Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-08@20:29:51 GMT

بررسی آخرین وضعیت قطار شهری تبریز

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۵۰۵۹

بررسی آخرین وضعیت قطار شهری تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی سیزدهمین جلسه از جلسات علنی شورای اسلامی شهر تبریز با موضوع ارائه گزارش و بررسی وضعیت سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز برگزار شد.

مصطفی مولوی فرد مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز در ابتدای این جلسه در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار شهری اظهار کرد: در اکثر کشورهای دنیای برای هماهنگی و سرعت بخشی به امور سازمان‌ها،  بودجه را دولت میدهد اما در کشور ما، ۵۰ درصد بودجه مترو بر عهده شهرداری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حاثه‌ی مترو، در حق مدیران قطارشهری اجحاف شد، ادامه داد: طراحی خطوط براساس نظر کارشناسان و مشاوران ذی‌صلاح و مناقصات مزایده‌ها نیز بر اساس آییننامه نظام فنی کشور انجام شده است. 

وی افزود: بررسی فاینانس خط دو در دوره گذشته‌ی شورای شهر تبریز به خاطر برخی موضوعات ۹ ماه طول کشید و با بررسی مطالب غیر مرتبط کار شهر به تعویق افتاد.

مولوی در خصوص فاز سه خط یک قطار شهری گفت: این فاز در سال ۹۸ با تست قطار و با بهره برداری از ایستگاه‌های ۹، ۱۶،۱۷،۱۸ افتتاح شد.

وی خاطرنشان کرد: تعداد کل کارکنان سازمان قطار شهری  ۱۰۰ نفر نیست اما عده ای می‌گویند ۱۰۰ نفر به سازمان اضافه شده است که مشخص نیست این آمار چگونه به وجود می‌آید!  در حالیکه هیچ نیرویی در سه سال اخیر به سازمان قطارشهری وارد نشده است.

وی ادامه داد: از بابت ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار، ۱۴۲ میلیارد سود گرفته و در پروژه ها هزینه کردیم؛ سوال اینجاست که نباید این سود را هزینه می‌کردیم؟ آیا سود در حساب بانک باقی می‌ماند؟ در حالیکه اگر این پول را نمی‌گرفتیم متهم به چیز دیگری می‌شدیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز بیان کرد: در خصوص خط سه چون بودجه ای وجود ندارد، نمی توانیم کاری انجام دهیم و در خصوص خط چهار نیز هیأت مدیره مجوز کار نمیدهد؛ اما اگر سه سال قبل، عملیات خط سه را آغاز می‌کردیم، اکنون با اصفهان و شیراز برابر بودیم. 

وی ادامه داد: برای اینکه فاصله زمانی در خط یک به دو دقیقه برسد، نیازمند ۱۸۰ واگن هستیم اما در حال حاضر تنها ۱۳ رام قطار وجود دارد.

روح الله دهقان‌نژاد، رئیس کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت نیز گفت: تحقیق و تفحص به معنای مچ گیری نیست بلکه هدف دستیابی به آخرین اخبار در حوزه مترو پس از ۱۹ سال از اجرا است.

وی ادامه داد: ظاهراً در جلسه‌ی با مدیران قطار شهری بنده را غیر فنی و بی سواد خوانده اند ولی ما با نظر کارشناسی و پرسش و پاسخ جلو می رویم و اگر گزارشی ارائه کرده‌ایم از نظرات ۶۰ صفحه ای بوده که خودشان ارائه کرده‌ بودند.

وی افزود: مدیرعامل سازمان قطار شهری مدعی شده است که برای گذاشتن پول در بانک محوز شورا وجود داشته درحالیکه ما چیزی ندیده‌ایم و لذا باید مدارک این ادعا ارائه شود.

دهقان نژاد خاطرنشان کرد: آن زمانی که این پول در بانک گذاشته شد اگر تجهیزات با دلار ۱۱ هزار تومانی خریداری می‌شد امروز بسیار جلوتر بودیم.

وی افزود: طبق اعلام سازمان قطار شهری، ۱۴۵۸میلیارد تومان پول برای اتمام قطار شهری  لازم است اما سوال اینجاست که چرا برخلاف پیش‌بینی ها بازهم این مقدار بودجه نیاز است.

این عضو شورای اسلامی شورای اسلامی شهر تبریز گفت: دو دستگاه تی بی ام با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومان بدون استفاده باقی مانده اند، اینکه گفته می‌شود وقت تلف شده به دلیل بی تدبیری در قطار شهری بوده نه مجوز شورا.

دهقان‌نژاد با پخش فیلم ورود سیل به یکی از ایستگاه‌های مترو گفت: بنا به گفته مدیران قطار شهری من فرد کارشناسی نیستم! اما چرا باید این حجم از آب به ایستگاه مترو وارد شود.

در ادامه علیرضا نوای باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت: باید گزارش مالی خط یک و دو فصل به فصل و براساس مدیریت ها در سالهای مختلف مشخص شود.

وی افزود: اعضای شورا پشتیبانی از اتمام‌ پروژه مترو را وظیفه خود می دانند و باید در خصوص هزینه کردها گزارش داده شود.

باغبان اضافه کرد: لازم‌است آخرین گزارش از اجرای خط ۳ و خط ۴ مشخص شود و تدابیر اندیشیده شده نیز مشخص گردد.

وی خاطرنشان کرد: اگر این آمار و ارقام مشخص شود تصمیمی گیری بهتر خواهد بود و اگر تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز را در اجرای مترو مقایسه کنیم بهتر خواهد بود تا پیشرقت مترو را بدانیم و مشخص شود مقدار آورده دولت در هر کدام از شهرها چه مقدار است. 

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: تعداد واگن فعال و غیر فعال و مورد نیاز برای خط یک و میزان جابجایی مسافر در هر روز نیز باید در مترو مشخص شود.

وی ادامه داد: مقرر شده بود خط یک در مدت معین با بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی به اتمام برسد اما در زمان مقرر افتتاح نشد و شاید چندین برابر و بیشتر در این خط هزینه شده است.

رسول برگی، رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز گفت: بودجه خط اول مترو به صورت کامل محقق شده و باید در سال ۹۸ افتتاح می‌شد اما هنوز بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان برای اتمام و افتتاح بودجه مورد نیاز است.

شهرام دبیری نیز بیان کرد: برخی مسائل در ارتباط با ایمنی و مسائل امنیتی مترو بعد از سانحه مطرح شد که مقرر شد در اولویت کاری باشد که لازم است گزارش اقدامات داده شود.

وی افزود: در ارتباط با موضوع پولی که در بانک گذاشته شده و سود دریافت شده باید پرسید آیا در آن زمان می‌توانستیم خرید هایی داشته باشیم‌که پول در بانک باقی نماند یا خیر.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: در مورد سیستم سیگنالینگ نیز باید توضیح داده شود که در چه مرحله‌ای هستیم‌ و چرا سایر شه ها توانسته‌اند این سیستم را خریداری کنند ما خیر.

فریدون بابایی اقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: شاید نقدی در زمینه اوراق مشارکت وجود داشته باشد و  ۴۲۰ میلیون دلار فاینانس خط ۲ مترو بود که شاید به دلیل تعلل شورا، نتوانستند این مبلغ را جذب کنند.

وی تاکید کرد: باید توجه شود که تعلل شورا در جذب پول، بیشترین ضرر را به شهر زد و در اوایل شورای پنجم نیز با تعلل این فاینانس به دلیل تحریم ها جذب نشد.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز ادامه داد: شهردار وقت برچه مصوبه‌ای از اجرای خط ۳ جلوگیری کرد و گفت شورا موافق نیست این درحالی بود که فقط چند نفر مخالف این موضوع بودند و موافقین نیز نادیده گرفته شدند.

وی گفت: از اعضای شورای ششم میخواهم مترو موضوع ثابت جلسات شورا و همچنین کمیسیون عمران باشد.

وی با بیان اینکه اقدامات بسیار ارزشمندی در مترو تبریز انجام شده اما هیچکدام به مردم انتقال نیافته است، افزود: به همکاران مترو می‌گوییم همانند سابق پشتیبان کارهای ارزشمند هستیم و کارهای ارزشمند را کارآگاهی و با دید پلیسی نگاه نخواهیم‌کرد و همواره پشتیبان مترو خواهیم بود.

بابایی اقدم گفت: با توجه به اینکه اوراق جدیدی که گرفته شده منطقی نیست، پیشنهاد می کنم همه آن‌را یکجا به بدهیها اختصاص دهیم و البته که باید هم بدهی ها پرداخت شود و سایر خطوط نیز فعال شود.

برگی در ادامه گفت: مترو در زیر زمین و روی زمین فعالیت دارد و در بازدید اخیر از میدان شهید بهشتی بنده گفته بودم اینجا قطب گردشگری است، چرا که این خیابان در امتداد جاده ابریشم ‌قرار دارد و با برخی فرهنگ‌سازی ها و اقدامات می‌توان از پتانسیل های گردشگری و فرهنگی این میدان استفاده کرد.

روح الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک نیز گفت: مشابه دوگانگی در حوزه قطار شهری در سایر حوزه‌های شهرداری نیز دیده می‌شود که دلیل آن می‌تواند عدم اجرای مصوبه وزارت کشور مبنی بر سازمان حمل ونقل ریلی است.

وی اضافه کرد: کارهای ساده‌ای که میان دو مجموعه میانی شهرداری تقسیم می‌شود به درستی اجرا نمی‌شود، که برای رفع این مشکلات باید به سمت اجرایی کردن و مشخص کردن مسئولیت‌ها حرکت کرد.

رشیدی اضافه کرد: ورود نیروها به شرکت بهره برداری قطار شهری بدون برگزاری آزمون درست نیست و پیگیری این موضوع وقت شورا را می‌گیرد.

 نوای باغبان نیز بیان کرد: ظرفیت نهایی خط یک که امروز حداکثر ۱۳ هزار مسافر جابه جا می‌کند، باید مشخص شود که در صورت بهره برداری نهایی چه مقدار است .

وی اضافه کرد: مبلغ کامل مورد نیاز برای اتمام خط یک نیز باید مشخص شود.

سید کاظم زعفرانچیلر، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری نیز گفت: دستگاه حفار که در خط دو در سمت غربی حضور دارد از مهر ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ چه مقدار حفاری کرده و دستگاه شرقی از ایستگاه ۱۶ این دستگاه چه مقدار حفاری کرده‌ است و توان حفاری این دو دستگاه چه مقدار است؟

زعفرانچیلر اضافه کرد: این موضوع مطرح می‌شود که ظاهراً در خط جنوبیِ فاز ۳ - خط یک، قبل از تحویل رسمی به شرکت بهره برداری، رفت و آمد قطار در این خط صورت میگرفت، که در صورت صحت این امر در این خصوص توضیح داده شود.

وی خاطرنشان کرد: آیا حضور آقای مولوی به عنوان رییس ستاد یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری و بعداً در ستاد یکی دیگر از نمایندگان مجلس در انتصاب در مترو دخیل بوده است یا خیر؟

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: آقای مولوی یک بازنشسته‌، جانباز ۷۰ درصد و از افتخارات ما هستند اما از آنجایی که در شرکت های مختلف حضور دارند و در شرکت های مختلف عضو هیئت مدیره هستند سوال این است آیا این مورد در راندمان کاری آنها تاثیر دارد یاخیر؟

زعفرانچیلر اضافه کرد: موضوعی گاهاً مطرح می‌شود که، از شرکت‌هایی که آقای مولوی در آنها حضور دارند خریدهایی شده که آیا در اینجا تعارض منافع وجود دارد یا خیر؟

بابایی اقدم به دلیل اینکه این سوالات زعفرانچیلر را بی ربط می‌دانست، جلسه را ترک کرد.

برگی نیز گفت: در مورد سردار مولوی همواره اختلاف دیدگاه داشتیم اما چهره‌ای که می‌خواهم از سردار به یاد داشته باشم این است که او همواره مانوس با شهید باکری بوده و در  کنار ایشان حضور داشته‌ است.

وی اضافه کرد: برخی اختلافات را از گذشته با سردار مولوی داشتیم اما این به این دلیل نیست که برخی اتهامات زده شود.

برگی اضافه کرد: از سال ۸۸ با سردار مولوی اختلاف سلیقه داشتیم اما عقیده ما در خصوص راه انقلاب یکی است.

دبیری نیز گفت: انتخاب مدیرعامل سازمان به عهده شورای سازمان است که اعضای شورای سازمان استاندار، شهردار، رییس شورا ، معاون استاندار و سایر افراد است و در انتصاب آقای مولوی دخالتی در انتصاب خود نداشته است.

حکیمه غفوری نیز گفت:  نیازی به دفاع از آقای مولوی نیست، فردی که ۷۰ درصد جانبازی دارد و می‌تواند در خانه استراحت کند آمده و در شهر خدمت می‌کند و خودش انتخاب نکرده و مراجع ذیصلاح او را انتخاب کرده اند و آنهایی که در وزارت حضور دارند گقته اند جانبازان تا ۴۰ سال می‌توانند خدمت کنند.

مولوی در واکنش به صحبت های مطرح شده، تاکید کرد: آقایان پورمهدی و خدابخش پیشنهاد مدیر عامل قطار شهری را به بنده دادند و من بعد از اینکه ۶ ماه سراغ بنده آمدند، این سمت قبول کردم. 

وی ادامه داد: من چندین کارخانه دارم و نیازی به پول قطار شهری نیاز ندارم و اگر آقای زعفرانچیلر قانع نشدند، میتوانم دستم را روی قرآن بگذارم و قسم بخورم؛ آقای خدابخش، آقای پزشکیان را واسطه قرار دات تا این سمت را قبول کنم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری گفت: من به قانون مداری اعتقاد دارم و می‌گویم که در پل صراط همدیگر را می‌بینیم.

بهرام فرهخت مدیرعامل شرکت بهره‌بردار قطارشهری تبریز نیز طی سخنانی گفت: شرکت بهره‌برداری مترو از سال ۹۴ شروع به کار کرده است و اکنون روزانه بین ۹ الی ۱۳ هزار نفر  در قطار شهری تبریز جابجایی مسافر انجام می‌شود که فاصله‌ی زمانی بین دو قطار ۱۵ دقیقه است.

وی تاکید کرد: رفع ناقصات تهویه، اطفا، سیگنالینگ   باید در اولویت قرار گرفته شود.

برگی، رئیس شورای شهر خطاب به فرهخت گفت: ضمن اعلام آمار پرسنل خود، بگویید در زمان شما چند نفر جذب شده است؟ ما  اسامی آقازاده ها را داریم اما به احترام شما اسامی را نمی‌خوانیم.

وی ادامه داد: اگر نیاز باشد اسامی نفرات را جلسه بعدی اعلام میکنم؛ شرکت بهره برداری به حیات خلوت بعضی از مدیران تبدیل شده است

فرهخت گفت: کلا ۴۱۶ نفر پرسنل وجود دارد و با کمبود نیرو مواجه هستیم؛ در این دوره فقط ۸۳ نفر وارد شرکت بهره برداری شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی عضو شورای اسلامی شهر تبریز سازمان قطار شهری مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز میلیارد تومان رئیس کمیسیون بهره برداری آقای مولوی مشخص شود داده شود چه مقدار ی شورای نیز گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۵۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ جلال مختاری مدیرکل روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر افزود: با توجه به افزایش تقاضا در ایام میلاد امام رضا (ع) و حضرت معصومه (ع) و ‎دهه کرامت، از تاریخ ۲۱ تا ۳۱ اردیبهشت، روزانه سه رام ‎ قطار فوق‌العاده در مسیر مشهد مقدس پیش‌بینی شد. وی  گفت: بلیت این قطار‌ها از چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت ۹ صبح همزمان از سکو‌های اینترنتی و حضوری قابل خریداری خواهد بود.

دیگر خبرها

  • سلاجقه: بررسی وضعیت معدن «کامو» در اولین فرصت / وزیر صمت پای کار است +فیلم
  • پروژه قطار شهری اصفهان-نجف‌آباد آماده کلنگ‌زنی است
  • آغاز فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد
  • ابن سینا مقصد بعدی تی‌بی‌ام خط ۲ مترو اصفهان
  • ◄ متروی قم در پیچ ؛ واگن 6 میلیاردی به 51 میلیارد رسید!
  • اجرای بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط چهار مترو مشهد
  • بررسی محدوده، ارتفاعات و کاربری‌های شهر اصفهان در طرح جامع
  • بازدید رئیس حوزه قضایی شهرستان رابر از زندان بافت
  • گلایه شهروندان تهرانی از وضعیت نامناسب برخی از بی آر تی‌ها + فیلم
  • بررسی آخرین وضعیت مناسبات اقتصادی ایران و همسایگان شمالی در وزارت امور خارجه