Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پنجشنبه ایرنا، این طرح جدید، به دنبال اعلام پنج کشور عربی و حاشیه نشین خلیج فارس برای پذیرش موقت پناهندگان افغانی مطرح شده و رسانه های عراقی می گویند که مقامات اماراتی و قطری در حاشیه اجلاس اخیر بغداد در ۲۸ اوت گذشته (ششم شهریورماه ۱۴۰۰) این طرح را با دولت عراق مطرح کردند.

پایگاه خبری «شفق نیوز» نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق در این باره گفته است که با خواست آمریکایی ها، دو شیخ نشین امارات و قطر در حاشیه اجلاس اخیر بغداد این طرح را به طرف عراقی پیشنهاد دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این پیشنهاد قطری و اماراتی، قرار است در مرحله اول طرح ۱۰ هزار پناهنده افغانی در استان الانبار در غرب عراق اسکان داده شده و به دنبال آن، گروه های بعدی افغانی مستقر شوند و در مقابل عراق از امتیازاتی ویژه برخوردار خواهد شد که شامل پرداخت فوری یک میلیارد دلار پول نقد به بغداد است.

برخی دیگر از گزارش های تایید نشده حاکی است که کل اتباع افغانی که قرار است در عراق مستقر شوند، بالغ بر یکصد هزار نفر ارزیابی شده اند.

این طرح همراه با پاره ای امتیازات ویژه برای عراق است که علاوه بر پرداخت یک میلیارد دلار پول نقد در ابتدای شروع طرح، بسترسازی توسط دولت آمریکا برای پرداخت وام بی بهره از طرف بانک جهانی پول به بغداد است.

دولت عراق تاکنون در برابر این گزارش ها و ادعاها سکوت اختیار کرده و برخی ناظران اصل اطلاعات منتشر شده را غیر واقعی می دانند و امکان اسکان افغان ها در عراق به دلیل اختلافات فرهنگی و زبانی بین آنها و افغان ها را غیر ممکن خوانده اند.

این درحالی است که یکی از روزنامه نگاران عراقی روز چهارشنبه در یادداشتی نوشته است آمریکا درصدد یافتن سرزمین های جایگزین برای پناهندگان افغانی است که طی ۲۰ سال گذشته با ارتش آمریکا در افغانستان همکاری کرده و بعد از استیلای جنبش طالبان بر قدرت در این کشور، سرزمین خود را از بیم عملیات انتقامی طالبان، رها کرده اند.

«حسام الحاج حسن» اصل گزارش مربوط به اسکان افغان ها در عراق را صحیح خوانده و گفته است که ارتش آمریکا درصدد عقد قرار داد با برخی از پیمانکاران عراقی برای ساخت واحدهای مسکونی با ظرفیت ۴ نفر در پایگاه نظامی «عین الاسد» در غرب الانبار است تا بتواند اتباع افغانی و خانواده هایشان را در آنجا مستقر کند.

وی در پاسخ به آنها که نسبت به استقرار افغان ها در عراق تردید دارند گفته است که آمریکا می داند که در وقت حاضر اگر بر چیزی اصرار ورزد، دولت عراق در برابر آن، تمکین خواهد کرد.

الحاج حسن به عنوان نمونه به استقرار خانواده های داعشی اردوگاه «الهول» سوریه در داخل خاک عراق اشاره کرد و افزود که با اصرار آمریکا، دولت عراق (در اوائل خردادماه ۱۴۰۰) به استقرار آنها در داخل خاک عراق تن داد.

پیش از این نیز استان الانبار به عنوان سرزمین جایگزین فلسطینیان مطرح شده بود و یکی از اسباب ایجاد اقلیم سنی در عراق با مرکزیت الانبار برای تبدیل کردن این منطقه به سرزمین آتی فلسطینیان عنوان شده است.

تاکنون پنج کشور عربی و حاشیه نشین خلیج فارس شامل قطر، امارات، کویت، اردن و بحرین با اسکان موقت پناهندگان افغانی همکار با آمریکا در افغانستان موافقت کرده اند.

براساس اعلام این کشورها، قطر به عنوان ایستگاه مهم پناهندگان افغان با پذیرش موقت هشت هزار پناهنده افغان، امارات و کویت هر کدام ۵ هزار و اردن دو هزار و ۵۰۰ پناهنده افغانی موافقت کرده و بحرین نیز بدون اعلام رقم مشخص گفته است که آماده پذیرش موقت پناهندگان افغانی است.

عراق تاکنون در این خصوص اظهار نظر رسمی نکرده است اما مشاور استاندار الانبار که از خود به عنوان سخنگوی رسمی عشایر الانبار یاد کرده، به شدت با اسکان افغان ها در عراق مخالفت کرده است.

«سفیان العیثاوی» در اظهاراتی مطبوعاتی گفته است که اسکان افغان ها به شدت با مخالفت اهالی این استان مواجه شده است.

از طرفی برخی منابع خبری عراقی به نقل از برخی شخصیت های سیاسی اشاره کردند که دولت عراق شاید از حیث مسائل انسانی، به زنان و کودکان افغان اجازه دهد در نزدیکی اردوگاه های آوارگان در شمال عراق مستقر شوند.

این در حالی است که برخی از شخصیت های سیاسی استان الانبار، اسکان افغان ها در کنار پایگاه نظامی عین الاسد و تحت حمایت آمریکایی ها را به مثابه بمب ساعتی در عراق نامیده اند.

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به کویت در اواخر اوت گذشته گفت که مساله اسکان موقت پناهندگان افغان را مورد بحث قرار داده بدون اینکه به جزییات آن اشاره کند.

به دنبال سلطه طالبان بر کابل در نیمه اوت گذشته، فرار و مهاجرت جمعی مردم از افغانستان آغاز شد.

خانواده های افغانستانی می کوشیدند با سوار شدن بر هواپیماهای انتقال دهنده نیروهای آمریکایی از کشور خود فرار کنند.

واشنگتن ادعا کرده است که از نیمه اوت گذشته توانسته است که نزدیک به ۵۸ هزار و ۷۰۰ افغانی را از خارج کرده و در به طور موقت در کشورهای مختلف، مستقر گرداند.

کشورهای اروپایی به شدت با قضیه پذیرش افغان ها در سرزمین های خود مخالفت کرده اند و اتحادیه اروپا از تخصیص ۳۰۰ میلیون یورو برای بازنگری در استقرار ۳۰ هزار پناهنده افغان خبر داده است.

آمریکا و کشورهای اروپایی امید داشتند که ترکیه با پذیرش برخی از پناهندگان افغانستانی موافقت کند اما تاکنون آنکارا با این مسئله مخالفت کرده است و از این رو گفته می شود که عراق به عنوان یکی از سرزمین های مورد نظر آمریکا و اتحادیه اروپا برای استقرار پناهندگان افغانی مطرح شده است.

برچسب‌ها افغانستان ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر افغانستان ایالات متحده آمریکا پرسش از خبر عراق اسکان افغان ها پناهندگان افغانی افغان ها در عراق پناهنده افغان اوت گذشته دولت عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۱۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این دختر به نماد اعتراضی در امریکا تبدیل شده است | تصویر

 تعداد زیادی از دانشجویان در سراسر جهان پلاکارد‌هایی را در دست دارند و خواهان پایان یافتن خشونت در نوار غزه هستند. از ایالات متحده تا فرانسه و استرالیا، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف تبدیل به بخشی از تظاهرات حامی فلسطین شده اند؛ تظاهراتی که دانشجویان دانشگاه کلمبیا آن را آغاز کرده اند.

 

در حال حاضر، بیش از ۲۰ دانشگاه در آمریکا علیه حملات اسرائیل به غزه تظاهرات می‌کنند و تصاویر این اعتراضات در رسانه‌های دنیا پر بازتاب شده است. در این میان عکسی از یک دختر در تجمع حامیان فلسطین در آمریکا توجه‌برانگیز شده است. این دختر نماد اعتراض برای فلسطین در آمریکا شده است.

دیگر خبرها

  • پشت پرده ساخت اسکله روی هزاران تن آوار خانه‌های فلسطینیان
  • عراق قانون مجازات همجنس‌گرایی را تصویب کرد
  • این دختر به نماد اعتراضی در امریکا تبدیل شده است | تصویر
  • جزئیات تجاوز چهار افغانی به فوتبالیست ایرانی
  • (ویدئو) اعتراض یهودیان آمریکا علیه جنایات صهیونیست‌ها
  • اعتراضات دانشجویی در ⁧آمریکا⁩ بیانگر مظلومیت فلسطینیان است
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • اعتراضات در آمریکا به نسل کشی فلسطینیان
  • به شدت به آمریکا درباره ارتکاب هر حماقتی و تبعات آن هشدار می دهیم
  • بلینکن بار دیگر به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند