Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@18:03:06 GMT

چرا سینمای خانگی ایران در پاندمی کرونا محبوب شد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۵۰۷۵

چرا سینمای خانگی ایران در پاندمی کرونا محبوب شد؟

ایسنا/خراسان جنوبی یک فیلم ساز در خراسان جنوبی معتقد است اکنون سینمای ایران در حال مرگ است چراکه زیرساخت‌های متناسب با نیاز روز و زمان را برای آن مهیا نکرده‌ایم، در حالی که با فراهم کردن زیرساخت‌های درست نمایش خانگی می‌توانیم در مسیر درستی قرار گیریم.

ابوالفضل حسن پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بحث سینمای خانگی بحث جدیدی است که در دوران پاندومی کرونا به آن بیشتر پرداخته شده؛ در این دوران سینمای خانگی در کشور ما بیشتر باب شد و سریال‌هایی که تلویزیون مجوز نمی‌داد، در این بستر پخش شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه افرادی که علاقمه مند بوده و پایه کارهای روتین سریالی بودند به سمت این امر رفتند، افزود: در جهان با این امر مواجه هستیم و اکران فیلم‌های روز در این بستر صورت می‌گیرد.

این فیلم ساز و عکاس با بیان اینکه در دنیا تولیدات فاخر را در قالب سینمای خانگی ارائه می‌دهند، اظهار کرد: این بستر به اکران‌های اینترنتی نیز متصل می‌شود و از آن جایی که مباحث اینترنتی در دوران کرونا پررنگ‌تر شده، سینمای خانگی نیز جای خود را باز کرده است.

حسن پور با اشاره به مشکلات این حوزه، تصریح کرد: تولیدکنندگان فیلم‌های سینمایی کمتر از این فضا استقبال کردند چراکه وضعیت مالی در سینمای خانگی به دلیل اینکه اکران خانگی و اینترنتی است، مشخص نیست.

وی با بیان اینکه در خارج از کشور پلتفرم‌های اینترنتی برای این امر مشخص است، اما در کشور ما ساز و کار مشخصی وجود ندارد، افزود: این بخش برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی صدا و سیما است و اصولا مابین این دو مجموعه اصطکاکی وجود دارد.

سینمای اکنون ایران در حال مرگ است

این فیلم ساز با بیان اینکه متولی سینما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، تصریح کرد: برای سینمای مستند، سینمای جوان، ساخت و تولید فیلم‌های کوتاه و از این قبیل بخش‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای فراگیر پخش صوت و تصویر را می‌دهد.

حسن پور با بیان اینکه در حال حاضر سینما در عرصه حرفه‌ای حال خوبی ندارد، افزود: سینمای ما  دچار درگیری‌های مالی بود و کرونا بار مضاعف شد و در این پاندمی بسیاری از اهالی سینما دچار مشکلات عدیده‌ای شده و حتی بیکار شدند.

وی با بیان اینکه سینمای حال حاضر ایران در حال مرگ است چراکه اکران نداریم و حتی تولیدات انجام نمی‌شود، اظهار کرد: اولین فضاهایی که در دوران کرونا تعطیل می‌شد، سینماها بودند و در زمان گشایش نیز سالن ۴۰۰ نفره سینما گاهی میزبان چند نفر بود و استقبال از اکران فیلم‌ها گرفته شد.

وقتی ساخت پاساژ از سینما درآمد بیشتری دارد

این فیلم ساز با بیان اینکه کرونا سینمای خانگی را پررنگ کرد، اما ساز و کار قانونی برای تولید و فروش مناسب و مطلوب و پهنای اینترنت خوبی برای ارائه آن نداریم، تصریح کرد: در حوزه استانی نیز در بحث دیجیتال کار بسیاری انجام نشده تا اکران انجام شود.

حسن پور با بیان اینکه در خراسان جنوبی در حوزه اکران سینمایی مشکل داریم، افزود: تلخ است اما حقیقت این است که اکنون اگر به جای سینما، پاساژ بسازند درآمد آن زمین، ۲۰۰ برابر می‌شود.

سینماگرانی  که در تنگنای محدودیت ها مهاجرت کرده اند

وی با بیان اینکه از مشکلات اکران که بگذریم، سینماگران در بخش تولید نیز نیازمند حمایت هستند، تصریح کرد: ساز و کار حمایتی برای حمایت از فیلم سازان جوان وجود ندارد و آن قدر حمایت‌ها اندک است که بسیاری از علاقمندان فیلم سازی اکنون مهاجرت کرده و آن فردی هم که مانده به دلیل وابستگی به موطن خود مانده است.

این فیلم ساز با بیان اینکه مسئولین باید به فکر باشند تا وضعیت نابسامانی که در پاندمی کرونا در سینما به وجود آمده، درمان شود، افزود: امکانات تولید یک فیلم نیز باید بروز شده و انجمن‌های فیلم سازی به این تجهیزات مجهز شوند.

حسن پور بیان کرد: قیمت تجهیزات سینما با تورم دو سال اخیر ۱۰۰ برابر شده و اتفاقا یکی از حوزه‌هایی که نادیده گرفته شده همین بحث است و این قصه پرغصه افراد فعال در این حوزه را آزار می‌دهد.

نیاز به زیرساخت‌های علمی و تجهیزاتی داریم 

وی با بیان اینکه سینما یک هنر است که باید به دید علم، صنعت به آن نگریست، بنابراین نیاز به تجهیزات به روز و علمی دنیا دارد، تصریح کرد: در کنار مباحث هنری سینما باید بحث ارتقای فنی را نیز پیش گرفت.

این فیلم ساز با اشاره به ضرورت تاسیس رشته‌های مرتبط با سینما در استان و تبلیغ این رشته‌ها، اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از نهادهایی است که می‌تواند به دلیل نزدیکی با دانشگاه‌ها از ظرفیت دانشگاهی بهره برده و این امر را پیگیری کند؛ البته فراموش نکنیم که آموزش‌ها نیز باید بروز و برپایه علم جهان پیش روند.

حسن پور بیان کرد: زمانی که ما افراد را به صورت آکادمیک برای کار در حوزه سینما آماده کنیم، می‌توانیم امید داشته باشیم که بازار کار مثبتی نیز ایجاد شود.

وی افزود: سینما با ظهور و بروز سینمای دیجیتال تغییرات زیادی کرده و در تولید و پخش دجار تغییرات شگرفی شده، اما باید همراه با این تغییرات در عرضه آثار سینمایی نیز متحول شده و پلتفرم‌هایی طراحی کنیم که سینما را بر روی تلویزیون‌های خانگی ارائه کنیم تا افراد پول بلیط را داده اما در خانه فیلم را تماشا کنند، اما این امر هم باید آنقدر کامل چیده شود تا هزینه‌های سینماگر را پوشش دهد و این امر مستلزم این است که زیرساخت‌های سایبری، اینترنتی و دیجیتال را گسترش دهیم.

وی بیان کرد: تلویزیون دیجیتال را همه در خانه دارند، اما باید زیرساخت‌های اینترنتی را گسترش و ارتقا دهیم و جهشی داشته باشیم تا بتوانیم راحت فیلم اکران کنیم و بدانیم اگر بخواهیم می‌توانیم به این سطح برسیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری فیلمسازی سینما فیلم ساز سینمای خانگی حسن پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۵۰۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران

در شرایطی که گیشه سینماها تحت تاثیر اکران دو فیلم کمدی «تمساح خونی» و «سال گربه» قرار دارد، فروش 11میلیاردی «مست عشق» در دو روز اول اکران نوید یک رقیب جدید برای کمدی‌های در حال اکران را می‌دهد.

به گزارش فارس؛ مست عشق ساخته حسن فتحی با حضور پارسا پیروزفر  و شهاب حسینی اتفاق بی سابقه‌ای را در گیشه رقم زد و موفق شد طی دو روز اول اکران با جذب بیش از 160 هزار مخاطب فروشی بالغ بر 11 میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که برای یک فیلم غیرکمدی موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود.

پس از سال ها این اولین باری است که یک فیلم غیرکمدی موفق به شکستن این رکورد می‌شود، به گونه‌ای که «مست عشق» تنها در دو روز اول اکران توانست خود را به رتبه چهارم فروش کلی سینمای ایران در سال جدید برساند و بالاتر از فیلم‌هایی نظیر آسمان غرب، آپاراتچی،پرویز خان،نوروز و ایلیا در جستجوی قهرمان قرار گیرد.
 
شهاب حسینی در نقش (شمس تبریزی)، پارسا پیروزفر در نقش (مولانا)، حسام منظور در نقش حسام ‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، هانده ارچل در نقش (کیمیاخاتون)، بنسو سورال در نقش (مریم)،  بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد (فرزند بزرگ مولانا)، هالیت ارگنچ ( پدر مولانا) و بوران کوزوم در نقش علاءالدین (پسر مولانا)  در «مست عشق» بازی کرده اند.

این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری می‌باشد که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا و عرفان او را به تصویر می‌کشد. 

در جدول فروش سینمای ایران در حال حاضر تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی با بیش از 119 میلیارد تومان فروش در آستانه 2 میلیونی شدن تماشاگران خود است و پس از این فیلم درام اجتماعی «بی‌بدن» با بیش از 30 میلیارد فروش و کمدی «سال گربه» با 25 میلیارد و 500 میلیون تومان فروش در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چند عکس دیده نشده از هنرمندی که «مست عشق» را روی پرده ندید «مست عشق» نیامده رکورد فروش روز اول سینمای ایران را شکست فیلم سینمایی «مست عشق» با بیش از ۵۰ هزار مخاطب و ۳ میلیارد و ۵۸۶ میلیون تومان فروش در اولین روز

دیگر خبرها

  • از آمار فروش هفته گذشته چه می‌دانید؟/ پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • پژو سقوط کرد؛ سرگردانی ایران‌خودرو برای تولید محصول محبوب
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • (ویدیو) کودکان سینمای ایران که امروز بازیگران معروفی هستند
  • رکوردشکنی شمس و مولوی در سینمای ایران
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»