Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تصویب قانون جدید در حوزه کشاورزی در دستور کار مجلس قرار دارد و طرح امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، ۱۴ ماده دارد که حدود ۱۰ ماده از آن به اتمام رسیده و تا هفته آینده تصویب و برای تایید به شورای نگهبان ارسال خواهد شد. خبرگزاری میزان - بنا به اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سید جواد ساداتی نژاد در گردهمایی سراسری آغاز سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ که امروز در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: ما ظرفیت بی‌نظیری در کشور داریم و این ظرفیت اعم از منابع طبیعی، منابع انسانی شامل کشاورزان دلسوز، پرتلاش و قانع، نخبگان، دانشگاهیان و کشاورزان پیشرو هستند و اصلی‌ترین وظیفه ما این است که بتوانیم از این ظرفیت‌ها در راستای حفظ امنیت غذایی و توسعه کشاورزی پایدار استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تاکید بر این که باید به سمت کشاورزی تجاری پیش برویم، افزود: نگاه و انتظار ما از حوزه کشاورزی باید اقتصادی و تجاری باشد، بنابراین تحلیل، انتظار و خدمات ما باید به بخش کشاورزی بنگاه محور و سودآور باشد و از نگاه دستوری و فشار به بخش کشاورزی خودداری شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برای رسیدن به کشاورزی تجاری باید به سمت الگوی کشت برویم، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به الگوی کشت نیازمند عزم جدی در این بخش هستیم؛ از نظر فنی، تکنیکی و علمی در تعیین الگوی کشت در استان‌ها مشکلی نداریم، اما در اجرا دچار مشکل هستیم و برای این که بتوانیم الگوی کشت را اجرا کنیم باید به سمت کشاورزی قراردادی برویم که مسئله بسیار مهمی است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: طبق آمار، کشاورزی قراردادی در کشور یک درصد است که متوسط آن در دنیا ۴۰ درصد و در کشور‌های پیشرو تا ۸۰ درصد است و ما راه زیادی در پیش داریم که دلیل آن عدم آماده سازی بستر لازم است.

وی، کشاورزی قراردادی را تامین کننده نیاز مالی کشاورز دانست و تصریح کرد: صنایع با بستن قرارداد با کشاورز، با حمایت مالی، ترویجی و تامین منابع کشاورز را توانمند می‌کنند و باعث ایجاد منابع درآمدی بیشتر برای کشاورز خواهند شد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه نقش تشکل‌ها در بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است، گفت: تشکل‌های بخش کشاورزی باید در کنار سازمان‌های کشاورزی باشند و در تصمیم گیری‌ها و سیاست گذاری‌ها مشارکت کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه که بخش کشاورزی خصوصی‌ترین حوزه اقتصادی کشور است، افزود:باید از بخش خصوصی در بازاررسانی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی کمک بگیریم.

وی با اشاره به این که مسئله دوم، کشاورزی دانش‌بنیان است، خاطرنشان کرد: کشاورزی تجاری و کشاورزی دانش بنیان دو بال کشاورزی کشور محسوب می‌شوند.

ساداتی نژاد افزود: بار مسئولیت کشاورزی دانش بنیان بر عهده سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است؛ این سازمان توانمند است، با الگو‌های جهانی به پیش می‌رود و نشان می‌دهد نگاه ما از ابتدا علمی محور بوده است، اما اینکه چقدر انتظارات را برآورده کرده ایم، باید بررسی شود.

وی افزود: سازمان تحقیقات باید در کنار تولیدکنندگان باشد تا بتواند نتایج تحقیقات خود و دنیا را با ابزار ترویج در اختیار کشاورز قرار دهد و قدرت غذایی و امنیت غذایی کشور را ارتقا دهد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ایران باید در بخش کشاورزی در جنوب غرب آسیا جایگاه خود را پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه امروز غذا مانند اسلحه در دست قدرتمندان است، گفت: ابزار غذا بی هزینه‌تر کشور‌ها را به سمت فرمانبرداری پیش می‌برد و بخش عمده مسئولیت امنیت غذایی کشور بر عهده سازمان تحقیقات است، این سازمان با معرفی ارقام جدید، پرمحصول و متناسب با اقلیم کشور می‌تواند کشاورزی کشور رارونق دهد؛ همچنین با فرصت‌هایی که برای اعضای هیئت علمی در مزرعه ایجاد می‌شود، می‌توانیم به غنی‌تر شدن بخش کشاورزی کمک کنیم.

وی افزود: یکی از ابزار‌های مهم ما در کشاورزی تجاری و علمی، مرکز خدمات کشاورزی است و هرچه ما تمهید می‌کنیم توسط این بخش به کشاورزان عرضه می‌شود؛ بنابراین مرکز خدمات کشاورزی باید به کانون بهره‌وری تبدیل شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه یکی دیگر از مشکلاتی که تا پایان سال ۱۴۰۱ باید برطرف شود، تامین اطلاعات و داده است، گفت: نظام یکپارچه اطلاعات بخش کشاورزی می‌تواند به برنامه ریزی دقیق برای تولید و تامین بهنگام محصولات کشاورزی کمک کند.

وی با بیان اینکه تهیه و تدوین سازوکار‌های واگذاری اختیارات گسترده اقدام دیگر ما در وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود، خاطرنشان کرد: رؤسای سازمان‌ها در هر استان باید تمام اختیارات لازم را داشته باشند و مشکلات کشاورزی و تجاری هر استان توسط خود استان‌ها برطرف شود.

ساداتی نژاد افزود: شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ابزار فوق العاده مهم در اختیار بخش کشاورزی است که مقرر شده با تعیین سیاست‌های حمایتی پشتیبان کشاورزی قراردادی، الگوی کشت و علمی شدن کشاورزی در کشور باشد.

ساداتی نژاد با اشاره به این که تصویب قانون جدید در حوزه کشاورزی در دستور کار مجلس قرار دارد، گفت: طرح امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی، ۱۴ ماده دارد که حدود ۱۰ ماده از آن به اتمام رسیده و تا هفته آینده تصویب و برای تایید به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

وی با بیان اینکه این قانون یک قدرت جدید در حوزه کشاورزی خواهد بود، ادامه داد: این قانون توسط ذی‌نفعان، تولیدکنندگان و نمایندگان آن‌ها به مجلس رسیده است، ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی با این قانون شکل خواهد گرفت و از مزرعه تا سفره مردم تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی قرار می‌گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید به هویت کشاورز احترام بگذاریم؛ تصریح کرد: امروز نقایصی در حوزه کشاورزی وجود دارد که باعث شده کشاورز در جایگاه خود به عنوان تولید کننده نباشد، بنابراین جایگاه کشاورز در جامعه به عنوان تولیدکننده غذا و تامین کننده اقتدار ملی باید ارتقا یابد.

وی افزود: یکی از بخش‌های هویت دهی به کشاورزان مالکیت اراضی است که باید به آن پرداخته شود و در رفع مشکل سند دار شدن اراضی کشاورزی باید تسریع شود.

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: دوره جدید یک دوره بسیار خوب، پر رونق و دارای رشد شتابان برای کشاورزی ایران باشد و با یک نگاه اقتصادی و علمی در شرایط خوبی قرار بگیریم و جایگاه کشاورزی و امنیت غذایی در کشور افزایش یابد.

وی یادآور شد: اگر بهره‌وری را بالا ببریم قیمت محصولات کاهش می‌یابد و مردم از یک غذای با کیفیت و با قیمت مناسب بهره مند می‌شوند.

در پایان این مراسم، با حضور وزیر جهاد کشاورزی، قرارداد توسعه ۴۰ هزار هکتاری کشت دانه روغنی کلزا توسط معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی آستان قدس رضوی امضا شد.       بیشتر بخوانید: قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی زراعی و باغی در سال زراعی ۱۴۰۱ -۱۴۰۰ اعلام شد

 

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار اقتصادی جهاد کشاورزی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی جهاد کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی کشاورزی قراردادی امنیت غذایی کشور حوزه کشاورزی کشاورزی تجاری کشاورزی قرار بخش کشاورزی ساداتی نژاد الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۷۸۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف در راستای معرفی عملکرد و دستاوردهای سازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت در سالن همایش‌های هتل ارم تهران برگزار شد. حجت‌الاسلام غلامرضا عادل معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و حسن اسدی بازیگر شناخته شده کشورمان نخستین سخنرانان این مراسم بودند.

پس از ارائه آمار و گزارش عملکرد حجت الاسلام عادل، اسدی نیز در سخنانی گفت: من برای تماشای نمایشگاه دستاوردهای اوقاف به اینجا آمدم و فکر می‌کردم صرفا چند غرفه با نمودار و آمار می‌بینم، اما ماحصل نگاهم من را به وجد آورد. ما در دوره‌ای هستیم که شاهد جهش علم هستیم و اگر عقب بمانیم مملکت مقتدری نداریم. من با غرفه‌هایی مواجه شدم که در جهش تولید علم حرکت می‌کردند.مثل غرفه‌ای که مدعیست توانایی تولید واکسن هر ویروس جدیدی را در عرض دو ماه دارد و این فوق‌العاده است چون ما ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا را در خاطر داریم. چیزی که اینجا دیدم حمایت درست از جوان‌هاست، جوان‌هایی که اگر کسی دستشان را نگیرد، همه تلاش‌هایشان از بین خواهد رفت. من این کمکی که اوقاف در جهت اقتدار ملی ما می‌کند ارج می‌نهم. اقتدار ملی ما در گرو تولید ملی خوب است. ما در حال تولید فیلمی هستیم که ان نیز به نوعی برای نشان دادن اقتدار ملی است. من به سازمان اوقاف تبریک می‌گویم که مدیریت آن از شکل سنتی به روش های مدرن تبدیل شده است.

پس از این بخش از چند نفر از فعالان این نمایشگاه با حضور سخنرانان اولیه و دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.

حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف در ادامه مراسم پشت تریبون قرار گرفت و گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه افتخار این را دارد که خود را در مسیر فرمایشات مقام معظم رهبری می‌داند. من به وجود ایشان تبریک می‌گویم که پس از عمل به وعده صادق آثار زیادی از آن می‌بینیم. افتخار ما این است که در این زمان زندگی می‌کنیم و سازمان وقف خود را پیشرو در مسیر انقلاب اسلامی می‌داند. آنچه که امروز شاهد آن هستیم، حفظ‌العین داریم که در این نمایشگاه در همان راستا حرکت کردیم. این برایمان مهم است ما در عالم واقع و خارج چگونه به این موقوفه رسیدگی می‌کنیم، اینکه آیا موقوفه حرکت می‌کند یا زمین وسیعی است که حرکت نمی‌کند؟ بسیاری از زمین‌های موقوفه در موقعیت‌های جغرافیایی بایر هستند و ما طرح‌هایی داریم که در زمین‌هایی در استان‌های جنوبی به فکر رسیدگی به این وضعیت افتادند. در کل تولیدات جوانان و نخبگان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد.

وی با اشاره به برخی از طرح‌ها و محصولاتی که در این نمایشگاه حضور داشت افزود: ما سوسک‌های خرطوم داری در کرمان داریم که اگر به سراغ نخل‌ها بروند محصولات خرما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند و ما طرح‌هایی برای استفاده از پرتو افشانی برای از بین بردن این حشرات داریم تا مشکل کل نخلستان‌ها حل شود. ما از دانش کافی برای بهینه‌سازی تولید برخورداریم. ما با موتورهایی توانایی کنترل کردن سرمازدگی محصولات کشاورزی هم داریم. تمام این موارد می‌تواند کمک بزرگی به کشاورزی ما بکند. ما در وقف درگیر این مسائل هستیم و باید به همه آن‌ها به صورت علمی نگاه کنیم.

خاموشی اضافه کرد: اگر این حرکات را ادامه دهیم جهش تولید ادامه پیدا می‌کند. علوم دانش بنیان می‌تواند در این مسیر بسیار اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان + فیلم
  • رفع موانع تحقق حداکثری حدنگاری کرمان با همکاری فرمانداران
  • برنامه ریزی جهاد کشاورزی برای افزایش ۳۰ درصدی کشت پنبه در گلستان
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • تشکیل کمیته تخصصی «سبز و آبی» در راستای اهمیت امنیت غذایی در کشور
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است