Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@15:31:13 GMT

خشکسالی زمان برداشت وش پنبه را در گلستان جلو انداخت

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۲۹۰۹

خشکسالی زمان برداشت وش پنبه را در گلستان جلو انداخت

به گزارش ایرنا، کشت پنبه در استان گلستان که در گذشته به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در مزرعه آغاز و برداشت محصول از این کشتزارها هم تا اواخر دی پایان می یابد.

رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان جهادکشاورزی گلستان روز سه شنبه در این ارتباط گفت: امسال در سطح ۱۸ هزار هکتار کشت پنبه در این استان انجام شده که وجود خشکسالی سبب زود برداشت شدن محصول از کشتزارهای منطقه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی موسی خانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: خشکسالی هم برداشت وش پنبه را در منطقه به جلو انداخت و هم به لحاظ عملکرد در واحد سطح تاثیر منفی گذاشته است.

وی ادامه داد: پیش بینی تولید وش پنبه از سطح زیرکشت در گلستان در صورت وجود شرایط نرمال آب و هوایی در منطقه بیش از ۴۰ هزار تن بود ولی خشکسالی امسال مقدار برداشت را به ۳۰ هزار تن کاهش داده است.

به گفته وی در سال زراعی جاری یک نوبت از برداشت وش پنبه از کشتزارهای استان انجام شده که این برداشت عملکرد واحد سطح را در اراضی زیر کشت حاشیه سد وشمگیر آق قلا که آب کمتر استفاده کرده بین یک تا ۱.۵ تن نشان می دهد در حالی که عملکرد برداشت در سایر کشتزارهای پنبه منطقه که آب موردنیاز آن تامین شده بین سه تا چهار تن است.

وی تصریح کرد: برداشت وش پنبه در کشتزارهای استان با ارقام داخلی، سه الی چهار مرحله و با ارقام خارجی ۲ مرحله است و علت کاهش مرحله برداشت محصول در ارقام خارجی به خاطر همزمان رس بودن غوزه هاست.

وی در خصوص قیمت خرید وش پنبه اضافه کرد: امسال قیمت توافقی هر کیلوگرم وش پنبه ۲۳۰ هزار ریال تعیین شد.

به گفته موسی خانی در گلستان برای خرید توافقی  وش پنبه ۹ کارخانه پنبه پاک کنی در استان فعال شده است.

طبق گزارش شرکت تعاونی کشاورزی پنبه و دانه های روغنی منطقه گرگان، در پایان کشت سال گذشته، هر کیلوگرم وش پنبه بین ۹۰ تا ۱۱۷ هزار ریال از کشاورزان خرید شده بود.

اقلیم متنوع، زمین های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه های پنبه پاک کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی آباد از جمله ظرفیت های سرمایه گذاری برای رونق زراعت پنبه در گلستان است.

زراعت پنبه در گلستان پس از چند سال وقفه بار دیگر کشت آن در حال رونق گرفتن در منطقه است.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کشاورزی پنبه خشکسالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی استان گلستان کشاورزی پنبه خشکسالی برداشت وش پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۲۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان

 

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مدیر جهاد کشاورزی خاش، گفت: در راستای تغییر الگوی کشت و با توجه به ارزش اقتصادی بالا و نیاز آبی کم گل محمدی و سازگاری به اقلیم منطقه، توسعه باغات گل محمدی در برنامه کاری این مدیریت قرار گرفته و در سال گذشته چهار هکتار به سطح زیر کشت گل محمدی افزوده شده است.
خاشی افزود: پیش بینی شده امسال ۱۱ تن گل محمدی از سطح باغات شهرستان خاش برداشت شود.
وی ادامه داد: در این شهرستان گل محمدی پس از فرآوری در منطقه به صورت گلاب و گل خشک شده به بازار عرضه می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برداشت گل محمدی از شهر همسایه قله تفتان
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • عطر گل‌محمدی در گلستان‌های کرمانشاه پیچید
  • سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • برداشت ماهی قزل آلا از مزارع پرورش ماهی در محیط دریا در گلستان
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • پیش بینی کشت ۲۰ هزار هکتار پنبه در گلستان