Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. دراین گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران شود.

کارت دعوت طالبان برای روسیه

روسیه از جمله کشورهای پر نفوذ در افغانستان می باشد که از سوی برخی کشور ها نیز متهم به حمایت از طالبان می شود و در سال های اخیر رابطه علنی با طالبان داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسکو نخستین بار اجلاس مخالفان دولت افغاسنتان با طالبان را برگزار کرد.

اما حالا بعد از حضور طالبان در کابل وزیرامورخارجه روسیه می گوید: مسکو می تواند در مراسم تحلیف دولت جدید افغانستان مشارکت کند، مشروط به این که دولت فراگیر باشد. او گفته است می خواهیم از روند تشکیل دولتی حمایت کنیم که تمام اقشار جامعه افغانستان در آن سهم داشته باشند. فقط چنین دولت فراگیر می تواند گذار پایدار به زندگی جدید را تضمین کند.

لاوروف می گوید که اگر در مورد فراگیری بحث شود، من فکر می کنم ما با خوشحالی در چنین مراسمی به همراه دیگر کشورهای دعوت شده که بر وضعیت این کشور تأثیر می گذارند، شرکت خواهیم کرد.

شروع تغییری ابهام آلود

مسئولین طالبان در وزارت تحصیلات عالی روز گذشته از نفرات برتر کانکور تقدیر کردند . سلگی دختر موسی خان نفر اول کانکور امسال شد. این اولین بار نیست که یک دختر نفر اول کانکور می شود. سال گذشته نیز شمسیه علیزاده نفر اول کانکور شده بود .

طالبان حالا با نسلی روبرو است که طعم ارزش های زندگی در عصر مدرنیته را چشیده است.

طالبان برای آنکه بتواند حکومتی همه شمول تشکیل دهد باید دستاوردهای نسل جدید افغانستان را که جهانی می اندیشند حفظ نمایند.

خشم مردم از حمایت طالبان توسط پاکستان

پس از نشر خبر تصرف پنجشیر، احمد مسعود، فرمانده نیروهای خیزش مردمی ساعاتی بعد مردم را به قیام ملی دعوت نمود.

با نشر گسترده پیام صوتی احمد مسعود در فضای مجازی مردم به صورت خودجوش در ولایات مختلف به حمایت از پنجشیر و احمد مسعود به خیابان ها آمدند و شعار مرگ بر پاکستان سر دادند .

با شروع این موج از اعتراضات در سرک های کابل امروز هم مردم بیرون آمدند وعلیه طالبان شعار دادند. در برخی موارد نیروهای طالبان به مظاهر کنندگان مرمی شلیک نمودند. هنوز از تلفات احتمالی خبری نشر نشده است .

چنین اعتراضاتی که عمدتا از طرف جوانان و زنان افغانستان برپا می شود طالبان را با چالش های زیادی روبرو خواهد کرد.

نبرد پنجشیر در کشمکش خبر سقوط و آزادی

در حالیکه که خبرها از سقوط ولایت پنجشیر حکایت داشت ضیاء آریانژاد، نمانیده مجلس افغانستان در صفحه فیسبوکش نوشت :مرکز ولایت پنجشیر از تصرف طالبان خارج شد.

حمله همه جانبه طالبان حدود یک هفته ادامه داشته است. آن ها روز گذشته تصاویری از حضورشان در تعمیر ولایت پنجشیر و مقبره احمد شاه مسعود منتشر کرده بودند .

علی رغم نشر این تصاویر، سخنگوی جبهه مردمی پنجشیر گفته است که نبردها با طالبان جریان دارد و ما شیوه نظامی خود را به حملات چریکی تغییر داده ایم .

دره پنجشیر مکانی است که اشغالگران روسی با وجود امکانات همه جانبه نتوانسته بودند به آن دسترسی پیدا کنند.

پیام تبریک وزیرغایب به وزیر خارجه ایران

محمد حنیف اتمر، وزير امور خارجه دولت اشرف غنی در پیامی خطاب به دکتر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، اخذ رای اعتماد و آغاز بکار ایشان را تبریک گفت.

حنیف اتمر این پیام را در حالی صادر کرد که هنوز خبرهای قطعی از محل زندگی وی بعد از خروج از افغانستان منتشر نشده است. تنها پس از چند روز از تصرف طالبان بر کابل تصاویری نشر شد که حنیف اتمر را در میدان هوایی کابل به همراه چند مقام دیگر دولت اشرف غنی نشان می داد. از آن زمان تا کنون از محل زندگی اتمر اطلاعی در دست نیست .

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: طالبان تحولات افغانستان پادکست پنجشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۱۱۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک وزیر ورزش پس از قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، کیومرث هاشمی در پیامی عنوان قهرمانی ایران در رقابت‌های فوتسال جام ملت‌های آسیا را تبریک گفت. در این پیام آمده است:

«اقتدار فوتسال ایران در قاره‌ی کهن، بار دیگر با حضور یک تیم منسجم و قوی در قالب رقابت‌های جام ملت‌های آسیا و در شرایطی که اکثر تیم‌ها نیز با رشد قابل توجهی همراه شده‌اند، به وقوع پیوست و موجبات خشنودی علاقمندان به ورزش را فراهم کرد.

با تقدیر از تیم ملی فوتسال ایران، همچنین کادر فنی و سرپرستی که پس از موفقیت در مراحل مقدماتی و حذفی، در فینال هم رقابت جذاب و جوانمردانه‌ای را با تیم میزبان پشت سر گذاشتند، این جام قهرمانی را به آنها و همچنین مسئولان فدراسیون فوتبال و مردم ورزش دوست، صمیمانه تبریک می‌گویم و امیدوارم زمینه‌ی حضور مقتدر این تیم شایسته در رقابت‌های جام جهانی نیز به وجود آید.»

کد خبر 6091216

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • طالبان خطاب به روسیه: حکومت افغانستان فراگیر است | دخالت در امور داخلی خود را نمی پذیریم
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • پیام تبریک وزیر ورزش پس از قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران
  • امیرعبداللهیان روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود