه علمیه باید حفظ شود

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۳۹۹۸۹

مردمی بودن حوزه علمیه باید حفظ شود

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه‌های علمیه روز سه‌شنبه در آغاز مراسم سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه گفت: طلاب باید خود را در کنار مردم احساس کنند و خدمتگزاری به آنان را افتخار خود بداند. طلاب امروز در قالب طلاب جهادی جلوه جدیدی در خدمت به مردم در مبارزه با بیماری کرونا پیدا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته آیت الله اعرافی، تحقیق ناب، پژوهش و ابتکارات جدید از مزیت‌های دیرپای حوزه علمیه است و حوزه امروز باید برای نیاز‌ها و پرسش‌های جدید پاسخ و استدلال داشته باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری اضافه کرد: پاسخ به نیاز‌های جدید علمی جز با شتاب و تحول سریع در حوزه‌های علمیه ممکن نیست و نباید اجازه دهیم که عمق علمی و اجتهاد در این نهاد علمی کم رنگ شود.

به گفته آیت الله اعرافی، انقلابی‌گری و ستیز با ستمگران ویژگی دیگری است که باید در حوزه‌های علمیه تقویت شود، روح انقلابی باید در سبک وسلوک حوزه و طلاب تجلی یابد.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: تحول در حوزه علمیه باید برای پاسخگویی به نیاز‌های نظام بر مبنای اسناد بالادستی در سطح این نهاد علمی مورد توجه قرار بگیرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به ورود حوزه علمیه قم به یکصدمین سال تاسیس خود بیان کرد: فعالیت و خدمات حوزه علمیه در طول یک قرن گذشته بازشناسی شود؛ حوزه علمیه با وجود برخی کاستی‌ها و ضعف‌ها تاثیرات و اقدامات ارزنده‌ای به نظام اسلامی و مردم ایران تقدیم کرده‌است.

او یادآور شد: حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب اسلامی است و دبیرخانه یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه به همین مناسبت راه اندازی شده و از طلاب و اساتید درخواست می‌شود مقالات و نظرات خود را در این رابطه به دبیرخانه ارسال نمایند.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور با اشاره به وضعیت کرونایی حاکم بر کشور، گفت: این بیماری آسیب‌های زیادی به بخش‌های مختلف وارد کرده‌است و از طلاب درخواست داریم نسبت به بازسازی آسیب‌های وارده به ویژه در بعد روحی و روانی مردم حضور جدی تری داشته باشند.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری یادآور شد: اسناد بالادستی ۲۰ ساله حوزه، آمایش حوزه علمیه، افق ۵ ساله، طرح برنامه‌های مشترک با سایر نهاد‌های علمی طی سال‌های قبل نهایی شده است و درختواره و گرایش‌ها و رشته‌های جدید حوزه علمیه نیز به تصویب شورای عالی حوزه علمیه رسیده است.

او ادامه داد: برنامه‌های تحولی بسیار زیادی در حوزه علمیه نهایی شده و طی سال‌های آتی مباحث و پروژه‌های بسیار زیادی پیش روی این نهاد علمی خواهد بود.

آیت الله اعرافی یادآور شد: در سنت حوزه‌های علمیه بزرگان اخلاقی و معنوی بیشترین تاثیرگذاری را داشته و هنوز نیز صدای اساتید اخلاق و صاحبان نفس در فضای حوزه‌های علمیه طنین انداز است و نباید اجازه بدهیم که اصالت حوزه در این بعد فاصله بگیرد.

مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: نظام اخلاقی و سنت‌های پایدار ارتباط استاد و طلبه باید در جهت کمال هویت اخلاقی و معنوی طلاب باشد تا حوزه علمیه از مسیر و فلسفه اصلی خود خارج نشود.

سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه روز سه شنبه با پیام تصویری آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید آغاز شد.

در بخشی از این مراسم از جمعی از طلاب نخبه حوزه علمیه قم با حضور آیات سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه و احمد خاتمی سخنگوی هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام/ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حوزه علمیه سال تحصیلی جدید مدیرحوزه های علمیه آیت الله اعرافی حوزه های علمیه حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۳۹۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید شهریاری، دبیرکل مجع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، ضمن تأکید بر اهمیت کارها و اقدامات مجمع تقریب، آمادگی جامعه مدرسین برای همکاری با این مجمع را اعلام کرد.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری، دبیرکل این مجمع نیز تقریب مذاهب اسلامی را از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، امام خمینی – قدس سره – و رهبری معظم انقلاب – مد ظله العالی – عنوان کرد و ضمن ارائه گزارشی از تحولات جهان اسلام، برخی از برنامه‌های مجمع تقریب را تشریح کرد.

گزارش تصویری

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای همکاری با مجمع تقریب
  • تجلیل از استادان حوزه‌های علمیه استان همدان
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در سازمان‌های دولتی
  • آغاز پذیرش حوزه‌های علمیه خواهران
  • ضرورت ارتباط با حوزه و ادامه تحصیل روحانیون شاغل در ارگان‌های دولتی
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)