Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه آی‌فیلم این روزها به سالروز تأسیسش نزدیک می‌شود؛ و در کنار گنجینه‌ای از سریال، به سراغ سینما و فیلم‌های کوتاهش هم می‌رود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ شبکه آی فیلم به عنوان یکی از شبکه‌های پرمخاطب تلویزیون در هجدهم شهریورماه یازدهمین سالگرد فعالیت خود را جشن می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شبکه علاوه بر بازپخش فیلم‌ها و سریال‌های خاطره‌انگیز و ماندگار، ساخت برنامه‌های تولیدی در حوزه‌های مختلف و موضوعات متنوع را نیز در دستور کار دارد. «سینمای کوتاه» از جمله این برنامه‌های تولیدی شبکه آی‌فیلم است که با نمایش فیلم‌های کوتاه، به نقد و بررسی این آثار می‌پردازد.

موضوعاتی همچون ساخت فیلم کوتاه از منظر کلی، چالش‌‌های پیش‌روی فیلمسازان در تولید و پخش، جشنواره‌ها و عرضه و نمایش فیلم‌‌های کوتاه از طریق پلتفرم‌های فضای مجازی، سرمایه‌گذاری و بازگشت آن و البته نحوه استقبال مخاطبان از فیلم‌های کوتاه داستانی در این برنامه مطرح و مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

اجرای برنامه «سینمای کوتاه» را تا همین چند هفته پیش که ساختار برنامه تغییر کرد، حسام فروتن برعهده داشت. فروتن ضمن اشاره به خالی بودن جای برنامه‌ای مانند «سینمای کوتاه» در شبکه آی‌فیلم تأکید می‌کند این برنامه در فرهنگسازی و آشنایی خانواده‌ها با اینگونه فیلم‌ها نقش دارد و مؤثر است. او خاطرنشان می‌کند که در «سینمای کوتاه» بیشتر با نیروی جوانی که تمایل به دیدن آثارشان را دارند و در ابتدای کارند در ارتباط بوده و سعی دارند تا خانواده‌ها را با مقوله فیلم کوتاه آشنا کنند. مجری سابق «سینمای کوتاه» استقبال از این برنامه را بی‌نظیر عنوان و تأکید می‌کند تصور نمی‌کرده که با چنین اقبالی مواجه شود.

مردم آی‌فیلم را حتی به مراتب بیشتر از برخی شبکه‌های دیگر دنبال می‌کنند؛ با گشت و گذاری کوچک در سطح شهر به مثابه یک گزارش میدانی و رصد آنچه مردم تماشا می‌کنند، نشان می‌دهد که آی‌فیلم توانسته با طیف وسیعی از مخاطبان ارتباط برقرار کند و انتخاب اولشان باشد. یکی از نقاط قوت و امتیاز مثبت این شبکه تلویزیونی شاید چیدمان درستِ کنداکتورش مخصوصاً در مناسبت‌ها باشد. اصولاً مردمان ایرانی نشان داده‌اند که به خاطره‌بازی علاقه‌مندند. به همین‌خاطر مردمان پُرشماری هر شب به تماشای سریال‌هایی می‌نشینند که آی‌فیلم از برایشان تدارک دیده و روی آنتن می‌فرستد.

آی‌فیلم در چند روز آینده پا به دوازدهمین سال فعالیتش می‌گذارد و یکی از اتفاقات قابل توجهش شاید همین دریافت نقطه نظرات و پیشنهادات و انتقادات است که براساس آن سریال و فیلم‌هایش را انتخاب می‌کند. دست‌اندرکاران این شبکه تلویزیونی، 24 ساعته نقطه‌نظرات، پیشنهادات و انتقادات را در حین پخش سریال‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌ها به شکل زیرنویس به نمایش می‌گذارند. 

چنین رویکردی در مرتبه اول به مخاطب این اطمینان را می‌دهد که نظراتش چه به صورت متنی و چه به شکل فایل صوتی، دیده، خوانده و شنیده و حتی با نام خودش به نمایش گذاشته می‌‌شود و در مرحله دوم، برای مخاطب انگیزشی را به وجود می‌آورد و او را تشویق می‌‌کند که همچنان با شبکه در ارتباط باشد و از بیان نظراتش دریغ نکند. در این صورت، می‌‌توان سریال‌‌ها و فیلم‌هایی را روی آنتن برد و برنامه‌‌هایی را ساخت که با سلیقه مخاطب تناسب داشته باشد و به ذائقه او خوش آید.

یکی از مشکلات تلویزیونی همین مخاطب‌شناسی و ذائقه‌شناسی است که مدت‌ها فراموشش کرده‌اند و هیچ توجهی به علائق مخاطبانشان ندارند و فقط در اندیشه پُرکردن چاه ویلِ آنتن شبکه‌های تلویزیونی‌اند. در کنداکتورهای مختلف آی‌فیلم این نکته پررنگ است و حتی در آثار تولیدی شبکه هم نمود دارد؛ وقتی سریال‌هایی مثل "یادآوری"، "آخرین ایست بازرسی" و "ملکاوان" ساخته می‌شوند یا رامبد جوان برنامه "گپ" را برای این شبکه می‌سازد توجه آی‌فیلم به مخاطبش دیده می‌شود.

معمولاً در سریال‌هایی که به شکل روزانه از آی‌فیلم پخش می‌شود می‌توان انواع و اقسام آثار را در گونه‌های نمایشی مختلف رصد کرد و نشان گرفت. برای مثال، همانگونه که علاقه‌‌مندان ژانر کمدی می‌‌توانند به تماشای سریالی مانند «بدون شرح» بنشینند، دوستداران ملودرام این امکان را دارند تا سریالی به مانند «زیر پای مادر» را ببینند، هواداران آثار تاریخی مذهبی هم می‌‌توانند تماشاگر سریال «روزی روزگاری» یا «یوسف پیامبر» باشند، طرفداران مجموعه‌های نوستالژیک و به اصطلاح زیرخاکی هم می‌توانند از دیدن سریال «عقیق» لذت ببرند، عاشقان آثار پلیسی و اکشن هم با مجموعه نمایشی «خواب و بیدار» خود را سرگرم سازند.

خبرنگار تسنیم  با حسام فروتن هم به بهانه سالروز تأسیس شبکه آی‌فیلم و هم حضور برنامه سینمای کوتاه در این شبکه تلویزیونی گفت‌وگو کرده که مشروح آن در ادامه آمده است:

* با توجه به اینکه شما مجری برنامه «سینما آی فیلم» هستید، چه شد که اجرای «سینمای کوتاه» را هم برعهده گرفتید؟

 محبت دوستان بود. خودم هم چون سینما خوانده‌ام و دغدغه نیروهای جوان را از نزدیک دیده‌ام که چقدر فعال و با انگیزه و پرتلاش‌اند و کارهایشان جز در برخی از جشنواره‌ها و دانشگاه‌ها دیده نمی‌‌شود، با اشتیاق و علاقه کار را پذیرفتم.

* ساخت برنامه‌هایی مانند «سینمای کوتاه» را به منظور آشنایی جامعه با فیلم کوتاه چقدر لازم و مؤثر می‌دانید؟

جای برنامه‌ای مانند «سینمای کوتاه» در شبکه آی‌فیلم بشدت خالی بود. برنامه‌های تولیدی رصدی از نیازهای جامعه‌اند و شأن و جایگاه شبکه را نشان می‌دهند. خیل عظیمی از دانشجویان و بزرگان سینما هستند که کارشان دیده نمی‌‌شود و جایی را برای دیده شدن ندارند. فکر کنید وقتی کارشان در تلویزیون با مخاطب میلیونی و گسترده‌اش دیده شود چقدر به آنها روحیه می‌دهد. همچنین در فرهنگسازی و آشنایی خانواده‌ها با این‌گونه فیلم‌ها هم نقش دارد و مؤثر است.

* به نظرتان برنامه‌های تولیدی آی‌فیلم چقدر در موفقیت این شبکه در ارتباط گرفتن با مخاطبان نقش و تأثیر دارند؟

برنامه‌های تولیدی نشانه‌ای است که یک شبکه به مخاطبانش احترام می‌گذارد. شبکه آی‌فیلم شرایطی را مهیا کرده تا براساس نیاز مخاطب برنامه‌های تولیدی هم داشته باشد و فقط به بازپخش سریال‌ها و فیلم‌ها بسنده نکرده است.

* اجرای این دو برنامه «سینمای کوتاه» و «سینما آی‌فیلم» چقدر با هم تفاوت داشته است؟

من شیفته کار اجرا هستم و در اجرا با واژه‌ها بازی نمی‌کنم. لحظه لحظه چالش‌های اجرا برایم جذابیت دارد، مخصوصاً اگر مربوط به سینما باشد، چرا که با تحصیلات من و دغدغه‌های خود مرتبط است. از آنجا که جنس هر دوی این برنامه‌ها سینمایی است، قاعدتاً پایه کار یک چیز است. در «سینمای کوتاه» بیشتر با نیروی جوانی که تمایل به دیدن آثارشان دارند و در ابتدای کارند در ارتباط بوده‌ایم و سعی کردیم تا خانواده‌ها را با مقوله فیلم کوتاه آشنا کنیم و نشان دهیم که فیلم کوتاه صرفاً این نیست که با یک موبایل تصویربرداری کنی، بلکه همانند فیلم بلند فیلمنامه، کارگردان، تصویربردار، تدوینگر و همه عوامل را نیاز دارد.

در اصل، دانش سینمایی است در یک زمان کوتاه. «سینما آی‌فیلم» از نظر تخصصی برای حرفه‌ای‌های سینما است و معرفی فیلم‌های روی پرده. پایه هر دو برنامه یکی است اما «سینمای کوتاه» گفت‌و‌گو محور است و با میهمان رو در رو صحبت می‌کند و تفاوت عمده با «سینما آی‌فیلم» در مونولوگ و دیالوگ دارد. در «سینما آی‌فیلم» سعی می‌کنیم مخاطب را با سینما آشتی دهیم. در «سینمای کوتاه» رو در رو با کارگردان فیلم صحبت و سؤال‌هایی را مطرح می‌کردیم که به عنوان مجری نباید از آنها می‌گذشتم. یکسری سؤال‌های از پیش طراحی شده هم داشتیم که برگ برنده برنامه محسوب می‌شود.

* استقبال مخاطبان از برنامه «سینمای کوتاه» چگونه بوده است؟

تصور نمی‌کردم که از «سینمای کوتاه» در 26 قسمتی که تاکنون پخش شده است این‌قدر استقبال شود، حتی از فیلمسازان خودشان درخواست حضور در برنامه را می‌دهند که نشان‌دهنده درایت و تدبیر شبکه آی‌فیلم است که جای خالی این برنامه را احساس کرده‌اند. اگر تیم همدل باشد نتیجه و خروجی کار هم خوب خواهد بود. حتی از دوستان مطبوعاتی که معمولاً برنامه‌ها را نقد می‌کنند هم بازتاب خوبی گرفته‌ایم و از برنامه تعریف کرده‌اند.

* کدام یک از این دو برنامه‌ای که شما اجرایشان را برعهده داشته‌اید مخاطبان بیشتری دارد؟

 «سینما آی‌فیلم» فرزند من و «سینمای کوتاه» هم دوست عزیزم است. هر دو را دوست دارم و برای مخاطبین هر دو احترام قائلم. تلاش داشته‌‌ام تا در جزئیات اجرا هر دو برنامه تغییرات و تحولاتی را ایجاد کنم. به هر حال اگر اعتماد رسانه و مخاطب برای یک مجری اهمیت داشته باشد قطعاً برای اجرا به سراغ مطالعه می‌رود و پرقدرت جلوی دوربین ظاهر می‌شود. اینکه یک مجری علاوه بر داشتن رابطه صمیمانه با مخاطب بتواند حرمت او را حفظ کند به دانش و توانایی‌هایش بازمی‌گردد. مخاطب در کار رسانه‌ای باید در اولویت باشد. مجری باید با مخاطبان خود روراست بوده و اگر صداقت در کار باشد، شک نکنید که مخاطب درمی‌یابد و شما را می‌پذیرد. تلاش داشته‌ام تا این اتفاق در هر دو برنامه بیفتد.

* به عنوان سؤال پایانی، نظرتان درباره شبکه آی‌فیلم با توجه به اینکه یازدهمین سالگرد تأسیس آن هم نزدیک است، چیست؟ 

به هر حال بیش از 2 سال است که با آی‌فیلم با افتخار همکاری می‌کنم و خود را عضو بزرگ خانواده شبکه می‌دانم. نگاهم یک حسّ دوست داشتن است و سعی می‌‌کنم انصاف را حتماً در نگاهم لحاظ کنم. اگر به عنوان بیننده بخواهم نظر بدهم خارج از هر تعارف و اغراقی، شبکه آی‌فیلم را انتخاب خواهم کرد و دنبال می‌کنم.

اگر هم به عنوان عضو خانواده آی‌فیلم بخواهم نظر بدهم به جرأت می‌توانم بگویم موضوع و محتوای این برنامه‌ها واقعاً دغدغه خودم هم هست و برایم مهم است و آنچه در توان دارم در اجرا به کار می‌گیرم. همیشه سعی دارم در رفع عیوب تلاش کنم و برنامه‌ای را که مخاطب‌پسند باشد به مردم ارائه دهم. همچنین نباید از برنامه‌سازان، حمایت مدیران و مسئولین شبکه غافل شد چرا که وقتی نظرات مخاطبان به آنها می‌رسد و اعمال می‌کنند، می‌بینم که نظر مخاطب چقدر برایشان اهمیت دارد و خود را جای مخاطب می‌گذارند.

اصولاً بازخوردهایی را که از مخاطبان می‌گیریم چه همسو با نظرات ما باشد و چه نباشد، در برنامه اعمال می‌‌کنیم. مخاطبان‌اند که به کار ما معنا می‌دهند و بها دادن به نظرات آنها برایمان خیلی ارزشمند است.

سریال جدید شبکه یک در بازار تهران/ اسماعیل محرابی هم بازیگر "خودخواسته" شدورود "همسایه" به تلویزیون/ رقابت سریال‌ها داغ‌تر می‌شود! + بازنشر پشت صحنهاولین تصاویر از فصل دوم "نجلا"/ آیا دوربین سریال وارد عراق می‌شود؟

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فیلم رسانه ملی آی فیلم فیلم رسانه ملی آی فیلم برنامه های تولیدی سینما آی فیلم سینمای کوتاه شبکه آی فیلم خانواده ها فیلم کوتاه آی فیلم برنامه ها دو برنامه برنامه ای فیلم ها سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۳۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر

تلویزیون در ایام تعطیلات آخر هفته و سالروز شهادت امام صادق(ع) نزدیک به ۵۰ فیلم پخش می‌کند که در این بین اولین اثر حاتمی‌کیا و یکی از آخرین آثار بروس ویلیس دیده می شود.

به گزارش ایسنا، فهرست فیلم‌های آخر هفته سیما که برای پخش از ۱۱ شبکه اعلام شده، شامل ۴۶ فیلم است که از جمله آثار شاخص آن می‌توان به «بادیگارد»، «ریو»، «ویل هانتینگ نابغه» و «محاکمه ۷ شیکاگویی» و از جمله فیلمسازان شاخص آن می‌توان به مسعود جعفری جوزانی، کیومرث پوراحمد، ابراهیم حاتمی‌کیا، داوود میرباقری، همایون اسعدیان و آرون سورکین اشاره کرد.

۳۲ فیلم معادل حدود ۷۰ درصد این محصولات، خارجی‌اند و حدود ۳۰ درصد فیلم‌ها نیز در سینما و تلویزیون ایران ساخته شده‌اند.

به علت نزدیکی این آخر هفته به ۱۲ اردیبهشت ماه روز معلم، بخش قابل توجهی از این فیلم‌ها سوژه‌ای در ارتباط با تعلیم و تربیت دارند؛ آثاری مثل «قصه‌های مجید»، «جاده‌های سرد»، «پل سفید»، «لونانا در انتظار معلم» و «شش قهرمان».

در بین آثار انتخابی، دو فیلمساز با دو فیلم در این آخر هفته حاضرند. «بادیگارد» و «هویت» از ابراهیم حاتمی‌کیا و «هدیه» و «ریکا» از مسعود فرخنده پخش خواهد شد. در اتفاقی جالب، فیلم سینمایی «۳۰ نابغه» نیز روی آنتن دو شبکه خواهد رفت: پنجشنبه از شبکه نمایش و جمعه از شبکه امید.

همانند هفته گذشته، چهار فیلم در فهرست اعلامی از سوی روابط عمومی معاونت سیما به عنوان فیلم‌های جدید معرفی شده‌اند که پیش از این در ایام نوروز روی آنتن تلویزیون رفته اند. «رادیکال»، «مصلحت»، «زاده شده برای پرواز» و «محموله نهایی»، فهرست این چهار اثر را تشکیل می‌دهند.

ضمن اینکه در فهرست منتشرشده، فیلمی که برای پخش در باکس جمعه ساعت ۱۴ شبکه کودک برنامه‌ریزی شده، معرفی نشده است.

در این زمینه بخوانید:

تلویزیون در تعطیلات آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟

در میان این ۴۶ فیلم، دو فیلم «نامیرا» و «گریز از مرگ» جدید به شمار می‌روند. یکی از این دو اثر، تله‌فیلم «نامیرا» به کارگردانی محمد کرمانشاهی است که جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۴:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این فیلم در سال ۹۵ ساخته شده ولی تاکنون در تلویزیون نمایش داده نشده و پس از حدود هشت سال به پخش می‌رسد. علت پخش نشدن این فیلم که سال ۹۶ حتی از جشنواره فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی مسکو نیز جایزه گرفت، روشن نیست. علاوه بر امین زندگانی، شهرزاد کمال‌زاده، رامین راستاد و آیدین ختایی، پرستو صالحی هنرپیشه سابق تلویزیون در این اثر نقش دارد.

دومین فیلم جدید این آخر هفته، «گریز از مرگ» به کارگردانی مایک برنز است که جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۱۳:۳۰ روی آنتن شبکه تهران خواهد رفت. این فیلم از آن جهت اهمیت دارد که یکی از آخرین پروژه‌های سینمایی بروس ویلیس به شمار می‌آید. این هنرپیشه ۶۹ ساله هالیوود که بازیگری را به ناچار کنار گذاشته، در همان ایام که عوامل فیلم‌ها مجبور بودند دیالوگ‌ها را از طریق گوشی برایش بخوانند و توانایی حفظ کردن نداشت، به تدریج متوجه شد به بیماری زوال عقل مبتلا شده است.

جالب آن که فیلم «گریز از مرگ» به علت محدودیت‌های کرونایی، تنها در ۹ روز فیلمبرداری شده و تمام سکانس‌های این بازیگر نیز تنها در یک روز ضبط شده است! در سال ۲۰۲۱ جوایز تمشک طلایی نیز که به بدترین‌های هالیوود اهدا می‌شود، یک رشته ویژه با عنوان «بدترین بازی بروس ویلیس» اضافه کرد که ۷ فیلم این بازیگر در آن سال، ۷ نامزد آن را تشکیل می‌داد و فیلم «گریز از مرگ» هم یکی از آن آثار بود. بعدها وقتی خانواده بروس ویلیس رسما خبر بیماری او را به اطلاع عموم رساندند، این جایزه لغو شد.

از میان آثار تکراری این ایام نیز فیلم «هویت» اثر جالب توجهی محسوب می‌شود. این فیلم که برای پخش در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۲۱ از شبکه نمایش برنامه‌ریزی شده است، نخستین فیلم بلند ابراهیم حاتمی‌کیا به شمار می‌آید که بسیاری مهجورترین فیلم این کارگردان می‌دانند. «هویت» در سال ۱۳۶۵ با سرمایه شبکه دو سیما و به عنوان فیلمی سینمایی ساخته شد، ولی هیچ‌گاه روی پرده سینما نمایش داده نشد و مستقیما در تلویزیون به پخش رسید.

گفته می‌شود به خلاف خاستگاه فکری ابراهیم حاتمی‌کیا که پیش از فیلمسازی، پاسدار و هنرمندی از جریان انقلاب بود، خسرو دهقان منتقد جریان عرفی نقد سینما، اولین منتقدی است که این فیلمساز را اصطلاحا کشف کرد و با نقدی که بر فیلم «هویت» نوشت، از فیلمساز خوش‌قریحه‌ای خبر داد که وارد سینما می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • این صدا سال‌ها در رادیو درخشید/ یک نکته درباره «حشاشین»
  • فیلم های پایان هفته تلویزیون از نگاهی دیگر
  • وقتی سرگرمی، قربانی بزرگ شعار دادن می‌شود /چرا «نون خ» در فصل پنجم مورد استقبال قرار نگرفت؟
  • پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • آقای سعید آقاخانی، ما تحمل می‌کنیم، اما دل خودتان نسوخت؟
  • نگاهی به سینمای کارگری ایران به مناسبت روز کارگر
  • فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
  • فیلم کوتاه، زبان مختص خود را دارد/ «قضاوت» برآمده از تجربه زیسته