Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی، تورج همتی در پنجاه و یکمین جلسه کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی با مروری بر دستاوردهای کارگروه کاهش آلودگی هوای استان و ارائه گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسات پیشین این کارگروه ، به تبیین اقدامات مورد انتظار دبیرخانه از دستگاه‌های عضو این کارگروه برای کاهش آلودگی هوای استان پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه خراسان رضوی یکی از استان‌های متأثر از مسئله گردوغبار است و هرساله به منابع اقتصادی اجتماعی و زیرساختی ما آسیب می‌رساند، افزود: در هفته جاری با شکل‌گیری توده پرفشار خزری و کم‌فشار صحرای قره قوم شاهد ناپایداری‌هایی در خارج از مرز بودیم که در تعامل با جبهه هرات و فعال‌سازی کانون‌های داخلی باعث خیزش گردوغبار و افزایش میزان ذرات معلق گردوغبار در هوای مشهد شد.

وی ادامه داد: در خصوص کانون‌های داخلی هم می‌توان به کانون بحرانی سرخس به‌عنوان خاستگاه گردوغبار شرق استان و دروازه ورودی گردوغبار اشاره کرد، که کانون‌های خارجی با تأثیر بر دشت‌های فرسایش پذیر و مستعد سرخس باعث ایجاد افزایش میزان گردوغبار در مشهد شد که ازنظر بهداشتی برای تمامی گروه‌ها شرایط ناسالمی رقم خورد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای خراسان رضوی بابیان اینکه ازنظر جغرافیای طبیعی در کمربند خشک قرار داریم و کشورهای همسایه شرقی و غربی هم با همین مشکل و پدیده مواجه هستند، ابراز کرد: با توجه به رفتار این پدیده و شدت تأثیر، مقصر در درجه اول اقلیم است که موقعیت و جغرافیای ما ایجاب می‌کند که با این مسئله مواجه باشیم، اما نکته این است که عدم مدیریت پایدار سرزمین  و نقص در مدیریت منابع آب موجب استمرار گردوغبار و افزایش میزان و تعداد روزهای آلوده در مناطق تحت تأثیر شده است.

وی با اشاره به‌ضرورت فعال‌سازی دیپلماسی گردوغبار در سطح منطقه یادآور شد: همان‌طور که برای مسئله گردوغبار در غرب کشور مجلس شورای اسلامی ورود کرد و نمایندگان مجلس مصوب کردند که اعتباراتی برای این استان‌ها اختصاص یابد، لازم است که برای سال جاری نمایندگان استان‌های شرقی کشور نیز به اجماعی برسند و از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای برنامه‌های کوتاه‌مدت تأمین کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی در خصوص اجرای قانون هوای پاک یادآور شد: طبق ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی خودروهای کاربراتوری، اعم از تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها ممنوعیت تردد دارند و با توجه به زمان کمی که تا اجرای این قانون داریم لازم است که تمهیدات و تدابیر لازم با هماهنگی پلیس راهنمایی و رانندگی اتخاذ شود.

وی با اشاره به تهیه سیاهه انتشار آلودگی هوا و تعیین سهم هریک از منابع انتشار ثابت و متحرک اظهار کرد: اگرچه توسط شهرداری و شورای اسلامی مشهد برنامه‌های خوبی برای کاهش آلودگی هوا پیش‌بینی‌شده و مطالعاتی هم صورت گرفته است، اما به‌منظور اهمیت دادن به نتیجه مطالعات انجام‌شده در سیاهه انتشار و پیش‌بینی کیفیت آلودگی هوا و رفتار آلودگی مرتبط بر آن شهرداری مشهد باید هر چه سریع‌تر مطالعات مدل‌سازی آلودگی هوا را با انتخاب مشاور ذیصلاح به سرانجام برساند.

همتی با اشاره به اجرای مواد ۱۶ و ۱۷ قانون هوای پاک و ضرورت ارائه اطلاعات لازم به دبیرخانه کارگروه خواستار اقدامات اجرایی در خصوص معاینه فنی موتورخانه‌ها و همکاری بیشتر اداره کل استاندارد استان در این خصوص شد.

وی ساخت و بهره‌برداری از ایستگاه شارژ خودروهای برقی را یک اتفاق خوب در مشهد دانست و خاطرنشان کرد: در کشور تنها کلان‌شهری هستیم که برای خودروها و موتورسیکلت‌های برقی برنامه داریم و امیدواریم که به‌زودی شاهد توفیق بیشتر این برنامه در آینده نزدیک باشیم.

لزوم تسریع در تدوین طرح جامع کاهش آلودگی هوا

در ادامه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: بسیاری از عوامل آلودگی هوای مشهد موضوعات فرا بخشی است و باید با همکاری چندین دستگاه حل و رفع شود بنابراین در حوزه آلودگی هوا باید ابتدا آسیب‌شناسی لازم انجام و راه‌حل جایگزین و نسخه اجرایی تدوین‌شده و همچنین سهم دستگاه‌ها در آلودگی هوا مشخص گردد تا در گام دوم مدل‌سازی و بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا با تعیین وظایف و تکالیف مشخص هر دستگاه در دستور کار قرارگرفته و اجرایی شود.

سید کمال‌الدین میر جعفریان در خصوص اجرای طرح کاهش آلودگی بازنگری شده، افزود: طرحی که برای اجرا مدنظر است به‌عنوان طرحی جایگزین مطرح بوده و باید از قابلیت پیش‌بینی راه‌های جایگزین نیز برخوردار باشد.

وی با تأکید بر تدوین هر چه سریع‌تر طرح جامع کاهش آلودگی هوا، به نقش مؤثر صنایع و شهرک‌های صنعتی در آلودگی شهر مشهد نیز اشاره کرد و افزود:  باید مشخص شود که آلودگی هوای مشهد چند درصد مربوط به شهرک صنعتی و چند درصد مربوط به اطراف مشهد است و ما به برنامه کوتاه‌مدتی و یک برنامه میان‌مدت و بلندمدت در این راستا نیازمندیم.

وی ادامه داد: با توجه به نقش زیاد مدیریت حمل‌ونقل همگانی در کاهش آلودگی هوا، خودروهای فرسوده باید هر چه سریع‌تر نوسازی و یا از رده خارج شوند و در این راستا خواستار توسعه خطوط مترو وبی آر تی و حمل‌ونقل عمومی و رساندن آن به حداکثر ظرفیت شد.

 گفتنی است؛ در این جلسه گزارشی از کیفیت هوای مشهد و وضعیت آلاینده‌های هوا از سوی مرکز پایش آلاینده‌های محیط‌زیست ارائه شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی کاهش آلودگی هوای کاهش آلودگی هوا خراسان رضوی هوای مشهد محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۴۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا

گزارش جدید «انجمن ریه آمریکا» از «کیفیت هوا» در ایالات مختلف این کشور نشان می‌دهد افزایش حجم آلاینده‌های کشنده طی ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ایسنا، در گزارش ۲۰۲۴ این سازمان تاکید شده است مردمِ ایالات متحده طی ۲۵ سال گذشته بیشترین تعداد روزهایی با هوای «بسیار ناسالم» و «خطرناک» را به دلیل افزایش انتشار آلودگی ناشی از ذرات معلق تجربه کردند.

همچنین در مجموع این گزارش نشان می‌دهد که ۱۳۱ میلیون نفر (۳۹ درصد) در مناطقی با سطوح ناسالم آلودگی هوا زندگی می کنند.

گزارش امسال شامل جدیدترین داده‌های کیفیت هوای تضمین‌شده از سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی و به‌روزرسانی شده است تا استاندارد سالانه آلودگی ذرات جدید را که آژانس حفاظت از محیط‌ زیست ایالات متحده (EPA) در فوریه ۲۰۲۴ نهایی کرد، منعکس کند.

«هارولد ویمر»، رئیس و مدیرعامل انجمن ریه آمریکا در این باره گفت: ما از ۲۵ سال گذشته تاکنون که این تحقیق را دست گرفتیم در زمینه پاکسازی هوا پیشرفت‌هایی داشتیم که بخش عمده ای از آن به دلیل اجرای قانون هوای پاک است با این حال، زمانی که تهیه این گزارش را شروع کردیم، تیم ما هرگز تصور هم نمی کرد که در این بازه زمانی بیش از ۱۳۰ میلیون نفر همچنان هوای ناسالم تنفس می کنند.

وی افزود: تغییرات اقلیمی نیز در این زمینه بی تاثیر نیست. هر روز که سطوح ناسالم ازن یا آلودگی ذرات معلق وجود دارد به این معنی است که شخصی – کودک، پدربزرگ، مادربزرگ، عمو یا مادر – در تقلای نفس کشیدن است. ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم تا اطمینان حاصل شود که همه هوای سالم تنفس می‌کنند.

همچنین این گزارش نشان داد از هر ۱۰ نفر تقریبا چهار نفر در منطقه ای زندگی می کنند که حداقل در یک معیار آلودگی هوا امتیاز منفی دارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی انجمن ریه آمریکا، آلودگی هوا با ذرات ریز که به عنوان PM۲.۵، آلودگی ذرات یا دوده نیز شناخته می شود، می تواند کشنده باشد. این ذرات از آتش سوزی جنگل ها، اجاق های چوبی، نیروگاه های زغال سنگ، موتورهای دیزل و منابع دیگر می آیند. این ذرات میکروسکوپی می توانند حملات آسم، حملات قلبی و سکته مغزی را تحریک کرده و باعث سرطان ریه شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری
  • دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد
  • تغییر تصمیمات جبهه مقاومت و ضرورت بازنگری دربرخی تحلیل های رسمی