Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز، یکشنبه بیست و یکم شهریور سال ۱۴۰۰ هجری شمسی، برابر با پنجم صفر سال ۱۴۴۳ هجری قمری و مطابق با دوازدهم سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی است.

خبرگزاری میزان _ خبرگزاری صدا و سیما نوشت: مهم‌ترین رویداد‌های تاریخی جهان در چنین روزی (بیست و یکم شهریور) به شرح زیر است:

شهادت حضرت رقیه (س)

۱۳۸۲ سال پیش در چنین روزی پنجم صفر سال ۶۱ هجری قمری "حضرت رقیه (س) " دختر کوچک امام حسین (ع) در شام به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رقیّه‏ خاتون یا فاطمه بنت الحسین (ع) معروف به فاطمه‏ صغیره، آخرین دختر امام حسین (ع) از مادری به نام ام ‏اسحاق بنت طلحه بود. سن مبارک او را سه یا چهار یا هفت سال دانسته‏ اند. امام حسین (ع) بسیار به او مهر می‏ ورزید و وی نیز به پدر، علاقه‏ فراوانی داشت. رقیّه به همراه پدر، برادران، عمو‌ها و دیگر خاندان نبوی راهی سرزمین کربلا شد. پس از شهادت امام و یارانش، اهل بیت ایشان به اسارت کوفیان درآمده و سپس راهی شام شدند. رقیّه خاتون در شام، شب و روز در فراق پدر می‏ گریست و پدر را طلب می‏ کرد. معروف است که در خرابه ‏شام، پس از دیدن سَرِ بریده پدر و گفتگوی سوزناک با وی، لب بر لب ‏های پدر نهاده و آن چنان گریست که بیهوش شد. وقتی که او را حرکت دادند، دریافتند که از دنیا رفته است. آستانه ‏حضرت رقیه (س) یکی از زیارتگاه‏‌های شیعیان در شهر دمشق پایتخت سوریه، در ۳۰۰ متری شمال شرقی مسجد مشهور اُموی واقع است.

تولد مادام کوری، کاشف رادیوم

۱۲۴ سال پیش در چنین روزی، دوازدهم سپتامبر سال ۱۸۹۷ میلادی «ایرن ژولیو کوری» (Irène Joliot-Curie)، شیمیدان و فیزیکدان فرانسوی در شهر پاریس متولد شد. مادر او مادام کوری و پدرش پیر کوری، دو دانشمند فیزیک بودند که موفق به کشف چند عنصر رادیو اکتیو شدند. ایرن کوری نیز بعد‌ها به همراه یکی از دستیاران مادرش به مطالعه و تحقیق در همین زمینه پرداخت و به کشفیاتی درباره مواد رادیو اکتیویته ازجمله ساخت مواد رادیو اکتیو مصنوعی، دست یافت. ایرن کوری در سال ۱۹۵۷ میلادی درگذشت.

سرنگونی هایلا سلاسی، دیکتاتور اتیوپی

۴۷ سال پیش در چنین روزی برابر با دوازدهم سپتامبر ۱۹۷۴ میلادی با وقوع کودتایی در اتیوپی حکومت "هایْلا سلاسی" (Haile Selassie) سرنگون شد. هایلا سلاسی، در ۲۳ ژوئیه ۱۸۹۲ م در اتیوپی به دنیا آمد. او ابتدا فرماندار چند استان اتیوپی بود و سپس ولی‏عهد آن کشور شد. تا اینکه در سال ۱۹۳۰ م به امپراتوری اتیوپی رسید. وی در ابتدا کوشش ‏های فراوانی کرد تا قبایل مختلف و متفرق اتیوپی را یکپارچه سازد و آن‌ها را تحت انقیاد خود درآورد. هایله سلاسی با استخدام کارشناسان خارجی، اصلاحات اداری تدریجی را در اتیوپی آغاز کرد، امور مالی را سر و سامان داد، بردگی را ریشه کن نمود و نظام قضایى در کشور به وجود آورد. اما حمله ایتالیا به اتیوپی در سال ۱۹۳۵ م اصلاحات او را به تعویق انداخت و تا سال ۱۹۴۱ م در خارج از کشور به سر بُرد. در این سال پس از عقب‏ نشینی ایتالیا، وی با کمک نیرو‌های انگلیسی، بار دیگر قدرت را در اتیوپی به دست گرفت و به اصلاحات اقتصادی و سیاسی در کشور عقب‏ مانده خود پرداخت. با این حال، اقدامات او در راه پیشرفت و آبادانی اتیوپی بیشتر به توسعه پایتخت و احداث چند راه ارتباطی و کار‌های سطحی محدود می ‏شد و اکثریت مردم اتیوپی همچنان از حداقل وسایل و امکانات زندگی محروم بودند. هایله سلاسی همواره در طول حکومتش کوشید تا برتری خود بر رهبران افریقایى را به اثبات برساند و در این راستا توانست کشورش را میزبان تعداد قابل توجّهی از اجلاسیه ‏های مهم و کنفرانس ‏های بین ‏المللی کند.

وی مقر سازمان وحدت افریقا را به آدیس ‏آبابا مرکز اتیوپی منتقل کرد و به شصت کشور جهان مسافرت کرد. او در تمامی اجلاسیه ‏های رهبران افریقایى و کنفرانس سران کشور‌های جنبش عدم تعهد حضور یافت و برای اولین بار در تاریخ اتیوپی، در سال ۱۹۳۰ م، اقدام به تهیه قانون اساسی برای مردم این کشور نمود. هایله سلاسی به شدت به کشور‌های غربی وابسته بود تا این که در ۱۲ سپتامبر ۱۹۷۴ م طی یک کودتای مارکسیستی، توسط نظامیان سرنگون شد و یک سال بعد، پس از ۴۵ سال امپراتوری درگذشت.

موافقت با ایجاد اوپک

۶۱ سال پیش در چنین روزی، ۱۲ سپتامبر ۱۹۶۰ میلادی کشور‌های صادر کننده نفت با هدف محافظت از منافع خود با تاسیس سازمان واحدی موافقت کردند که به اختصار «اوپک» نامیده می‌شود و هنوز باقی است. این توافق در پایان مذاکرات نمایندگان این کشور‌ها در بغداد حاصل شد. در دهه‌های اخیر افزایش کشور‌های صادر کننده نفت که خارج از این سازمان قرار گرفته اند رو به افزایش بوده و اوپک مجبور است که برای حفظ بهای نفت خام با آن‌ها که در صدرشان روسیه قرار گرفته است کنار آید. با وجود این، دولت‌های عضو اوپک که سران برخی از آن‌ها وابستگی‌های خارجی دارند با سایر اعضای این سازمان هماهنگی کامل ندارند.

بیشتر بخوانید: تقویم تاریخ؛ از آغاز آخرین سفر حج حضرت محمد (ص) تا استقلال مالاوی

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: تقویم تاریخ تقویم رسمی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تقویم تاریخ تقویم رسمی سال پیش در چنین روزی حضرت رقیه کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۲۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت برای کارگران تعطیل است؟

روز کارگر مانند همه کشور‌های دیگر در ایران هم برگزار می‌شود و در این روز از زحمات این قشر مهم قدردانی می‌شود. روز ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر در تقویم کشورمان است که در تقویم ۱۴۰۳ به دلیل کبیسه بودنش این روز مصادف با ۱۲ اردیبهشت است.

به گزارش «زی‌سان» به نقل از مهر، بر اساس ماده ۶۳ قانون و مقررات کار جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌رود.

بنابراین، روز کارگر همچون روز‌های جمعه تعطیل رسمی برای کارگران بوده و چنانچه کارفرما مبادرت به تعطیلی نکند باید ساعت کاری این روز تعطیل کار محاسبه شود.

 

tags # تقویم ، حقوق کارگران سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • آیا فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت برای کارگران تعطیل است؟
  • روز کارگر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / تاریخ دقیق روز کارگر در سال ۱۴۰۳
  • روز پسر ۱۴۰۳ چه روزی است؟ / روز پسر ۱۴۰۳ کی است؟
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • روز مادر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • روز پسر سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • تصاویری از رهبر انقلاب در خلیج فارس
  • سالی خاص در تاریخ زمین؛ این کوه باعث شد تابستان از تقویم حذف شود +تصویر