Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد اقتصاد نوشت: سخت‌ترین قوائد مالیاتی و جرایم بازدارنده متعلق به آزادترین کشور‌های جهان است و عنوان بگیر و ببند علیه پیشنهاد جمع‌آوری سکه و ارز برای مقابله با فساد و فرار مالیاتی از سطح جامعه سفسطه‌ای بیش نیست.

محمدرضا یزدی زاده؛ اقتصاددان و عضو سابق شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور در یادداشتی اختصاصی برای گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو نوشت: بعد از مطالب اینجانب در مورد لزوم مدیریت بازار دو شبه پولی (مسکوکات طلا و ارز) که با جایگزین شدن به جای پول ملی، موجبات سقوط ارزش پول ملی را فراهم نموده و عملا ابزار مبادلات اقتصاد زیرزمینی، فرار مالیاتی، پرداخت و دریافت رشوه، پولشویی و تسهیل مفاسد اقتصادی شده اند، برخی از دوستان عنوان کردند که در کجای اقتصاد می‌توان با بگیر و ببند به نتیجه رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



همانطور که میدانیم اساس علم اقتصاد، سیستم قیمت‌ها بعنوان عامل تخصیص منابع است. تعیین دستوری قیمت قطعا موجب کاهش کارائی اقتصادی است و باز قطعا به اهداف مورد نظر نخواهد رسید. تصمیم برای تعیین دستوری قیمت را با عنوان " اقتصاد با بگیر و ببند" بی نتیجه میشناسیم و متاسفانه آنرا به تصمیمات دولت‌ها در اقتصاد تعمیم میدهیم که موجب سفسطه و خلط مبحث شده است.

هرچند تعیین دستوری قیمت‌ها با اقتصاد منافات دارد لیکن اقدامات دولت‌ها در تاثیرگذاری بر عوامل موثر بر تعیین قیمت، یعنی عوامل موثر بر عرضه و تقاضا در چارچوب اقتصاد و نیز باید‌ها و نبایدها، درآزاد‌ترین اقتصاد‌های دنیا با شدت و حدت در جریان است. آیا سیاست‌های مالی و پولی، هدفی جز تاثیر گذاری بر عرضه و تقاضا در اقتصاد دارند؟ ایا مکانیزم عمل آن‌ها تشویق برخی رفتار‌ها و تغییر برخی رفتار‌ها نیست؟

آیا توانمندی دولت‌های آزاد‌ترین اقتصاد‌های دنیا در اجرای اهداف اقتصادی آن‌ها صرفا به نیرو‌های بازار و اقتصاد متکی است؟ یا اساس این قدرت بر مبنای قوانینی بسیار محکم و یا بقول دوستان؛ قوانین بگیر و ببندی، استوار است؟

مهد سخت‌ترین قوانین مبارزه با فرار مالیاتی (که جرم آن از قتل عمد بیشتر است)، قوانین مبارزه با پولشوئی که به شهروندان اجازه داشتن بیش از معادل ده هزار دلار پول نقد را نمی‌دهد و تخلف از آن مجازات سال‌ها زندان را بدنبال دارد، قوانین بسیار بی رحم مبارزه با قاچاق، ضد کارتل و ضد تراست، قوانین تعارض منافع و ... در کدام کشور‌ها حاکم است؟ آیا اتفاقا همین آزاد‌ترین اقتصاد‌های جهان نیستند؟

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: سکه ارز مفاسد اقتصادی فرار مالیاتی پولشویی ترین اقتصاد بگیر و ببند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۴۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعید معین افزود: به سبب جلوگیری از کاهش عملکرد تولید گندم، کشاورزان هرچه سریعتر مبارزه علیه سن گندم را انجام دهند.

مدیرکل دفتر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در کشور ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، اظهارداشت: مبارزه با سن غلات در سطح کشور از بهمن ماه سال گذشته آغاز و ادامه دارد.

وی گفت: با توجه به اثر آفت سن گندم در عملکرد تولید، تاکنون سطح مبارزه به یک میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار رسیده است.

معین اظهار داشت: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تاخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

بر اساس این گزارش، درسال زراعی گذشته استان‌های کردستان، کرمانشاه و اصفهان بهترین نتیجه را در عدم سن زدگی داشته اند.

در استان کردستان تاکنون ۲۳۰ هزار هکتار گندم علیه سن سمپاشی شده است و قرار است ۱۵۰ هزار هکتار دیگر صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بررسی پدیده «پولشویی» در «مدار بسته» تلویزیون
  • عواقب بند س تبصره ۶ قانون بودجه | وقتی برای معافیت‌ها سقف تعیین شود چه می‌شود؟
  • سمپاشی بیش از ۲۳۰ هزار هکتار مزارع کردستان علیه سن غلات
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • ثبت ۲۹ هزار سوت زنی فرار مالیاتی فقط برای پزشکان
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • تعیین سقف افزایش اجاره‌بها؟ | جزئیات مشوق‌های مالیاتی و غیرمالیاتی برای موجران
  • رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد + ویدئو
  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل