Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان رئیس اداره هواشناسی شهرستان مرزی بندر آستارا، از آغاز بکار آزمایشی ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در دهکده توریستی و گردشگری حیران شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان و تحقق درخواست چندین ساله اهالی این منطقه خبر داد.

فردین فرتوت نیا، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: شرایط منحصر بفرد دهکده توریستی و گردشگری "حیران" در غرب استان گیلان و حوزه استحفاظی شهرستان مرزی بندر آستارا، از جمله عبور جاده کوهستانی بین المللی آستارای گیلان به نمین در استان اردبیل و ویژگی های گردشگر پذیر بودن این منطقه، می طلبید تا زیرساخت های هواشناسی در این منطقه نصب و راه اندازی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه پیگیری های مستمر در خصوص راه اندازی ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در این روستا، به شکل رسمی از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است، ادامه داد: با تلاش های صورت پذیرفته، یک قطعه زمین به وسعت تقریبی ۴۰۰ مترمربع در درون بافت روستایی "حیران" برای این منظور اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه "محمد دادرس" مدیر کل هواشناسی استان گیلان، چندین بار از این منطقه بازدید کرد، افزود: طی چند سال اخیر بحث ارزیابی و ثبت اطلاعات و داده های هواشناسی در ارتفاعات ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ متر کشور برای پیش بینی‌ها بسیار حائز اهمیت شد که خوشبختانه روستای "حیران" هم از این قضیه مستثنی نشد.

فرتوت نیا، در ادامه با تأکید بر اینکه پیش از این دیوار گذاری، ساخت پلتفرم، احداث دکل، ارت و سایر زیرساخت ها تکمیل شده بود و هم اکنون سنسورها، نصب و آماده بهره برداری رسمی می باشد، خاطر نشان کرد: این ایستگاه که به شکل خودکار آمار و داده ها را منتقل می کند، به شکل رسمی پس از دریافت کد اختصاصی اقلیم شناسی از سازمان هواشناسی کشور، در دهه فجر سالجاری به شکل رسمی افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه فوق در ارتفاع ۷۴۰ متری از سطح دریا نصب و به شکل  آزمایشی راه اندازی شد، اضافه کرد: در حال حاضر در ایستگاه مذکور، سمت و سرعت وزش باد، رطوبت، دما، باران و فشار اتمسفر اندازه گیری، ثبت و به مرکز هواشناسی کشور ارسال می شود و قابلیت ارتقاء را دارد.

رئیس اداره هواشناسی آستارا، در پایان تصریح کرد: شهرستان مرزی بندر آستارا دارای یک مرکز سینوپتیک بین المللی، بویه دریایی در فاصله ۱۰ کیلومتری از ساحل دریای خزر، یک ایستگاه باران سنجی ساحلی بخش خصوصی در حوزه شهری، یک ایستگاه باران سنجی سنتی در روستای حیران و ایستگاه جدید خودکار اقلیم شناسی در منطقه کوهستانی حیران است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها هواشناسي دهکده گردشگری حیران جاده حیران گردنه حیران شهرستان آستارا شهرستان مرزی بندر آستارا اقلیم شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۵۳۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان؛ محمد دادرس با اشاره به اینکه آسمان گیلان هم اکنون آفتابی است گفت: هوای استان تا اواسط هفته‌ی پیش روی پایدار و آسمان صاف و آفتابی است.  مدیرکل هواشناسی گیلان افزود: رگبار بهاری باران و مه صبحگاهی در جلگه نیز دوراز انتظار نیست. وی با اشاره به شرایط دریا اضافه کرد: دریا در این مدت برای فعالیت‌های دریانوردی مناسب است. محمد دادرس به دمای فعلی رشت مرکز استان اشاره و تصریح کرد: دمای رشت در حال حاضر ۲۴ درجه سلسیوس و رطوبت این شهر ۳۱ درصد است. مدیرکل هواشناسی گیلان افزود: در شبانه روز گذشته دیلمان با دمای ۲ درجه سلسیوس و صومعه سرا با دمای ۲۹ درجه سلسیوس خنک‌ترین و گرمترین شهر‌های گیلان بود.

دیگر خبرها

  • گردوغبار آسمان شهر‌های جنوب آذربایجان‌غربی را فرا گرفت
  • استقرار جوی پایدار و صاف تا اواسط هفته در گیلان
  • نوبت اول کنکور۱۴۰۳ به ایستگاه پایانی رسید / داوطلبان مرداد منتظر نتایج باشند
  • بسته شدن پرونده مرحله نخست کنکور در گیلان
  • نوبت اول کنکور به ایستگاه پایانی رسید/ داوطلبان مردادماه منتظر نتایج باشند
  • ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی
  • رقابت بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی در ۲ گروه آزمایشی
  • حاجی آباد زیرکوه در صدر جدول بارندگی‌های خراسان جنوبی
  • اردیبهشت گیلان بهاری و آفتابی
  • آسمان گیلان تا هفته آینده صاف و آفتابی است