Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:43:48 GMT

حسابداری چیست و به چه شخصی حسابدار می‌گویند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۱۷۷۴

حسابداری چیست و به چه شخصی حسابدار می‌گویند؟

برای ورود به حرفه حسابداری یا هر شغل دیگری می بایست درباره‌ی آن رشته آگاهی کسب نمود.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام خودآموز حسابداری نیاز، بسیاری از افراد هستند که سالیان طولانی، مشغول به یک کار می باشند اما زمانی که در رابطه با تاریخچه‌ی آن شغل از آنها سوال کنید هیچ جواب درستی دریافت نخواهید کرد و حتی نمی دانند که آن حرفه از کجا آمده است یا به چه بیانی می‌توانند آن را تعریف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به تعریف حسابداری و وظایف شخص حسابدار بپردازیم. 

تعریف حسابداری در آموزش حسابداری

حسابداری را می توان یک زبان مشترک در میان حسابداران یا به عبارتی دیگر زبان تجارت تعریف نمود. از گذشته تا به امروز تمامی مشاغل، حتی ساده ترین داد و ستدها نیاز به حسابداری داشته اند. می توان اذعان داشت، هیچ کسب و کاری در جهان وجود ندارد، که بدون حسابداری قادر به ادامه حیات باشد. زیرا زمانی که یک بیزینس راه اندازی می شود، قطعا متحمل هزینه هایی خواهد بود و متقابلا کسب درآمد خواهد داشت و با انجام حسابداری دقیق می تواند متوجه میزان سود و یا زیان خود گردد.
آموزش حسابداری، اهمیت بسیار ویژه ای دارد. چرا که این رشته در واقع یک معیار سنجش برای نتایج فعالیت های مالی یک سازمان می باشد. می توان فرآیند حسابداری را با گزارش‌گیری مالی هم معنی به شمار آورد. زیرا حسابداری با اندازه گیری، آنالیز و یافتن ارتباطات مالی قادر به ارائه‌ی گزارشاتی جامع از وضعیت اقتصادی یک شرکت می باشد. 
این گزارشات، اگر به درستی تهیه گردند، یک مرجع بسیار مفید برای مدیران، ذی‌نفعان و سرمایه گذاران خواهند بود. به این ترتیب، آنان می توانند درباره‌ی فعالیت خود و مسیر رسیدن به اهداف سازمان برنامه ریزی نموده و اقدام به اخذ تصمیماتی نمایند.
بنا به محور فعالیت هر سازمان، حسابداری آن مجموعه می تواند کمی متفاوت باشد. به همین علت آموزش حسابداری بسیار حائز اهمیت می باشند. شخصی که قصد فعالیت در این حوزه را دارد، می بایست به واسطه‌ی یادگیری حسابداری، از کلیه قوانین، استانداردها و مقررات به طور کامل آگاه باشد، تا بتواند در مسیر پر پیچ و خم این رشته موفق گردد. 

انواع حسابداری :

حسابداری به طور عمده دارای پنج نوع می باشد، که در طی دوره‌های آموزش حسابداری بازار کار به صورت جامع‌تری با آنها آشنا خواهید شد. اما، برای آشنایی بیشتر، در این مقاله به طور مختصر به تشریح هریک از آنها می‌پردازیم.

1 - حسابداری مالی : در دوره آموزش حسابداری مقدماتی از پایه بطور اصولی به آموزش این بخش بخش می‌پردازیم. چرا که، حسابداری مالی اولین و مهمترین نوع حسابداری می باشد. در طی انجام این نوع حسابداری، سوابق تراکنش های مالیِ شرکت، ثبت و نگهداری می شوند. وظیفه‌ی حسابداری مالی، نظارت بر نگهداری حساب ها و کنترل وضعیت مالیات سازمان می باشد. 

2 - حسابداری صنعتی : قطعا در دوران دانشگاه، واحدهایی تحت عنوان حسابداری صنعتی پاس کرده اید. اما، می توان گفت آموخته های دانشگاهی برای فراگیری این نوع از حسابداری، هرگز کافی نبوده است. زیرا، حسابداری صنعتی، ابعاد بسیار گسترده تری دارد که به دو شاخه‌ی تولیدی و صنعتی تقسیم می شود. 

3 - حسابداری دولتی 

4 - حسابداری 

5 - حسابداری منابع انسانی

حسابدار کیست؟

حسابدار، یکی از مهمترین مهره های استخدامی در یک سازمان می باشد. چه سازمان های کوچک و نوپا چه شرکت های بزرگ و با سابقه، هردو به یک حسابدار نیاز دارند و این یک امر اجتناب ناپذیر می باشد. شخصی که به عنوان حسابدار قصد فعالیت در یک سازمان را دارد، می بایست به خوبی تحت آموزش حسابداری قرار گرفته باشد و با استفاده از دانش خود، اقدام به انجام مراحل حسابداری شرکت نماید.
در واقع، حسابدار به شخصی نسبت داده می شود، که سوابق و گردش های مالی یک شرکت را نگهداری نموده و با بررسی آنها در راستای اهداف سازمان قدم بر می دارد.  مسئولیت اصلی وی، ثبت اسناد در نرم افزارهای حسابداری، تهیه‌ی گزارشات مالی و ارائه‌ی این گزارشات به کارفرمایان می باشد. 

برخی از دیگر وظایف کلی یک حسابدار عبارتند از: قدرت آنالیز و تجزیه و تحلیل داده ها ارائه مشاوره و پیشنهادات مالی به مدیران و سرمایه گذاران رازداری و حفظ امنیت مالی سازمان بررسی و پیگیری هزینه های صورت گرفته توسط کارکنان تنظیم قراردادهای مالی شرکت  تسلط بر مهارت های لازم سازمان و مدیریت  اقدام به آماده سازی حساب های دارایی و سرمایه‌ی سازمان بررسی، تحلیل و ارزیابی معاملات مالی


اما چگونه حسابدار موفقی شویم؟

اکثر فارغ التحصیلان این رشته، می بایست سالها پس از ورود به بازار کار به عنوان کارآموز و یا کمک حسابدار اقدام به کسب سابقه‌ی کاری نمایند. اما با تهیه‌ی پکیج آموزش حسابداری ویژه بازار کار ، قادر به ورود و پیشرفت سریع تری نسبت به روش قدیمی تر خواهند بود. جهت تسلط کامل به مباحث مربوط به بازار کار و کسب درآمد سریع از این حرفه، با جمع آوری اطلاعات از مدیران ارشد مالی و اساتید برتر دانشگاه مانند دکتر ساسان مهرانی ، پکیج آموزش صفر تا صد حسابداری بازار کار را تهیه نموده ایم.
این مجموعه بی‌نظیر شامل تمامی تکنیک‌های حسابداری کاربردی در قالب ۵۰ ساعت آموزش حسابداری با کیفیت، جزوات pdf، تستهای ارزیابی اینترنتی می‌باشد. با استفاده از این مجموعه به سادگی می‌توانید ضمن استفاده از تخفیف باورنکردنی آن، حسابداری را بصورت کاملا کاربردی از آموزش حسابداری مقدماتی تا تجزیه و تحلیل صورتهای مالی بیاموزید.
برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه پکیج های آموزشی می‌توانید به سایت حسابداری نیاز مراجعه فرمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حسابداري آموزش حسابداری آموزش حسابداری ی حسابداری بازار کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۱۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، محسن سیفی در دیدار با محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل شرکت ایران‌خودرودیزل و همچنین دیدار با علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو، ضمن تشریح توانمندی‌های این بانک در زمینه تجربه موفق همکاری و شیوه‌های تخصصی تأمین مالی صنعت خودرو کشور، برای توسعه همکاری و تحقق اهداف منویات مقام معظم رهبری در «جهش تولید با مشارکت مردم» و همچنین کمک به تعمیق داخلی‌سازی و افزایش تولید محصولات این شرکت‌ها اعلام آمادگی کرد.

او توسعه همکاری، تسریع و تسهیل ارائه خدمات مالی نقدی و غیرنقدی و تجربیات ویژه و الگوی موفق بانک برای حل مشکلات تأمین مالی زنجیره تأمین سایر خودروسازان و قطعه‌سازان کشور در بانک صادرات ایران را تشریح و تبیین و کمک به تولید با استفاده از ظرفیت‌های شعب داخلی و خارجی بانک را مورد تاکید قرار داد.

سیفی گفت: «بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بانک‌های اصلی کشور، از سال‌های گذشته در کنار خودروسازان کشور بوده و اکثر خودروسازان کشور با بانک صادرات ایران تعامل مناسبی داشته و دارند.»

مدیرعامل بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه بدنه کارشناسی و ارکان بانک، تجربه و شناخت دقیقی از شرایط فعالیت خودروسازان کشور دارند، افزود: «در بخش‌های اعتباری و طرح و برنامه بانک، برای طراحی محصولات ویژه، تجربه‌های موفقی وجود دارد و این شناخت موجب می‌شود که سرعت و کیفیت ارائه خدمات مالی و بانکی به این صنعت روز به روز بهتر شود و امروز با افتخار، همکاری مطلوبی با خودروسازان و قطعه‌سازان کشور داریم.»

محمدحسن محمدزاده، مدیرعامل ایران‌خودرودیزل در این دیدار با استقبال از توسعه همکاری با بانک صادرات ایران، با ارائه اهداف و برنامه‌های این شرکت در سال جاری به تعدد شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت اشاره کرد و گفت: «استفاده از این شرکت‌ها عمق داخلی‌سازی شرکت ایران‌خودرو دیزل را افزایش داده و از این رو میزان ارزبری شرکت نسبت به سایر خودروسازان کمتر است.»

او ویژگی دیگر این شرکت را تنوع محصولات آن برشمرد و افزود: «تنوع محصولات ایران خودرو دیزل از جمله ون، انواع اتوبوس، انواع کشنده، کمپرسی و باری و از جمله بزرگترین سالن تولید اتوبوس خاورمیانه در این شرکت وجود دارد.»

محمدزاده از تولید و فروش اتوبوس برقی داخلی شهری به شهرداری برخی کلان‌شهرهای کشور و همچنین فروش 1000 دستگاه اتوبوس دیزلی به شهرداری‌های کشور خبر داد و بر تداوم تولید و رفع نیازهای مختلف کشور به این محصولات، تاکید کرد.

علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو نیز در نشستی که با اتفاق مدیران ارشد این شرکت با مدیرعامل و مدیران ارشد بانک صادرات ایران، برگزار شد، از همکاری بانک صادرات ایران طی سال‌های اخیر قدردانی کرد و گفت: باید با تلاش و توسعه همکاری به دنبال حل مشکلات این صنعت و مردم باشیم. او افزود: «بانک صادرات ایران سهم بسزائی در توفیقات مجموعه‌های بزرگ صنعتی دارد و امروز این سهم بیش از سایرین است.»

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان برخی دغدغه‌ها و مشکلات بخش تولید، افزود: «بانک‌ها به ویژه بانک صادرات ایران با وجود محدودیت‌های فراوان، کمک‌های بزرگی و بسیار ارزشمندی به صنعت خودرو کرده‌اند به طوری که اگر این کمک‌ها نباشد، امکان کسب موفقیت‌های بیشتر در این صنعت وجود ندارد.»

محسن سیفی در جریان این دیدارها به اتفاق معاونان شعب، اعتبارات، طرح و برنامه و همچنین مدیران ارشد بانک در حوزه‌های ارز و بانکداری شرکتی، راهکارها و محصولات نوین بانک برای تأمین مالی زنجیره تأمین در صنعت خودرو را ارائه و برای کمک به این صنعت اعلام آمادگی کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901281

دیگر خبرها

  • مشعل المپیک در فرانسه تحریم شد
  • مشعل المپیک درفرانسه تحریم شد
  • از حسرت کودکان نیازمند تا لبخند گرمابخش یک معلم
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
  • انتخاب رشته بیش از ۸۸ هزار نفر در کنکور دکتری ۱۴۰۳
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد