Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@22:54:59 GMT

اهمیت هشتگ سازی چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۴۶۲۷

اهمیت هشتگ سازی چقدر است؟

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله_علیرضا رأفتی: همین الان که شما دارید این متن را می‌خوانید عده‌ای از هم‌وطنان‌مان جلوی سفارت پاکستان تجمع کرده‌اند تا به دخالت نظامی این کشور در ماجرای پنجشیر اعتراض کنند. در همین حال، عده‌ای دیگر از افغانستانی‌های مقیم ایران و بعضی مردم دیگر که طرفدار طالبان‌اند به بهانه اخباری که از ماجرای پنجشیر شنیده‌اند، در بعضی کوچه پس‌کوچه‌های مشهد و شهرهای دیگر شیرینی پخش می‌کنند و پیروزی طالبان را تبریک می‌گویند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین چند گزاره که در پاراگراف قبلی ذکر شد، چند نقطه ابهام وجود دارد که باید دقیق‌تر به آن نگاه کنیم. برای مثال تمام آن‌چه که ما مردم از ماجرای پنجشیر می‌دانیم را از رسانه‌ها شنیده‌ایم. رسانه‌هایی که بیشترشان از خارج از فضای افغانستان، این ماجرا را روایت می‌کنند. فضای ولایت پنجشیر این روزها امنیتی است و اختلالات تلفن و اینترنت، اجازه نمی‌دهد تصویر درستی از وضعیت این منطقه به بیرون مخابره شود. رسانه‌های خارجی هم بنای گزارش‌هایشان را گذاشته‌اند بر چند پیام صوتی گاه و بی‌گاه و چند توییت جسته و گریخته از شخص احمد مسعود.

نقطه ابهام دیگر خبرهای ضد و نقیضی است که از این منطقه می‌رسد. طالبان خبر فتح پنجشیر را اعلام می‌کند و رسانه‌ها فوراً خبر سقوط ولایت پنجشیر را اعلام می‌کنند. ساعتی بعد احمد مسعود از سلامتی و در امان بودن خود خبر می‌دهد و چند ساعت بعد رسانه‌های وابسته به مقاومت ملی از بازپس‌گیری پنجشیر به دست یاران مسعود حرف می‌زنند. اوضاع همین‌قدر غبارآلود است. حالا به نظر شما اگر به کسانی که الان جلوی سفارت پاکستان دخالت نظامی این کشور در افغانستان را فریاد می‌زنند، بگوییم دولت پاکستان هر گونه دخالت نظامی در ماجرای پنجشیر را تکذیب کرده واکنش‌شان چیست؟

همان‌طور که شاید در مطلب اخیر «شبکه‌های اجتماعی» مجله مهر خوانده باشید، امروز هشتگ ترند توییتر «پنجشیر» بود. یعنی کاربران شبکه‌های اجتماعی که از دل ما مردم عادی هستند و همین‌قدر از این فضای غبارآلود اطلاعات دارند، به بیشترین چیزی که در ۲۴ ساعت اخیر واکنش نشان داده‌اند، ماجرای پنجشیر بوده که هنوز اخبار رسانه‌های رسمی هم از این منطقه یکی دو ساعت پس از انتشار تکذیب می‌شوند!

حالا که ماجرای دیگری در گوشه دیگری از این دنیا اتفاق افتاده و دست‌مایه هشتگ‌سازی‌های کاربران فضای مجازی شده بد نیست به این موضوع بپردازیم که واکنش کاربران عادی شبکه‌های اجتماعی چه‌قدر می‌تواند بزرگ باشد و چه‌قدر اهمیت دارد که مطالبی که در قبال آن‌ها واکنش نشان می‌دهیم موثق و تأیید شده باشند.

شاید اسم «میانمار» را در بین اخبار نسل‌کشی مسلمانان شنیده باشید و تصاویر و ویدئوهای دل‌خراشی هم از نسل‌کشی مسلمانان توسط بوداییان میانمار دیده باشید. شاید هم دل‌تان به درد آمده باشد و هشتگی هم برای حمایت از مسلمانان میانمار در شبکه‌های اجتماعی زده باشید اما بد نیست ماجرای شروع نسل‌کشی مسلمانان در میانمار را بدانید.

چند سال پیش یک خانم بودایی ادعا کرد توسط یک مغازه‌دار مسلمان مورد آزار قرار گرفته است. این خبر به سرعت در فیسبوک منتشر شد و مردمی که خون‌شان به جوش آمده بود هشتگ به راه انداختند و خبر را دست به دست کردند. کم کم پای خبر به رسانه‌های رسمی هم رسید و تلویزیون‌های رسمی دنیا خبر را بازتاب دادند و این شد شروع جنایت بوداییان میانمار علیه مسلمانان و سکوت حکومت این کشور که به راحتی می‌توانست به خبری که در رسانه‌های رسمی منتشر شده بود استناد کند.

مدتی گذشت. بسیاری از مسلمانان میانمار به فجیع‌ترین شکل‌ها کشته شدند و عده‌ای هم که ماندند مجبور به ترک دیار شدند و ساکن محیط‌هایی شدند که حداقلی‌ترین ملزومات زنده ماندن را هم نداشت. بعد از همه این اتفاقات مشخص شد خانمی که ادعای آزار کرده، دروغ گفته بوده است. به همین سادگی!

کد خبر 5300277

منبع: مهر

کلیدواژه: میانمار طالبان پنجشیر فضای مجازی صفحه اول روزنامه ها مطبوعات ایران دکه روزنامه رژیم صهیونیستی پنجشیر احمد مسعود زندان جلبوع فلسطین طالبان افغانستان کاریکاتور یونان گرافیک شبکه های اجتماعی رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۴۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت‌پرده ماجرای یک ترور توسط موساد؛ رامین یکتاپرست کیست؟

طی دو روز گذشته پس از انتشار اخبار ادعایی از سوی رسانه‌های خارج کشور مبنی بر ترور شخصی به نام رامین یکتاپرست اسم او بر سر زبان‌ها افتاده است. 

به گزارش «زی‌سان»، به نقل از تسنیم، برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله جروزالم پست و برخی از رسانه‌های فارسی زبان وابسته به آنها یعنی ایران اینترنشنال در خبری مدعی شدند که رامین یکتاپرست توسط اسرائیل کشته شده است. این رسانه‌ها او را نیروی وابسته به سپاه معرفی می‌کنند.

رامین یکتاپرست یک فرد دوتابعیتی است که سابقه چندان مثبتی هم ندارد. همچنین برخی اطلاعات حاکی است که او در یک درگیری شخصی کشته شده است.

رسانه‌های اسرائیلی و به ویژه فارسی‌زبان‌هایی مانند ایران اینترنشنال، پس از شکست این رژیم در عملیات تنبیهی وعده صادق، در چند نوبت سعی کرده‌اند دستاورد‌های خیالی برای آنها بسازند.

رسانه‌های آلمانی هم پیش‌تر نوشته بودند که طبق ادعای پلیس آلمان، یکتاپرست در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ یک فاحشه‌خانه در لورکوزن آلمان را اداره می‌کرد و پس از آن به کلوب‌های موتورسواری که به بزهکاری شهرت داشتند، ملحق می‌شود.

در فوریه سال ۲۰۱۴ یکی از اعضای کلوب یاد شده‌به نام کای ام به قتل می‌رسد. به او اتهام جاسوسی و خبرچینی زده بودند. در همین رابطه پلیس آلمان به رامین یکتاپرست مشکوک می‌شود و در روز ۲۸ ژوئیه سال ۲۰۱۶ او را در منزلش بازداشت می‌کند.

اما چندی پس از بازداشت به علت کافی نبودن مدراک، پلیس او را مجددا آزاد می‌کند. پس از آزادی به ایران برگشته و تاکنون ساکن ایران بود.

اسفندماه ۱۴۰۱ بود که روزنامه واشینگتن پست به نقل از پنج مقام امنیتی آلمان و دو مقام اطلاعاتی غربی، رامین یکتاپرست، از رهبران گروه موتورسیکلت‌سواری «فرشته‌های جهنم» را به عنوان مظنون اصلی سازماندهی حمله‌ای در ماه نوامبر به یک مرکز فرهنگی یهودیان در اسن آلمان معرفی کرد.

خبرگزاری تسنیم و روزنامه جوان نیز در واکنش به خبر کشته شدن رامین یکتاپرست، این اخبار صرفاً یک دستاوردسازی خیالی برای رژیم تروریستی اسرائیل معرفی و تاکید کرده‌اند که فردی به نام رامین یکتاپرست هیچ ارتباطی با سپاه ندارد.

tags # اسرائیل ، موساد سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • خلجی: مدیران اهمیت کار اطلاع‌رسانی را درک کنند
  • اهمیت معلم از نگاه امام خمینی: شغل شما آدم سازی است
  • نقش اصحاب رسانه در تبیین حفظ زیست عفیفانه و جایگاه متعالی زن، مادر و خانواده حائز اهمیت است
  • (ویدئو) ماجرای نجات یک پرنده هما در پنجشیر افغانستان
  • اهمیت دوچندان صنعت نفت با فرهنگ‌سازی و اثرگذاری در حوزه هنر
  • پشت‌پرده ماجرای یک ترور توسط موساد؛ رامین یکتاپرست کیست؟
  • پرونده نیکا شاکرمی؛ ماجرای مرگ نیکا چه بود؟
  • عکس| چرا ماجرای نیکا شاکرمی برای بی‌بی‌سی مهم است؟
  • هشتگ آزادی بیان
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند