Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@11:31:25 GMT

پیشرفت فناوری نانو تا سال ۲۰۵۰ به اوج خود می‌رسد

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۲۴۵۹

پیشرفت فناوری نانو تا سال ۲۰۵۰ به اوج خود می‌رسد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی(ص)، اولین کارگاه مسابقه روزنامه نگاری علم جایزه مصطفی(ص) با موضوع مرجعیت علمی، طی روزهای ۱۷ و ۱۸ شهریورماه ۱۴۰۰ توسط بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) برگزار ‌شد.

علی‌محمد سلطانی، مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در این کارگاه در مورد آینده فناوری نانو گفت: پیش‌بینی می شود این فناوری تا سال ۲۰۵۰ همچنان پیشرفت کند، تحقیقات و محصولات بیشتری ارائه شده و نانو با فناوری‌های دیگر همگرا شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه به شرح چرخه سیاستگذاری در حوزه نانو پرداخت و ادامه داد: این چرخه شامل تدوین، ارزیابی و اجرا است. در مرحله تدوین ما مطالعات زیادی انجام داده و فعالیت کشورهای مختلف را پایش کردیم. بر این اساس توانستیم به مسئولان توضیح بدهیم فناوری نانو و جایگاه آن در آینده دنیا کجا قرار دارد.

مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با تصریح بر اینکه برنامه تدوین شده هر سه سال یکبار بازبینی میشود اظهار داشت: تحولات علمی در دنیا به سرعت در حال وقوع است و این امر باید در برنامه لحاظ شود.

وی ادامه داد: فناوری را نمی توان فقط با یک جنبه بررسی کرد و چرخه را باید از آموزش تا بازار همه جانبه دید. ضمن اینکه متوجه شدیم برنامه های ملی بهتر است به صورت چندمرحله ای اجرا شوند.

سلطانی به مرحله اجرای این سیاستها پرداخت و اظهار داشت: در این مرحله ایجاد ساختار مناسب، تشکیل بانک اطلاعاتی و ثبت سوابق فعالیت و حمایت ها، فعالسازی امکانات موجود به جای ایجاد موسسات و زیرساخت های جدید، رتبه‌بندی نهادهای مختلف برای ایجاد رقابت سالم بین آنها، نگاه تشویقی به بودجه توسعه فناوری نانو از راه جذب بودجه‌های تخصصی و ترویج و اطلاع‌رسانی به گروههای مختلف جامعه با ابزارهای متنوع مد نظر ما بود.

وی در مورد ارزیابی برنامه‌ها نیز گفت: اندازه‌گیری شاخصها و انتشار عمومی گزارش عملکرد سالانه و بازبینی برنامه‌ها هر سه سال یکبار برای ما بسیار مهم بود تا سیاست‌گذاری‌ها را بتوانیم به درستی ارزیابی کنیم.

مدیر دبیرخانه ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مورد دستاوردهای نانو ابتدا به حوزه ترویج پرداخت و گفت: تشکیل باشگاه دانش‌آموزی نانو از سال ۸۷ راه افتاد و تاکنون ۱ میلیون و ۲۸۷ هزار دانشآموز را آموزش داده است؛ ضمن اینکه ۸۸ آزمایشگاه در کشور تجهیز شده است.

به گفته سلطانی همچنین در این مدت ۶۶ نفر در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۲۳ نفر دکتری مرتبط با نانو دانش آموخته شده‌اند. ۱۵۷ دوره و برنامه آموزشی اجرا شده، ۱۵۰ مرکز تحقیقاتی و دانشگاه و ۲۰۰۰ عضو هیات علمی در این زمینه فعالیت میکنند.

وی همچنین به المپیاد دانش‌آموزی نانو و مسابقه دانشجویی نانو اشاره کرد و گفت: روند انتشار مقالات نانو در ایران از سال ۲۰۰۱ و ۱۰ مقاله در سال به بیش از ۱۰ هزار مقاله در سال ۲۰۲۱ رسید. رتبه ایران هم در ماه مه ۲۰۲۱ بعد از آمریکا، چین و هند رتبه چهارم است. ۲۴ درصد کل پتنت های خارجی ایران در این زمینه است.

کد خبر 5300885 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: جایزه مصطفی ص فناوری نانو طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حاکمیت سایبری حکمرانی فضای مجازی عیسی زارع پور شبکه ملی اطلاعات فناوری فضایی امنیت اطلاعات همراه اول موبایل نوآوری ایرانسل فضای مجازی شرکت دانش بنیان توسعه فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۲۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه ۱۹۸ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

ایمان افتخاری، دبیر ستاد علم، فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی،  پس از این جلسه در خصوص پیشنهاد تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار بیان کرد: براساس تأکید رئیس جمهور بر ضرورت وجود هیئت امنای مشترک و متمرکز برای هدایت تمامی ستاد‌های فناوری با حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه شماره ۸۷۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی، مقرر شد ماده واحده‌ای در خصوص تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار تدوین و در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح شود.

وی افزود: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به منظور ارتقای عملکرد و بهره‌وری ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار و ایجاد زمینه ساختاری لازم برای رفع چالش‌های اداری و مالی موجود این ستاد‌ها ماده واحده پیشنهادی خود را برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی به ستاد علم و فناوری ارسال کرد که پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسی در این ستاد، موضوع در این جلسه ارائه شد و با استماع نظرات اعضای شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مقرر شد در جلسه آتی این شورا در خصوص اعضای این هیئت امنا و حوزه وظایف آن جمع‌بندی صورت گیرد.

دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص نهایی‌سازی پیش‌نویس سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی بیان کرد: پیشنهاد تدوین سند ملی توسعه فناوری‌های کوانتومی توسط سازمان انرژی اتمی مطرح شد و در جلسه ۱۳۵ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مورخ مقرر شد تدوین سند در دستور کار ستاد علم و فناوری قرار گیرد. به منظور مشارکت سایر دستگاه‌ها در تدوین این سند مکاتباتی در این خصوص صورت گرفت و با توجه به تدوین سند‌های مختلف بخشی در این خصوص توسط دستگاه‌های مختلف، تمامی این سند‌ها برای تهیه سند واحد و یکپارچه کوانتوم با ابعاد ملی دریافت و مقرر شد بررسی و نهایی‌سازی پیش‌نویس این سند در قالب میز تخصصی تدوین سند کوانتوم انجام گرفته و برای طی فرآیند تصویب در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور طرح شود.

وی افزود: میز تخصصی تدوین سند کوانتوم پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با مشارکت سایر دستگاه‌ها و همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، اولین پیش‌نویس این سند برای طرح در شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آماده کرده است. در این جلسه پس از بیان اهمیت برنامه‌ریزی راهبردی در علوم و فناوری‌های کوانتومی و ملزومات توسعه این فناوری، کلیات سند مطرح  شد. در جلسات آتی ستاد، در خصوص جزئیات و برخی موارد باقیمانده تصمیم گیری خواهد شد، و امیدواریم طی هفته‌های آینده بتوانیم به تصویب پیش نویس در ستاد، جهت طرح و تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی برسیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز بررسی پیش‌نویس سند کوآنتوم / تشکیل هیئت امنای واحد برای ستاد‌های توسعه فناوری‌های اولویت‌دار
  • حمایت ۲۷.۵ میلیاردی ستاد اتصال‌پذیری از ۲۵ طرح فناورانه
  • تولید و تجهیز ۱۰۰ آزمایشگاه شناختی با فناوری ایرانی
  • اینترنت کوانتومی و توسعه فناوری دسترسی رادیویی باز؛ پروژه‌های پرچمدار ستاد اتصال‌پذیری
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه می‌یابد
  • اینترنت کوانتومی و فناوری دسترسی رادیویی باز در کشور توسعه خواهد یافت
  • اینترنت کوانتومی و دسترسی رادیویی در دستور کار معاونت علمی
  • استان بوشهر در ارزیابی توسعه اقتصاد دانش بنیان رتبه سوم کشور شد
  • کسب رتبه سوم استان بوشهر در توسعه اقتصاد دانش بنیان
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور