Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@17:37:47 GMT

راه های حفظ سلامت مغز وابسته به روده هاست

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۶۳۴۶۱

راه های حفظ سلامت مغز وابسته به روده هاست

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، محققان روده‌ها را مغز دوم بدن می‌نامند.

«دیه گو بورکز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه دوک در دورهام کارولینای شمالی، می‌گوید: «روده ها، درست مانند پوست یا بینی، دارای نوعی سلول است که محرک‌ها را تشخیص می‌دهد و پالس‌های الکتریکی را تخلیه می‌کند. روده و مغز عملکرد‌های یکدیگر را تعدیل می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

بورکز و تیم تحقیقش، در پژوهش‌های شأن در دهه گذشته به این نتیجه رسیدند که روده دارای حسگر‌هایی است که به سرعت پیام‌هایی را به مغز می‌فرستد تا به او کمک کند تصمیم بگیرد چه غذا‌هایی بخورد، چقدر خوب بخوابد و حتی احساس درد کند.

محققان در حال بررسی ارتباط دستگاه گوارش و مغز برای پتانسیل آن در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها هستند.

به گفته بورکز: «مغز مانند مدیرعامل است. دستورات کلی را برای کارگران در روده ارسال می‌کند. با این حال، کارگران اطلاعات زیادی در مورد نحوه تصمیم گیری دارند و اطلاعاتی را در مورد آنچه در محیط کار آن‌ها می‌گذرد به مغز ارسال می‌کنند. آن‌ها این اطلاعات را از حسگر‌های داخل روده جمع آوری کرده و از طریق اعصاب واگ و نخاع به مغز منتقل می‌کنند.»

حال محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا هدف قرار دادن روده می‌تواند بر آنچه در مغز اتفاق می‌افتد تأثیر بگذارد.

بورکز معتقد است: «با شناخت گیرنده‌ها و سلول‌ها و مسیرها، می‌توان پی برد که چگونه می‌توان درمان‌هایی را توسعه داد تا هوس و میل مداوم به قند‌ها که در نهایت منجر به اختلالات متابولیکی می‌شود، کاهش یابد.»

به همین ترتیب، درمان‌های مرتبط با روده برای سلامت روان بهتر در مراحل اولیه است. روده ۹۵ درصد سروتونین بدن را تولید می‌کند که به دلیل نقش آن به عنوان یک تثبیت کننده خلق و خو شناخته می‌شود. محققان در حال بررسی پتانسیل درمان افسردگی و اضطراب با هدف قرار دادن مولکول‌های سروتونین با ترکیبات غیرقابل جذب در روده هستند.

محققان توصیه می‌کنند کاهش وزن و مصرف زیاد فیبر به حفظ سلامت روده‌ها کمک می‌کند.

از سوی دیگر، رفتار‌های سبک زندگی مانند فعالیت بدنی منظم، سیگار نکشیدن و حفظ فشار خون، سطح قند خون و کلسترول در محدوده سالم نیز به سلامت مغز کمک می‌کند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: روده مغز سلامت روده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۳۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: ۶ مرکز در البرز خدمات رایگان تخصصی سلامت روان به شهروندان ارایه می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ار کرج، ‌مجید نیک‌نژاد صبح امروز در حاشیه بازدید از  مراکز ارائه دهنده تخصصی سلامت روان یا همان مراکز " سراج " در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در استان البرز 6 مرکز تخصصی سلامت روان به اختصار "سراج " وجود دارد که به بیمارانی که از سطوح پایین تر برای درمان های تخصصی سلامت روان و پیگیری های مداوم بعد از ترخیص ارجاع شده اند ، به صورت رایگان خدمات تخصصی ارائه می کند. وی افزود: درمان های تخصصی سلامت روان گاها طولانی مدت و با هزینه های بالا انجام می شود اما مراکز سراج که دو مرکز در کرج و چهار مرکز دیگر در شهرستان های ساوجبلاغ ، نظرآباد، فردیس و اشتهارد  راه‌اندازی شده‌اند  که با حضور روانپزشک ، روانشناس و یک مددکار اجتماعی این خدمات را ارائه می دهند و برای بیمارانی که امکان مراجعه حضوری ندارند درمان در منزل و پیگیری تلفنی انجام می‌شود.

وی افزود: بیمارانی که از مراکز بهداشتی، بهزیستی، مدارس و دیگر سازمان‌ها ... به این مراکز ارجاع داده می‌شوند بیمارانی هستند که از اختلالات شدید روان یا افکار پرخطری مانند خودکشی و ... رنج می برند و علاوه بر درمان و پیشگیری از عود مجدد بیماری، ، خانواده های این بیماران نیز آموزش های لازم را دریافت می‌کنند.

وی یکی از نقاط قوت مراکز سراج را حضور مددکار اجتماعی دانست و تصریح کرد: مددکار فعال در این مراکز با ارتباطی که با دستگاه های مربوطه ایجاد می کند آسیب های اجتماعی مراجعین مثل فقر، بیکاری ، بی سوادی و ...بررسی و  پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • خدمات رایگان وزارت بهداشت برای درمان کودکان
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • ۵ راه حل خانگی درمان مسمومیت
  • کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود
  • مطالعه استفاده از نانوذرات در درمان سرطان ریه در مرکز لیزر و پلاسمای اهواز
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • ارایه خدمات رایگان تخصصی سلامت روان در البرز
  • اجرای درمان رایگان کودکان در بیمارستان‌های علوم پزشکی تهران
  • جلوگیری از توزیع مواد غذایی فاسد در مهریز