Web Analytics Made Easy - Statcounter

در چند سال اخیر موضوع توان موشکی ایران به بهانه ای برای غرب علیه تهران تبدیل شده است و حتی دولت ترامپ از این توانایی ایران به عنوان یکی از بهانه های خود برای خروج از توافق برجام در سال ۲۰۱۸ استفاده کرد. این درحالی است که واشنگتن و متحدان آن هیچگاه به تلاش های دیگران در منطقه خاورمیانه در زمینه توسعه فناوری هسته ای و موشکی توجه نشان نداده و چشمان خود را بسته اند و این گونه اقدامات  را زیر ذره بین نمی برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به تازگی «مارک فیتزپاتریک» معاون اجرایی پیشین «موسسه بین المللی مطالعات راهبردی» (IISS) در دو گزارش به بررسی ابعاد توانایی موشک های بالستیک عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی پرداخته است.

وی تاکنون دو گزارش را با عنوان «بررسی اجمالی برنامه موشک های بالستیک عربستان و اسرائیل» منتشر کرده است.

صهیونیست ها و تداوم راهبرد سکوت هسته ای در بحث موشک بالستیک

مارک فیتزپاتریک در بررسی های خود در مورد توان موشکی رژیم صهیونیستی آورده است که این رژیم سامانه های موشک بالستیک کوتاه‌برد، میانبرد و دوربرد را در اختیار دارد. وی تصریح دارد  اسرائیل و عربستان هم در منطقه خاورمیانه حضور دارند و زرادخانه قابل توجه موشکی را در اختیار دارند اما در مورد آن ها صحبت نمی شود.»وی دلیل این بی توجهی را اقدام پنهانی و رسانه ای نکردن پیشرفت های موشکی از سوی عربستان و اسرائیل عنوان کرد. 

در گزارش اندیشکده فوق آمده است :تل آویو نخستین موشک های بالستیک خود را در دهه ۱۹۶۰ با همکاری فرانسه توسعه داد. چند سال بعد با وجود عقب نشینی فرانسه اما اسرائیل به تنهایی برنامه خود را پیش برد و در جنگ سال ۱۹۷۳ از موشک سوخت جامد دو مرحله ای Jericho-۱ خود با برد ۵۰۰ کیلومتر رونمایی کرد. از دهه ۱۹۹۰ موشک های با قابلیت حمل کلاهک هسته ای به تدریج جایگزین موشک های پیشین شدند. طبق این گزارش، مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی (CSIS) در واشنگتن برآورد کرد موشک های Jericho-۳ دارای برد ۴۸۰۰ تا ۶۵۰۰ کیلومتر با محموله ۱۰۰۰ تا ۱.۳۰۰ کیلوگرم است.

وی افزود: علاوه بر این موشک های سوخت جامد جدید LORA هم از جمله جدیدترین تولیدات اسرائیل و در کلاس اسکندر روسیه هستند. 

فیتزپاتریک آوریل همچنین نوشت: سال ۲۰۲۱  کشته شدن چند اسرائیلی  در انفجار تاسیسات موشکی، گمانه زنی ها در مورد آزمایش موشک های پیشرفته جدید مطرح شد. البته این بار هم مثل همیشه مقام های اسرائیلی چیزی بروز ندادند و آن را یک آزمایش کنترل شده بیان کردند.

عربستان سعودی؛ چرخش موشکی به سوی چین و نارضایتی آمریکا

این کارشناس در گزارش دیگری در مورد فعالیت های موشکی عربستان سعودی آورده است: ریاض از اواخر دهه ۱۹۸۰ با اتکا به واردات از چین واردات موشک را آغاز کرد اما اکنون به دنبال تقویت توان تولید بومی موشک بالستیک است.

فیتزپاتریک بررسی قابلیت های موشکی کشورهای منطقه را مناسب دانست و افزود: عربستان سعودی در رژه دفاعی سال ۲۰۱۴ خود نخستین بار از دو موشک بالستیک دانگ فنگ۳  ("باد شرقی" ، DF-۳) که سال ۱۹۸۸ به صورت مخفیانه از چین وارد کرده بود، به نمایش گذاشت. برخی منابع اطلاعاتی آمریکا بُرد این موشک ها را حتی بیشتر از ۲ هزار کیلومتر بیان کرده اند با اینحال دقت اصابت آن ها پایین ارزیابی شده است.

گفته می شود قبل از این تاریخ هم ریاض موشک های کوچکتر DF-۲۱ را از چین خریداری کرد که مدل اصلی آن حتی قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد. این موشک ها نیز برد ۱۷۰۰ کیلومتری دارند.

طبق این گزارش ؛در چند سال اخیر عربستان به صورت جدی تر وارد بحث تولید بومی موشک های بالستیک شده است. از سال ۲۰۱۹ تصاویر و گزارش های رسانه ای از پایگاه موشکی الوطح منتشر شد که مکانی برای تولید موتورهای سوخت جامد بود. کارشناسان ساختار این پایگاه را شبیه تاسیسات چینی می دانند؛ برملا شدن این موضوع باعث عصبانیت آمریکا شد. برخی اعتقاد دارند رویکرد تند واشنگتن نسبت به قتل جمال خاشقچی نیز از این موضوع سرچشمه گرفت.

فیتزپاتریک عنوان داشت :چین عضو پیمان MTCR نیست اما پذیرفته است تا دستورالعمل های اصلی آن را که مانع فروش چنین موشک ها و فناوری هایی می شود، رعایت کند. آمریکا اعتقاد دارد چین به این تعهد پایبند نمانده است. در سال ۲۰۱۸ موشک بالستیک کوتاه بردی در کلاس موشک اسکندر در اوکراین آزمایش شد که منابع اطلاعاتی حامی مالی آن را عربستان عنوان کردند.

نکته ای که موجب تعجب مقام های آمریکایی شده این است که عربستان سعودی برخلاف امارات و بحرین به دنبال خرید سیستم های موشکی تاکتیکی از آمریکا نبوده است.

این گزارش تاکید دارد: انگیزه عربستان در دستیابی به موشک بالستیک به صورت کامل مشخص نیست مگر اینکه بخواهد با برخی کشورها  رقابت می کند. این در حالی است که موشک های DF-۳ که در اختیار ریاض قرار دارند برد بی سابقه ای در منطقه ای دارند؛ معلوم نیست تلاش عربستان برای توسعه موشک ها دارای فناوری حمل کلاهک هسته ای، با چه هدفی دنبال می شود.

این کارشناس تصریح کرد : این سیاست های عربستان که به صورت عمده پنهانی پیگیری می شود در کنار همکاری های گسترده موشکی با چین  به صورت جدی هنجارهای عدم اشاعه ای را تضعیف کرده است. فیتزپاتریک تاکید کرد : «اگر قرار است موشک های بالستیک در همه جای منطقه محدود شوند باید سیستم های موشکی عربستان، مصر، سوریه و ترکیه و امارات هم مورد بررسی قرار بگیرند».

*انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست.

برچسب‌ها اسرائیل عربستان سعودی اندیشکده موشک بالستیک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسرائیل عربستان سعودی اندیشکده اسرائیل عربستان سعودی اندیشکده موشک بالستیک موشک های بالستیک عربستان سعودی موشک بالستیک موشک ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۶۶۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله موشکی به کشتی مرتبط با رژیم اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، شرکت امنیت دریایی انگلیس «امبری» اعلام کرد یک کشتی کانتینربر با پرچم مالت در حالی که از جیبوتی به سمت بندر جده عربستان سعودی در حال حرکت بود، هدف حملات موشکی قرار گرفت و با سه موشک به این کشتی حمله شده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که براساس برآوردهای امبری، این کشتی به دلیل وجود روابط تجاری بین اپراتور ثبت شده آن با رژیم صهیونیستی هدف حمله قرار گرفته است.

هنوز جزئیات بیشتری از این خبر یا خسارات وارده احتمالی به کشتی مذکور منتشر نشده است. اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

نیروهای مسلح یمن از زمان آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه که 206 روز از آن می‌گذرد، اعلام کرده‌اند که به کشتیهای مرتبط با این رژیم اجازه عبور از تنگه باب المندب و دریای سرخ را نخواهند داد و در همین راستا نیز تاکنون به ده‌ها کشتی تجاری و نظامی مرتبط با اسرائیل و متحدان این رژیم حمله کرده‌اند.

آمریکا نیز در ادامه حمایت‌های خود از تل‌آویو، پس از شدت گرفتن عملیات‌های یمن علیه کشتی‌های صهیونیستی، ائتلافی را برای مقابله با نیروهای مسلح یمن تشکیل داده و تاکنون چند بار خاک این کشور را مورد تجاوز نظامی قرار داده است.

اما نیروهای مسلح یمن در واکنش به حملات جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به خاک یمن نشان داده که این تجاوزات مانع حمایت آنها از مردم غزه و مقاومت فلسطین نخواهد شد.

کد خبر 848113 منبع: فارس برچسب‌ها کشتیرانی یمن

دیگر خبرها

  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • (ویدئو) اصابت موشک بالستیک روسیه به شهر اودسا
  • پایه‌های «پاتریوت آمریکایی» فرو ریخت
  • ۷۱۹ حمله موشکی و پهپادی حزب الله به فلسطین اشغالی طی یک ماه
  • اسرائیل سامانه‌های پاتریوت را کنار می‌گذارد
  • اصابت موشک روسیه به قلعه هری پاتر + فیلم
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • شلیک ۴۰ موشک از جنوب لبنان به اسرائیل
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • حمله موشکی به کشتی مرتبط با رژیم اسرائیل