Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس تحقیقات ارائه شده در کنگره بین‌المللی انجمن تنفسی اروپا، یک برنامه هوش مصنوعی (AI) می‌تواند علائم سرطان ریه را در سی تی اسکن یک سال قبل از تشخیص با روش‌های موجود شناسایی کند. 

سرطان ریه شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان است و سالانه حدود ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند. سرطان ریه اغلب در مراحل دیر تشخیص داده می‌شود که احتمال موفقیت درمان را کاهش می‌دهد. 

محققان امیدوارند استفاده از هوش مصنوعی برای حمایت از غربالگری سرطان ریه بتواند این روند را سریع‌تر و کارآمدتر کرده و در نهایت به تشخیص بیشتر بیماران در مراحل اولیه کمک کند.

از توموگرافی کامپیوتری یا سی تی اسکن در حال حاضر برای تشخیص علائم تومور ریه استفاده می‌شود و پس از آن بیوپسی یا جراحی برای تایید بدخیم بودن تومور استفاده می‌شود. اما هر اسکن شامل یک رادیولوژیست متخصص است که حدود ۳۰۰ تصویر را بررسی کرده و به دنبال علائم سرطان است که می‌تواند بسیار کوچک باشد. آزمایش‌ها با استفاده از سی تی اسکن برای غربالگری افراد در معرض خطر بالای سرطان ریه امیدوارکننده بوده است، اما غربالگری با دشواری عملی رادیولوژیست که هر تصویر را به طور جداگانه بررسی می‌کند، مشخص می‌شود که چه کسی به آزمایش‌ها بیشتر نیاز دارد.

محققان برنامه هوش مصنوعی خود را با استفاده از مجموعه‌ای از سی تی اسکن ۸۸۸ بیمار که قبلا توسط رادیولوژیست‌ها برای شناسایی رشد مشکوک مورد بررسی قرار گرفته بودند، آموزش دادند.

سپس آن‌ها را بر روی گروه‌های مختلف ۱۱۷۹ بیمار که در آزمایش غربالگری ریه با سه سال پیگیری قرار گرفتند، با استفاده از سی تی اسکن که در دو سال آخر آزمایش انجام شده بود، بررسی کردند. این شامل ۱۷۷ بیمار بود که پس از اسکن نهایی در آزمایش، با بیوپسی به سرطان ریه مبتلا شدند.

این برنامه ۱۷۲ مورد از ۱۷۷ تومور بدخیم در آن سی تی اسکن را شناسایی کرد، به این معنی که ۹۷ درصد در تشخیص سرطان موثر بود. پنج توموری غیر قابل شناسایی نزدیک مرکز قفسه سینه بود، جایی که تشخیص تومور‌ها از قسمت‌های سالم بدن دشوارتر است.

محققان همچنین این برنامه را روی اسکن‌هایی انجام دادند که یک سال قبل از تشخیص تومور‌ها در همان ۱۱۷۹ بیمار انجام شد و توانست ۱۵۲ ناحیه مشکوک را تشخیص دهد که بعدها سرطان تشخیص داده شد.

با این حال، محققان می‌گویند این برنامه همچنین مناطق مشکوک زیادی را تشخیص می‌دهد که سرطانی نیستند (مثبت کاذب) و قبل از استفاده از برنامه در کلینیک، باید به شدت بهبود یابد، زیرا بررسی همه این‌ها منجر به بیوپسی غیر ضروری می‌شود.

اودلان گفت: غربالگری سرطان ریه به این معناست که سی تی اسکن‌های بیشتری انجام می‌شود و ما رادیولوژیست کافی برای بررسی همه آن‌ها را نداریم. به همین دلیل ما نیاز به توسعه برنامه‌های کامپیوتری داریم که می‌تواند کمک کننده باشد. مطالعه ما نشان می‌دهد که این برنامه می‌تواند علائم احتمالی را پیدا کند و سرطان ریه را یک سال زودتر تشخیص دهد. هدف از تحقیقات ما جایگزینی رادیولوژیست‌ها نیست بلکه کمک به آن‌ها با دادن ابزاری است که می‌تواند اولین علائم سرطان ریه را تشخیص دهد.

محققان قصد دارند روی سیستم جدیدی کار کنند که بتواند بین بافت بدخیم و غیر بدخیم تمایز قائل شود تا به رادیولوژیست‌ها کمک کند تصمیم بگیرند که کدام بیماران باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرند.

دبیرکل انجمن تنفسی اروپا و مشاور پزشکی تنفسی در موسسه ملی سل و بیماری‌های ریوی در ورشو، لهستان گفت: تشخیص زودهنگام سرطان ریه برای بهبود میزان بقا حیاتی است و غربالگری گامی مهم در این راستا خواهد بود. تحقیقات نشان می‌دهد که غربالگری با سی تی اسکن می‌تواند مرگ و میر ناشی از سرطان ریه را کاهش دهد.

این کار امیدوار کننده است، زیرا نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند به ما در بررسی سریع اسکن‌ها و حتی نشانه‌های سرطان در مراحل اولیه کمک کند. با این حال، قبل از استفاده از این برنامه، محققان باید آن را در تشخیص بهتر بین بافت ریه غیر طبیعی، اما خوش خیم و بافتی که احتمالا سرطانی است، به کار گیرند. 

بیشتر بخوانید 

درمان وسواس فکری و افسردگی با کمک هوش مصنوعی

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هوش مصنوعی سرطان ریه سرطان ریه هوش مصنوعی سی تی اسکن یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۳۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی

حسن زمانیان رئیس سازمان پژوهشگاه علمی و صنعتی ایران در مراسم سی و یکمین آیین نکوداشت اعضای هیئت علمی کشور گفت: تعداد استادان برگزیده کشور نسبت به سال گذشته افزایش خوبی داشته است و اکنون  حدود ۷۰ استاد نمونه افزایش داشته است. 

وی بیان کرد: آینده پژوهشی را تا سال ۲۰۵۰ تدوین و ارسال کردیم و سازمان پژوهشی بر روی محورهایی مانند هوش مصنوعی، سوخت پاک جهت پژوهش برنامه ریزی خوبی کرده‌ایم. 

زمانیان تاکید کرد: امسال سازمان پژوهش‌ها برای گرنت‌ها جایزه یک میلیارد تومانی در نظر گرفته است. ماهواره مصباح و آیات در این پژوهشگاه تولید شده است.

وی افزود: عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای مسلمانان و مردم کشور محسوب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی دانشگاه و كنكور

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی به زبان ساده برای کودکان و نوجوانان
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • هوش مصنوعی چگونه به معماران و طراحان کمک می‌کند؟
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون (فیلم)
  • هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • طرح الزام ثبت رسمی اموال غیرمنقول در آستانه نهایی‌شدن
  • مراحل پایانی طرح الزام ثبت رسمی معاملات غیر منقول در مجمع تشخیص
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد