Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@04:23:33 GMT

نظام آموزشی ایران نیازمند انقلاب و تحول جدی است

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۴۷۰۷

نظام آموزشی ایران نیازمند انقلاب و تحول جدی است

ایسنا/مرکزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: نظام آموزشی ایران برای تربیت صحیح فرزندان و آینده سازان نیازمند انقلاب و تحول جدی است.

حجت‌الاسلام عباس دانشی چهارشنبه ۱۷ شهریورماه در هشتادوسومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان ساوه که در دفتر امام جمعه و با دستور جلسه ارائه محتوای معنوی، مذهبی، رفتار اجتماعی و ورزشی برای مهد کودک‌ها و بحث و بررسی در خصوص آموزش و رعایت حقوق شهروندی برگزار شد، اظهار کرد: مهدکودک‌ها بیشتر جنبه اشتغال و کسب درآمد برای  فارغ التحصیلان رشته های تربیتی داشته و رویکرد آموزشی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با تغییر مدیریت مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش باید یک انقلاب در حوزه آموزشی صورت گیرد و جایی که از آن برای اشتغال بهره برداری می شود باید به یک مجموعه فرهنگی متعالی تبدیل شود.

وی تاکید کرد: نظام آموزش و پرورش در تربیت و پرورش نسل جامعه کنونی و گذشته و در طراز انقلاب اسلامی موفق عمل نکرده و باید در حوزه آموزشی انقلابی ایجاد شود.

وی خواستار تجمیع شیوه نامه‌ها و محتواهای آموزشی مهدکودک‌ها، مهدهای حوزه علمیه، مهدهای قرآنی و ...شد که با بهره گیری از نظرات نخبگان و روانشناسان به عنوان سند جامع بکار گرفته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در ادامه گفت: دوگانگی‌هایی که در تصمیمات شرایط کرونایی وجود دارد موجب شده است که هنرمندان مدت طولانی بیکار بمانند و معیشت و زندگی روزمره آنان با مشکلات متعددی مواجه شود.

وی بیان کرد: در شرایط کرونایی بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان یارانه در ساوه به هنرمندان پرداخت شده اما این رقم جوابگوی نیاز معیشتی اصحاب فرهنگ و هنر نیست. باید برای شادی‌های مردم  برنامه ریزی کرد و با تدوین برنامه‌ها در سایه پرهیز از تصمیمات دوگانه در راستای معیشت هنرمندان گام برداشت.

حجت‌الاسلام دانشی افزود: در سال های اخیر حدود ۴۰ هزار متر مربع به فضاهای فرهنگی استان افزوده شد که نشانگر توجه استان به حوزه فرهنگ و هنر است و امید است در دولت جدید به اقتصاد هنرمندان توجه بیشتری شود تا مشکلات معیشتی این قشر برطرف شود.

به گزارش ایسنا، معاون استاندار و فرماندار ساوه نیز گفت: مدیریت و نظارت بر عملکرد مهدهای کودک باید یک متولی خاص داشته باشد تا به محتوای مهدهای کودک و سبک مدیریت و برنامه های آن سلیقه‌ای نگاه نشود. علت نگاه سلیقه‌ای این است که متولی و ناظر دقیق وجود ندارد.

علی میرزایی افزود: بررسی تخلف یک مهد کودک و محتوای آموزشی این مجموعه‌ها باید هدفمند و براساس ساختاری باشد و دستگاه متولی رسیدگی به تخلفات مشخص و تعیین تکلیف شود.

وی بیان کرد: کارکرد مهدکودک به نگهداری کودکانی که والدین آنها شاغل هستند محدود شده است و لازم است تا با محتوای غنی کارکردها را تقویت کرد و این مراکز به صورت سلیقه ای اداره نشوند.

فرماندار ساوه گفت: کمک به غنی‌تر شدن محتواها و تعیین تکلیف متولی مهدهای کودک و ایجاد ضوابط و دستورالعمل‌ها از الزامات برای کارکرد بهینه‌تر است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ساوه نیز گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی دینی و اعتقادی برای مربیان مهدکودک‌ها و بهره‌گیری از آن آموزه‌های دینی در حوزه آموزش از ضروریات است.

حسین محمودی‌فر افزود: تقویت مسئولیت‌پذیری و آموزش استقلال کودکان، جلوگیری از سلیقه‌ای عمل کردن مربیان کودکان، تقویت اعتماد به نفس، شناخت رفتارهای فردی و اجتماعی کودکان، استفاده از ابزارهای متنوع اعم از قصه گویی، سرود، بازی‌ها و حرکات ورزشی گروهی، آموزش قوانین و رفتارهای اجتماعی، جلوگیری از پرخاشگری و تندخویی، بالابردن آستانه تحمل در کودکان، آموزش ایثار و گذشت در بین کودکان و شناساندن مشاغل برای آینده کودکان از موضوعات مهمی است که باید در کنار نظارت بر عملکرد کودکان مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شوراي فرهنگ عمومي استانی فرهنگی و هنری استانی شهرستانها ساوه مهدكودك مهدهای کودک سلیقه ای کودک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۴۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است

به گزارش قدس خراسان، به نقل از پایگاه اطلاعاتی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه سیاسی نماز جمعه این هفته که با حضور پرشور زائران و مجاوران در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به ابعاد فرهنگی و دستاوردهای گسترده عملیات وعده صادق اظهار کرد: این روزها نقل هر محفل و مجلسی، صحبت پیرامون دستاوردها و پیامدهای عملیات وعده صادق است و عمدتاً این موردتوجه است که چقدر از این موشک ها به هدف نشسته و چند درصد رهگیری شده اما آنچه مهم‌تر از همه بود، اراده قوی، قدرتمند و مقتدرانه نیروهای مسلح ایران بود که اسرائیل را ذلیل کرد، هیمنه آن را درهم شکست و قلب مسلمانانی را که حکام آن ها، افراد دست نشانده، سرسپرده و بی لیاقت وابسته به جهان استکبار بودند، شاد کرد.

وی افزود: تمجیدی که از این عملیات در سطح عالم صورت گرفت، نسبت به ملتی بود که 45 سال است در معرض تهاجمات و تحریم های پیوسته دشمن هستند اما نه تنها عقب ننشسته اند بلکه امروز در این منطقه پربلا میدان داری می کنند.

ضرورت صیانت از فرهنگ انقلابی در جامعه

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت حفظ فرهنگ انقلابی در اقشار مختلف مردم و به خصوص جوانان خاطرنشان کرد: آن چیزی که نسل جوان ما باید درباره آن بیندیشد و ابعاد و سرمنشأ آن را دنبال کند، همین روحیه و فرهنگ انقلابی است. شما که شاهد این قهرمانی و قدرت هستید، امروز آن را لمس می کنید اما پیش از این ها، در دفاع مقدس بود که جهان درک کرد ایرانی ها حتی اگر هم با گوشت و پوست باشد اما در فتح المبین و خیبر عقب نشینی نمی کنند.

وی ادامه داد: یک عده افراد کوتاه فکر و اندک اندیش بودند که از همان روزهای اول به امام(ره) می گفتند شما با چه قدرتی می خواهید به مصاف شاهی بروید که دنیا پشت سر اوست اما هدف برآورده شد، مردم آمدند، این نهضت را به سرانجام رساندند و با سینه خشک به مصاف گلوله داغ رفتند تا کربلایی که شنیده ایم و شنیده اید، یکبار دیگر در خیابان های مشهد و تهران و تبریز و قم و اصفهان تکرار شود. اراده این ملت، پرورش یافته بر بستر انقلابی است که در فرهنگ خداباوری ریشه دارد. امام بزرگوار به مردم در این خط جهت داد و اندیشه ای را نهادینه کرد که در اراده انقلاب، دفاع مقدس و اکنون عملیات وعده صادق نمود پیدا می کند.

نیازمند تجدیدحیات فرهنگی هستیم

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: امروزه این نگرانی وجود دارد که نکند فرهنگ انقلابی گری در جامعه و به خصوص نسل جوان توسط دشمن براندازی شود. وقتی بینش های انقلابی رو به ضعف بگذارد و چشم ها متوجه زرق و برق جریان های مادی باشد، بدیهی است که این فرهنگ تضعیف شود و آن زمان است که آن اراده قوی رو به ضعف خواهد گذاشت

وی تأکید کرد: ما به یک تحول و تجدید حیات فرهنگی نیاز داریم تا نسل آینده بتواند در بستری از جهت گیری های انقلابی ملت رشد کند. این تحول هم باید از ناحیه ملت و دولت به صورت همزمان باشد؛ ملتی که فراتر از فرهنگ مشتری مداری در میدان باشد و دولتی که مافوق یک ناصح مشفق، برای صیانت از فرهنگ هزینه بدهد.

آیت الله علم الهدی گفت: اینکه شما بنده را ببینید و بابت حضور بانوان بدحجاب در بافت پیرامون حرم گلایه کنید، این همان منطق مشتری مداری است. عزیز من، فقط به گفتن ما نیست بلکه مردم و به خصوص جوانان متدین ما باید خودشان میدان داری کنند. از سوی دیگر، حکومت هم باید فراتر از یک ناصح مشفق، در میدان باشد و هزینه های اجرای فرهنگ را بپردازد چون صیانت از فرهنگ، هزینه دارد. نمی شود ما در سازمان برنامه و بودجه بنشینیم برای همه چیز کشور برنامه ریزی کنیم و بعد دست آخر ببینیم چقدر پول باقی ماند و همان خرج فرهنگ باشد.

وی بیان کرد: اگر مردم بخواهند یک گوشه بنشینند، تماشاچی باشند و بگویند آقای خطیب نماز جمعه، آقای نیروی انتظامی، شما بیا این ناهنجاری را درست کن، اینطور نمی شود! برادران و خواهران، جهت گیری انقلاب در جامعه ما با میدان داری مردم محقق می شود.

مراقب تکرار و تحریف کلام رهبری باشیم

امام جمعه مشهد با انتقاد از تحریف کلام و منطق رهبر معظم انقلاب در میدان عمل اظهار کرد: مایه تأسف است که امروزه شاهد تکرار و تحریف منطق رهبری در سطح مسئولان هستیم. به طور مثال، اوامر قطعی و صادرشده از ناحیه ولایت در مسائل فرهنگی به جای اینکه عمل شود، موردتکرار مستمر قرار می گیرد و مسئولین به صورت پیوسته همان چیزی را می گویند که رهبری فرموده اند. این چه بساطی است؟ رهبری می فرماید که عمل شود، نه اینکه شما تکرار کنید.

وی افزود: از یک جنبه دیگر، همین بحث جذب حداکثری که یکی از راهبردهای مقام معظم رهبری و به این معناست که همه جریانات دولتی و تشکل های مردمی همت کنند تا افراد از جریان های لائیک و لامذهب خارج و به جمعیت انقلابی افزوده شوند. این مبنای کلام و عمل است اما گاهی اوقات حرکت های ضدارزش و ناهنجاری در فلان برنامه تلویزیونی یا فلان نهاد حکومتی اجرا می شود که وقتی پیگیر می شویم، جواب می دهند به خاطر جذب حداکثری است. کدام جذب؟ می خواهید به بهانه پرکردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند، از خود برنجانید؟

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: مثلاً همین اواخر، اینکه پیوسته بر بازگشت عناصر ناپاک، ضدانقلاب و خارج نشین تأکید می شود، این از همان مصادیق تحریف است. وقتی هم که سوال می کنیم می گویند به خاطر جذب حداکثری. عزیزان من، حداکثری که با آوردن اینها جذب می شود، نه جذب شما بلکه جذب همین افراد می شود. این چه منطقی است که شما دارید؟

وی با اشاره به آیه 112 سوره مبارکه هود ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَمَنْ تَابَ مَعَکَ وَلَا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» یعنی اگر شما در جریان استقامت خود، یک اراده قوی در مردم ایجاد کردید اما پاسدار آن نبودید، این طغیان در برابر نعمتی است که خداوند بینا به شما عنایت کرده و در درگاه پروردگار حساب و کتاب خواهد شد. برادران و خواهران، عزیزان من، مبنای عمل این است. کسانی که در بعضی حرکت ها و جریان های مردمی، مدعی توسعه فرهنگ دینی هستند، باید بیایند جامعه دینی را توسعه بدهند. این همان تحولی است که هم برپایه دستگاه های حکومتی و هم مبتنی بر اراده مردمی، می تواند منجر به اقتدار مضاعف ملت در عرصه های مختلف شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اصلاح شیوه آبیاری نخیلات آب‌پخش نیازمند اجماع استانی است
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • (عکس) دانشگاه شیراز در سال‌های قبل از انقلاب
  • "الف تا" رویدادی برای ارائه خلاقیت‌های آموزشی معلمان در سطح بین‌المللی
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • تاکید امام جمعه مشهد بر ضرورت تحول و تجدید حیات در عرصه فرهنگی جامعه
  • میدان‌داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است
  • میدان داری مردم و دولت، پیش نیاز تحول فرهنگی است