Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-28@22:50:10 GMT

بازی هماهنگ دلار و بورس

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۷۲۲۹۷

تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند افزایش قیمت دلار بر ارزش سهام شرکت‌های بورسی که از نرخ دلار تاثیر می‌پذیرند، اثر مستقیم می‌گذارد.

خبرگزاری میزان _ روزنامه رسالت نوشت: رشد قیمت دلار هر بازاری را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بازار سرمایه هم از این قاعده مستثنی نیست و به اعتقاد بیشتر تحلیلگران، افزایش قیمت دلار بر ارزش سهام شرکت‌های بورسی تأثیر مستقیم گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی ۸ سال گذشته، شرکت‌های بورسی زیادی وارد بازار شدند که از نرخ دلار تأثیر می‌پذیرند و در این میان شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند یا قیمت کالا‌های آن‌ها با قیمت‌های جهانی تعیین می‌شوند، تأثیر پذیری بیشتری از نرخ دلار پیدا می‌کنند که شامل شرکت‌های معدنی، فلزی و پتروشیمی می‌شود. اگرچه ارز نیمایی مبنای تأثیر بر درآمد‌های ارزی شرکت‌های صادراتی است و همچنان نرخ آن از بازار آزاد کمتر است، اما همسو با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، سود شرکت‌های صادراتی یا صنایعی که بر اساس عرضه و تقاضای جهانی قیمت گذاری می‌شوند و صادرات محور هستند و افزایش نرخ ارز برای آن‌ها مزیت صادراتی محسوب می‌شود هم افزایش پیدا کرده است.

با توجه به همبستگی نرخ ارز و بازار سهام در داخل با رشد نرخ ارز، فقط شرکت‌های بزرگ نیستند که تحت تأثیر قرار می‌گیرند بلکه تمام بنگاه‌ها اثرپذیر خواهند بود. این اثرگذاری تا  بدان جاست که به نظر بعضی از فعالان و کارشناسان بازار اگر دلار به رشد قیمت خود ادامه دهد و تا ۳۰ هزار تومان هم برسد، در کنار رشد نقدینگی و تورم بالا دستیابی شاخص به دو میلیون واحد دور از ذهن نخواهد بود. نرخ ارز رابطه مستقیمی با تورم دارد و قیمت کالا‌های داخلی همانند کالا‌های صادراتی با افزایش روبه رو می‌شود؛ بنابراین علاوه بر شرکت‌های صادرات محور و دارای درآمد ارزی، شرکت‌های دارای درآمد ریالی هم با افزایش قیمت محصولات مواجه می‌شوند که در نهایت سود این قبیل شرکت‌ها را نیز بالا می‌برد. اکنون با توجه به تجربه تاریخی تأثیرگذاری نوسان نرخ دلار بر بازار سهام باید منتظر ماند و دید آیا این افزایش نرخ ارز و بالطبع رشد سهام شرکت‌های بورسی تداوم خواهد داشت یا سرنوشت دیگری برای دلار و بازار سهام رقم خواهد خورد؟

رشد بازار سهام نسبت به نرخ ارز عقب‌تر است

علیرضا کدیور، کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیرپذیری شرکت‌های بورسی از گرانی دلار گفت: با رشد نرخ ارز سه اتفاق برای شرکت‌های بورسی رخ می‌دهد، اول اینکه شرکت‌هایی که محصولات خود را صادر می‌کنند و یا در داخل بر اساس نرخ‌های جهانی قیمت گذاری می‌کنند مانند شرکت‌های معدنی و پتروشیمی همسو با افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات آن‌ها هم بالا می‌رود و در نهایت سود درآمد و سود خالص آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ ارز در میان مدت و بلندمدت تورم ایجاد می‌کند و قیمت محصولات داخلی را بالا می‌برد در نتیجه شرکت‌های بورسی هم که صادرکننده نیستند و محصولات خود را در داخل به فروش می‌رسانند، با افزایش نرخ دلار سود بیشتری کسب می‌کنند.

همچنین اثر دیگری که رشد قیمت دلار بر شرکت‌های بورسی می‌گذارد، افزایش ارزش دارایی آن‌ها مانند زمین، ساختمان و تجهیزات است که به این واسطه قیمت سهام شرکت‌ها رشد پیدا می‌کند.

کدیور با اشاره به اینکه هر عامل تورم زا در اقتصاد کشور به رشد همه دارایی‌ها از جمله سهام می‌تواند منجر شود، افزود: منظور ما از افزایش نرخ ارز در این برهه افزایش پایدار است نه اینکه رشد قیمتی داشته باشد، اما بعد از مدتی افت پیدا کند. این تحلیلگر بورس رشد بازار سرمایه را نسبت به نرخ دلار کمتر عنوان کرد و گفت: با توجه به افتی که شاخص طی یک سال گذشته داشته است و از مردادماه سال گذشته تا خردادماه امسال به طور دائم شاهد افت بازار بودیم، رشد بازار سهام در مقایسه با سایر دارایی‌ها نسبت به نرخ ارز عقب‌تر است و در صورتی‌که نرخ ارز در همین نقطه بماند و یا افزایش پیدا کند باز هم شاهد رشد شاخص سهام خواهیم بود.

رشد هیجانی شرکت‌های بورسی در پی افزایش دلار

فرهاد جوانمردی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه شرکت‌های به اصطلاح دلاری مانند شرکت‌های صادرات محور در بورس بر اساس نرخ سامانه نیما فعالیت می‌کنند، گفت: ارز نیمایی اکنون در مرز ۲۳ هزار تومان قرار دارد که افزایش معناداری با نرخ دلار بازار آزاد دارد، بنابراین افزایش نرخ دلار به معنای واقعی زمانی در شرکت‌ها نمایان می‌شود که نرخ نیمایی هم رشد پیدا کرده باشد، درحالی‌که نرخ نیمایی افزایشی نداشته است.

وی ادامه داد: افزایش نرخ دلار در بازار آزاد باعث شد نماد‌ها و صنایع دلار محور به خصوص پتروشیمی ها، پالایشی‌ها و فولادی‌ها در یک ماه اخیر رشد قابل توجهی پیدا کنند، درنتیجه شاید بتوان رشد شرکت‌های بورسی را با توجه به عدم رشد ارز نیمایی، تا قسمتی هیجانی عنوان کرد. در این شرایط سودآوری شرکت‌ها افزایش معناداری پیدا نخواهد کرد مگر اینکه بازار سرمایه منتظر باشد تا ارز نیمایی خود را به نرخ ارز آزاد نزدیک کند که این اتفاق در ماه‌های اخیر رخ نداده و ارز نیمایی در مرز ۲۳ هزار تومان ثابت مانده است.

جوانمردی با اشاره به شرکت‌های برنده و بازنده افزایش نرخ دلار گفت: نماد‌های ریالی که به صورت مستقیم با نرخ دلار ارتباط ندارند مانند شرکت‌های بانکی و خودرویی از این رشد عقب مانده اند و شرکت‌های صادرات محورو دارای درآمد ارزی برنده افزایش اخیر نرخ دلار هستند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اکنون ارزش برخی از نماد‌های پتروشیمی از سقف تاریخی خود در شهریور سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر هستند، افزود: این مسئله می‌تواند ترسی را برای بازار ایجاد کند، زیرا درصورتی‌که سودآوری این شرکت‌ها تجدیدپذیر باشد مشکلی در بازار ایجاد نخواهد شد، اما بعضی از سودآوری‌ها قابلیت تکرار پذیری ندارند، ولی ارزش بازار آن‌ها را رشد داده است. چنانچه این شرکت‌ها دچار افت شوند، می‌توانند باعث نوسان در همه بازار گردند.

وی تصریح کرد: اگر دولت بتواند نرخ ارز را کاهش دهد و این افت به صورت پایدار باقی بماند، شاهد کاهش ارزش نماد‌های دلار محور و رشد نماد‌های ریالی خواهیم بود، ولی این روند نمی‌تواند افت زیادی را در شاخص ایجاد کند، اما می‌تواند رشد آن را تا حد زیادی متوقف کند.

جوانمردی در پایان با اشاره به ادامه همبستگی نرخ ارز و بازار سهام بیان کرد: با توجه به این که درآمد ارزی شرکت‌های صادرات محور با نرخ نیمایی تعیین می‌شود باید از این نرخ تأثیر بپذیرند، اما همه بازار‌ها از جمله بازار سهام از نرخ دلار در بازار آزاد تأثیر مستقیم می‌گیرند و اثر آن به صورت احساسی بر همه بازار‌ها مشاهده شود درحالی‌که باید بپذیریم بالا رفتن شاخص بازار سرمایه ارتباط منطقی با افزایش و بهبود عملکرد شرکت‌ها دارد و نباید وابستگی با نرخ دلار آزاد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اولتیماتوم سجام به سهامداران حقیقی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: بازار سرمایه دلار

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بازار سرمایه دلار شرکت های صادرات محور افزایش نرخ دلار افزایش نرخ ارز شرکت های بورسی بازار سرمایه سهام شرکت ها افزایش قیمت نرخ دلار بازار آزاد درآمد ارزی ارز نیمایی بازار سهام سال گذشته قیمت دلار رشد قیمت نماد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۲۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات انجام شده در بازار روز جاری نهایتا با رشد 650 واحدی کار را تمام کار البته که بازار در نیمه اول در مسیر نسبتا صعودی قرار داشت اما این روند ضعیف دوامی نداشت و در نیمه دوم مسیر نزولی را انتخاب کرد تا بازار عملا تغییر خاصی را به چشم نبیند.

بازار توان و قدرت رشد را ندارد از طرفی هم کاسه منفی شدن و افت خود را لبریز کرده است.

شاید اگر زیرساخت لازم برای دو طرف کردن بازار سرمایه هرچه زودتر فراهم می‌شد شاهد بهبود روند و ارزش معاملات در بازار سرمایه بودیم و بازار سرمایه همچنان جذابیت خود را برای سرمایه گذاری داشت.

این در حالی است که بازارهای موازی با بازار سرمایه از قابلیت دو طرف بودن استفاده می‌کنند و علاقمندان و معامله‌گران بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

قادر معصومی مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس اظهار داشته است که تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت. این در حالی است که کمی قبل تر از پایان سال 1402 عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه متوقف شده است. البته بازهم فعالان بازار انتظار داشتند که این عرضه ها از ابتدای سال 1402 متوقف شود اما با اصرار رییس سازمان بورس هفته یک عرضه در سال گذشته به بازار وارد شد و این موضوع مورد انتقاد خیلی از فعالان این حوزه بوده است.

قادر معصومی در این خصوص این مطلب را  اضافه کرده است که باید بازار کشش کافی برای عرضه‌ها اولیه را داشته باشد و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شود تا IPO‌ها از سر گرفته شوند.

اما پای وزارت خارجه به تعطیلی پایان هفته‌ای باز شد و وزارت امور خارجه در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بخش‌ خصوصی با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافقت کرد. این وزارتخانه در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور هم تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده‌ است!

وزیر صنعت ، معدن و تجارت هم اعلام کرده است که امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. او گفته ما به ظرفیت تولید 5 هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود 20 درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است. در بحث واردات خودرو ، قصد داریم تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده‌ایم و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و بخرند.

این در حالی است که به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد ارقام خودروهای دپو شده در گمرکات کشور از زبان مسئولان امر کاملا در تضاد با هم است.

دنیای اقتصاد این طور نوشته که طی یک ماه گذشته ارقام متفاوتی از خودروهای وارداتی دپو شده در گمرکات کشور و مناطق آزاد منتشر شده است. بطوریکه وزیر صمت خودروهای متوقف مانده در گمرکات را 50 هزار دستگاه اعلام کرده این در شرایطی است که معاون وی و رییس سازمان توسعه تجارت مدعی است، 13 هزار خودروی وارداتی دپو شده است. با این حال احسان خاندوزی وزیر اقتصاد ماه گذشته اعلام کرد ۲۰هزار دستگاه خودرو در آستانه ورود به گمرکات کشور قرار دارند.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران 

با توجه به رشد مس در بازارهای جهانی این انتظار برای افزایش قیمت فملی در بازار روز جای وجود داشت تا این نماد بتواند تاثیر خوبی را روی شاخص کل نیز قرار دهد . فملی امروز به تنهایی بیش از 2900 واحدی شاخص کل را مثبت کرد اما نمادهای دیگر اجازه رشد شاخص کل را نداند و مسیر شاخص کل صعودی نشد.

از منظر تکنیکالی همچنان سایه سنگین سقف کانال صعودی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران بر سر شاخص کل سنگینی می‌کند و اجازه رشد به شاخص کل داده نمی شود اما اهالی بازار همچنان معتقد هستند که بازار می تواند به اعداد بالاتری برسد چرا که قیمت دلار در بازار آزاد کمی عقب نشسته است و این موضوع را نشانه ای برای کاهش تنش های منطقه ای می بینند.

معافیت مالیات عایدی بر سرمایه در بازار بورس هم به همراه افزایش قیمت دلار نیما می تواند از دیگر عواملی باشد که بازار برای صعود شاخص کل روی آنها حساب باز می‌کند و یا حداقل به این موارد در تحلیل های خود وزن بیشتری خواهد داد.

منبع:‌ اکو ایران

tags # بورس سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • ریزش سنگین دلار در بازار تهران؛ بازگشت دوباره به کانال ۵۰ هزاری را شاهدیم؟
  • ریزش سنگین ارز/احتمال بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزاری تقویت شد
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • پیش بینی رئیس اتاق ایران و عراق از قیمت دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟