رییس نظام پزشکی تهران بزرگ از مراکز نظارتی خواست که چرایی عدم واردات واکسن در دوره قبل پیگیری شود و گفت: در زمینه واکسن اعلام کردند که ما ملت ایران را موش آزمایشگاهی نمیکنیم، اما در دارو موش آزمایشگاهی کردند؛ این تناقض بود و باید سوال شود. به گزارش ایسنا، دکتر موید علویان در نشست خبری که در سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: ما به عنوان سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ، اولین پیامی که داریم، به وزارت بهداشت است و آن این است که همه ما در یک کشتی سوار شدیم و همه با هم دست به دست هم داده و برای پیشبرد برنامههای نظام سلامت در کشور همکاری کنیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نظام پزشکی هم اعلام آمادگی می کند که با بخشهای حاکمیتی مانند وزارت بهداشت برای پیشبرد برنامهها همکاری کند. درخواست نظام پزشکی برای حضور در ستاد کرونا وی افزود: یکی از خواستههای جدی ما که فکر میکنیم جزو وظایفمان است، در بحث کروناست. ما در ستاد کرونا حضور نداریم، اما نظام پزشکی اعلام آمادگی میکند که در ستاد کرونا حضور یافته تا هم از فعالیتها آگاهی پیدا کرده و هم راهنماییهای کارشناسی کند. وزارت بهداشت نباید خودش را از این بدنه عظیم کارشناسی در نظام پزشکی محروم کند. انجمنهای علمی و... بدنه علمی کشور هستند و در قالب نظام پزشکی آمادهاند که به وزارت بهداشت کمک کنند. جامعه پزشکی در دوران کرونا از جان مایه گذاشت علویان ادامه داد: پیام دوم ما در ارتباط با نظام پزشکی تهران، حفظ و حفاظت از کرامت جامعه پزشکی است. جامعه پزشکی مورد اعتماد مردم است و این اعتماد باید روزبروز با عمل نیک و رفتار و برنامهها و خدمات صادقانه و خوب افزایش یابد. مردم دیدند که در ابتدای کرونا با وجود اینکه از جان کادر درمان حفاظت کامل نشد و واکسیناسیون کرونا در کادر درمان با تاخیر انجام شد که ناشی از بی مبالاتی یا کم سوادی یا سادهانگاری بود، اما به هر حال کادر درمان ایستادند و شهدایی را تقدیم حفظ سلامت مردم کردند. باید سر تعظیم نسبت به خانوادههای آنها فرود آوریم. زیرا اکنون سرپرست و عضو خانواده آنها وجود ندارد. روز پزشک امسال برایم تبریک گفتن بسیار سخت بود. زیرا فکر میکردم داغ خانوادههای داغدار تازه میشود. اینجاست که کادر پزشکی پای کار ایستادند و جانفشانی کردند. از همه بخشهای حاکمیتی تقاضا می کنیم که قدر این سرمایه عظیم ملی را بدانند. این سرمایه با خون به دست آمده و اعتبارش با جان به دست آمده است. برای افزایش کرامت این جامعه دست به دست هم داده و کرامت پزشکی را افزایش دهیم. حوزه هنری در نظام پزشکی فعال میشود وی گفت: یکی از ابزارهای افزایش کرامت پزشکی و ایجاد اعتماد ملی در میان مردم، ارتباط نزدیک با جامعه است. انشاءالله به زودی حوزه هنری را در نظام پزشکی تهران فعال میکنیم، گروههای ورزشی، سفرای سلامت، معتمدین هنری، اجتماعی و ... را راه اندازی و از آنها استفاده میکنیم. اجتماعی شدن پزشکی و نظام پزشکی جزو اهداف اصلی و جدی ماست. برای اینکه بتوانیم خدمات بهتری را ارائه کنیم، باید در بدنه جامعه بیشتر حضور یابیم. اعتقاد به اتاق شیشهای علویان با بیان اینکه در نظام پزشکی تهران به شفافیت معتقدیم، گفت: برای ارائه فعالیت هایمان به اتاق شیشهای اعتقاد داریم. یکی از مواردی که خواستم این است که تمام فعالیتها، نامه ها و مکاتباتمان باید قابل مشاهده باشد. ما چیز محرمانه نداریم و همه احکام، قراردادها، برنامه ها و ... باید دیده شود. ما منتخب بخشی از جامعه پزشکی هستیم که به ما اعتماد کردند و ما هم باید با آنها شفاف باشیم. وی با اشاره به چالشهای موجود نیز گفت: در زمینه بحث های حاکمیتی مانند شهرداری ها و مالیات، موضوعاتی است که با قوت بیشتری روی آنها فعالیت میکنیم. در مباحث اخلاق حرفهای، پزشکی و حفظ حقوق بیمار پایبند هستیم و بر اساس قانون نظام پزشکی خودمان را به حفظ حقوق بیمار مکلف میداینم و برنامههای مدونی با مشارکن NGOها داریم. اصل داستان این است که جامعه پزشکی باید آرامش داشته باشد تا بتواند خدمات خوب ارائه کند و این با تعامل رخ می دهد. ارتباط تعاملی با رسانهها علویان گفت: در حوزه رسانه معتقدیم که رسانه برایمان یک فرصت است. رسانه بله قربانگوی مسئولین و رده بالای متولیان نیست، بلکه رسانه باید به چالشها بپردازد. البته شرافت حرفهای هم باید رعایت شود. به دوستان ابلاغ کردم که اگر احیانا شکایتی از سوی نظام پزشکی تهران بزرگ علیه بخشی از رسانه به دلیلی بوده، همین امروز تمام شکایات باطل و ارتباطمان با رسانه تعاملی خواهد بود. ما چالشها را با کمک رسانه می توانیم پیدا کنیم و البته معتقدیم رسانه درک این را دارد که همراه با ارائه چالشها و مشکلات، ارائه راه حل و امید هم باید باشد. طرح نظام پزشکی برای ارتباط با پزشکان خارج از ایران وی تاکید کرد: آیا میتوانیم بر اساس قوانین موجود قویتر عمل کنیم؟. بله. بعدا از طرح سازمان پزشکان خارج از ایران رونمایی می کنیم. ما ظرفیتهای پزشکی خوبی در خارج از کشور داریم. ما باید با اینها ارتباط برقرار کنیم. اینها ایرانی هستند، عِرق ملی دارند و برای اعتلای کشورشان دلسوزند که باید با آنها ارتباط برقرار کنیم. بنابراین یکی از کارهایمان ارتقاء روابط عمومی و بینالملل است. علویان گفت: ما در سطح تهران با شهرداری برنامههای جدی داریم تا در حوزه سلامت مشارکت جدی داشته باشیم. برای ورد به حوزه بلایا در تهران برنامه داریم. در حیطه اجرای گایدلاینها برنامه داریم. برای تقویت حوزه آموزش برنامه وسیعتری داریم. اجرای برنامههای آموزشی وزارت بهداشت برعهده ماست. در زمینه قوانین و مقررات به دنبال ایجاد پلی بسیار شفاف با مجلس شورای اسلامی هستیم تا در زمینه مقررات و قوانین بتوانیم کارشناس خوبی باشیم. در حیطه فعالیتهای آییننامهها، گاهی دستورالعملهایی ابلاغ میشود که در محیط واکنشهای منفی دارد که دلیل آن نبود مشارکت کافی با شرکاست. با مشارکت خوب میتوانیم ضوابطمان را با کارشناسی قوی تر ابلاغ کنیم. در مسائل رفاهی ارتباطمان را با صندوق رفاه قوی خواهیم کرد. تمرکزمان بر کسانی است که در ۱۰ سال اخیر فارغالتحصیل شدند و اگر چتر رفاهی قرار باشد اتفاق افتد، برای این افراد باید اتفاق افتد. دنبال مسائل رفاهی لوکس نیستیم. برای مسکنسازی و ویلاسازی در لواسان زمین نخواهیم خرید، بلکه در جاهایی اقدام میکنیم که برای پزشکان جوان مناسبتر باشد. اگر قرار باشد در مسائل خودرویی مشارکت کنیم با ایران خودرو و سایپا مشارکت میکنیم و دنبال ماشینهای لوکس میلیاردی نخواهیم رفت. باید چتر حمایتی را برای پزشکان جوان داشته باشیم. برخورد قاطع با مداخلات غیرمجاز در امور پزشکی وی تاکید کرد: پیام بسیار مهمی دارم و آن اینکه وقتی این مسئولیت را برعهده ما دادند، باید آن را درست انجام دهیم. اینجا اعلام میکنم که تهران بزرگ برای کسانی که بخواهند در امور پزشکی دخالت غیرمجاز انجام دهند، ناامن است. شما سابقه من و برخورد من با انرژی درمانی و کارهایی که درباره مداخله غیرمجاز بود، میدانید. با تدبیر و اقتدار هرگونه دخالت غیرمجاز در امور پزشکی تحت هر عنوان یا پرچمی برایمان قابل قبول نیست. به اندازه کافی ابزارهای قانونی داریم و از آنها در این راستا استفاده میکنیم. اینجا محلی نیست که بنشینیم و چشممان را در دخالتهای غیرمجاز ببندیم. با یک پرونده دخالت غیرمجاز در امور پزشکی باید پرونده را خاتمه دهیم. دنبال این هستیم که اگر جایی نقض حقوق بیمار، خلاف پزشکی و دخالت غیرمجاز در امور پزشکی رخ داد، تحت هر عنوان قطعا با آن برخورد قاطع میکنیم. حوزه انتظامی، دادستانی و... در نظام پزشکی تهران تقویت میشود و به سازمان نظام پزشکی کل هم کمک میکنیم. حوزه حقوقی را هم برای آموزش اعضا و اطلاع از مباحث حقوقی و هم پیگیری مباحث حقوقی تقویت میشود. لوکوموتیو واکسن در حال سرعت گرفتن است علویان در پاسخ به سوال ایسنا درباره تزریق دوز بوستر واکسن کرونا، گفت: ما باید بر اساس مستندات علمی و تجارب جهانی حرکت کنیم. همکاران ما در وزارت بهداشت قبلی دنبال این بودند که مدلی را از ایران به خارج صادر کنند. اشکالی ندارد که در بخشهایی که در کشور داریم کار می کنیم، ورود نیروهای مسلح، بسیج و... موجب افتخار است. اینکه بگوییم این نیروها پیشرو هستند و بسیار خوب است، اما واقعیت این است که باید به دنیا هم نگاه کنیم و ببینیم برای کنترل این پاندمی چه کارهایی میکنند. اکنون لوکوموتیو واکسن به شدت در حال سرعت گرفتن است. ما باید مردم را به واکسیناسیون تشویق کنیم، باید بدانیم که واکسیناسیون به تنهایی پیشگیری نمیکند و باید ماسک و اقدامات حفاظتی را جدی بگیریم، اما دقت کنیم که دوستانی نیایند بگویند که عدهای واکسن زدند، مردند و مبتلا شدند. به طور قطعی هم شواهد داخلی و هم شواهد خارجی نشان میدهد که واکسیناسیون موجب کاهش بستری و کاهش مرگ و میر میشود. بنابراین هر واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد یا واکسنهای تولید داخل مورد تایید وزارت بهداشت، باید مردم را به مصرفشان تشویق کنیم. این یک تکلیف عقلی و ملی است. هیچ گاه نباید در این زمینه تردید ایجاد کنیم. در بحث دوز بوستر هم حفظ کادر درمان برایمان اولاست. اتفاقی که نباید تکرار شود وی افزود: در ابتدای کار به دلیل بی مبالاتی، کم سوادی، عدم دقت و... عدهای از کادر درمان را از دست دادیم و این اتفاق نباید تکرار شود. به همین دلیل باید به سراغ آنچه در دنیا پیش رفته، پیش رویم. اکنون بر اساس مکاتباتی که انجام شده، توصیه شده که دوز بوستر برای کادر درمان تزریق شود. البته نیاز دارد که کمیته علمی کرونا در کشور بازبینی مجدد و چیدمانی جدید شود و از بخش های علمی قویتری برای مشورتگیری استفاده شود. همچنین واکسیناسیون خانوادههای کادر درمان هم جزو اولویتهای سازمان است که سازمان کل در حال اقدام است و در نظام پزشکی تهران هم با شدت و قوت بیشتر انجام میشود. بربازگشایی مدارس در مهرماه، اصرار نشود علویان درباره بازگشایی مدارس در وضعیت فعلی کرونا در کشور نیز گفت: اگر بی تدبیری در جامعه اتفاق افتد و بیماران زیاد شود، مگر همکاران ما در نظام پزشکی دچار آسیب نخواهند شد؟. بنابراین باید کمک کنیم تا بار بیماری در جامعه کاهش یابد. ما در بحث مدارس پیشنهاد هم دادیم و اعتقاد داریم باید در کمیته ملی کرونا تصمیمات کارشناسیتر گرفته شود. اصراری برای افتتاح مدارس در مهر ماه نشود. شاید بتوان با یک تا دو ماه تاخیر با پوشش مناسب واکسیناسیون معلمین، مربیان، کارمندان اداری مدارس، رانندگان سرویسهای مدارس، والدین و ... انجام شود که در این صورت ریسک و حلقه انتقال به شدت کاهش می یابد. میتوانند این یک ماه را در فروردین یا تابستان جبران کنند. از طرف دیگر هم ضرورتی ندارد که بگوییم یا مدرسه تعطیل یا هر روز. بلکه میتوان یک روز در میان یا شیفتی کرد. همان کاری که دنیا انجام دادند. یادمان باشد که در برخی کشورها با بازگشایی مدارس، با افزایش قابل توجه ابتلا در بچه ها مواجه شدند. گوش به زنگ باشیم، شواهد را ببینیم و تصمیم بگیریم، کورکورانه و بر اساس نظر شخصی رفتار نکنیم، همه را هم به یک چوب نزنیم. میتوان مدل های مختلف برای مدارس مختلف بر اساس جمعیت و ... اعمال شود. در عین حال در زمینه بهداشت کرونا فرصتی داد تا بسیاری از بیماریهای عفونی مانند اسهال و استفراغها و ... کاهش یابد. زیرا بهداشت قوی تر شده، اگر بتوانیم سطح بهداشت مردم را تقویت کرده و دادن وسایل بهداشتی در مدارس را مانند نهضت مدرسهسازی پیش بریم، نتایج خوبی خواهد داشت. چرایی کُندی واردات واکسن تا پیش از این علویان در پاسخ به سوال ایسنا، درباره چرایی کُندی واردات واکسن در دوره قبلی، گفت: از اردیبهشت سال ۱۳۹۹ من به صراحت نظراتم را به عنوان یک استاد بازنشسته دانشگاه اعلام کردم که میتوانید آنها را با یک سرچ ببینید. در آن زمان به صراحت اعلام کردم که بیایید در مطالعات واکسنهای خارجی مشارکت کنید. زیرا این یک مدل مشخص است. وقتی کشوری در مطالعه واکسنهای خارجی مشارکت میکند، امکان دسترسی به این واکسنها برایش تسریع میشود. البته در این مشارکت اسم کشور خاصی مدنظرمان نبود. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و بجای اینکه در واکسن مطالعه شود، در داروها مطالعه شد و بعدا اثبات شد که هیچ اثری ندیدیم. بیشترین حجم نمونه بیمار را در مطالعات دارویی وارد کردیم. اینجا در زمینه واکسن اعلام کردند که ما ملت ایران را موش آزمایشگاهی نمیکنیم، اما در دارو موش آزمایشگاهی کردیم. این تناقض بود و باید سوال شود. پیگیری شود که چرا واکسن وارد نشد وی ادامه داد: دوم اینکه در عین حالی که به شدت و جدیت از تولید داخلی حمایت کرده و تولید داخل را یک فرصت طلایی و ضرورتی تاریخی میبینیم؛ چراکه نمی دانیم دو سال دیگر چه اتفاقی میافتد و آیا باید هر شش ماه یکبار واکسن جدیدی بزنیم، آیا ویروس جهش کرده و باید واکسن را تغییر دهیم و اینجاست که ظرفیتسازی در داخل بسیار مهم است. از تمام کسانیکه در داخل کشور ظرفیتسازی کردند ممنونیم. چند هفته قبل از یکی از مراکز تولید داخلی بازدیدی فنی داشتیم که پیام حمایتی ما بود و قرار است از تمام خطوط تولیدی در داخل بازدید فنی و حرفهای کنیم. با این حال تا زمانیکه تولید داخلی کفاف کشور را ندهد، باید واردات انجام می دادیم. حال اینکه چرا واردات انجام نشده، باید پیگیری شود. بحث حقوقی و جان انسانهاست. چیزی نیست که از آن صرف نظر کنیم. به نظر من کسانیکه در حاکمیت هستند، ابتدا خودشان آستین بالا زده و مراکز نظارتی مانند بازرسی کل کشور باید ببیند که آیا مسئولان حوزه سلامت و حتی دولت و حاکمیت به تکالیف خودشان برای حفظ جان مردم عمل کردند یا خیر؟. علویان تاکید کرد: چطور پزشک باید جوابگوی مرگ یک بیمار باشد و باید ما را قانع کند که اشتباه نکردم و من تلاشم را انجام دادم. حال چطور میخواهیم از مرگ هزاران نفر بگذریم. پیام واضح این است که نباید از این موضوع گذشت. زیرا حق الناس است. مرگ این افراد حق الناس است، زنان بی سرپرست و بچههای یتیم پشت آی سی یوها چه می شوند. مباحث اجتماعی که بعدا گریبانگیر جامعه میشوند، چه؟. هشت سال دفاع مقدس و ایستادگی در برابر گرگهایی مانند آمریکا و کشورهای منطقهای که علیه ما بودند، داشتیم. هشت سال دفاع کرده و شهید دادیم و تبعات آن جنگ و شهدا هنوز در جامعه ما باقی است. چطور میتوانیم به آسانی از مرگ این افراد بگذریم؟. تک تک اینها ستارههای درخشانی بودند که می توانستند برای پیشبرد جامعه ما جلو روند. ما میتوانستیم جلو فوت برخی و حتی یک نفر را بگیریم. یک نفر هم یک خانواده است. اینها باید سوال شود. ما در حوزه خودمان از حقوق سلامت جامعه، دفاع میکنیم و از حقوق صنفی، کرامت معنوی هم دفاع کرده و از سلامت جامعه هم غافل نمیشویم. علویان در ادامه درباره واردات سایر برندهای واکسنهایی مانند فایزر و مدرنا، گفت: ما در کشور تقسیم کار داریم. وزارت بهداشت تولیت سلامت است و وظیفه دارد بر اساس کارشناسی، قانون و مصلحت و بر اساس پاسخگویی تصمیم بگیرد. ما در این زمینه که چه نوع واکسنی استفاده شود، ورود نمیکنیم. ما نظرات کارشناسیمان را در ستاد کرونا مطرح میکنیم تا تصمیمات مناسبی بگیرند. نوع واکسن، تزریق دوز بوستر و... در حیطه وظایف وزارت بهداشت است. ما نسبت به این موضوعات حساسیم، اما در قالب کارشناسی. ما به غوغاسالاری، ایجاد هیجانات بی خودی و تنش معتقد نیستیم. ما در حوزه علمی و عالمانه نشستهایم و باید دقیق صحبت کنیم. در حال مذاکره با بخشهای حاکمیتی برای تصمیمات بهتر هستیم تا در آینده بهتر تصمیم گرفته و عمل کنیم. بیعدالتی در نظام تعرفهگذاری علویان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره بازگرداندن اختیار تعرفهگذاری به سازمان نظام پزشکی و چالشهای تعرفهگذاری خدمات پزشکی، گفت: خواستههایی که در نظام پزشکی وجود دارد، باید معقول، منطقی و قابل اجرا باشد. ما برای کارهای تحقیقاتی هم در ابتدا نگاه میکنیم که آیا این کار قابلیت اجرایی دارد یا ندارد. ما فکر میکنیم در حوزه تعرفهگذاری باید عدالت بیشتری رعایت شود. تعرفهگذاری فقط بحث امرار معاش همکاران نیست، بلکه بخشی از آن، این موضوع است و بخشی از آن تغییر رفتار است. اگر حاکمیت و متولیان تعرفهگذاری را قانع کنیم که ویزیت پزشک عمومی را به شرطی که خدمات پزشک خانواده ارائه کند، مانند ویزیت متخصص باشد، تصور کنید که چه اتفاقی می افتد. همه دوست دارند که خدمات پزشک خانواده را به مردم ارائه دهند. بنابراین اینجا تقویت یک رفتار است. بنابراین تعرفهگذاری میتواند در رفتار نظام سلامت موثر باشد. وی افزود: نظر شخصی من این است که ما در نظام تعرفهگذاری بی عدالتی داریم. در این نظام یک ارائهدهنده خدمت وجود دارد که بخشی از آن را نظام پزشکی نمایندگی میکند، بخش دیگر وزارت بهداشت است که تولیت کار را برعهده دارد و بخش دیگر هم خریدار خدمت یعنی بیمهها هستند. ما سه بخش باید درباره
تعرفه و ابزارهای آن صحبت کنیم. در حالی که اکنون نظام تعرفهگذاری در شورای عالی سلامت این نیست و اصطلاح چند نفر به یک نفر را مطرح میکنم. تعداد خریداران خدمت بسیار بیشتر است. در حالی که یک نماینده از سوی خریدار خدمت باید باشد. یعنی تولیت، خریدار خدمت و ارائهدهنده خدمت باید مذاکره کنند و این مثلث میتواند تا حد زیادی مشکلات تعرفهگذاری را حل کند. در عین حال توجه به هزینه تمام شده خدمات مهم است. طی دو سال اخیر تعرفه با هزینه تمام شده متناسب نبوده است. هزینه تمام شده بسیار بالا رفته است و به همین دلیل میبینیم که مطبهای پزشکان و درمانگاهها تعطیل میشود. آیا میخواهیم مراکز ارائه خدمت ورشکسته و تعطیل شوند یا میخواهیم خدمت ارائه دهند؟. علویان ادامه داد: فرض کنید اکنون یک مرکزی دستگاهی را A تومان خریده است، حال اگر الان بخواهد آن را بخرد، باید چهار تا پنج برابر هزینه کند. حال مگر تعرفه چهار تا پنج برابر افزایش یافته است؟ باید هزینه تمام شده را از بخش فنی جدا کنیم. ما فکر میکنیم میتوانیم با بخش های حاکمیتی با ادبیات اقناعی وارد مذاکره شده و بخشی از اراده واقعی و منطقی خودمان را در تعرفهگذاری جا بیندازیم. اگر کسی شعار میدهد که من تعرفه گذاری را به نظام پزشکی برمیگردانم، عملی است؟ شعار خوبی است، اما آیا دولت و مجلس قبول میکند؟، اصلا امکان آن وجود دارد؟. ما باید حرفی بزنیم که هم عملی باشد و هم ضامن منافع ملی و منافع صنف باشد. شعاری بگوییم که اجرایی باشد، در غیر این صورت باعث ناامیدی میشود. برای نسخهنویسی الکترونیک، زیرساخت نظام بیمهگری اصلاح شود وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت نسخهنویسی الکترونیک، گفت: دولت و بیمه در این زمینه یکپارچه نیست. آیا برای اینکه در قالب بیمه نسخ تایید شود، یک سامانه باشد یا چند سامانه؟. چرا بیمهها که خود خریدار خدمت هستند، یک سامانه منسجم و یکدست نداشته باشند که بتوانیم بر اساس آن عمل کنیم. بنابراین اول باید زیرساختها را در نظام بیمهگری اصلاح کنیم. اکنون سازما تامین اجتماعی میتواند نسخ مرا درآورده و ببیند که چه نسخه و دارو و آزمایشگاهی نوشتم. این را میتوانیم نظارت کنیم. حال ما هم میخواهیم حیطه نظارتیمان را تقویت کنیم. در عین حال آیا به نظارت فردی نیاز داریم، یا نظارت سازمانی و بر پایه آی تی؟. علویان گفت: در سال گذشته حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان در بیمه سلامت هزینه شد. حدود بیش از ۴۰ درصد در حیطه دارو و تجهیزات بوده است و طبق آماری که خودشان داده اند، بیش از ۳۵ درصد این عدد پِرت بوده است. یعنی حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان. ما در یک سازمان بیمهای دو تا سه هزار میلیارد تومان پِرت داریم، اما بعد سر اینکه میخواهیم یک قران دو هزار ویزیت یک پزشک عمومی را زیاد کنیم، دعوا میکنیم. درحالی که باید منافذ پرت منابع را بگیریم. ما در نظام پزشکی از ایجاد پرونده سلامت استقبال میکنیم، از ایجاد فرهنگ بر پایه آی تی و کنترل مصارف و خدمت و از حفظ و حفاظت از منابع نظام سلامت، حفاظت و حمایت میکنیم. زیرا فکر میکنیم که این منابع باید در جهت درست استفاده شود و تعرفهها منطقی دیده شود. متولیان امور دستیاری وزارت بهداشت، برنامههایشان را اصلاح کنند وی درباره انجام اقدامات لازم برای سلامت روان کادر درمان، گفت: ما در حوزه مسائل روان پزشکی، رواندرمانی، خودکشیها و... توجه داریم. در یکسال اخیر مواردی از خودکشیها و مرگ ناشی از فشار کاری در دستیاران دیدیم. متولیان امور دستیاری در وزارت بهداشت باید برنامههایشان را اصلاح کنند. البته این موضوع فقط مشکل ما نیست، بلکه مشکل جهانی است. طرحهایی را از برخی همکاران دریافت کردیم. ما روز جهانی پیشگیری از خودکشی داریم و باید برای آن برنامه ریزی داشته باشیم. در عین حال باید با وزارت بهداشت برای این موضوع ارتباط نزدیکتری داشته باشیم و بخشهای دیگر هم باید ورود کنند. تصمیماتی که بر پایه شواهد نیست علویان گفت: ما ناگهانی میگوییم وضعیت قرمز شد، همه چیز تعطیل شود. بعد میگوییم پارکها هم تعطیل. نمیدانم چقدر پارک، اتوبوسرانی و مترو و... در انتقال موثر است. در حمل و نقل عمومی باید تعداد را بیشتر کنیم و کاری کنیم که ازدحام در آن کمتر شود، اما اینکه فضای باز را تعطیل میکنیم و محل تخلیه روانی مردم را می بندیم، نشان میدهد که برخی تصمیمات بر اساس شواهد نیست. مثلا در زمینه سفر اینکه بگوییم سفر نروید که هنر نیست. آیا سفر ایمن داریم، آیا کسانی که واکسن زدند، میتوانند سفر ایمن کنند، آیا سفر ایمن با هواپیما است یا ماشین شخصی؟. ما میگوییم با ماشین شخصی سفر نکنید، بعد افراد وارد هواپیما و اتوبوس میشوند که نشان میدهد تصمیمات بر اساس شواهد نیست. نباید فقط به دنبال محدودیت باشیم، بلکه در جاهایی باید محدودیت را به طور ایمن کم کنیم تا مردم آسیب روانی نبینند. وی درباره طرح تشکیل سازمان طب اسلامی در مجلس شورای اسلامی، گفت: در زمینه مداخلهگران امور پزشکی، اکنون بر اساس قوانین مصرح و موجود عمل میکنیم. آن کسی که پروانه ندارد و مجاز نیست، قطعا با افراد غیرمجاز تحت هر لوایی برخورد خواهیم کرد و تعارف هم نداریم. اینکه ممکن است قوانین دیگری وضع شود، هنرمان باید این باشد که قانونگذار را قانع کنیم که برای نظام پزشکی کشور بحثهای فرهنگی، دینی و اخلاقی جزو اولویتهاست. ما در طول تاریخ دانشمندان برجسته ای داشتیم. بوعلی سینا یکی از بزرگترین دانشمندان تاریخ طب است که به گردن علم طب در دنیا حق دارد. واقعیت این است که علم مبتنی بر شواهد و تجربی است. ما در این ساختار تربیت و بزرگ شدهایم. اگر علمی مبتنی بر شواهد نباشد و کسی ادعا کند که من علمی را اعلام میکنم که مبتنی بر شواهد نباشد، ما اعلام می کنیم که همکاران صاحبان علم مبتنی بر شواهد لطفا به این فرد خدمات علمی مبتنی بر شواهد ندهید. زیرا اعتقاد ندارد. علویان افزود: خدمت به بیمار یک واجب کفایی است. اگر بیماری آمد و پول نداشت، بر ما واجب است که به او خدمت دهیم، اما وقتی فرد بگوید من شما را قبول ندارم، اخلاق پزشکی میگوید نباید به او خدمت دهید. بدانید اگر افراد به علوم طب غیر مبتنی بر شواهد ورود کنند، وارد بازی بسیار خطرناکی شدند. این بازی خطرناک است، دوستان وارد این بازی نشوید. دنیا دارد به ما نگاه میکند، علم در حال پیشرفت است. وای به حال کسی که مثلا باید شیمی درمانی میکرده، اما با درمانهای غیراستاندارد از شیمی درمانیاش ممانعت شده و این فرد آسیب دیده و فوت کرده است. اینبار فقط شکایت خانواده نیست، بلکه شکایت مدعی العموم است و نظام پزشکی شاکی میشود. ویدر این باره ادامه داد: بارها دیدیم که فردی باید شیمی درمانی میشد، اما نزد فرد دیگری رفته و درمانهای غیراستاندارد گرفته و در مراحل پیشرفته مراجعه کرده است. ما باید نگاه کنیم؟. وارد این بازی خطرناک نشوید. ما معتقدیم طب، مبتنی بر شواهد است. البته در علوم دینی توصیههای بهداشتی داریم که باید به آن توجه کنیم. به ویژه در حوزه بهداشت روح و روان و تقویت سیستم ایمنی بدن. مگر می شود کسی منکر نقش سیستم ایمنی بدن، روحیه و امید به زندگی در تقویت بهبود شود؟. اینجاست که ما به مذاکره با مبانی قانونگذار معتقدیم. من برخلاف اینکه بخواهم در این موضوع اطلاعیه دهم، اقناعی عمل میکنم، جلسه میگذارم، صحبت می کنم و گوش می کنند. سال ۸۵ بساط انرژی درمانی را جمع کردم وی گفت: در سال ۱۳۸۵ بساط کسانیکه انرژی درمانی کردند، برچیدیم. اول آنها را صدا کردیم و گفتم نشان دهید که چه میکنید. وقتی که جلسه گذاشتیم و متوجه شدیم که اینها پوچ است، مطابق قانون برخورد کردیم. اکنون هم همینطور عمل میکنیم. البته شفاف میگویم که ما در امور ریاضی و معماری و فقه و...دخالت نمی کنیم. ما به دانشمندان علوم رفتاری و روحانیت و معنویت و اخلاقیات نیاز داریم. ما باید در رفتارهایمان بسیار تغییر ایجاد کنیم. باید بتوانیم با بیمارانمان رابطه عاطفی برقرار کنیم. باید طبیب بودن را به حکیم بودن بدل کنیم و درد دل مردم را گوش کنیم. اینها فرصت است و نباید آن را از دست داد. علویان درباره طرح مجلس در زمینه غربالگری جنین نیز، گفت: زمانیکه من معاون سلامت بودم، در زمینه غربالگری تیروئید بحث میکردیم. با اقدامات و تصمیماتی توانستیم غربالگری تیروئید را در کمتر از سه ماه از ۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش دهیم. زیرا ما می خواستیم بچه های عقب افتاده ذهنی نداشته باشیم. باید بچههای سالم در کشور به دنیا آوریم. البته که باید درباره کاهش جمعیتمان هم فکر کنیم. ما داریم به سمت مسن شدن می رویم. هیچکس این را نمیخواهد، اما راه و روش درست را باید برویم. راه درست این نیست که کودک ناقص به دنیا آوریم بلکه باید بچه سالم به دنیا آوریم. امیدوارم نظر کارشناسی کمیته های تخصصی نظام سلامت مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گیرد.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه:
غیرمجاز در امور پزشکی
نظام پزشکی تهران
سازمان نظام پزشکی
بخش های حاکمیتی
پاسخ به سوال
موش آزمایشگاهی
مبتنی بر شواهد
هزینه تمام شده
دخالت غیرمجاز
ستاد کرونا
وزارت بهداشت
داشته باشیم
خریدار خدمت
تعرفه گذاری
جامعه پزشکی
فکر می کنیم
کادر درمان
نظام سلامت
تولید داخل
پیگیری شود
تهران بزرگ
عین حال
برنامه ها
فعالیت ها
واکسن ها
چالش ها
بر اساس
بچه ها
قوی تر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا
منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۷۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زرشناس: عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده است
به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، شهریار زرشناس استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه سیاسی شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور در برنامه گفتگوی ویژه شبکه خبر و ابراهیم متقی کارشناس مسائل بینالملل در ارتباط تلفنی درباره اعتراضات دانشجویان دانشگاههای آمریکا و اروپا در حمایت از غزه گفتگو کردند.
مقدمه: خیزش ضدصهیونیستی دانشجویی در آمریکا به ۶۰ دانشگاه و البته مؤسسه آموزشی در سایه خشونت کم سابقه پلیس رسیده و تاکنون دستکم ۶۰۰ دانشجو و استاد دانشگاه بازداشت شدند.
سؤال: خیزش ضدصهیونیستی در دانشگاههای آمریکا، مؤسسات آموزش عالی و حالا هم که استرالیا، آلمان، فرانسه و بسیاری کشورهای دیگر اروپایی علت این جنبش اعتراضی دانشجویان در حمایت از فلسطین و غزه چیست؟
شهریار زرشناس؛ استاد دانشگاه و پژوهشگر فلسفه سیاسی: من گمان میکنم برای بررسی این پدیده باید دو علت را، یکی علت درازمدت و یکی علت کوتاه مدت را توجه قرار دهیم. من این پدیده را صرفاً یک رویداد سیاسی که مثلاً فقط حاصل از تحریک شدن وجدان عمومی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی باشد نمیبینم، این را فراتر میبینم، یعنی اگر بیاییم نگاه کنیم در خصوص رویدادهایی که در شاید یک دهه اخیر و کمی بیشتر رخ میدهد و بعد به آن علت درازمدت و کوتاهمدت نگاه کنیم، بیش از ۱۰ سال است که روند عمومی سیاست و آن ساختار سیاست لیبرالی که مبتنی بر اتمیسم اجتماعی و مبتنی بر یک نظام حزبی و حرکت در ذیل مفهوم جامعه مدنی بر مبنای خواستهای اجتماعی در چارچوب یک نظام پارلمانتالیستی است، بیش از ۱۰ سال است شاید حدود ۱۵ سال است که این روند جاذبه و قدرت بسیج خود را از دست داده، این حرف را من نمیزنم، فیلسوفانی مثل ژان ژاک رانسیر و بعضی از غربیها میزنند و یک دوگانهای را خود رسانههای غربی هراسان ایجاد کردند در این خصوص که میگویند پدیدهای ورای مرزهای معمول سیاست لیبرال که آنها آن را پوپولیسم مینامند، حالا من در بحثم صحبت نمیکنم چقدر درست است یا غلط است، آنها این را میگویند. یک چنین روندی شروع شده، بعد جلوتر میآییم میبینیم که در همین دو سال اخیر رویدادی مثل جنگ اوکراین را داریم و نتایجی که این جنگ ایجاد کرده، تبعاتی که دارد، تغییراتی که در ساختار نظام بینالمللی ایجاد میکند، قبلتر از آن و همچنین در ادامه آن، روی افول هژمونیک نظام جهانی و بعد آن فضای واگرایی که در رأس نظام جهانی ایجاد میشود که فرصت عجیبی دارد برای دولتهای استقلال طلب و ملتها ایجاد میکند. در ادامه آن باز دوباره میآییم جلو؛ رویداد هفت اکتبر سال گذشته، بعد رویداد عملیات ایران؛ اینها را که کنار هم نگاه میکنیم میبینیم که به تعبیر یک نویسندهای که میگفت بادها خبر از تغییر فصل میدهند، ما احساس میکنیم انگار یک اتفاقی پیش میآید که این اتفاق فراتر از صرف مرزهای سیاسی است. من حتی حرکت دانشجویان را که ما میگوییم سبقه ضدصهیونیستی، ولی روایت صهیونیستی؛ وجه اصلی هویت عالم غرب مدرن است. وقتی شما روایت صهیونیستی را مورد حمله قرار میدهید در واقع دارید وجه بنیادین هویتی عالم غرب مدرن و وجه تمدنی را دارید مورد حمله قرار میدهید.
سؤال: این را در شعارهایی که دانشجویان در این جنبش اعتراضی در دانشگاههای مختلف هم سر میدهند میتوانیم ببینیم.
زرشناس: بله، کاملاً، حتی شعار مرگ بر آمریکا، اصلاً من سویه را میخواهم بگویم، بعد ببینید دو اتفاق؛ یک اتفاق این است که ترکیب دو عامل است؛ یکی این است که عالم غرب مدرن، این یک بحث فلسفه- تاریخی است. عالم غرب مدرن از اواخر قرن نوزدهم وارد دوران بحران انحطاط خود شده، این را من نمیگویم؛ این را نیچه میگوید، با زبان دیگری توینبی میگوید، با زبان دیگری اِشپَینلِر میگوید، با یک روایتی لِوُفِر میگوید، یک روایت دیگری مارتین هایدِگِر میگوید، با یک بیان دیگری فوکو میگوید؛ این یک بحث عمومی است که عالم غرب مدرن وارد دوران بحران انحطاط خود شده، وقتی چنین اتفاقی رخ میدهد یعنی مدرنیته دارد کم کم قدرت اقناعی خود را از دست میدهد، مدرنیته دارد، از همه مهمتر وجه هژمونیک خود را از دست میدهد و این سیطره هژمونیک آن دارد خرق میشود، بعد این عامل بلندمدت است که اساساً نزدیک صد سال است که پیش میآید. علاوه بر آن یک عامل کوتاهمدت هم هست و آن این است که سیاستهای سه چهار دهه اخیر نئولیبرالی در نظام سرمایهداری بینالمللی هم در آمریکا، هم در کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای شبه مدرن وابسته به آنها یا غیر از آن در واقع نوعی بحران اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده که همین مسأله هم دوباره قدرت اقناعی و جاذبه مدل گفتار مدرنیته را از بین برده یا کمرنگ کرده و نظام رسانهای اینها را هم در بسیج کردن، صورت بندی و نوعی تحمیق کردن دچار مشکل کرده است. این یک اتفاق موجب میشود که اگر تا کنون این مجموعه سیطره هژمونیک مدرنیته میتوانست نوعی وجدان تحمیق ایجاد کند، یعنی وجدان اخلاقی انسانی جامعه را تحمیق و غیرفعال کند، حالا، چون این سیطره خرق میشود این دچار روزنههایی در خود میشود، نمیگویم به طور کامل از بین رفته، دارد دچار روزنههایی میشود، بنابراین یک نوع وجدانی که تا به حال سرکوب میشد، یک نوع وجدان بیدار اجتماعی، اعتراضی کمکم دارد میدان پیدا میکند و فعال میشود. من گمان میکنم حتی اگر این بار این جنبش مهار شود و احتمال که خواهد شد، هر چند به سختی، باز هم ما شاهد نمونههایی خواهیم بود؛ حرکت و رویدادهایی که اینها مایههای دیسکورسیک و تمدنی دارند، یعنی دارند یک نوع گفتارسازی و آلترناتیوسازی میکنند، ممکن است وجه ایجابی آنها اصلاً پررنگ نباشد، چون ما در یک دوران گذار تاریخی به سر میبریم، اما نکته مهم این است که دارند حکایت میکنند که مدرنیته آن قدرت اقناعی خود را دارد از دست میدهد.
سؤال: ناظر بر تعبیری که به کار بردید، سؤال بپرسم؛ وجدان بیدار اجتماعی حالا در این رویداد را بررسی کنیم، اما نظام آمریکا تلاش میکند که صدای این وجدان بیدار اجتماعی شنیده نشود در این اجتماع ضدصهیونیستی، علت این تلاش چیست؟
زرشناس: میخواهد آن چه که رخ میدهد تحریف کند، اگر اینها بپذیرند که نوعی وجدان بیداری بلند شده که دارد خرق میکند، هرچند نه تام و تمام و تا حدودی خرق میکند سیطره هژمونی مدرنیته و عالم مدرن را؛ این یک معنا دارد و معنای آن این است که نشان میدهد مدرنیته دارد توان خود را از دست میدهد و دوران گذار و زمستانش فرارسیده. وقتی ما بحث فلسفه- تاریخی از ورود عالم غرب مدرن به دوران بحران و انحطاط میکنیم، چه میگوییم؟ میگوییم یک عالم و تمدنی دارد وارد زمستانش میشود. عوالم تاریخی و تمدنها مثل انسانها هستند، یک لحظهای به دنیا میآیند، دوران تکوین، کودکی و جوانی دارند، دوران نُضج پیدا میکنند و یک زمانی هم میرسد که در سرازیری حرکت در مسیر قهقرا قرار میگیرند. عالم غرب مدرن از منظر فلسفه- تاریخ، در رنسانس به دنیا آمده، اتفاقاً در همان رنسانس، سوداهای شدید صهیونیستی دارد. در همان رنسانس به دنبال تأسیس نظام جهانی است. وعده نظام جهانی میدهد، میخواهد آن را محقق کند با محوریت آموزههای صهیونیستی. از قرن هجدهم به بعد که دوران روشنگری است، از منظر فلسفه- تاریخ، دوران نضج اینهاست، اینها این را عملیاتی میکنند و در هیأت نظام جهانی کاملاً به وجود میآورند.
عالم غرب مدرن وارد بحران شده است
زرشناس: این نظام جهانی یک ساختاری از کشورهایی که خود را ارباب دنیا میدانند و جهان را غارت میکردند، نیروی کار مردم را استثمار میکردند، منابع طبیعی را غارت میکردند و کشورها را به بازار مصرف بدل میکردند، چنین وضعی ایجاد میکند و از اواخر قرن ۱۹، بنا بر آن چه که ما در نزد خود فیلسوفان غربی میبینیم، نیچه میگوید، ِاشپَنگلر میگوید، توینبی میگوید، فوکو میگوید، هایدگر میگوید، زیمل میگوید که این عالم غرب مدرن دارد وارد بحران خود میشود. دارد پاییز و فراتر از آن زمستانش فرارسیده. این زمستان وقتی فرامیرسد یکی از مؤلفههایش این است؛ قدرت اقناعی ضعیف میشود و چاقو دسته خود را میبرد. الان چیزی که ما میبینیم این است؛ در متن دانشگاههای آمریکا که کانون تولید دیسکورسهای تحمیقگر هستند به منظور این که مقوم تداوم حیات عالم غرب مدرن و تمدن آمریکایی ذیل این باشند، ما شاهد این هستیم که عنصر بنیادین آن که روح این عالم را دارد، روح عنصر مقوم آن است، یعنی وجه صهیونیستی مدرنیته، چون اگر راجع به مدرنیته صحبت کنیم، مدرنیته؛ سنتزی است از یونانیت و یهودیت؛ منتها یهودیت صهیونیستی. این عنصر دارد مورد حمله قرار میگیرد، این خیلی نکته مهمی است، یعنی سابقه جنبشهای دانشجویی را در امریکا و اروپا ببینید، جنبشهای دانشجویی قبلی یا وجه دیسکورسیک ندارند یا اگر دارند نهایتاً مثل مه ۱۹۶۸ به دنبال این هستند که تلقی مدرن لیبرالی از آزادی را به حوزههای بیشتری گسترش دهند که نتیجه اش شد، انقلاب جنسی دوم آمریکا و اروپا. این نتیجه جنبش ۱۹۶۸ است، این انتهای آن اعتراض است. اعتراض اجتماعی آنها هم؛ اعتراض به این است که چرا سرباز آمریکایی مثلاً در جنگ ویتنام کشته میشود؟ یعنی اعتراض به خود اصل نظام جهانی نیست، اعتراض به عناصر ساختاری و هویتی مدرنیته نیست، اینجا اعتراض؛ عنصر و رکن اصلی ساختاری هویت مدرنیته را مورد حمله قرار میدهد.
سؤال: ابراهیم متقی؛ کارشناس مسائل سیاسی و بینالملل هم به جمع ما اضافه شدند با آقای زرشناس راجع به تلاش نظام آمریکا برای این که صدای این تجمع ضد صهیونیستی شنیده نشود، صحبت میکردیم، اما در کنار آن صحبت کنیم به ورود خشونتآمیز پلیس در این سطح که میتوانیم بگوییم در جامعه نخبگانی و دانشگاهی آمریکا و اروپا، این سطح از ورود خشونتبار، کمسابقه است و در کنار آن اشارهای کنیم به اظهار نظر وزارت امورخارجه آمریکا که اشارهای نکرده به دستگیری دانشجویان و اساتید و اشاره کرده که در کشورش دموکراسی وجود دارد؟
متقی: از آقای زر شناس عزیز تشکر میکنم که نکات بسیار دقیقی را در تبیین بحران معنا در جهان غرب ارائه دادهاند این یک واقعیت جدیدی هستش که تحت تاثیر موجهای انقلاب تکنولوژیک قرار دارد وقتی که ما صحبت از جامعه شبکهای میکنیم وقتی که دگرگونیهای ابزاری و تکنولوژیک را آثارش را در محیط اجتماعی میبینیم در اون شرایط و فضا به این جمع بندی میرسیم که یک هویت جدیدی در برابر آن شکلبندیهای مسلط هنجاری در سیاست بین الملل و جامعه امریکا و جهان غرب دارد شکل میگیرد که اون فضایی هستش که حاشیه دارد یواش یواش قدرت پیدا میکند همونجوری که من حماس را و حزب الله را و گروههای مقاومت در عراق و یمن را به نوعی نشانههای ظهور حاشیه و باز تولید قدرت حاشیه میدانم طبیعی است که این وضعیت در مورد جهان غرب هم وجود دارد یعنی اینکه حاشیه هم در حاشیه نظام بین الملل معنا پیدا میکند و هم در خود جهان غرب و نظام سرمایه داری حاشیه میتواند خودش را بازتولید کند واقعیت این هستش که نیروهای اجتماعی در هر دوران تاریخی درصدد بر میآیند تا هویت خودشان را منعکس کنند، اما احتیاج به یک موضوع دارند احتیاج به یک سوژه دارند احتیاج به یک بهانه دارند برای اینکه اعتراض خودشان را نسبت به ساختار بیان بکنند و امروز من فکر میکنم در همه جهان و به ویژه در امریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی نسلکشی اسرائیل تبدیل شده به یک موضوع اعتراضی گروههای اجتماعی گروههای عدالتطلب، جوانان، دانشجویان بسیاری از این نشانهها در سال هزار و نهصد و شصت و هشت هم وجود داشت بسیاری از این نشانهها در سال هزار و نهصد و هفتاد و چهار و هفتاد و پنج در امریکا هم وجود داشت بسیاری از این نشانهها را ما در فضای جنبشهای ضد والاستریت هم میبینیم بنابراین یک نوع گرایش ضد ساختاری در خود جهان غرب وجود دارد که دارد نشان میدهد با نظم فعلی با اون اقتدار و هژمانی موجود سرمایهداری و جهان غرب هماهنگی چندانی ندارد و البته معتقد عجب ورود کند.
سوال: آقای زرشناس ما یک ورود کمسابقه پلیس را میبینیم در آمریکا ضمن اینکه این کشورها مدعیان حقوق بشر و آزادی بیان هم هستند؟
زرشناس: ببینید امریکا زمانی که بنیانگذاری شد میدانید حاصل جنگها استقلال بود که از سال هزار و هفتصد و هفتاد و شش تا هزار و هفتصد هشتاد و سه میلادی انجام شد و جنگهای استقلال که شروع شد و امریکا تاسیس شدقانون اساسی که توسط اون گروه طیفی از دولتمردان اغلب فراماسون و طرفدار سرمایه داری که اینها پدران بنیانگذار مینامند که نوشته شد یک اصل متمم یک متمم اصل اول دارد که اون متمم درو اقع تاکید بر آزادی بیان است ببینید دقت بفرمایید لیبرالیزم که ایدئولوژی محوری است که جامعه امریکا اصلاً دولت ایالات متحده آمریکا را بنیانگذاری کرد و در سه صورت مختلف لیبرال کلاسیک و لیبرالیزم حالا ارشادی و شبه سوسیال دموکراتیک و اخیراً نئو لیبرالیسم دارد اداره میکند این کشور را و جهان سرمایهداری را شعار محوری اش ادعای بحث آزادی است و اصلاً جدیدا اونچیزی را که اصل میگیرده این نگاه کنید متفکران غربی خود متفکران غربی مثل کسانی مثلاً تئودور آدورنو که کتاب دیالکتیک روشنگری را نوشتند میگفتند آن سوی عقل روشنگری آن سوی مدعاهای آزادی یعنی میگفتند روشنگری دارد میگوید خردگرایی در حالیکه یعنی مدرنیته درحالیکه بیخردی را آورده میگوید آزادی در حالی که استبداد را اعمال کرده میگوید تصویر روشن علمی از جهان درحالیکه مجموعهای از خرافههای جهان را ترویج میکند آن سوی خرد مدرن خرد ابزاری مدرن خرد سرکوبگر مدرن که خرد نیست خرد واقعی نیست آن سویش اون چیزی است که موریس بلانشو بهش میگوید اشاره به سادیسم، میگوید ذات این امر سرکوبگری و خشونت ذات مدرنیته اونچیزی که دارد مدرنیته را اداره میکند و جامعه امریکا را اینجور موارد که پیش میآید این خودش را نشان میدهد شما در مورد ورود پلیس ببینید ما تو خود ایران هم سابقه داریم در دورانی که به هر حال دولت تحت سیطره امریکا تو ایران حکومت میکرد سه بار پلیس و ارتش وارد فضای دانشگاه شدند یکی در واقع در آذر هزار و سیصد سی و دو بود یکی در بهمن هزار و سیصد چهل ارتش شرط باز فرستاد یکی هم در سیزده آبان سال پنجاه و هفت در امریکا شما نگاه بکنید این دانشجوها نه کسی را کشتند نه به کسی حمله کردند، نه سطل آشغالی سوزاندند نه شیشهای شکستند نه درختی قطع کردهاند نه با کسی دعوا کردند اینها فقط تجمع کرده بودند آن هم در درون دانشگاه چه دلیلی دارد که پلیس این شکلی ارتش این شکلی مرزها را در نوردد و وارد دانشگاه شود، آن باطن سرکوبگر استبدادی لیبرالیزم است که ویترین خودش را به آزادی میبنند.
سوال: آقای متقی الان میبینیم که پلیس در آمریکا از هر ابزاری برای سرکوب دانشجویان دارای استفاده میکند خود دانشجویان اعلام میکنند که این برخورد دولت آمریکا نشانه نبود دموکراسی و آزادی بیان در این کشور هستش ولی ما اظهار نظرهای مختلف مقامات آمریکایی از جمله وزیر امور خارجه آمریکا را که میبینیم بدون اینکه اشاره کند به هیچ دستگیری از اساتید و دانشجویان میگوید ما در کشورمان آزادی بیان داریم در کنارش رئیس مجلس به نمایندگان این کشور هشدار میدهد اگر دانشجویان تظاهرات خودشان ادامه بدهند گارد ملی را برای سرکوب اعزام میکنند؟
متقی: نگاه کنید دوتا موضوع بسیار جدی وجود دارد نکته اول اینکه هرگاه امریکاییها صحبت از دموکراسی میکنند شما بدانید این مفهوم دموکراسی در سیاست عملی یعنی خشونت هر موقع صحبت از حقوق بشر میکنند این به مفهوم کنش معطوف به جنگ است هر گاه صحبت از عدالت میکنند تلاش برای تثبیت ایجاد ساختار طبقاتی است بنابراین این واقعیت یک نوع ادبیاتی است که در ساختار سیاسی تو امریکا و جود دارد در دورانهای مختلف تاریخی هم باز تولید شده در فضای امریکا مراجع ذی قدرت در اختیار صهیونیستها است شما در نظر بگیرید هالیوود، اقتصاد، بورس، بانکداری، اتاقهای فکری که تولید اندیشه راهبردی میکنند خوب تمامی موارد و مراکز و مراجع نگاهشان یک نگاه حمایتی از اسراییل است، اسراییل در فضای نسل کشی قرار گرفته این نسل کشی اگر امریکاییها اجازه بدهند که این اندیشه ارائه بشود این اندیشه در فضای اجتماعی امریکا باز تولید بشود شما مطمئن باشید قابلیت این دیگر وجود ندارد که خواسته باشند موضوع را جمع کنند یعنی در اون شرایط یک جو ضد اسرائیل به وجود میآید که در آن جو ضداسرائیلی مجلس سنا و نمایندگان دیگر قادر نخواهند بود تا بیست و یک میلیارد دلار برای سه سال آینده هزینههای مربوط به تسهیلات و کمبود بودجه را برای اسرائیلیها تامین تحمیل کنند بنابراین پشت این خشونت یک معادله قدرت و نهادهای قدرت وجود دارد که اونها نقش نیابتی را در ارتباط با اسرائیل ایفا میکند بحثی است که دو نظریه پرداز روابط بینالملل به این موضوع اشاره داشتند.
سوال: آقای زرشناس به رسانهها اشاره کردند بر خلاف همه مقاطع زمانی مختلف که رسانهها در اختیار منافع غرب بودند در این دوره و در تجمع دانشجویی دانشگاههای آمریکا میبینیم که بازتابی از رفتارهای متناقض غرب در حقوق بشر و آزادی بیان هستند؟
زرشناس: میگویم دقیقاً به همین دلیل هست، چون عرض کردم، چون سیطره هژمونی که مدرنیته دارد خلق میشود حداقل به صورت موردی این مسئله قدرت اقناعی مدرنیته را، چون کاهش داده بنابراین نظام رسانهای هم که بر پایه این سیطره هژمونی بنا شده و مقوم آن بوده و نماینده اون بوده خوب طبیعی است که آن هم کارایی خودش را دارد از دست میدهد خیلی امر واضحی هستش یعنی ببینید آن چیزی که قوام میداد قدرت میداد و موجب میشد که نظام رسانهای بتواند عمل کند اون شرایطی بود که شرایط هژمونی بود که نظام جهانی ایجاد کرده بود و مدرنیته، چون حاکم بود و ظرفیت اقناعی داشت ساختار رسانهای اش هم میتوانست این امر را پیش میبرد همچون که ساختار سیاسی اش پیش میبرد ساختار سیاست معمولش هم چنان نظام دانشگاهی اش پیش میبرد و حوزههای دیگر، اما وقتی که کلاً مدرنیته متزلزل میشود عالم غرب مدرن وارد دوران انحطاطش می شود چیزی آن چیزی پیش میآید که خود فیلسوف فرانسوی که خودش حالا در مجموع غرب مدرن تعلق دارد و دریافته بود و میگوید سوژه متزلزل سوژه زخمی اون نامی است که بر بشر مدرن و اومانیسم گذاشته این وضع وقتی پیش میآید خوب نشان میدهد این نتیجهاش این است که با تضعیف قدرت اقناعی مدرنیته ساختار رسانهای این نظام هم قدرت اقناعی اش را از دست میدهد ضعیف میشود و از قضا سرکنجبین صفرا فزود این اینجوری میشود این علتش این هستش و ما از اینها از این به بعد بیش از اینها شاهد خواهیم بود یعنی ما از این به بعد بیش از این شاهد خواهیم بود که این سیطره هژمونی جاهای مختلف خلق خواهد شد روزنهها ایجاد خواهد شد همانگونه که در نظام جهانی فضا به سمت واگرایی رفت و فرصت برای دولتها استقلالطلب مثل دولت ایران فراهم شده فرصت برای ملتها دارد فراهم میشود همانگونه که توازن بین المللی دارد تغییر میکند که از نشانههایش همین رویداد وعده صادق و رویدادهایی نظیر این بود.