Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر کرامتی ظهر پنجشنبه در جلسه‌ای که به منظور بررسی ساماندهی و نظارت بر خرید و فروش محصول سیب صنعتی استان به ریاست استاندار آذربایجان غربی در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، امسال تولید این محصول حدود ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این مطلب که ارقام غالب محصول سیب منطقه از ارقام سیب‌های زرد و قرمز لبنانی موسوم به گُلدِن و رِد دِلیشز می‌باشد، اضافه کرد: مابقی را ارقام تابستانه و ارقام خارجی از جمله گرانی اسمیت، رد استارکینگ، گالا و دلباراستیول تشکیل می‌دهد.

کرامتی با بیان اینکه سیب از مهمترین محصولات باغی آذربایجان غربی است، افزود: باغ‌های سیب در همه شهرهای استان وجود دارد ولی ارومیه با اختصاص حدود ۴۵ درصد از این باغ‌ها در رتبه اول و شهرهای سلماس، مهاباد، اشنویه، نقده و میاندوآب در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

مشکل بازار پس از تولید چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، مشکل بازار پس از تولید را چالش بزرگ بخش کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد که همه ساله با فرا رسیدن فصل برداشت محصولات از جمله سیب شاهد آن هستیم و ابراز امیدواری کرد، در سال جاری نیز روند صادرات سیب درختی نیز پر رونق تر از سال گذشته ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، اظهار کرد: از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۸۲ مرکز خرید، کار خرید را بر عهده خواهند داشت که شامل ۴۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی، ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره سازی میوه است.

کرامتی با توجه به اینکه حریم جاده‌ها با انباشت سیب‌های صنعتی اشغال و منجر به ایجاد مشکلات بهداشتی و بد منظر شدن حریم جاده‌ها می‌شود، لازم است دستگاه‌های مربوطه نسبت به پاکسازی جاده‌ها و رفع این موضوع با جدیت بیشتراز سال‌های گذشته مساعدت و همکاری لازم را انجام دهند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: می‌توان محصول سیب زیر درختی صنعتی در مراکز بهداشتی و مجوز دار را به نحو بهینه و بهداشتی برای مدت زمان بیشتری نگهداری کرد چرا که نگهداری مواد اولیه در شرایط استاندارد موجب تولید محصول با کیفیت می‌شود.

کرامتی ادامه داد: باید مسولان ذیربط تمهیدات و راهکارهای اساسی در زمینه تسهیل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزی مخصوصاً سیب درختی را اتخاذ کنند.

وی، پایین بودن قیمت فروش محصول نسبت به هزینه‌های تولید آن، نامشخص بودن وضعیت صادرات و پایین بودن توان مالی باغداران و همچنین ریزش‌های قبل از برداشت محصول را از بزرگ‌ترین مشکلات باغداران آذربایجان غربی که با آن مواجه هستند، برشمرد.

۸۲ مرکز مجاز فروش سیب صنعتی در آذربایجان غربی دایر شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از دایر شدن ۸۲ مرکز مجاز فروش سیب صنعتی دراستان در سال جاری خبر داد و گفت: انباشت سیب در کنار جاده‌های استان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود، از پارسال مراکزی مجوز دریافت کردند تا در زمینه جمع آوری بهداشتی سیب زیر درختی اقدام کنند که امسال ۸۲ مرکز خرید، کار خرید را بر عهده خواهند داشت که شامل ۴۰ مرکز متعلق به سازمان تعاون روستایی، ۳۰ مرکز بخش خصوصی دارای مجوز از سازمان جهاد کشاورزی و ۱۲ سردخانه ذخیره سازی میوه است.

کرامتی با بیان اینکه ۲۳ واحد فعال فرآوری آبمیوه و ۱۲ واحد کنسانتره میوه با حداقل ظرفیت جذب ۴۸۰ هزار تن میوه در استان وجود دارد، اضافه کرد: در این مراکز می‌توان محصول سیب زیردرختی را به نحو بهینه و بهداشتی برای مدت زمان بیشتری نگهداری کرد و کارخانه‌ها اگر خواهان تولید محصولات باکیفیت هستند باید مواد اولیه مناسب و بهینه مورد نیاز خود را از این مراکز خریداری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از باغداران آذربایجان‌غربی خواست برای حفظ کیفیت سیب تولید شده خود، آن را به اماکن دارای مجوز نگهداری اصولی این محصول تحویل دهند و از فروش آن به دلالان کنار جاده‌ای خودداری کنند.

وی تاکید کرد: طی جلسات برگزار شده مقرر شده است که پی گیری های لازم توسط بازاریاب‌های صادراتی برای افزایش روند صادرات سیب درختی و فراورده‌های سیب صنعتی به کشورهای روسیه و اورآسیا اقدامات لازم را انجام دهند و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان ازطریق شرکت‌های دانش بنیان کارساماندهی در خصوص محصول سیب را انجام دهند.

کرامتی ادامه داد: همچنین مقرر شده از سوی اتحادیه باغداران کشور تعداد ٢ یا ٣ کارخانه خارج از استان برای حمایت از ساماندهی و خرید سیب صنعتی استان از تاریخ١٧ شهریور کار خرید حمایتی را آغاز کنند و در صورت امکان تعداد ٢ کارخانه جهت انجام حق العمل کاری محصول شناسایی و دعوت به همکاری شوند.

بهنام تاج الدینی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی نیز در این جلسه با بیان اینکه سال گذشته، ۸۸۵ هزار تن سیب درختی به کشورهای خارجی صادر شد که حدود ۷۰ درصد از این میزان محصول تولیدی استان از آذربایجان غربی بود که ۳۲۶ میلیون ارز آوری برای کشور داشت که باید تمهیدات لازم برای توسعه صادرات محصول سیب در بازارهای جهانی فراهم شود.

در ادامه راهکارها و پیشنهادات لازم در جهت بهبود وضعیت خرید و فرآوری محصول سیب درختی استان توسط اعضای حاضر در جلسه ارائه شد.

آذربایجان‌غربی هم در زمینه تولید و هم در زمینه سطح زیرکشت جایگاه نخست این محصول را در کشور دارد و یک سوم سیب کشور در این استان تولید می‌شود.

کد خبر 5300892

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی سیب درختی ویروس کرونا واکسن کرونا بوشهر آمار کرونا کرمانشاه شیوع کرونا تعاونی واکسیناسیون گرگان اردبیل هفته دفاع مقدس واکسیناسیون کرونا ایلام خراسان رضوی کشاورزی آذربایجان غربی سازمان جهاد کشاورزی رئیس سازمان جهاد سیب صنعتی سیب درختی محصول سیب ۸۲ مرکز جاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۲۳۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذربایجان‌غربی گرمتر می‌شود

ایسنا/آذربایجان غربی کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی اذربایجان غربی گفت: از نظر دمایی روند افزایش تدریجی دماهای بیشینه در استان پیش بینی می‌شود.

مطیعی در گفت و گو با ایسنا افزود: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های پیش یابی و با حاکمیت الگوهای پایدار در منطقه، تا اواسط هفته جاری در اغلب نقاط استان شاهد جوی آرام خواهیم بود. 

وی ادامه داد: همچنین در این بازه زمانی، در برخی ساعات وزش باد و غبار محلی نیز پیش بینی می‌شود. 

این کارشناس هواشناسی استان با اشاره به کمینه و بیشینه دمای استان طی ۲۴ ساعت گذشته تصریح کرد: طی شبانه روز گذشته شوط با ۲۹.۴ درجه بالای صفر گرم‌ترین و تکاب با ۳.۶ درجه بالای صفر خنک ترین شهر استان گزارش شده است.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • آذربایجان‌غربی گرمتر می‌شود
  • پیش‌بینی برداشت ۶۰۰۰ تن کلزا در مزارع لرستان
  • برداشت گل محمدی از باغات بابل
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد