Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان، خودکشی را چهارمین عامل مرگ و میر در گروه سنی 15 تا 29 سال دانست و اظهار کرد: خودکشی یک رفتار فردی است که ریشه های اجتماعی دارد.

دکتر رضا جعفری در گفت وگو با ایسنا، خودکشی را به معنی خاتمه دادن عمدی به زندگی فردی دانست و اظهار کرد: خودکشی مشروط به این است که خود فرد بخواهد به زندگی اش پایان دهد و به دست خود فرد انجام شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تفاوت های خودکشی با قتل و تصادف، افزود: آمارهای مربوط به خودکشی به دلیل مشخص نبودن انگیزه و قصد واقعی افراد، یا به دلیل عدم گزارش از سوی خانواده و یا به دلیل پرهیز از برچسب خوردن در عرصه جهانی معمولا دقیق و روشن نیست.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گیلان، خودکشی را یک آسیب جهانی دانست که هیچ کشوری با هر درجه از توسعه از آثار و پیامدهای زیانبار آن مصون نیست و عنوان کرد: خودکشی در کشورهای در حال توسعه بیشتر مشاهده می شود و براساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ۷۷ درصد خودکشی ها در کشورهای در حال توسعه به وقوع پیوسته است.

جعفری، با بیان اینکه خودکشی به چهار طیف «افکار خودکشی»، «تهدید به خودکشی»، «اقدام به خودکشی» و «خودکشی کامل(منجر به مرگ)» تقسیم می شود، گفت: افکار خودکشی یعنی فرد دچار نشانگان افسردگی است. در این حالت شاهد دگردیسی و تغییرات عمیق در تاریخچه زندگی فرد هستیم و یک گسست با گذشته فرد ایجاد می شود و عکس ها و دفتر خاطرات و... را معدوم می کند؛ همچنین با کاهش سطح تعاملات اجتماعی و انزواگزینی و عزلت نشینی فرد مواجه هستیم.

وی کاهش فعالیت های اجتماعی را از دیگر نشانگان افسردگی دانست و بیان کرد: درصد بالایی از  افرادی که اقدام به خودکشی می کنند دارای نشانگان افسردگی هستند و لذا مهم است که اقدام به موقع جهت شناسایی و غربالگری افراد دارای افکار خودکشی و سایر اختلالات مانند افسردگی انجام دهیم و با این اقدام مانع از اقدام به خودکشی در آنان شویم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان، تهدید به خودکشی را مرحله بعد از افکار خودکشی دانست و اضافه کرد: اگر بتوانیم در مرحله افکار خودکشی مداخلات تخصصی و خدمات مشاوره ای درستی ارائه دهیم، تهدید به خودکشی اتفاق نمی افتد؛ البته افراد در مرحله تهدید به خودکشی شاید قصد خودکشی نداشته باشند و می خواهند امتیازات و امکاناتی را بگیرند و لذا باید خدمات مشاوره ای علمی و تخصصی همراه با همدلی باشد و فقط به پند و نصیحت اکتفا نکنیم.

سبک های فرزندپروری بسیار مهم است

وی با بیان اینکه همه اقدام به خودکشی ها منجر به مرگ نیست، ادامه داد: براساس نرم جهانی، اقدام کنندگان به خودکشی بیشتر زنان و جوانان از طبقات پایین اقتصادی و اجتماعی هستند، اما خودکشی کامل معمولا در مردان میانسال از طبقات بالای اقتصادی و اجتماعی رخ می دهد.

جعفری، خودکشی را چهارمین عامل مرگ و میر در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال دانست و اظهار کرد: خودکشی یک رفتار فردی است که ریشه های اجتماعی دارد و لذا باید خودکشی را یک واقعیت اجتماعی ببینیم و علل آن را در سایر مولفه های اجتماعی جست وجو کنیم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان، بخش قابل توجهی از افراد با افکار خودکشی را دارای اختلالات روانی به ویژه افسردگی خفیف، متوسط و شدید دانست و متذکر شد: مسئولیت خانوادگی و اجتماعی ما حکم می کند که از کنار افراد دارای افکار خودکشی یا تهدیدکنندگان خودکشی به راحتی رد نشویم و از خدمات نهادهای تخصصی جهت حل مشکل آنان استفاده کنیم.

وی سوء مصرف مواد مخدر را یکی از عوامل موثر در ایجاد اختلالات روانی و ناسازگاری و اخذ تصمیمات غیر منطقی دانست و اضافه کرد: آمارهای نشان می دهد گرایش به خودکشی در افرادی که سابقه خشونت خانگی مانند کودک آزادی دارند بیشتر است؛ همین طور زنانی که از انواع خشونت ها مانند آزار  جسمی و روانی و... رنج می برند، بیشتر در معرض خطر خودکشی هستند.

جعفری، ناامیدی نسبت به آینده را از دیگر عوامل خودکشی دانست و امیدبخشی و ایجاد روحیه نشاط و شادابی را از عوامل محافظت کننده قوی در کنترل و کاهش این آسیب دانست.

وی با اشاره به اثرگذاری شش درصدی سابقه اقدام به خودکشی در خانواده  و دوستان در خودکشی افراد، خاطرنشان کرد: خانواده ای که از ثبات و آرامش کافی برخوردار نیست و درگیر تنش و تعارض بین اعضای خانواده است، نمی تواند کارکردهای خودش را ایفا کند و لذا افراد در معرض خطر بیشتری در برابر خودکشی قرار می گیرند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان، سبک های فرزندپروری را بسیار مهم دانست و گفت: برخی از خانواده ها به دلیل فرهنگ تک فرزندی، سیاست نازپروری و مهیا کردن همه امکانات و شرایط را برای فرزند دنبال می کنند؛ این در حالی است که با ورود فرزند به عرصه واقعی زندگی اجتماعی و مواجهه با ناکامی ها، از تاب آوری کمتری نسبت به سایر افراد برخوردار خواهد شد که میزان و شدت آسیب پذیری را در او افزایش خواهد داد.

جعفری، با اشاره به اهمیت دسترسی به خدمات بهداشتی و مراقبتی در جامعه، عنوان کرد: متاسفانه گاها امکانات و خدمات مشاوره ای وجود دارد، اما فرد احساس می کند در صوت برخورداری از این امکانات، با برچسب منفی جامعه و اطرافیان مواجهه خواهد شد که این عامل، بهره مندی عملی از این خدمات را کاهش خواهد داد.

باورهای مذهبی و اعتقادات دینی در مقابل خودکشی

وی یکی دیگر از عوامل خودکشی را شرایط در حال گذار جامعه دانست که بروز عملی آن را در سبک های زندگی متنوع و گاها متعارض در سطح جامعه می بینیم و ادامه داد: این عامل سبب آشفتگی روانی و اجتماعی در بین افراد می گردد و لذا در چنین شرایطی، آموزش مهارت های اجتماعی متناسب با نیازهای نوجوانان و جوانان برای افزایش قدرت سازگاری، تاب آوری و مدیریت خشم و پرخاشگری بسیار مهم خواهد  بود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان، یکی دیگر از عوامل محافظت کننده در مقابل خودکشی را باورهای مذهبی و اعتقادات دینی دانست و گفت: در اسلام خودکشی جزو گناهان کبیره و در حکم قتل نفس محسوب می شود؛ به همین دلیل آمارها نشان می دهد که در افراد باورمند با کمترین آمار خودکشی مواجه هستیم.

وی همچنین به نقش تقویت ارتباطات خانوادگی و اجتماعی اشاره و اظهار کرد: در جوامع سنتی شبکه ها و نهادهای غیر رسمی همچون روابط خانوادگی و فامیلی و همسایگی یکی از مهمترین منابع حمایت اجتماعی از افراد در معرض آسیب بوده است و تا حد توان جهت حل مشکل و بازگرداندن افراد به سامان اقدام می کردند، اما در جامعه امروز با ورود سبک های زندگی جدید از جمله آپارتمان نشینی، گسترش شهرنشینی و...، منجر به افزایش فردگرایی، گمنامی و... شده است که میزان مخاطره پذیری را در غیاب نهادهای رسمی افزایش می دهد لذا یکی از نیازهای امروز، تقویت مولفه های سرمایه اجتماعی در جامعه است.

جعفری، از شهروندان خواست در صورت مشاهده رفتارهای مشکوک یا موارد اقدام به خودکشی با استفاده از شماره ۱۲۳ با مراکز اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و مسئولیت پذیری خود را نسبت به همنوعان و اعضای خانواده و فامیل و دوست و همکلاسی و... نشان دهند.

وی عنوان کرد: یکی از الزامات کاهش موارد اقدام به خودکشی، اتخاذ رویکرد تخصصی و بهره گیری از خدمات مشاوره ای است که در سطح جامعه وجود دارد، زیرا ورود نامناسب به این موضوع به ویژه از سوی خانواده ها می تواند وضعیت را بغرنج تر و پیچیده تر کند؛ مانند عادی انگاری تهدید به خودکشی، بی توجهی، نصحیت کردن و... لذا باید از مراکز خدمات مشاوره ای و کلینیک های روان پزشکی برای این افراد به صورت ویژه کمک بگیریم.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان، خط ۱۴۸۰ را مشاوره رایگان دانست و متذکر شد: در سال گذشته ۸۰۰ مورد مداخله از طریق مراکز اورژانس اجتماعی جهت پیشگیری از وقوع خودکشی کامل یا منجر به فوت داشتیم که ۹۸ درصد منجر به نجات افراد شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خودکشی افسردگی معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان اقدام به خودکشی تهدید به خودکشی افکار خودکشی خدمات مشاوره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۷۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، دبیر اجرایی سیزدهمین کنگره روانشناسی کودک و نوجوانان گفت: از ابتدای تولد، کودکان و شیرخواران لازم است تحت نظر مراکز خدمات جامع سلامت بهداشتی، ارزیابی رشد و تکامل دریافت نمایند تا در صورت بروز اولین فاکتور‌های نگران کننده، خانواده به کارشناسان متخصص در این حوزه ارجاع داده شوند.

دکتر فاطمه محرری با اشاره به اینکه ۴ تا ۷ اردیبهشت ماه سیزدهمین کنگره روانپزشکی کودک و نوجوان در شهر مشهد برگزار شد، افزود: برخی از کودکان رشد و تکامل طبیعی را ندارند، به موقع صحبت نمی‌کنند و راه نمی‌روند و توانمندی‌های ارتباطی و اجتماعی متناسب با سن ندارند لازم است برای این کودکان به سرعت مداخلات تشخیصی و درمانی انجام گیرد.

وی گفت: شناسایی و درمان به موقع این اختلالات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است برخی از کودکان از اولین مراحل رشد دچار نقص هستند و برخی در سنین بالاتر شاهد کاهش توانمندی تکاملی آنها هستیم که برای هر دو گروه باید درمان‌های مورد نیاز در نظر گرفته شود. 

دکتر محرری با اشاره به اینکه از جمله اختلالات عصبی تکاملی می‌توان به اختلال طیف اوتیسم و اختلال بیش فعالی و نقص توجه اشاره نمود تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد بیماران طیف اوتیسم هستیم، علاوه براین براساس ارزیابی‌های صورت گرفته ۵ تا ۱۰ درصد کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و نقص توجه هستند و در شهر مشهد این امار به ۱۰ درصد می‌رسد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: کودکان دچار اختلال بیش فعالی عملکرد تحصیلی، شناختی، عاطفی و اجتماعی مناسبی ندارند، بدلیل توجه و تمرکز ناکافی افت عملکرد تحصیلی داشته، در روابط بین فردی کنترل تکانه ندارند و از صبر و حوصله کمی برخوردارند که این موضوع می‌تواند باعث نگرانی خانواده شود.

دکتر محرری با اشاره به اینکه اختلال اوتیسم بیشتر کودکان پسر را درگیر می‌کند، اما اگر کودک دختری به این اختلال دچار شود شدت بیماری اش بیش از پسران است، اظهار کرد: در این کودکان تماس چشمی، خنده اجتماعی و ارتباط کودک با والد کمرنگ است و از همان ابتدا والدین با این علائم هشدار دهنده روبرو می‌شوند، اما در برخی از کودکان بعد از دو سالگی کودک دچار افت عملکرد می‌شود.

وی با تاکید براینکه مهمترین علت مراجعه والدین به مراکز درمانی عدم گفتار کودک است این در حالی است که پس از بررسی‌های بیشتر تشخیص اوتیسم برای کودک گذاشته می‌شود و درمان‌های متناسب با شرایط کودک برای او در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: کودکان طیف اوتیسم ضعف در حوزه‌های ارتباطی و اجتماعی داشته، علائق محدود و رفتار‌های کلیشه‌ای و تکراری دارند، بنابراین برای این کودکان درمان‌های مختلفی مانند گفتار درمانی، مشاوره و آموزش‌های ویژه، بازی درمانی، کار درمان ذهنی و حرکتی توصیه می‌شود.

دکتر محرری با بیان اینکه همکاران متخصص کودکان و نوزادان در حوزه اختلالات عصبی تکاملی مسلط هستند و اکثر خانواده‌ها در قدم اول با متخصص اطفال مشکل کودک را در میان می‌گذارند و در صورت لزوم به سایر کارشناسان ارجاع می‌شوند، ابراز کرد: در اختلالات خفیف شروع با دارو درمانی نیست، اما اگر در معاینه کودک شاهد اختلالاتی در خواب، پرخاشگری یا صدمه زدن به خود و دیگران باشیم، درمان‌های دارویی نیز برای کودک توصیه می‌گردد که هیچ گونه خطری برای سلامتی کودکان ندارند و اعتیاد آور نیست.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید علائم هشدار دهنده را بشناسند و به موقع برای درمان مراجعه کنند تا از پیامد‌های نامناسب بعدی جلوگیری شود و کودک بتواند حضور موثری در اجتماع داشته باشد.

دیگر خبرها

  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • (ویدئو) تصاویری عجیب از نجات افراد در حال خودکشی
  • ادعای دختر پوراحمد درباره مرگ پدرش: نرفته بود که خودکشی کند | می‌دانست چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید
  • بهره مندی بیش از ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی و مشاوره بهزیستی مازندران
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد
  • لزوم پرهیز از مجادله‌های بیهوده در سطح جامعه