Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-02@05:31:49 GMT

در دوران کرونا، قند و نمک نخورید

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۴۱۱۱

سیستم ایمنی مهمترین عامل و ابزار برای در امان ماندن از ابتلا به کرونا است، اما مصرف زیاد قند و نمک و چربی سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌ می‌کند و احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. ناطقان: خانه نشینی اجباری این روزهای کرونایی، خود یکی از عواملی است که مصرف تنقلات و غذاهای آماده را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد غذایی پرنمک، شیرین و پر چرب زمینه ساز اضافه وزن و چاقی و به تبع آن افزایش احتمال ابتلا به کرونا، دیابت، پر فشاری خون، چربی خون بالا، کبد چرب و ... می‌شوند و خود این بیماری‌ها خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

در این دوران باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشیم و به مواد غذایی و تنقلاتی که خریداری و مصرف می‌کنیم بیشتر توجه داشته باشیم. در واقع به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک و چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک و قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

خوراکی های بی قند و بی نمک بخورید

در دوران همه گیری کرونا از مواد غذایی کم چرب، کم نمک و با قند کمتر استفاده کنید، به جای استفاده از نوشابه و نوشیدنی‌های شیرین، از دوغ یا ماءالشعیرهای بدون قند در وعده‌های غذایی استفاده و مصرف سس مایونز را محدود کنید. سالاد خود را با چاشنی‌هایی همچون انواع سرکه، آبغوره، آبلیمو، آب نارنج و سبزیجات معطر مصرف کنید.

 روزانه ماست و شیر و پنیر کم چرب مصرف و استفاده از فست فودها مثل انواع پیتزا، سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروی را که حاوی سدیم و نمک زیادی هستند، محدود کنید تا احتمال ابتلا به کرونا کمتر شود.
در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک مانند آجیل و تخمه‌های نمکی، چیپس، انواع پفک، و مواد شیرین مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی‌های شیرین شده با قند، از انواع میوه‌ها استفاده کنید.
انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی، آب نبات، شکلات، نوشیدنی‌های شیرین مثل شربت ها، انواع مربا و انواع شیرینی‌های خشک وتر حاوی مقادیر زیادی مواد قندی است و مصرف زیاد مواد قندی هم موجب تحریک و تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. در مصرف آن‌ها افراط نکنید.

مواظب افزایش وزن باشید

در حین خرید، به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای مواد غذایی توجه کنید؛ چرا که به ما می‌گویند در محصول مربوطه چقدر سدیم، نمک، قند و چربی وجود دارد. احتمال ابتلای افراد چاق به کرونا بیش از دیگر افراد است، مراقب وزن خود باشید و حتی الامکان از بیرون غذا تهیه نکنید؛ سعی کنید در خانه غذا درست کنید.

مواد غذایی خریداری شده را به شیوه سالم آماده و مصرف کنید. از روش‌های بخار پز یا آب پز کردن بجای سرخ کردن استفاده کنید. در صورت تمایل به سرخ کردن، با مقدار کمی روغن به مدت کوتاه تفت بدهید. نمکدان را از سفره‌های خود حذف و از چاشنی‌های دیگر برای مزه دار شدن غذا استفاده کنید.

ادویه جات را جایگزین نمکدان کنید و نمک مصرفی روزانه باید کمتر از پنج گرم یعنی کمتر از یک قاشق چایخوری باشد. این مقدار شامل نمکی که بطورطبیعی در غذاها وجود دارد نیز می‌شود. برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک در تهیه غذاها به جای نمک از سبزی‌های تازه، سیر، لیموترش، آب نارنج، آویشن، شوید و ... استفاده کنید.

برای پخت غذا بهتر است از روغن‌های مخصوص پخت و پز مثل آفتابگردان، ذرت، سویا یا کلزا استفاده کنید و از خرید و مصرف روغن‌هایی که به صورت سنتی تهیه می‌شوند خودداری شود. در صورت تمایل به مصرف روغن کنجد از روغن ارده کنجد صنعتی استفاده کنید.
منبع: مشرق برچسب ها: دوران کرونا ، قند و نمک ، سیستم ایمنی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: دوران کرونا قند و نمک سیستم ایمنی احتمال ابتلا استفاده کنید سیستم ایمنی مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۴۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رعایت یک رژیم غذایی گیاهی سالم (پس از تشخیص سرطان پروستات) در افراد می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت یا عود بیماری کمک کند.

به گفته ویویان لیو، محقق ارشد این مطالعه، تغییر روند معمول سرطان پروستات به درجه‌ی پیشرفته آن، یکی از نگرانی‌های اساسی در میان بیماران مبتلا، خانواده و پزشکان آنها است.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند.

لیو می‌گوید: «یافته‌های جدید پیرامون رعایت رژیم غذایی گیاهی با هدف بهبود سرطان پروستات و پیشگیری از پیشرفت آن، به حفظ سلامت و کاهش عوارض شایع‌ترین سرطانی که مردان با آن مواجه هستند، کمک می‌کند. عمل به این دستورالعمل غذایی، علاوه بر داشتن دیگر فوایدی که برای سلامتی دارد، در پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن نیز مؤثر است.»

همچین میوه‌ها و سبزیجات موجود در یک رژیم غذایی گیاهی، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و عناصر ضد التهابی و فیبر رژیمی هستند که کنترل گلوکز را بهبود می‌بخشد و التهاب را کاهش می‌دهد.

رژیم‌های غذایی حاوی گوشت قرمز، لبنیات و چربی‌های حیوانی اغلب با پیشرفت سرطان پروستات همراه هستند. گوشت قرمز (مانند گوشت گاو و گوسفند) سرطان پروستات را به سمت تهاجمی شدن سوق می‌دهند. علاوه بر این، رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین حیوانی ممکن است مقاومت به انسولین را نیز افزایش دهند.

داده‌های مورداستفاده در این مطالعه، حاصل جمع‌آوری اطلاعات پزشکی بیش از ۲۰۰۰ مرد مبتلا به سرطان پروستات است. طی یک بازه زمانی هفت‌ساله، محققان دریافتند آقایانی که در برنامه غذایی خود، بیشترین مقدار سبزیجات و میوه‌ها را گنجانده‌اند، در مقایسه با مردانی که کمترین مقدار سبزیجات را مصرف کرده‌اند، خطر پیشرفت و عود کمترِ بیماری را دارند.

گفتنی است که متغیرهایی چون سن افراد، شدت سرطان، استعمال دخانیات و ... بر نتایج تجزیه و تحلیلِ ارتباط میان رژیم‌ غذایی گیاهی و کاهش خطر پیشرفت سرطان پروستات تأثیری نداشتند.

رژیم‌های گیاهخواری سالم که شامل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات و غلات کامل است، علاوه بر اینکه در کاهش خطر پیشرفت و عود سرطان پروستات نقش دارند، دارای فواید متعددی از جمله کاهش دیابت، کاهش بیماری‌های قلبی عروقی و کمتر شدن نرخ مرگ و میر هستند. افزون بر این، شواهد بیولوژیکی نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی مبتنی بر گیاهخواری، سالم‌تر هستند و می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند.

دکتر آنتونی دامیکو، رئیس بخش انکولوژی تشعشعات ادراری تناسلی در مؤسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون، در همین راستا می‌گوید که اگرچه یافته‌های فوق امیدوارکننده هستند، اما نمی‌توانند ثابت کنند که رژیم غذایی گیاهی باعث بهبود نتایج سرطان پروستات می‌شود؛ فقط ارتباطی بین این دو وجود دارد. او می‌گوید: «توصیه من این است که افراد پیرو یک سبک زندگی سالم باشند تا از انواع بیماری‌ها دور باشند؛ ورزش کنند، سیگار نکشند، غذاهای سالم و مفید مصرف کنند و استرس خود را کنترل کنند. سبک زندگی سالم به طور کلی خطر عود و پیشرفت سرطان را کاهش می‌دهد.»

منبع: upi

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901451

دیگر خبرها

  • وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید
  • این تخم‌مرغ‌ها را مصرف نکنید
  • نابودی یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران
  • اگر می خواهید راحت تر نفس بکشید این مواد غذایی را مصرف کنید
  • بیش از یک تن مواد غذایی غیرقابل مصرف در چناران نابود شد
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است