Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی دو سال گذشته شاید شروع به فعالیت سینماها آنقدر شک و تردیدی از جهت خطرات کرونایی با خود به همراه نداشت که اجرای برخی نمایش‌های برای عوامل به ویژه بازیگران دلهره و ترس ابتلا به ویروس کرونا را به همراه داشته است.

خبرگراری میزان - کرونا طی دو سال اخیر به خیلی از مشاغل در همه عرصه‌ها به ویژه مشاغل هنری صدمه زد اما با یک بررسی ساده می‌توان دریافت که شاید بیشترین صدمه در مشاغل هنری متوجه عرصه هنرهای نمایشی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تئاتر از جمله هنرهایی است که بعضا در سالن‌های کوچک و جمعیت زیاد با حضور بازیگران در کنار هم و در مقابل تماشاچی آن هم در فاصله‌ای نزدیک اجرا می‌شود و با بروز کرونا در جهان شاید به دلیل تعداد نفراتی که در یک سالن برای اجرا و تماشای یک اثر دور هم جمع می‌شوند این تفکر را ایجاد کرد که می‌تواند بیشتر از هر هنر دیگری برای هم هنرمندان و هم مخاطبان خطرناک باشد.

طی دو سال گذشته شاید شروع به فعالیت سینماها آنقدر شک و تردیدی از جهت خطرات کرونایی با خود به همراه نداشت که اجرای برخی نمایش‌های برای عوامل به ویژه بازیگران دلهره و ترس ابتلا به این ویروس را به همراه داشت و در این میان بسیاری از هنرمندان در این عرصه به ویروس کرونا مبتلا شدند و روزهای سختی را پشت سر گذاشتند.

تمامی این اتفاقات تا به امروز دست به دست هم داد و باعث شد بسیاری از نمایش‌ها با تمایل خود گروه‌ها و برای پیشگیری از خطرات جانی ناشی از کرونا برای هنرمندان تعطیل شوند، اما این تعطیلی فقط نگرانی‌های یک طرف ماجرا را برطرف کرده و از سوی دیگر بیکاری بازیگران و عوامل عرصه نمایش را به همراه داشته و شرایط را برای این قشر هنرمند بیشتر از هر زمان دیگری سخت کرده است.

بسیاری از هنرمندان عرصه تئاتر طی دو سال اخیر بیکار و بدون هیج درآمدی با مشکل معیشت خود مواجه شده و شرایط سختی را پشت سر می‌گذارند.

ناهید مسلمی در گفت‌وگو با میزان به وضعیت عرصه نمایش اشاره و ابراز کرد: در شرایط فعلی بازگشایی سالن‌های نمایشی و الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش استفاده از نیمی از ظرفیت سالن‌های تئاتر در بحث اقتصادی برای گروه‌های تئاتری چالش‌های زیادی را به واسطه مسائل مالی به وجود آورده است و باید مسئولین به فکر این مسئله باشند.

این بازیگر رادیو با تاکید بر به کارگیری راه‌های جدید برای کمک به هنرمندان تئاتر بیان کرد: به نظرم در این دوران نقش تلویزیون و شبکه ۴ در بحث حمایت از تولیدات تله تاتر‌ها که روزگاری رونق زیادی در شبکه ۴ داشت می‌تواند خیلی از مشکلات اقتصادی و معیشیتی تئاتری‌ها را حل کند.

***در این میان اما برخی به اجرای نمایش‌های خود به شکل آنلاین پرداختند که در همان روزهای ابتدایی به دلیل عدم استقبال مخاطب از این شیوه نیز فورا از چرخه عرصه نمایش حذف شد، اما با نارنجی شدن وضعیت شهرها در برهه‌های مختلف و اجازه فعالیت برای تئاتری‌ها آن هم با ظرفیت پنجاه درصدی مخاطب در سالن‌ها برخی گروه‌ها به اجرای نمایش‌های خود پرداختند اما به دلیل اوج گیری دوباره کرونا تعطیل شدن‌های غیره منتظره سالن‌ها و ریزش شدید مخاطب به دلیل ترس از حضور در سالن نمایش بسیاری از گروه‌های تئاتری قید اجرای نمایش‌های خود را زدند و کلا خانه نشین شدند.

امروز اما دغدغه اکثر هنرمندان حمایت از اهالی عرضه نمایش است، درسا درخشان بازیگر نمایش «خدای کشتار»  در گفت‌وگو با میزان پیرامون وضعیت این روز‌های تئاتر گفت: کرونا و تعطیلی‌های پشت سرهم در تئاتر باعث شده است تا مردم کمتر به تماشای تئاتر بنشینند و این نشان دهنده وضعیت بسیار بد تئاتر در کروناست.

او ادامه داد: پیش از کروناهم حال تئاتر مساعد نبود و امروز بسیار بدتر از گذشته شده است چراکه ظرفیت سالن‌ها و تعطیلی‌های مداوم روی تعداد مخاطبین تاثیر بسیاری داشته است. این روزهاهم که می‌بینیم سالن‌های خصوصی باز هستند و سالن‌های دولتی بسته و این نشان از عدم اتحاد و یک دست بودن این عرصه است، فکر می‌کنیم اهالی تئاتر باید پشت هم باشند و در کنار یکدیگر قرار بگیرند، چراکه کسی به فکر تئاتر نیست و باید خودمان به فکر خودمان باشیم.

***این روزها باز هم برخی گروه‌های تئاتری مانند سینماها با وجود اعلام تعطیلی عرصه سینما و تئاتر از سوی اتاق اصنفاف ایران مشغول فعلالیت هستند اما بیشتر آنها با مشکل عدم استقبال مخاطبان و نفروختن بلیت مواجه شده‌اند.و به نظر می‌رسد با ادامه این شرایط همین گروه‌های کمی هم که به اجرای آثار خود در هر شرایطی می‌پردازند رفته رفته به دلیل عدم استقبال مخاطب کار خود را تعطیل کنند و به سراغ مشاغل دیگری بروند و این اتفاق می‌تواند نابودی تدریجی عرصه نمایش را با خود به همراه داشته باشد.

با سرعتی که در واکسیناسیون کشور صورت گرفته و از طرفی آغاز واکسناسیون هنرمندان که از هفته‌های گذشته به شکل خوبی در حال انجام است امید می‌رود با کاهش تنش‌های ناشی از کرونا و کاهش ابتلای مردم به این ویروس بار دیگر چراغ عرصه نمایش روشن شود.

لازم به ذکر است عرصه تئاتر در حالی امروز به وضعیت بدی از موقعیت رسیده است که در سال‌های قبل از شیوع کرونا به اوج قدرت خود در جذب مخاطب رسیده بود که با بروز ویروس کرونا با چنین شکست بزرگی مواجه شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار تئانر هنرهای نمایشی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: هنرهای نمایشی عرصه نمایش طی دو سال نمایش ها گروه ها سالن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۷۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیان‌ثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیه‌کنندگی سجاد افشاریان، روز‌های پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش در بخش دانشجویی چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هئیت داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.

«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «هم‌آغاز» به‌عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.

خاکزاد پیش از این در نمایش‌های «بک تو بلک»، «تن‌هایی و تنهایی وطن‌هایی»، «هرکسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خواب کشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.

اطلاعات بیشتر و بلیت‌فروشی نمایش «بیرون پشت در» به‌زودی اعلام می‌شود.

عکس: امیرحسین میرزائی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرهام خاکزاد با «بیرون پشت در» به تئاترشهر می‌آید
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • تجلیل از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • «بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • پیش‌بینی آب و هوای تهران طی روزهای آینده
  • بزرگداشت اکبر زنجان پور و دو جای خالی
  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم