Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-28@03:45:49 GMT

کمک واکسن کرونا به درمان بیماری های سرطان

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۶۹۵۸

کمک واکسن کرونا به درمان بیماری های سرطان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از news-medical، مطالعه اولیه بر روی موش ها نشان می دهد که واکسن کرونا می تواند سیستم ایمنی را برای مبارزه با تومورها تقویت و تحریک کند.

امسال قرار است آزمایش بالینی بر روی 80 بیمار مبتلا به سرطان ریه همراه با ایمونوتراپی آغاز شود.

واکسن آسترازنکا آکسفورد دارای یک کد ژنتیکی حاوی دستورالعمل ساخت پروتئین روی ویروس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف این است که سلول های بدن این پروتئین را بسازند و سیستم ایمنی بدن را در تشخیص ویروس و مبارزه با آن آموزش دهند.

دانشمندان دریافتند که از همان فناوری می توان برای ساختن دو پروتئین در بدن استفاده کرد که اغلب در تومورها یافت می شود.

این پروتئین ها را به گلبول های سفید نشان می دهد که می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند.

پروفسور آدریان هیل  از موسسه جنر در دانشگاه آکسفورد  گفت: «این بستر واکسن جدید می تواند انقلابی در درمان سرطان ایجاد کند.»

مطالعه روی موش ها که توسط موسسه لودویگ برای تحقیقات سرطان انجام شد ، نشان داد که  82 درصد کاهش بیشتری در اندازه تومور موش ها پس از 36 روز به وجود می آید.

همچنین واکسن مشابهی که روی 23 مرد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته و  استفاده شد نیز نشان داد که این درمان بی خطر است و سطح PSA - پروتئینی که توسط سلول های سرطانی تولید می شود - را تقریباً در یک چهارم آنها کاهش می دهد.

واکسن جدید، پروتئین های تولید شده توسط طیف وسیعی از سلول های توموری را هدف قرار می دهد  بنابراین می تواند به افراد مبتلا به سرطان های مختلف از جمله سرطان سینه ، سرطان روده و مثانه ، سرطان ریه و ملانوم کمک کند.

البته این واکسن برای اکثر افراد موثر نیست چرا که آنها به اندازه کافی سلول های T مهم را برای شروع کار ندارند.

همچنین مشخص شد که مطالعه اولیه روی حیوانات ، موفقیت درمان را بهبود سرطان را نشان داده است.

به هر حال ساخت واکسن های کرونا که اکنون در این زمینه آسترازنکا مورد توجه است می تواند گام بسیار بزرگی در مبارزه و درمان انواع سرطان های خطرناک، صعب العلاج و لاعلاج باشد.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: واکسن موش کرونا سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۶۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!

به گزارش "ورزش سه"، این بازیکن سابق در سال ۲۰۲۱ به لاوال در لیگ دو فرانسه پیوست اما پس از مصدومیت‌های پرشمار در اواخر فصل گذشته مجبور به بازنشستگی شد.

مهاجمی که اکنون بازنشسته شده استدلال کرده است که او نه یک نظریه‌پرداز با توهم توطئه است و نه یک ضد واکسن، اما او مایل است دادگاه بررسی کند که آیا ارتباطی بین آسیب‌دیدگی او و واکسن وجود دارد یا خیر.

او گفت:«می‌خواهم بفهمم چرا دیگر بدنم به خوبی کار نمی‌کند.» این بازیکن سابق مدعی شد که در همان زمانی که در برابر بیماری واکسینه شده بود، صدمات و مصدومیت‌های زیادی متحمل شده است.

او علاوه‌بر اینکه از شرکت‌های فایزر و بیونتک که تولید واکسن کرونا را برعهده داشتند، شکایت کرده، بلکه علیه فدراسیون فوتبال فرانسه هم اقدام قانونی انجام داده. وکیل این بازیکن گفت:«ابتدا واکسن برای همه اجباری نبود اما بعد از مدتی واکسیناسیون برای بازیکنان حرفه‌ای هم اجباری شد. من فکر می‌کنم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مسئولیت دارد.»

جلسه‌ای در دوم ژوئیه در پاریس برگزار می‌شود که در آن دادگاه به کمک هیئتی از کارشناسان تصمیم خواهد گرفت که آیا بین مصدومیت‌های وی و واکسیناسیون رابطه علت و معلولی وجود دارد یا خیر.

دیگر خبرها

  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • واکسن سرطان میزان بقا را دو برابر می‌کند
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان
  • ۷میلیون ایرانی مبتلا به دیابت؛ زخم‌های دیابت، از سرطان کشنده‌تر است
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آزمایش اولین «واکسن شخصی» برای نوعی از سرطان روی بیمار انگلیسی
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا