Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دانشگاه صنعت نفت یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های ایران و از برترین دانشگاه‌های مرتبط با صنعت نفت در سراسر جهان است، اما طی سال‌های اخیر به اذعان اکثر فعالان صنعت نفت، بسیار مورد بی توجهی قرار گرفته و حتی بحث واگذاری آن به وزارت علوم نیز چندباری بر سر زبان‌ها افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که صنعت نفت این روز‌ها بیش از گذشته نیازمند استفاده از دانش به دست آمده در این دانشگاه است و از سوی دیگر، دانشگاه صنعت نفت نیز، خواسته هایی از دولت و وزیر نفت جدید دارد.

به همین دلیل، به گفت و گو با رضا مسیبی بهبهانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعت نفت به عنوان نماینده این دانشگاه پرداختیم که مشروح این گفت‌ و گو را در ادامه می‌خوانید.

باشگاه خبرنگاران جوان: دانشگاه صنعت نفت، مزیت‌ها و دستاورد‌های آن را به طور مختصر معرفی کنید.

مسیبی بهبهانی: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از مدیران کلیدی صنعت نفت، فارغ التحصیلان این دانشگاه هستند. مزایایی که این دانشگاه دارد، مانند تدریس به زبان انگلیسی و نزدیکی به صنعت، در دانشگاه‌های دیگر دیده نمی‌شود. در ۱۰۰ کیلومتری دانشکده‌های اهواز و آبادان، همه چیز از چاه‌ها و پالایشگاه‌های نفت و گاز گرفته تا مجتمع‌های پتروشیمی، سکو‌های حفاری و واحد‌های بهره برداری نفت و گاز، برای آموزش و پژوهش فراهم است.

افتخارآفرینی های علمی در سطح جهانی

کسب مقام هفتم در دانشگاه‌های نفت و گاز دنیا و همچنین مقام پنجم یکی از تیم‌های دانشجویی ما در مسابقات بین المللی معتبر در سال ۲۰۱۹ نیز از دیگر افتخارات این دانشگاه است. مراکز رشد و واحد‌های فناور نیز در اهواز و آبادان تاسیس شده که سبب کسب افتخارات بزرگی مانند بومی سازی فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت، شده است.

به عنوان نمونه می‌توان به بومی سازی و تدوین دانش فنی کاتالیست و همچنین دانش فنی فرآیند methanol to olefin یا MTO یعنی تبدیل متانول به الفین‌های سبک (اتیلن و پروپیلن) در مقیاس پایلوت اشاره کرد. باید روی این مقوله‌ها بیشتر کار کنیم. کشور ما که منبع عظیم گاز را به عنوان خوراک واحد‌های MTO در اختیار دارد، کارخانه MTO ندارد، اما کشور چین که اصلا گاز ندارد و از زغال سنگ استفاده می‌کند، چندین کارخانه MTO را راه اندازی کرده است.

همچنین با توجه به افتتاح پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز، اگر این دانشگاه تقویت شود و مورد حمایت جدی قرار بگیرد، قول می‌دهیم که ظرف چند سال، تبدیل به قطب علمی نفت و گاز خاورمیانه شویم و دانشگاه صنعت نفت با توجه به سابقه‌ای که دارد، در این پارک نقش محوری و مشارکت جدی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

یک وزارتخانه و دو قانون! / قول دولت و مجلس به کارکنان صنعت نفت به کجا رسید؟

باشگاه خبرنگاران جوان: صنعت نفت هم اکنون با چه مشکلاتی مواجه است که در دولت جدید باید با توجه به دانشگاه صنعت نفت برطرف شود؟

مسیبی بهبهانی: به دلیل سیاست‌های انقباضی در چندین سال گذشته، مشکلات عدیده‌ای از جمله کاهش بودجه، جلوگیری از استخدام هیئت علمی جدید با توجه به بازنشستگی اساتید، عدم به کارگیری فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه در بدنه صنعت نفت، زمزمه انحلال دانشگاه و ... به دانشگاه تحمیل شد که متاسفانه کماکان با مشکلات تحمیلی ناشی از سیاست‌های سالیان گذشته مواجه است. 

مهندس جواد اوجی که اکنون به عنوان وزیر نفت در دولت جدید معرفی شده، از فارغ التحصیلان برتر دانشگاه صنعت نفت است و بعد از شهید محمدجواد تندگویان، به عنوان دومین فارغ التحصیل دانشگاه صنعت نفت جهت تصدی وزارت نفت معرفی شده؛ بنابراین، انتظار می‌رود به دانشگاه صنعت نفت نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت کیست؟

چالش‌های پیش روی وزیر جدید بسیار کلیدی و حساس بوده که می‌توان آن‌ها را به دو قسمت منابع انسانی و تخصصی چهار شرکت اصلی تقسیم کرد. یکی از مهمترین و اساسی‌ترین مشکلات پیش روی وزیر جدید، بحث‌های منابع انسانی و نابسامانی هاست که در چندین سال گذشته ایجاد شده اند. 

بکارگیری نیرو‌هایی کم تجربه و خارج از عرف سازمانی در بدنه وزارت نفت، گریبان گیر این وزارت خانه بوده و موجب خسارت‌های فراوان از جمله بحران سازی، دلسردی و فرار کارکنان متخصص و مدیران شده که در کنار مبحث بهداشت و درمان وزارت نفت نیز، باید به نحو احسن مرتفع شود.

بیش از ۲۰ چالش پیش روی شرکت‌های اصلی وزارت نفت است

چالش‌های مرتبط با وظایف وزارت نفت در قبال چهار شرکت اصلی به صورت تیتروار عبارتند از:

۱. توجه ویژه به صنعت حفاری و احیای آن و تلاش جهت افزایش تولید از منابع زیرزمینی با اکتشاف مخازن جدید نفت و گاز و افزایش ضریب بازیافت آن‌ها

۲. جمع آوری گاز‌های فلر و کنترل و بهره برداری از گاز‌های همراه در جهت کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای

۳. جستجو جهت ارائه مدل جدید قرارداد‌های بین المللی و عدم جذابیت و کارایی مدل‌های قرارداد‌های موجود با هدف جذب سرمایه خارجی به ازای محصول

۴. ایجاد مراکز منتخب جهت صادرات خدمات فنی و مهندسی و بین المللی سازی شرکت‌های زیرمجموعه

۵. ضرورت تشکیل اندیشکده‌های انرژی و دیپلماسی انرژی به طوری که موجب روابط بین المللی و منطقه‌ای قوی در حوزه نفت و گاز شود؛ تقویت روابط بین المللی در صنعت نفت به منزله تقویت روابط کشور خواهد بود.

۶. افزایش سوآپ (swap) و بهره برداری از موقعیت منطقه‌ای ویژه ایران با کمک همسایه‌ها

۷. جایگزینی صادرات فرآورده‌های با ارزش افزوده به جای صادرات نفت خام و کاهش تدریجی خام فروشی نفت با در نظر گرفتن سند چشم انداز ۱۴۰۴،

۸. توسعه فناوری‌های تولید پروپیلن و الفین از گاز بر حسب مطالعات آمایش سرزمینی و ساخت پتروپالایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره تولید

۹. تامین خوراک پایدار گاز پالایشگاه‌های گازی با توجه به افت فشار مخازن در سال‌های ۲۰۲۵،

۱۰. کسب و انتقال دانش فنی تجهیزات حساس و بومی سازی آن‌ها در داخل با کمک ارکان علمی صنعت نفت که شامل دانشگاه صنعت نفت و پژوهشگاه صنعت نفت هستند.

۱۱. اصلاح سیاست‌های الگوی مصرف و کنترل بازدهی تجهیزات گاز سوز

۱۲. توسعه ظرفیت پالایشی کشور و مسائل مربوط به صادرات بنزین و محصولات پالایشگاهی ارزشمند

۱۳. حل و فصل دعاوی حقوقی و قراردادی در زمینه گاز

۱۴. توجه ویژه به فرسودگی تجهیزات صنعت نفت عمدتا در زمینه انتقال نفت و گاز و پالایشگاهی و نوسازی آن‌ها

۱۵. تمرکز بر روی انرژی‌های تجدید پذیر

۱۶. افزایش سهم صادرات گاز کشور با تکیه بر LNG و مینی LNG

۱۷. تعیین تکلیف محصولات چالش زا همچون نفت کوره و تبدیل آن‌ها به محصولات با ارزش

۱۸. چابک سازی صنعت نفت و مراتب سازمانی با اعتماد به نیروی انسانی متخصص داخلی

۱۹. توجه ویژه به مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نفت در مناطق نفت خیز

۲۰. ایجاد صندوق توسعه و ارتقای رقابت پذیری بخش‌های مختلف وزارت نفت

۲۱. توجه ویژه به نقش پارک‌های علم و فناوری در کشور از نظر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، مراکز رشد و گروه‌های استارتاپی، به ویژه در مورد این که ایده‌های مهم و مورد نیاز کشور را تبدیل به محصول و آن محصول را تجاری سازی کنند.

۲۲. اولویت قرار دادن هیدروژن به عنوان یکی از سوخت‌های اصلی دنیا و راه اندازی انستیتو "هیدروژن و انرژی‌های تجدیدپذیر" در دانشگاه صنعت نفت

بیشتر بخوانید:

مخازن نفت نیازمند روش‌های نوین ازدیاد برداشت هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: در پایان اگر نکته‌ای لازم است، بفرمایید.

مسیبی بهبهانی: فرصت‌های زیادی را در سال‌های گذشته از دست دادیم؛ دیگر زمانی برای فرصت سوزی باقی نمانده و باید از تمام نیرو‌های توانا و سالم برای رفع مشکلات کشور استفاده شود.

دانشگاه صنعت نفت به عنوان بازوی علمی وزارت نفت، از این که مهندس اوجی به عنوان یکی از فارغ التحصیلان این دانشگاه، جهت تصدی وزارت نفت انتخاب شده، بسیار خرسند بوده و امیدوار است که در دولت جدید توجه بیشتری به این دانشگاه شود تا شاهد بهبود شرایط موجود و ارتقای تمامی ارکان وزارت نفت باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صنعت نفت دانشگاه صنعت نفت وزیر نفت جواد اوجی باشگاه خبرنگاران جوان دانشگاه صنعت نفت فارغ التحصیلان توجه ویژه صنعت نفت بین المللی وزارت نفت نفت و گاز پیش روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۶۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کرمانشاه، امیرحسین جعفری نژاد دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به نقش فعالیت تشکل‌ها و جریان دانشجویی در دانشگاه‌ها، گفت: کار تشکیلاتی همانند ایمان، ثروت و جایگاه اجتماعی منبع قدرت است به عنوان مثال شما "حزب ‌الله لبنان" را در نظر بگیرید می‌بینید ‌که علاوه بر داشتن ایمان و انجام کار تشکیلاتی در کارهای تجاری هم فعالیت کرده و اقدام تولید ثروت می‌کنند و در نهایت با همه این اقدامات در برابر استکبار جهانی و ظلم با قدرت می‌ایستند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه از دیدگاه وی در کارهای تشکیلاتی با سه دسته از افراد روبرو هستیم، ادامه داد: دسته اول از این افراد با ورود به کار تشکیلاتی آن را نابود می‌کنند؛ گروه دوم در زمین خوب و مناسب بازی می‌کنند که به این افراد تشکیلات باز می‌گویند؛ و در نهایت دسته سوم از آن‌ها افرادی هستند که زمین بازی را ترسیم و طراحی می‌کنند که اصطلاحا به آنها تشکیلات ساز گفته می‌شود.

وی در خصوص مقایسه وضعیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی در زمان کنونی و گذشته، تصریح کرد: فعالیت جنبش‌های دانشجویی کنونی را به هیچ عنوان شبیه عملکرد آنان در گذشته نمی‌توان دانست به عنوان مثال جریان‌های دانشجویی در دهه ۶۰ درگیر جهاد و دفاع از وطن بوده، اما امروزه با توجه به شکل‌گیری جنگ فرهنگی که دشمن از طریق آن قصد نفوذ به آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوانان و در صدر آن دانشجویان را به عنوان قشر پویا و فعال را دارد می‌توان گفت به طور کلی ماموریت‌های تشکل‌های دانشجویی از جنگ رودر رو به جنگ نرم تغییر پیدا کرده است.

جعفری نژاد در خصوص مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی تشکل‌های دانشجویی، گفت: متاسفانه در دولت اسبق شکافی بین دانشجویان و مسئولین شکل گرفت که باعث شد قشر دانشجو به این باور برسند که صدایشان به هیچ جا نمی‌رسد و نقش مناسبی در انجام امورات ندارند که البته از زمان استقرار دولت مردمی دوازدهم تا حد خوبی این شکاف ترمیم شده که جای قدردانی دارد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه آرمان خواهی را یکی از مهم‌ترین وظایف تشکل‌های دانشجویی عنوان کرد و افزود: یکی از وظایف مهم و مسئولیت‌های تشکل‌های دانشجویی را می‌توان از جمله معروف و پرتکرار شهید بهشتی که می‌گویند "دانشجو موذن جامعه است." استنباط کرد؛ یعنی رسالت فعالان دانشجویی این است که به تشخیصی از وضعیت جامعه برسند و متناسب با آن مسئله را به دیگران نشان دهند بنابراین نقش تشکل‌ها آرمان‌خواهی و حراست از حرکت کشور به سوی آرمان‌ هاست.

وی در پایان با اشاره به وجود برخی از مسائل و چالش‌ها بر سر راه تشکل‌های دانشجویی یکی از این مشکلات را دخالت مسئولین غیرمرتبط در امورات فرهنگی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این، یکی دیگر از مهم‌ترین مشکلاتی که تشکل‌های دانشجویی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان می‌باشد که کاملا بر خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) می‌باشد در حالی این امر همیشه مورد تاکید و توجه ایشان بوده به نحوی که در بیانیه "گام دوم انقلاب" بیش از ۴۰ بار از کلمه "جوان" استفاده نموده‌اند.

خبرنگار: امید فلاحی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227329 برچسب‌ها کرمانشاه دانشگاه آزاد اسلامی تشکل‌های دانشجویی

دیگر خبرها

  • «ادز آپ» به بررسی چالش های تبلیغات دیجیتال در ایران می پردازد
  • پایان چالش کمبود معلم از مهرماه امسال
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • نقدینگی بزرگ‌ترین چالش صنعت دارو/ بانک‌ها وام نمی‌دهند
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری