Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@15:57:37 GMT

عجیب و غریب ترین خواص انبه که از آن بی خبر هستید

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۴۵۴۳

عجیب و غریب ترین خواص انبه که از آن بی خبر هستید

انبه نوعی ابرخوراکی محسوب می‌شود. نام علمی میوه انبه ، “منگیفرا ایندیکا” است. بسیاری از افراد با فرهنگ‌های مختلف از این میوه و برگ آن برای مراسم عبادی و تزئین استفاده می‌ کنند.

به گزارش برنا؛ انبه میوه‌ای تابستانی و بسیار خوشمزه، لذیذ و خوش خوراک است. نام علمی این میوه، "منگیفرا ایندیکا" است. بسیاری از افراد با فرهنگ‌های مختلف از این میوه و برگ آن برای مراسم عبادی و تزئین استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انبه رسیده گرم و خشک و انبه نارس سرد و خشک است. انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن است. با مطالعه نکات این گردآوری با خواص این میوه خوشمزه و لذیذ آشنا خواهید شد.

ویتامین‌ها و املاح انبه

انبه سرشار از کاروتنوئیدها، به ویژه بتاکاروتن است. ویتامین A، C، E، B، منیزیوم، پتاسیم، فسفر، اسید فولیک (فولات) و روی (زینک) در انبه موجود است. بتاکاروتن از بدن در برابر اشعه‌های خطرناک نور خورشید در فصل تابستان محافظت می‌کند. در حقیقت انبه نوعی ابر خوراکی محسوب می‌شود.

اثر آنتی اکسیدانی انبه

انبه سرشار از آنتی اکسیدان است بنابراین با مصرف منظم آن می‌توانید از ابتلای دو نوع بیماری مهلک سرطان و بیماری‌های قلبی رهایی یابید. این میوه میزان کلسترول را نیز کاهش می‌دهد. با مصرف یک فنجان انبه تکه شده (حدود ۱۶۵ گرم) می‌توانید ۷۶ درصد از ویتامین C مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان قوی است که سلول‌ها را از رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

وجود بعضی "فنول ها" در انبه مثل کوئرستین، ایزوکوئر، اسید گالیک، متیل گالات و نیز انواع آنزیم‌ها ضد سرطان تلقی می‌شود. ضمناً این میوه حاوی نوعی فیبر قابل حل بنام "پکتین" است. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ارتباط مستقیمی بین مصرف زیاد فیبر و خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش وجود دارد.

درمان دیابت و کاهش کلسترول با انبه

بهتر است بدانید که نه تنها خود میوه بلکه برگ‌های آن هم برای درمان دیابت کارساز است. قبل از خواب شبانه حدود ۱۰ تا ۱۵ عدد از برگ‌های آن را داخل آب گرم ریخته و درب آن را بگذارید. صبح روز بعد در حالی که ناشتا هستید آن را از صافی عبور داده و عصاره آن را بنوشید. این کار را به طور منظم و به دفعات انجام دهید. برگ‌های انبه در تنظیم میزان انسولین خون نقشی مؤثر ایفا می‌کند.

مقدار "قند" موجود در انبه بین ۴۱ تا ۶۰ بوده که بسیار اندک است بنابراین مصرف این میوه هیچ گونه تأثیری در افزایش قند خون ندارد. میزان بالای فیبر قابل حل، پکتین و ویتامین C موجود در این ماده خوراکی فوق‌العاده میزان چربی خون را کاهش می‌دهد. انبه برای درمان بیماری دیابت نیز مفید است. در گذشته افراد معتقد بودند که افراد مبتلا به دیابت نباید از این میوه استفاده کنند، اما امروزه این تصور از نظر علمی مردود شناخته شده است.

نقش انبه در جذب و هضم غذا

در کشور هند از جوشانده پوست انبه برای درمان ورم بافت مخاطی معده استفاده می‌شد. عناصری مانند استرها، ترپنها و آلدهیدهای موجود در انبه به هضم غذا کمک می‌کند. انبه حاوی نوعی آنزیم هضم کننده است که به تجزیه پروتئین پرداخته و نهایتاً باعث هضم غذا می‌شود ضمناً همین آنزیم با حالت اسیدیته معده مقابله کرده و سو هاضمه را بهبود می‌بخشد.

فیبر موجود در انبه یبوست را رفع می‌کند. مصرف یک تا دو عدد انبه کوچک و نرم که هسته آن به خوبی رشد نکرده است به همراه نمک و سرکه به عنوان دارویی برای درمان اسهال‌های تابستانی، اسهال خونی، هموروئید، تهوع صبحگاهی، سو هاضمه مزمن و یبوست تلقی می‌شود.

انبه و افزایش وزن

انبه خام حاوی نوعی نشاسته است که پس از رسیده شدن میوه به شکر تبدیل می‌شود. بنابراین انبه شیرین و رسیده اگر با شیر (سرشار از پروتئین) مصرف شود برای افزایش وزن بسیار سودمند است. افرادی که مایل به افزایش وزن خود هستند، می‌توانند با مصرف این میوه به هدف خود برسند. هر ۱۰۰ گرم انبه حاوی ۷۵ کالری است.

میزان آهن انبه

وجود آهن سرشار در انبه، غیر قابل انکار است. انبه منشأ فوق‌العاده‌ای از آهن به ویژه برای خانم‌ها است. افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، می‌توانند به طور منظم آن را همراه با شامشان میل کنند. به طور معمول بانوان پس از دوران یائسگی با کمبود آهن در بدن مواجه شده و احساس ضعف می‌کنند. برای جبران این وضعیت می‌توانند این میوه و یا میوه‌های دیگری که سرشار از آهن هستند را بخورند.

خانم‌های باردار می‌توانند هر از گاهی این میوه را مصرف کنند. مادر باردار در دواران بارداری نیازمند آهن و کلسیم فراوان است. البته مصرف زیاد انبه در این دوران توصیه نمی‌شود، اما اگر از کودکی آن را میل کرده‌اید و در این زمان با مصرف آن دچار مشکل نمی‌شوید و می‌توانید از آن استفاده کنید.

اثر انبه بر چشم

اگر انبه را به طور منظم مصرف کنید از ابتلا به بیماری‌هایی همچون شب‌کوری، خستگی، سوزش و خارش چشم و نرمی قرنیه در امان خواهید بود. یک فنجان انبه تکه شده حدود ۲۵ درصد از ویتامین A مورد نیاز روزانه شما را تأمین می‌کند همین امر باعث می‌شود تا سلامتی چشم تضمین شود.

پوست صاف و بدون جوش با انبه

انبه در رفع روزنه‌های مسدود شده پوست که منجر به جوش می‌شوند نقش فوق‌العاده‌ای ایفا می‌کند. برای این منظور می‌توانید آن را در اندازه‌های نازک و ظریف ببرید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست صورتتان قرار دهید سپس آن را با آب گرم به خوبی شستشو دهید. اگر به طور منظم آن را میل کنید صورتی زیبا خواهید داشت و پوستتان شفاف‌تر و نرم‌تر خواهد شد.

موارد احتیاط و منع مصرف انبه

از آنجایی که انبه دارای مقادیر غنی از پتاسیم است. شاید در حالت عادی وجود پتاسیم موجود در انبه مشکلی ایجاد نکند اما در افراد سالخورده و بیماران کلیوی مصرف بیش از حد پتاسیم منجر به بروز مشکلاتی می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر سالخورده و مبتلا به بیماری کلیوی هستید قبل از مصرف انبه با مشاور تغذیه یا پزشک مشورت کنید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انبه خواص انبه موجود در انبه طور منظم برای درمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۴۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، با افزایش سن، غذاهایی که مصرف می‌کنیم می‌توانند بر تناسب اندام، ظاهر، کیفیت زندگی و خطر ابتلا به بیماری ما تاثیر بگذارند. بدن ما برای حمایت از روند طبیعی پیری به مواد مغذی مختلفی متکی است و برخی از مواد مغذی ممکن است به کاهش علائم پیری کمک کنند.

توجه به این نکته مهم است که مصرف غذاهای خاصی شما را به‌طور قابل‌توجهی جوان‌تر نشان نمی‌دهد و تغذیه تنها یکی از جنبه‌های پیشگیری از پیری است، با این حال، افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی به رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند که با بالا رفتن سن، بهترین ظاهر و احساس خود را داشته باشید.

یکی از راه‌های شگفت‌انگیز تغییر بدن شما با افزایش سن، در واقع مربوط به پوست شماست ما در مورد چین و چروک، خطوط ریز، لکه‌های پیری، آسیب‌های ناشی از نور خورشید و تولید کمتر کلاژن صحبت می‌کنیم. بنابراین، اگر به شما بگوییم کاری بسیار ساده وجود دارد که می‌توانید برای کند کردن پیری پوست انجام دهید، چه می‌شود و یا به‌طور خاص بگوییم، این پیشگیری با میوه مغذی و خوشمزه‌ای است که می‌توانید به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

منظور ما هندوانه است؛ این میوه‌ مورد استفاده بیشتر در تابستان و میوه رفع تشنگی را می‌توان به‌طور کامل به‌عنوان میوه، به اسموتی‌ها اضافه کرد، یا در سالادها ریخت. هندوانه بومی آفریقا و با سابقه‌ای غنی است که هزاران سال قدمت را در بر می‌گیرد و تقریباً در تمام قاره‌های جهان رشد می‌کند.

هندوانه عمدتاً به دلیل آبرسانی آن شناخته شده است زیرا ۹۲ درصد این میوه از آب تشکیل شده است. همین خاصیت آبرسانی هندوانه به مبارزه با پیری نیز کمک می‌کند. توجه کنید که هیدراتاسیون برای سلامت کلی بدن مهم است و تاثیر خوب آن می‌تواند روی پوست شما نیز ظاهر شود.

دکتر آلوک ویج، متخصص پوست کلینیک کلیولند، ایالات‌متحده توضیح داد که اگر بدن شما کم آب شد، خارجی‌ترین لایه (استراتوم شاخی) حاوی آب کافی نخواهد بود و اگر آن را فشار دهید، پوست به حالت خود باز نمی‌گردد، با این حال، این تنها کاری نیست که هندوانه برای جوان نشان دادن شما انجام می‌دهد.

دانه های هندوانه را دور نریزید | خواص خوردن آب هندوانه

چگونه مصرف هندوانه می‌تواند به شما کمک کند جوان‌تر به نظر برسید

هندوانه حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ویتامین C، گلوتاتیون، لیکوپن و بتاکاروتن است و این مواد مغذی می‌توانند به سلامت پوست شما کمک کنند. ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن چیزی است که به پوست شما خاصیت ارتجاعی و استحکام می‌بخشد و در عین حال گردش سلولی پوست را نیز افزایش می‌دهد.

گلوتاتیون با بهبود سلامت سلولی، محافظت در برابر استرس اکسیداتیو که منجر به چین و چروک می‌شود و مبارزه با لکه‌های پیری و حلقه‌های تیره زیر چشم، با پیری مبارزه می‌کند.

لیکوپن احتمالاً یکی از آنتی‌اکسیدان‌های مورد بحث در هندوانه است، عمدتاً به این دلیل که رنگ قرمز مشخصه هندوانه را به آن می‌بخشد. همچنین یکی از خواص این میوه است که با سرطان و دیابت در ارتباط است. وقتی صحبت از پیری می‌شود، لیکوپن وظیفه بسیار مهم محافظت از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید را انجام می‌دهد و این کار با کاهش قرمزی پوست و جلوگیری از اثرات پیری نور انجام می‌شود. شاید قبلاً نیز شنیده باشید که اگر از مصرف ضد آفتاب خودداری کنید، پیرتر به نظر می‌رسید. در حالی که استفاده از کرم ضد آفتاب و کلاه محافظ، هنوز در خارج از منزل ضروری است، مصرف هندوانه نیز می‌تواند لایه‌ای از محافظت برای شما فراهم کند.

بدن شما می‌تواند از بتاکاروتن برای تولید ویتامین A استفاده کند. مشتقات مصنوعی ویتامین A، به نام رتینوئید، همان چیزی است که ما به شکل محصولات ضد پیری روی پوست خود استفاده می‌کنیم. آنها به ترمیم پوست شما کمک، از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری و با آسیب سلولی و پیری پوست مبارزه می‌کنند.

سایر مواد مغذی دوستدار پوست در هندوانه، شامل ویتامین E، ویتامین B۶ و ال سیترولین هستند. ویتامین E در جلوگیری از دست دادن رطوبت، حفظ پوست نرم و محافظت در برابر آسیب سلولی مرتبط، در حالی که ویتامین B۶ برای مبارزه با آکنه مهم است. ال سیترولین به ال آرژنین تبدیل می‌شود و از پوست شما در برابر واقعیت‌های خشن آب‌وهوای امروز و آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند.

آیا مصرف موضعی هندوانه نیز کمک‌کننده خواهد بود؟

شاید متوجه شده باشید که هندوانه ماده‌ای محبوب در شوینده‌ها و کرم‌های صورت است. استفاده موضعی از این میوه همچنین دارای فوایدی برای پوست است که به شما کمک می‌کند جوان‌تر به نظر برسید. در حالی که ممکن است بتوانید برخی از این فواید را از کرم‌های صورت و شوینده‌های صورت به دست آورید، کارشناسان همچنین استفاده از خود میوه را برای مبارزه با اثرات پیری توصیه می‌کنند.

به گفته دکتر هوارد مراد، متخصص پوست، داروساز و استاد بالینی، آب هندوانه که روی صورت شما مالیده شود می‌تواند به‌عنوان لایه‌بردار طبیعی عمل کند. این متخصص مراقبت از پوست گفت: هندوانه سرشار از اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید سیتریک و اسید مالیک است که لایه‌بردارهای طبیعی محسوب می‌شوند.

به گفته دکتر مراد، علاوه بر این، خواص خنک‌کنندگی این میوه می‌تواند بثورات گرمایی را تسکین دهد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که پوست میوه را که قبلا در یخچال گذاشته‌اید روی پوست خود بمالید. استفاده از پوست هندوانه برای بیماری‌های پوستی مانند روزاسه و آفتاب سوختگی نیز توصیه می‌شود. روزاسه، بیماری مزمن پوستی شایع است که صورت را درگیر کرده و با گرگرفتگی، قرمزی، جوش، جوش‌های چرکی و عروق خونی منقبض مشخص می‌شود. چشم‌ها اغلب درگیر شده و ضخیم شدن پوست همراه با بزرگ شدن قسمت‌هایی از بدن، به خصوص بینی، در برخی افراد ممکن است رخ دهند.

همانطور که از قبلا نیز می‌دانید، استفاده موضعی از ویتامین A مصنوعی یا رتینوئیدها با بهبود ظاهر خطوط ظریف و چین و چروک همراه است، اگرچه مشخص نیست که هندوانه مستقیما روی پوست می‌تواند این کار را انجام دهد یا خیر.

محصولات مراقبت از پوست حاوی میوه‌هایی هستند که ادعا می‌کنند این کار را انجام می دهند. شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد و این مورد قطعا یکی از درمان‌های ضد پیری کمتر عجیب و غریبی محسوب می‌شود که ممکن است بخواهید آن را امتحان کنید.

لازم به‌ذکر است، در کنار رژیم غذایی مغذی مملو از غذاهای گیاهی کامل، محافظت از پوست خود را با عادات دیگری مانند استفاده از کرم ضد آفتاب، پرهیز از سیگار، فعال ماندن و استفاده از محصولات مراقبت از پوست مناسب نیز در نظر بگیرید.

کد خبر 847403 برچسب‌ها خبر مهم تغذیه سالم تغذیه

دیگر خبرها

  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • برای مبارزه با این بیماری خیار تلخ بخورید
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟