Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تاکنون بیش از ۵۷ شهر و ۳۶۰ روستای استان اصفهان در معرض کمبود آب شرب قرار دارند و در حال حاضر ۳۲۰روستا آبرسانی سیار می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  اردستان ، منصور شیشه فروش بعد از ظهر امروز در جلسه مدیریت بحران شهرستان اردستان اظهار داشت: به منظور رفع مشکلات آب شرب شهرستان اردستان در جلسه پشتیانی مدیریت بحران تصمیمات خوبی گرفته شده است که نتایج آن را خواهید دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شرایط خشکسالی در کشور شرایط خاصی است و در 50 سال گذشته این شرایط کم آبی در کشور بی‌سابقه بوده است و در استان اصفهان هم شدیدترین کم آبی را در پاییز و زمستان گذشته و بهار امسال شاهد بوده‌ایم و 50 درصد کاهش بارندگی را در سطح استان اصفهان داشته‌ایم و این باعث شده است تا شرایط خشکسالی در استان بیشتر دیده شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بین دو تا سه درجه افزایش دما را در بعضی از مناطق استان شاهد بوده‌ایم و در مناطق غرب استان که سرشاخه های آن که در زاینده رود بوده دمای چهار درجه افزایش را نسبت به بلندمدت داشته‌ایم و این در شرایطی است که وزش بادهای گرم و خسارت‌های زیادی را به مردم، کشاورزان می‌رساند و اثرات کم‌آبی کانون‌های گرد و غبار در استان افزایش پیدا کرده و در استان اصفهان نزدیک به سه میلیون و 200 هزار هکتاربیابان داریم و هشت شهرستان استان با این شرایط درگیر هستند که یکی از آن‌ها شهرستان اردستان است.

وی ابراز داشت: از ابتدای امسال 45 روز روز ناسالم را شهر اصفهان و 20 روز را شهر اردستان تجربه کرده است که این کانون‌های گرد و غبار شهرستان‌ها را تحت تاثیر قرار داده است و ما همچنین فرونشست زمین را داشته‌ایم از اثرات خشکسالی و کمبود آب نشست زمین است و کمبود آب در سفره های زیرزمینی موجب فرونشست زمین می‌شود و دشت اردستان هم که برای آن جلسه تخصصی برگزار شد بین پنج تا 15 سانتی متر نشست در طول سال گزارش شده و در طول یک سال در اصفهان از پنج تا 18 سانتی متردر دشت‌های مختلف فرونشست گزارش شده است.

دومین روز سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان/رئیسی در زابل: گام جدی برای رفع دغدغه‌ کمبود آب در منطقه ‌برمی‌داریمکمبود آب در استان سمنان مانع بزرگی بر سر راه توسعه استرفع کمبود آب شرب در غرب استان گلستان نیازمند اقدامات اضطراری است

شیشه فروش بیان کرد: تمام این اتفاق‌ها متأثر از فرونشست زمین است و همه آن‌ها به علت کم‌آبی در استان است و اثرات خشکسالی و کم آبی باعث شده است که 100 هزار هکتار از اراضی که حاصل خیز بوده در نوار زاینده‌رود کشت نشود و خسارت فراوانی به کشاورزان و باغداران وارد کند.

وی تصریح کرد: تعداد 16 کانون بحران فرسایش بادی را در استان اصفهان شناسایی کرده‌ایم و مطالعات آن انجام شده است که بالغ بر یک میلیون و 90 هزار هکتار وسعت آن است و این کانون‌ها امسال افزایش پیدا کرد به این دلیل که برخی از اراضی کشاورزی کشت نشده و آن‌ها تبدیل به کانون گرد و غبار نقطه‌ای شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: تعداد 44 هزار راس از گونه‌های جانوری در عرصه‌های زیست ‌محیطی و حفاظت شده شکار ممنوع وجود دارند که از ابتدای تابستان مواجه با کمبود آب و علوفه شده‌اند و اثرات کم آبی موجب فقر پوشش‌های گیاهی شده است و بیش از 45 حریق در مراتع به علت گرمای شدید اتفاق افتاده است و دو میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار استان در اختیار محیط زیست قرار داده شد که از جمله مناطق حفاظت شده همچون منطقه کهیاز اردستان هزینه شود.

وی گفت: اثرات خشکسالی در کشور همچون اصفهان خیلی زیاد بوده است و اصفهان دارای یک زاینده رود است که آن هم خشک است و آبی در آن وجود ندارد و الان حدود 20 هزار هکتار باغات دائر و پر میوه با کمبود آب مواجه شده‌اند و میوه‌های آن ریزش پیدا کرده و خسارات زیادی را به کشاورزان وارد کرده و 20 هزار هکتار آبرسانی سیار می‌شوند و همه دچار آسیب شده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان تأکید کرد: 500 هزار اصله درخت کهن و قدیمی در اطراف زاینده رود و شهرهای ورزنه اصفهان و مادی‌های اصفهان که به جهت آب و هوا و مورد کم آبی قرار گرفته برگ‌های آن تبدیل به خزان شده است.

شیشه‌فروش با توجه به کم‌آبی وخشکسالی و افزایش آفت‌های نباتی افزود: امسال 10 هزار هکتار از مراتع طرح مبارزه با ملخ در استان اصفهان انجام شده و بیش از 60 هزار هکتار طرح مبارزه با سن گندم و آفت‌های درختان و سوسک چوبخوار انجام شده است.

وی تصریح کرد: در موضوع آب شرب از خرداد تا کنون بیش از 57 شهر و 360 روستای استان اصفهان در معرض کمبود آب شرب قرار دارند و در حال حاضر 320 روستا با آب سیار آبرسانی می‌شود که شهرستان اردستان با 110 روستا بیشترین روستاها را دارد.

انتهای پیام/802/ش

 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل مدیریت بحران استان شهرستان اردستان استان اصفهان کمبود آب شرب زاینده رود هزار هکتار شده اند کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۵۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند

ایرج ضاربان اظهارکرد: مبارزه با پشه ناقل بیماری مالاریا بسیار مهم است چوم مالاریا بصورت بومی سال‌ها در منطقه بلوچستان وجود داشته است.

وی افزود: پشه مالاریا در آب تخم ریزی می‌کند و تبدیل به لارو و در نهایت پشه بالغ می‌شود از این رو ماموران مراقب مالاریا و لاروکش در منطقه حضور دارند و سمپاشی‌ها برای مقابله با تکثیر پشه‌های آنوفل بالغ انجام می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: از آنجایی که چابهار و دشتیاری با کشور پاکستان هم مرز هستند، بیمارانی که از پاکستان می‌آیند اگر در معرض گزش این پشه‌ها قرار بگیرند آلوده می‌شوند و می‌توانند بیماری مالاریا را از طریق گزش به انسان سالم منتقل کنند در واقع پشه باعث انتقال بیماری مالاریا می‌شود.

وی اظهار کرد: تیم‌های متعددی در دانشکده علوم پزشکی چابهار داریم و همکاران ما برای کاهش شیوع بیماری مالاریا پای کار هستند.

ضاربان افزود: باید اقداماتی در جهت جلوگیری از افزایش پشه‌ها انجام شود و دانشکده علوم پزشکی چابهار در این راستا اقدامات جدی در دستور کار دارد.

وی افزود: افراد می‌توانند با استفاده از توری، پشه بند، وسایل سرمایشی و استفاده از مواد دورکننده پشه بر روی پوست از گزش پشه جلوگیری کنند.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار گفت: پشه مالاریا در مناطق گرم و مرطوب و هوای معتدل وجود دارد و تکثیر پشه‌ها در زمان بارندگی و در آب راکد باقی مانده سرعت تکثیر بالاتری دارند که این موضوع سبب نگرانی برای مناطق سیل زده و ساکنین چادرهای اسکان موقت شده است.

وی بیان کرد: زمانی که پشه زیاد باشد سرعت شیوع بیماری‌ها بویژه بیماری مالاریا افزایش می‌یابد و باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

ضاربان خاطر نشان کرد: بیماری مالاریا هیچ واکسنی ندارد و افراد نباید در معرض گزش پشه قرار بگیرند و زمانی که بیمارانی وارد کشور می‌شوند می‌توانند به راحتی و از طریق گزش پشه بیماری مالاریا را منتقل کنند.

وی افزود: زمانی که گزش صورت می‌گیرد انگل تک یاخته از طریق خون وارد پشه می‌شود و اگر انسانی سالمی در معرض گزش پشه آلوده قرار بگیرد بیمار می‌شود.

سرپرست دانشکده علوم پزشکی چابهار عنوان کرد: سیل زدگانی که در چادرهای اسکان موقت هستند مورد آموزش تیم‌های آموزشِ بهداشت دانشکده علوم پزشکی قرار می‌گیرند. همچنین درخواست کردیم تعدادی پشه بند و توری برایمان ارسال شود تا در مناطق آلوده و مناطق روستایی توزیع و از خطرات احتمالی بیماری مالاریا جلوگیری‌ کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • فرهنگیان به‌عنوان قهرمان ملی معرفی شوند
  • آغاز گل چینی از گلستان های گل محمدی اردستان
  • پروژه مسکن سازی در اردستان پس از ۲ سال آغاز شد
  • رفع مشکل کمبود آب شرب روستای میرآباد مازول نیشابور
  • پژوهش جدید دانشمندان همه باورهای مربوط به کف پای صاف را رد کرد
  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • آماده‌باش اردستان در پایان هفته/ مرخصی‌ها لغو شد
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • رویش دشت شقایق در اردستان