Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

کم بودن سرانه مطالعه کتاب به عنوان عاملی موثر در پایین بودن آمار خرید کتاب کم بود، افزایش مشکلات اقتصادی و پس از آن کرونا هم به این عامل اضافه شد و بازار کتابفروش ها را بیش از پیش کساد کرد و البته هر از چند گاه نیز اخبار گران تر شدن کاغذ و در ادامه گرانتر شدن کتاب اوضاع را خراب‌تر از قبل می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتاب ها هر سه ماه یکبار گران می شوند

جلال طباطبایی، صاحب یکی از کتابفروشی های اراک در خصوص گرانی کتاب اظهار کرد: هرساله در اسفندماه شاهد گران شدن پنجاه درصدی قیمت کتاب هستیم، هرچند گاهی این افزایش قیمت به همین یک مرحله ختم نمی شود و گاها این افزایش قیمت را در فواصل سه‌ماهه و حتی هفتگی شاهد هستیم که نتیجه کمبود کاغذ و احتکار آن و در ادامه کاهش تیراژ کتاب‌ها ناشی از کمبود کاغذ و گرانی آن است.

وی افزود: همین روند موجب تعطیلی و جمع‌شدن کتابفروشی‌هایی در سطح شهر شده است و اکنون نیز زمزمه‌هایی درخصوص تعطیلی برخی کتابفروشی‌های سطح شهر به گوش می‌رسد.

قرنطینه به فروشندگان کتاب های چاپی کمکی نکرد

وی اظهار کرد: بیماری کرونا و قرنطینه هرچند توانسته تاثیر مثبتی در روند کتابخوانی مردم داشته باشد و مردم را به فکر انداخته است که بخشی از اوقات فراغت خود را به مطالعه کتاب اختصاص دهند، اما از طرفی گران شدن کتاب موجب روی‌ آوردن مردم به کتاب‌های الکترونیک و صوتی شده و در نتیجه این شرایط کمکی به رونق بازار کتاب های چاپی نمی کند.

او می گوید: رنج سنی ۲۵ تا ۴۰ سال بیشترین علاقمندان به خواندن کتاب هستند و اغلب مشتری‌ها خریدار کتاب‌های انگیزشی هستند.

افزایش ۶ برابری قیمت کتاب ظرف ۵ سال!

یکی از دستفروشان کتاب در اراک نیز گفت: قیمت کتاب از سال ۹۵ تا امروز ۶ برابر شده و برای خرید یک کتاب ۱۰ هزار تومانی باید ۶۰ هزار تومان هزینه کرد. اغلب اوقات کتاب دو هفته یکبار گران می‌شود و بیماری کرونا نیز آسیب زیادی به کتابفروشی‌ها زده است.

او ادامه داد: آنچه بیش از کرونا به این صنف آسیب زده، گران شدن کتاب است که موجب کاهش قدرت خرید مردم و حذف کتاب از سبد خرید آنها شده ‌است.

از کتابفروشی تا دستفروشی کتاب!

او می گوید: به دلیل افزایش قیمت‌ها در دوسال گذشته کتابفروشی خود را تعطیل کرده و به دستفروشی کتاب می‌پردازد.

به گفته وی، جوانان علاقه بیشتری به خرید کتاب و خواندن آن دارند و اکثر خریداران کتب‌هایش از این رنج سنی هستند.

افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت کتاب

صاحب کتابفروشی دیگری در اراک می گوید طی دو سال اخیر کتاب حدود ۲۰۰ درصد گران شده ‌است.

وحید غفاری افزود: هر چقدر قیمت کتاب بالاتر می‌رود، خریدارانش کمتر می شوند. تا همین چند سال پیش با ۱۰۰ هزارتومان می توانستید ۵ جلد کتاب بخرید، اما در حال‌حاضر با این مبلغ می‌توان یک کتاب خرید و بدین ترتیب فروش کتاب کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: در گذشته کتاب‌ها با تیراژ بالا به چاپ می‌رسیدند و عمر چرخش قیمت یک کتاب دوسال یکبار بود، اما امروز به دلیل گرانی و کمبود کاغذ و تورم، کتاب‌ها با تیراژ پایین چاپ می‌شوند و قیمت کتاب هر سه ماه یکبار بالا می‌رود.

او می‌گوید مشتریانی از همه سنین دارد، اما بیشترین خریداران کتاب افراد ۲۰ تا ۴۰ ساله هستند و اغلب به خرید رمان علاقه دارند.

تعطیلی ۱۰ کتابفروشی در اراک

رییس اتحادیه کتابفروش‎‌های اراک نیز می‌گوید: در حال حاضر در سطح شهراراک حدود ۲۵ کتابفروشی دایر است و در دو سالی که بیماری کرونا گریبانگیر کشور شده، حدود ۱۰ کتابفروشی به دلیل استیجاری بودن ملک‌شان، کاهش درآمد و عدم حضور مشتری تعطیل شده‌اند و همین تعداد افراد فعال و حاضر در این شغل اکثرا مالک مغازه بوده و سالهاست که در این عرصه فعالیت می کنند و در کتابفروشی موی سپید کرده اند و نمی توانند شغل خود را تغییر دهند، لذا در این شغل باقی مانده‌اند.

مجید امینی‌راد ادامه داد: یکی از مسائل مهم در دوسال اخیر که موجب ناراحتی و کسادی کار کتابفروش‌ها شده، واگذاری فروش کتاب‌های درسی از صنف کتابفروش‌ها به آموزش‌و پرورش است. فروش کتاب درسی تنها در فصل پاییز رونق دارد اما حدود ۵۰ درصد درآمد این صنف را تامین می کند.

وی با اشاره به آسیب بسیاری که شیوع کرونا به اقتصاد کتابفروش ها و معیشت آنها وارد کرده است، گفت: اتحادیه یک مجموعه غیرانتفاعی و خودگردان است و از جیب خود گردانندگی مجموعه خود را انجام می‌دهد، لذا باعلم به این نکته که کتابفروش‌ها تک شغله نیز هستند، اتحادیه به تنهایی نمی‌تواند برای آنها کاری انجام دهد و نیازمند کمک دولت است.

امینی‌راد گفت: از دولت انتظار داریم کمکی به این صنف شود که بتوانند در این شغل بمانند. بسته شدن یک مغازه فقط بسته شدن یک مغازه نیست، مصداق از بین رفتن معاش یک خانواده است. مشکلات حوزه کتاب را بارها انعکاس داده و پیگیری کرده ایم، اما تا به امروز نتیجه ای نداشته است. تعطیلی‌های کرونایی فشار سنگینی را به این صنف وارد کرده است و نیازمند اقدامات تاثیرگزار برای کمک به این صنف هستیم.

وی با بیان اینکه کرونا توانست توانایی کاری یک اتحادیه و زیرمجموعه‌اش را ۸۰ درصد پایین بیاورد، در خصوص گرانی کتاب گفت: کتاب ها بر مبنای نوسان کاغذ در هر برهه زمانی گران می‌شوند و از طرف دیگر تورم و نرخ دلار نیز بر قیمت کاغذ و کتاب تاثیر دارد.

هر بسته کاغذ حدود ۱۲ تومان است و کاغذ بند که ناشرین استفاده میکنند ده درصد گرانتر است.

 گرچه تاثیر کرونا بر رکود بازار کتاب را نمی توان نادیده گرفت، اما به نظر می رسد این بیماری تنها متهم این پرونده نیست و متهم اصلی که حتی پیش از شیوع کرونا تیشه بر ریشه بازار خرید و فروش کتاب می زد، همان تورم و تحریم و کاهش قدرت خرید خانوارها و البته مهمتر از آنها محتکران و دلالان کاغذ هستند که گویی تیشه برای زدن ریشه آنها وجود ندارد.

گرچه در کنار همه این موارد، کم کاری نهادهای فرهنگی در حوزه گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و کم توجهی به تولید محصولات فرهنگی بویژه کتاب را نباید و نمی توان در کاهش سرانه کتابخوانی نادیده گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کتاب کتابفروشی کرونا کتابفروشی ها کتابفروش ها فروش کتاب قیمت کتاب شدن کتاب کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۴۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار تورم ماهانه فروردین ۱۴۰۳ کرده است. شواهد نشان می‌دهد در فرودین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. به بیان دیگر سطح عمومی قیمت کالا‌ها و اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی، در مناطق شهری و روستایی نسبت به اسفندماه سال گذشته بیشتر شده است.

به گزارش اکو ایران، البته بر مبنای این ارقام نرخ تورم خوراکی‌ها در مناطق شهری سطح تورم بالاتری را نسبت به مناطق روستایی متحمل شده است. در مقابل تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در روستاها، جلوتر از شهر‌ها قرار گرفته است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی در فرودین ۱۴۰۳ بررسی شده است.

تورم فروردین در شهر و روستا شعله‌ورتر شد

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود، اقدام به انتشار اولین پرونده تورمی در سال ۱۴۰۳ کرده است. شواهد آماری نشان می‌دهد، در فروردین ۱۴۰۳ تورم ماهانه مناطق شهری و روستایی افزایش یافته است. البته این نرخ در مناطق روستایی سطح بالاتری در مقایسه با مناطق شهری داشته است.

به بیان دقیق‌تر شواهد آماری نشان می‌دهد در فروردین امسال، تورم ماهانه مناطق شهری با افزایش ۰.۵ واحد درصدی به ۲.۵ درصد رسیده است. این بدان معناست که در فروردین ۱۴۰۳، قیمت یک سبد یکسان و متنوع از اقلام خوراکی و غیرخوراکی، ۲.۵ درصد بیشتر از سطح عمومی قیمت آن در اسفند ۱۴۰۲ بوده است.

این نرخ در مناطق روستایی با ۱.۳ واحد درصد افزایش به ۳.۱ درصد رسیده است. بدین ترتیب میزان تورم ماهانه فروردین در مناطق روستایی سطح بالاتری نسبت به مناطق شهری داشته است. این در حالی است که در اسفند ۱۴۰۲، این رویه معکوس بوده و فشار تورمی بر دوش شهرنشینان سنگین‌تر بوده است.

آنچه تاکنون مطرح شده است مربوط به تورم ماهانه کل مناطق شهری و روستایی در فروردین ۱۴۰۳ بوده است. این رقم ماحصل میانگین تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در این بازه زمانی بوده است. در ادامه میزان تورم ماهانه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری و روستایی بررسی شده است.

خوراکی شهری‌ها و غیرخوراکی روستائیان بر پله نخست تورم فروردین

تورم شاخصی است که نشان می‌دهد میزان افزایش سطح عمومی قیمت یک سبد متنوع از کالا و خدمات در یک دوره زمانی مشخص نسبت به دوره قبل از آن چگونه بوده است. شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ تورم اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر یکسان نبوده است.

مقایسه‌های حاکی از آن است که در مناطق روستایی، تورم ماهانه غیرخوراکی‌ها در سطوح بالاتری نسبت به نرخ مشابه در خوراکی‌ها قرار داشته است. در مقابل در مناطق شهری، تورم ماهانه خوراکی‌ها بیشتر از غیرخوراکی‌ها بوده است. در ادامه تورم ماهانه اقلام خوراکی و غیرخوراکی در مناطق شهری و روستایی با یکدیگر مقایسه شده است.

خیز فروردینه گدازه تورم خوراکی‌ها، در شهر‌ها قدرتمندتر از روستا‌ها

بر مبنای آمار منتشر شده، در فرودین ۱۴۰۳ تورم ماهانه خوراکی‌ها در مناطق شهری، بیشتر از مناطق روستایی بوده است. به بیان دقیق‌تر در نخستین ماه از سال جاری، تورم ماهانه خوراکی‌ها با افزایش ۱.۳ واحد درصدی نسبت به اسفند در جایگاه ۲.۹ درصدی قرار گرفته است.

این در حالی است که تورم ماهانه اقلام خوراکی در روستا‌ها ۲.۸ درصد بوده است. این نرخ در اولین ماه امسال، نسبت به اسفند سال گذشته، ۱.۴ واحد درصد بیشتر شده است. بدین ترتیب بر مبنای شواهد آماری می‌توان ادعا کرد که فشار تورم ماهانه‌ای که تهیه اقلام خوراکی بر دوش شهرنشینان وارد کرده، بیشتر از این فشار در مناطق روستائی بوده است. این مقوله در خصوص اقلام غیرخوراکی بالعکس بوده است.

افزایش قیمت غیرخوراکی‌ها، در روستا گسترده‌تر از شهر‌ها

ارقام منتشر شده خبر از آن می‌دهد که در نخستین ماه سال جاری، سطح عمومی قیمت غیرخوراکی‌ها در مناطق شهری به ۲.۴ درصد رسیده و در مقایسه با اسفندماه افزایش ۰.۲ واحد درصدی داشته است. در مقابل این نرخ در گروه غیرخوراکی‌ها در مناطق روستایی در اسفند ۳.۳ درصد بوده است. این رقم نسبت به اسفند امسال افزایش ۱.۱ واحد درصدی به ثبت رسانده است. بدین ترتیب می‌توان دریافت که بیشترین فشار وارد شده بر دوش روستانشینان در فرودین امسال بیشتر از سمت اقلام غیرخوراکی بوده است.

دیگر خبرها

  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب
  • مزایده اموال متهم پرونده صندوق سرمایه گذاری بهمئی
  • خبر‌های کوتاه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ از شهرستان‌ های خراسان رضوی
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • مردم گوشت نمی‌خریدند، حالا شیر و ماست هم نمی‌خرند؛ چرا؟
  • ۸ اردیبهشت، آخرین مهلت ثبت‌نام حضور در بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران
  • کشف سکه‌های دوره اشکانی از مسافر قطار
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها
  • پرونده تورم ۱۴۰۳ باز شد؛ افزایش تورم خوراکی‌ها در شهر و روستا