Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@03:25:22 GMT

بررسی وضعیت آب شرب شهرستان بروجن

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۵۹۴۲۸

بررسی وضعیت آب شرب شهرستان بروجن

به گزارش ایرنا، تشدید خشکسالی‌های افزون‌بر یک دهه گذشته در چهارمحال و بختیاری ۱۰۰ درصد مساحت این استان را درگیر خشکسالی شدید تا خفیف کرده است.

به عقیده برخی از کارشناسان، وضعیت خشکسالی چهارمحال و بختیاری در سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن شدیدتر و تمامی مناطق این استان درگیر خشکسالی شده  است، به‌ گونه‌ای که حدود ۲۰ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی بسیار شدید، ۳۰ درصد خشکسالی شدید و بیش از ۲۳ درصد دچار خشکسالی متوسط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش ۴۰ درصدی میانگین بارش‌های این استان در سال آبی جاری سبب شده تا چهارمحال و بختیاری پس از استان کرمانشاه در ردیف دومین استان خشک کشور قرار گیرد.

کاهش شدید منابع آب پایدار به‌ویژه منابع آب زیرزمینی از مهم‌ترین پیامدهای بروز پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری است که تامین آب آشامیدنی بسیاری نقاط روستایی و شهری این استان به‌خصوص در شهرهای شهرستان بروجن را با مشکل جدی مواجه کرده است.

آب آشامیدنی بروجن کیفیت سابق را ندارد

یکی از شهروندان بروجن با اشاره به ضرورت تامین آب شرب با کیفیت گفت: به‌نظر می‌رسد آب آشامیدنی بروجن کیفیت مطلوب سابق را نداشته باشد.

مهران حبیبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هنگام استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب خانگی در بروجن، فیلترهای آن از مواد زائد و ذرات دیگر پُر می‌شود.

وی افزود: آب آشامیدنی شهر بروجن در برخی از ساعت‌های شبانه‌روز تابستان سال‌جاری با قطعی مواجه می‌شد، در حالی که این مشکل در سال‌های قبل کمتر بود.

حبیبی تصریح کرد: کمبود آب آشامیدنی در بروجن و سایر شهرهای این شهرستان به‌حدی رسیده که علاوه بر مسوولان، مردم هم نسبت به این موضوع آگاهی دارند.

منابع زیرزمینی در شرایط کنونی پاسخ‌گوی کم‌آبی نیست

یکی دیگر از شهروندان شهرستان بروجن گفت: منابع آب زیرزمینی در شهرهای این شهرستان دیگر پاسخ‌گوی شرایط کنونی برای جبران کم‌آبی ناشی از خشکسالی‌های اخیر نیست.

سینا مرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر به‌نظر می‌رسد دیگر منابع زیرزمینی آب رو به اتمام است و این منابع نیاز شهروندان را تامین نمی‌کند.

وی یادآور شد: علاوه بر اینکه با پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی احتمال افزایش نیترات در منابع آب وجود دارد در همین راستا ضرورت دارد تا مسوولان اهتمام بیشتری برای فعال شدن، تکمیل و بهره‌برداری سریع‌تر از طرح انتقال آب بن به بروجن داشته باشند.

وی اظهار داشت: در این صورت می‌توان با بهره‌مندی از منابع آب سطحی، ضمن تامین به‌موقع آب آشامیدنی برای شهروندان، نسبت به جلوگیری از برداشت بی‌رویه منابع آب زیرزمینی اقدام کرد.

آب آشامیدنی فرادنبه نیازمند بهبود کیفیت است

یکی از شهروندان فرادنبه شهرستان بروجن نیز گفت: مدتی است که مزه آب آشامیدنی در فرادنبه تغییر کرده و بی‌کیفیت شده است و آب شرب نیازمند کیفیت بخشی است.

ابوذر علایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: هر ۲ روز یک‌بار با حضور در چشمه روستای سورک شهرستان کیار و در مجاورت فرانبه، آب آشامیدنی مورد نیاز خود و خانواده را از طریق ظرف‌های ۲۰ لیتری تهیه می‌کنم.

وی افزود: شایسته نیست که ساکنان شهرهایی در چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از استان‌های آبخیز کشور،‌ تشنه و یا از آب آشامیدنی نامطلوب برخوردار باشند و تنها راه رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی در شهرستان بروجن، تسریع در روند بهره‌برداری از طرح انتقال آب بن به بروجن است.

وی یادآور شد: البته خشکسالی‌های باعث اُفت سطح منابع  آب زیرزمینی شده است اما مسوولان باید برای رفع آب آشامیدنی به‌عنوان ابتدایی‌ترین نیاز زندگی انسان، برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند.

شهرستان بروجن با مشکل جدی کمبود منابع آب است

فرماندار بروجن نیز با اشاره به خشکسالی‌های افزون‌بر یک دهه اخیر در چهارمحال و بختیاری و به‌ویژه شرق استان در شهرستان بروجن گفت: هم‌اینک این شهرستان با کمبود شدید در منابع آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی مواجه است.

مسعود ملکی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: بخش‌های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی در شهرستان بروجن برای تامین حداقل آب مورد نیاز خود با معضل جدی روبه‌رو شده‌اند.

وی افزود: مشکل اُفت سفره‌های زیرزمینی و کاهش شدید منابع آب در شهرستان بروجن به‌حدی رسیده که حفر برخی چاه‌های کمکی برای جبران کمبودهای آب آشامیدنی، ‌خروجی لازم را ندارد و پس از مدت کوتاهی از مدار خارج می‌شود.

ملکی تصریح کرد: از مردم شهرستان بروجن درخواست می‌شود تا به هیچ‌ عنوان از منابع  آب آشامیدنی برای آب‌دهی به دام‌ها،‌ باغ‌ها، باغچه‌ها، ‌صیفی‌کاری‌ها و سایر مصرف‌های غیرآشامیدنی استفاده نکنند.

وی اظهار داشت: در شرایط دشوار و سخت کنونی، تامین به‌موقع آب آشامیدنی در نقاط مختلف شهری، روستایی و عشایری از مهم‌ترین اولویت‌های مسوولان شهرستان بروجن به‌شمار می‌رود.

نیاز آب آشامیدنی شهرهای شهرستان بروجن ۳۸۰ لیتر بر ثانیه است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری نیز گفت: نیاز آب آشامیدنی شهرهای بروجن، فرادنبه، بلداجی، گندمان، نقنه و سفیددشت شهرستان بروجن ۳۸۰ لیتر بر ثانیه است.

احمدرضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: از این میزان نیاز آبی ۲۰۰ لیتر مربوط به بروجن، ۴۵ لیتر فرادنبه، ۴۵ لیتر بلداجی، ۴۰ لیتر گندمان، ۳۰ لیتر نقنه و ۲۰ لیتر سفیددشت است.

وی با اشاره به کمبود ۸۰ لیتر در ثانیه آب برای تامین آب آشامیدنی شهرهای شهرستان بروجن در شرایط کنونی افزود: از این میزان کمبود ۵۰ لیتر به بروجن، ۱۴ لیتر فرادنبه، ۹ لیتر گندمان، پنج لیتر نقنه و ۲ لیتر سفیددشت اختصاص دارد.

محمدی تصریح کرد: در شهرهای بروجن، نقنه و سفیددشت یک حلقه چاه جدید حفر شده، مدیریت شبکه و نصب فشارشکن، اجرای تله‌متری با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی، ساخت و بهره‌برداری از مخزن پنج هزار متر مکعبی بروجن و حفر چاه‌های کمکی عمیق و نیمه‌عمیق انجام شده است.

وی تعداد مشترکان زیرپوشش آب و فاضلاب شهرهای زیرپوشش شهرستان بروجن را ۵۱ هزار و ۵۵۵ مشترک برشمرد و یادآور شد: برای شهر سفیددشت یک حلقه چاه دستی حفر و وارد مدار شد و همچنین در شهر فرادنبه پیش‌بینی حفر یک حلقه چاه جدید انجام شده و اصلاح شبکه آب به‌طول پنج کیلومتر و خط انتقال به‌طول چهار کیلومتر اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: میزان نیترات آب در تمامی شهرها و روستاهای شهرستان بروجن در حد مُجاز بوده که از سوی شبکه بهداشت و درمان مورد تایید است.

وی گفت: با توجه به کاهش شدید منابع آب به‌خصوص در شهرهای بروجن، فرادنبه و سفیددشت نیاز به انتقال آب طرح بن به بروجن بسیار ضروری است، به‌همین منظور تاکنون تعدادی چاه آهکی و آبرُفتی حفر شده ولی دسترسی به آب پایدار امکان‌پذیر نبوده است.

محمدی تاکید کرد: برای جبران کمبودهای شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری براساس پیش‌بینی‌های خود اقدام به شناسایی محل‌های جدید و حفر و تجهیز چاه جدید، حفاری گالری و پُشته در چاه‌های موجود، تعمیر تجهیزات منسوبه بر روی چاه‌ها، مدیریت مصرف (کنترل خروجی و فشار) و در نهایت آب‌رسانی سیار از طریق تانکر برای کمبود آب ۴۴ هزار و ۶۷۰ مشترک با جمعیت زیرپوشش ۱۰۷ هزار و ۸۸ نفر در سراسر شهرستان بروجن در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: متاسفانه دشت بروجن به‌عنوان یکی از دشت‌های مهم چهارمحال و بختیاری جزو دشت‌های ممنوعه قرار دارد و ورودی و خروجی آن هم‌خوانی ندارد و برابر نیست و در این دشت منابع آب‌های زیرزمینی در حال تمام شدن است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری به مشکل اخیر آب آشامیدنی در شهر سفیددشت اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون آب آشامیدنی این شهر هیچ‌گونه مشکل کیفی ندارد و براساس استانداردهای علمی، آب سالم و باکیفیت در اختیار شهروندان قرار دارد.

وی با اشاره به مشکلات آب آشامیدنی شهر فرادنبه یادآور شد: با توجه به فرسودگی شبکه آب آشامیدنی موجود، هر ساله براساس اعتبارات تخصیصی، اقدام لازم انجام شده است و در سال‌جاری بخشی از خطوط انتقال در این شهر اصلاح می‌شود.

محمدی اظهار داشت: ‌البته آب آشامیدنی شهر فرادنبه از کیفیت مناسب براساس استانداردهای علمی برخوردار است.

وی گفت: با وجود به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، هم‌اکنون آب آشامیدنی شهرستان بروجن دارای کیفیت مطلوب است و مشکلی ندارد.

به گزارش ایرنا، طرح انتقال آب بن به بروجن آب را برای مصرف آشامیدنی از بن به سمت بروجن و نقنه انتقال می‌دهد و با بهره‌برداری از آن مشکل آب آشامیدنی اهالی ۱۱ شهر و ۱۳ روستای چهارمحال و بختیاری با جمعیتی افزون‌بر ۴۶۰ هزار نفر رفع می‌شود.

چهارمحال و بختیاری که سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، از سال ۱۳۸۶ با پدیده خشکسالی مواجه شده که پیامدهای ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی، دامپروری و شغل‌های زیرمجموعه آن داشته است.

بروجن در ۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

برچسب‌ها بروجن چهارمحال وبختیاری آب آشامیدنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بروجن چهارمحال وبختیاری آب آشامیدنی بروجن چهارمحال وبختیاری آب آشامیدنی شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری شهرستان بروجن شهرستان بروجن آب آشامیدنی شهر آب آشامیدنی آب زیرزمینی بهره برداری بن به بروجن یادآور شد انتقال آب منابع آب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۵۹۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،در این نشست مشاور پروژه توضیحات لازم در خصوص آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد را ارائه و سپس پیمانکار مجری مسائل و مشکلات اجرایی این پروژه را تشریح و تصمیمات لازم جهت اتمام پروژه در قالب برنامه زمانبندی فشرده جهت ایجاد امکان افتتاح سامانه فاضلاب ریحان آباد در هفته دولت سال جاری اتخاذ شد.   معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در این نشست با بیان اینکه طرح سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد یکی از مجموعه طرح‌های مدیریت شده توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است، اظهار داشت: این طرح با بهره‌گیری از کمک مالی بانک جهانی بوده و قبل از یکپارچه سازی از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بود.    احیا جاهدی افزود: پس از یکپارچه سازی، مدیریت اجرای پروژه از سوی شرکت مهندسی به شرکت آب و فاضلاب استان واگذار گردید و هم اکنون دارای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.   وی گفت: عملیات فیزیکی در این طرح شامل ۲۵ کیلومتر شبکه جمع آوری فرعی و اصلی و انتقال فاضلاب و دو واحد ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۱ هزار و ۷۵۰ متر مکعب در شبانه روز بوده و پس از اتمام عملیات شرایط برای واگذاری انشعابات فاضلاب فراهم و جمع آوری و دفع بهداشتی حدود ۱۶ هزار نفر از جمعیت منطقه را تحت پوشش قرار خواهد داد.

دیگر خبرها

  • بررسی وضعیت پروژه‌های تامین آب شرب در شهر و روستا‌های شهرستان پیرانشهر
  • خبر‌های کوتاه از نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری
  • بودجه شهرداری شهرکرد دو برابر شد
  • بررسی آخرین وضعیت تکمیل سامانه فاضلاب روستای ریحان آباد شهرستان ارومیه
  • تأکید نماینده مردم شهرستان بروجن بر تصویب و اجرایی شدن تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو
  • اجرای ۲۲ هزار و ۵۰۰ متر شبکه توزیع آب آشامیدنی در شهرستان درمیان
  • وضعیت ایده آل ذخیره خون در چهارمحال و بختیاری
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • اختصاص اعتبار برای تکمیل خط ریلی چهارمحال‌وبختیاری ضروری است