Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-29@01:12:01 GMT

بازداشت ۷ آمریکایی مسلح در مسیر سفر به افغانستان

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۴۶۶۳۴

بازداشت ۷ آمریکایی مسلح در مسیر سفر به افغانستان

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از نشریه "نیوز ویک"، با توجه به اطلاعات منتشره از سوی وزارت خارجه آمریکا، روز سه شنبه هفته گذشته پلیس دوبی هفت شهروند آمریکایی را در حالی که با یک هواپیمای خصوصی به همراه اسلحه و مهمات قصد داشتند به افغانستان سفر کنند در فرودگاه بین المللی دوبی بازداشت کردند.

در اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا ادعا شده است که این افراد قصد داشتند در عملیات تخلیه شهروندان از افغانستان کمک کنند اما هیچ تاییدیه‌ای برای سفر خود نداشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمریکا روز سه شنبه هفته گذشته (۳۱ اوت) آخرین هواپیمای نظامی خود را از فرودگاه کابل خارج کرد و به این ترتیب به ۲۰ سال اشغال نافرجام افغانستان و عملیات آشفته خارج کردن افراد از افغانستان پایان داد. در این عملیات هزاران نفر که اکثر آنها افغان‌های همکار آمریکا بودند از افغانستان خارج شدند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما از بازداشت چند شهروند آمریکایی و سپس آزادی آنها با خبر هستیم. به دلیل خصوصی بودن مساله، از اظهار نظر بیشتر در این مورد خودداری می‌کنیم.

اخبار بازداشت این افراد با واکنش شدید ریچی تورس سناتور اهل نیویورک و نایب رئیس کمیته امنیت داخلی آمریکا روبرو شد. وی گفت: موضوع این گروه باید بسرعت مورد تحقیق قرار گیرد تا مشخص شود آنها دقیقاً برای انجام چه کاری قصد سفر به افغانستان را داشتند و آیا به گروه‌های داخلی که مرتباً قوانین فدرال آمریکا را نقض می‌کنند مرتبط هستند یا خیر.

بر پایه این گزارش، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای خاتمه طولانی‌ترین جنگ این کشور، ۱۷ روز تاریک و دلهره آور را برای آمریکایی‌ها و جهان و پایانی مرگبار و پر از درد و رنج را برای مردم افغانستان رقم زد تا در واقع پایان پروژه ناکام "ملت سازی" آمریکا را اعلام کند.

آمریکا در طولانی‌ترین جنگ خود، نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ نفر از نظامیانش را از دست داد اما آنچه دولت بایدن را با چالش اساسی مواجه کرد، کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی جوان در حمله انتحاری داعش در خارج از فرودگاه کابل است که بسیاری از آنها هنگام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوزاد بودند.

بایدن در نخستین سخنرانی پس از خروج نیروهایش از افغانستان اذعان کرد که این جنگ به مدت دو دهه برای آمریکا روزانه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه داشت و واشنگتن با دو گزینه خروج یا افزایش منازعه نظامی روبرو بود.

وی همچنین اذعان کرد روزانه ١٨ سرباز معلول از جنگ، در آمریکا خودکشی می‌کنند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم پنجشیر فهیم دشتی بیژن عبدالکریمی دوبی شهروندان آمریکایی بازداشت محرم اربعین 1400 وزرای دولت سیزدهم پنجشیر فهیم دشتی بیژن عبدالکریمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۶۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل

منابع خبری گزارش داده اند طالبان سید نبی نبیل، دیپلمات‌ ارشد وزارت امور خارجه این گروه را بازداشت کرده‌اند.

این دیپلمات از خانه‌اش در منطقه شهرک مسعود از مربوطات ناحیه پانزدهم شهر کابل بازداشت شده است.

دلیل بازداشت نبیل که عضو حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز است، معلوم نیست.

‏سید نبی نبیل، باشنده اصلی روستای سنگ‌اتش ولسوالی فرخار ولایت تخار است و در حکومت پیشین، معاون سفارت‌های افغانستان در کویت و عربستان سعودی بود.

او در مقاومت اول یکی از افراد کلیدی احمدشاه مسعود نیز بود و پس‌ از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در وزارت خارجه زیر اداره این گروه کار و در شهر کابل زندگی می‌کرد.

طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اختلاف ها حل نشد اما واشنگتن و پکن مسیر گفت و گو را انتخاب کردند
  • بازداشت ۶۰۰ دانشجو آمریکایی معترض به نسل‌کشی در غزه
  • بازداشت بیش از ۶۰۰ دانشجو آمریکایی معترض به نسل‌کشی در غزه
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در این بزرگراه تهران
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم
  • بازداشت مامور قلابی مسلح در بزرگراه حکیم تهران
  • نبرد آمریکا با شعارهای آمریکایی
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • واکنش انصارالله به سرکوب معترضان حامی غزه در آمریکا
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل