Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، دکتر برومند صلاحی افزود: این محصول توسط شرکت دانش‌سازان لنت مهراد از واحدهای فناور مستقر در این مرکز طراحی و پس از ثبت برند با نام لنت مهراد، در مرحله تولید تجاری است.

وی اظهارکرد: با تداوم حمایت‌های این مرکز و سایر سازمان‌های مربوطه میزان تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش یافته و دانش فنی تولید مواد اصطکاکی لنت ترمز در کشور نهادینه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت دانش‌سازان لنت مهراد و مخترع این محصول هم گفت: این شرکت توانسته است ملزومات تولید این محصول و همچنین ایجاد دانش فنی در زمینه طراحی ترکیب مواد اصطکاکی مورد استفاده در لنت ترمز خودرو از فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی تا تولید صنعتی را در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی فراهم کند.

دکتر آیدا معزی‌پور افزود: تیم متخصص این مجموعه تحقیقاتی متشکل از اساتید دانشگاه و پژوهشگران صنعتی و دانشگاهی در رشته‌های مهندسی مکانیک و مهندسی صنایع سلولزی است که موفق شده‌اند با تکیه‌ بر دانش فنی و همچنین تجارب کسب‌شده در صنعت، محصول خود را با توجه به نیاز بازار و همچنین مطابق با معیارهای زیست‌محیطی تولید و عرضه کند.

وی گفت: در لنت ترمز با استفاده از نیروی اصطکاک مواد بکار رفته در آن انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل و سبب کاهش سرعت دوران و توقف چرخ‌های خودرو می‌شود.

او اظهارکرد: ترکیب بکاررفته در لنت ترمز از چندین ماده مختلف با ماهیت‌های مختلف (مرکب از ۱۰ تا ۳۰) تشکیل‌ شده و مواد بکار رفته در آن در چهار گروه اتصال‌دهنده، پرکننده، اصلاح‌کننده اصطکاک و الیاف طبقه‌بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: این ترکیب باید به‌گونه‌ای باشد که ضریب اصطکاک مناسب و پایداری ایجاد کند و نرخ سایش آن‌که معیاری از طول عمر لنت است؛ مطلوب باشد و سختی آن در حدی باشد که نه آن‌چنان بالا که سبب خوردگی دیسک شود و نه آن‌قدر کم که سبب عدم گیرایی لنت شود.

به گفته وی ، لنت ترمز باید مقاومت مطلوبی در برابر حرارت بالای ناشی از ترمزگیری داشته باشد و افت ضریب اصطکاک آن در محدوده استاندارد باشد.

مخترع ترکیب مواد اصطکاکی بدون مس افزود: یکی از موادی که سبب بهبود ویژگی‌های تریبولوژی لنت ترمز می‌شود، مس است که به دلیل دارا بودن هدایت حرارتی بالا، سبب انتقال سریع حرارت می‌شود و از افت ضریب اصطکاک لنت ترمز در دماهای بالا جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: مطالعات اخیر نشان داده که مس و سایر فلزات سنگین سبب بروز مشکلات محیط‌زیستی می‌شوند و با محیط‌زیست سازگار نیستند ، بنابراین لازم است بر اساس مقررات مربوطه مصرف آن در لنت ترمز در سال ۲۰۲۰ به زیر ۵ درصد و تا سال ۲۰۲۵ باید به زیر یک درصد برسد و حذف کامل آن نیز مطلوب است.

معزی‌پور افزود: محققان شرکت دانش‌سازان لنت مهراد پس از سال‌ها تجربه و تحقیق موفق به ارائه ترکیب مواد اصطکاکی فاقد مس و آزبست (ماده سرطان‌زا) شده‌اند که تمام ویژگی‌های آن در حدود مجاز و مطلوب استاندارد است، هیچ صدایی در زمان ترمزگیری ایجاد نمی‌کند، افت ضرایب اصطکاک آن در دمای بالا مناسب بوده و همچنین قیمت و کیفیت بسیار مطلوبی دارد.

برچسب‌ها دانشگاه محقق اردبیلی شرکت دانش بنیان اردبیل دانشگاه اختراع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه محقق اردبیلی شرکت دانش بنیان اردبیل دانشگاه محقق اردبیلی شرکت دانش بنیان اردبیل دانشگاه اختراع لنت ترمز لنت ترمز شرکت دانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۷۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد

سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان" جهش تولید با مشارکت مردم" فعال سازی معادن کوچک مقیاس از جمله برنامه های سال جدید است که در اشتغال بخش معدن نیز بسیار تاثیرگذار می باشد. - اخبار بازار -

رضا محتشمی پور معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت ضمن حضور در غرفه ذوب آهن اصفهان در ششمین نمایشگاه IRAN EXPO2024 و بازدید از دستاوردهای این مجتمع بزرگ صنعتی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت : با توجه به نامگذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان" جهش تولید با مشارکت مردم"  فعال سازی معادن کوچک مقیاس از جمله برنامه های سال جدید است که در اشتغال بخش معدن نیز بسیار تاثیرگذار می باشد.
وی ضمن افزود : فعال کردن بازار سرمایه نیز از جمله سایر اقدامات است تا از این طریق شرکت های بورسی بتوانند به بخش معدن ورود کنند البته این رویکرد سال گذشته با معدن جانجا محقق شد و امسال هم چنین برنامه هایی توسعه می یابد تا ظرفیت های معدنی کشور از طریق شرکت های بورسی فعال شده و سرمایه های خُرد وارد بخش معدن شوند.
معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت در ادامه به اهمیت تامین مواد اولیه برای رشد تولید محصولات ارزش افزا در ذوب آهن اصفهان پرداخت و اظهار داشت : رویکرد معدنی این مجتمع عظیم صنعتی در دوره جدید متفاوت و اثربخش است و سبب شده با حضور فعال در مزایده های معدنی کشور موفقیت های خوبی را در سال گذشته کسب نماید.
محتشمی پور تصریح کرد : ذوب آهن اصفهان به دلیل شیوه تولید کوره بلند نیازمند نوع خاصی از مواد معدنی است و همچنین از یارانه انرژی هم برخوردار نیست ،در مقابل فولادی های دیگر با شرایط متفاوت تولید قرار دارند بنابراین ذوب آهن اصفهان کمبود مواد اولیه و سایر فولادی ها کمبود انرژی را تجربه می کنند.
وی اضافه کرد : معادن دولتی در قالب قراردادهای برداشت و فروش به صورت مداوم وارد مزایده می شوند و  انشاا... امسال هم با برگزاری مزایده چند معدنی که در اختیار ایمیدرو قرار دارد این روند ادامه می یابد که فرصت بسیار خوبی برای گسترش فعالیت های معدنی ذوب آهن اصفهان به شمار می رود.
معاون معادن و فرآوری مواد معدنی وزارت صمت گفت : در طول سالیان متمادی واحدهای معدنی ذوب آهن اصفهان گرفته شد و حتی واحدهای صنعتی که می توانست برای این مجموعه ارزش آفرین باشد مانند بخش ورق از آن جدا شد و این موضوع محدودیت هایی را برای شرکت ایجاد کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که علت صدور مجوزهای احداث واحدهای فولادی با وجود کمبود مواد اولیه برای شرکت های فعلی چیست، چنین گفت : در طی سال های 97 و 98 بر اساس سیاست های موجود از جایگاه دولت و حاکمیت در قیمت گذاری زنجیره فولاد مداخله هایی صورت گرفت و این رویکرد باعث شد جذابیت سرمایه گذاری در پایین دست افزایش یافت و لذا شرکت های بسیاری وارد این مقوله شدند و راهکار برطرف شدن این چالش، ادغام شرکت های فولادی بزرگ با یکدیگر و همین طور مجموعه های معدنی است تا اشکالات موجود در زنجیره فولاد برطرف شود و همچنین توان سرمایه گذاری شرکت ها نیز افزایش یابد.

دیگر خبرها

  • چه نوع آبی برای سلامتی مفید است؟
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • سیمای معلم در آثار کاریکاتوریست اردبیلی
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • ۳۰ تُن مکمل و افزودنی‌های غیرمجاز دامی در پردیس کشف شد
  • طرز تهیه بستنی در خانه + ویدئو | فوت و فن درست کردن بستنی ساده بدون ثعلب و دستگاه | فقط ۱۰ دقیقه وقتتان را می‌گیرد
  • تولید بیشتر توت فرنگی با روش علمی
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • الکلاسیکوی برگشت ایران بدون 5 بازیکن مشترک
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد