Web Analytics Made Easy - Statcounter

فواد ایزدی در گفتگو با مشرق گفت: آژانس به ابزاری در دست آمریکا و متحدانش برای فشار به ایران تبدیل‌ شده است.

سرویس سیاست مشرق- مانوئل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأس هیاتی به‌منظور دیدار و گفتگو با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی وارد تهران شد. از مدتی قبل بر اساس مصوبه مجلس در طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران؛ نظارت‌های فراتر از پادمان ازجمله اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این قانون آژانس حق دسترسی به تصاویر ضبط‌شده در مراکز پژوهشی و عملیاتی در سایت‌های هسته‌ای کشور را ندارد.

کور شدن چشم آژانس باعث شد کشورهای غربی به تکاپو افتاده و به دنبال راه‌حلی برای ادامه گفتگو با ایران ذیل مذاکرات وین باشند. رابرت مالی نماینده آمریکا ناامید از کرنش ایران در برابر فشار غرب شهر به شهر و کشور به کشور دوره‌افتاده تا بتواند به اجماع حداقلی برای ادامه مذاکرات برسد، به نظر می‌رسد تیر او به سنگ خورده و دیپلمات میدانی آمریکایی‌ها نتوانسته است مسکو و پکن را در این زمینه با خود همراه کند.

هم‌زمان با تور دیپلماتیک رابرت مالی؛ مدیرکل آژانس با پکیجی جدید از پیشنهاد همکاری به ایران آمده است. خبرگزاری رویترز در یک خبر سفارشی و به‌منظور زمینه‌سازی برای نشست تهران اعلام کرده است که ایران و آژانس برای ادامه همکاری به توافق رسیده‌اند؛ اشاره این خبرگزاری به آن بود که ایران بار دیگر اجازه دسترسی به دوربین‌ها را به آژانس خواهد داد، ساعتی پس از انتشار این خبر یک مقام آگاه اعلام کرد، سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران هیچ ربطی به محدودیت‌های اعمال‌شده برای آژانس در دسترسی به تصاویر دوربین‌های مراکز اتمی ندارد. این منبع مطلع گفته است که گفت‌وگوهای مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران صرفاً در خصوص سرویس برخی تجهیزات نظارتی آژانس خواهد بود و موضوع دیگری در دستور کار مذاکرات قرار ندارد.

فؤاد ایزدی استاد دانشگاه تهران و تحلیل‌گر مسائل دیپلماتیک درباره سفر گروسی به «مشرق» می‌گوید: سفر مدیرکل آژانس مقدمه یک بیانیه ضد ایرانی در شورای حکام است؛ آژانس خاصیت فنی خودش را ازدست‌داده و تبدیل به یک‌نهاد سیاسی شده است.

در ادامه بخش‌های مهم گفتگوی فؤاد ایزدی با مشرق را می‌خوانید:

ماشین بیانیه نویسی به کارافتاده است

فؤاد ایزدی درباره دلایل سفر گروسی به تهران می‌گوید: آژانس سابقه‌ای سیاه دارد و از مدت‌ها قبل از فرمت یک‌نهاد فنی به یک سازمان سیاسی تبدیل‌شده است. ترکیب شورای حکام به‌گونه‌ای است که اکثریت آن‌ها از کشورهای غربی انتخاب‌شده‌اند. چنین مجموعه‌ای باسابقه دشمنی با ایران نمی‌تواند تصمیمات غیرسیاسی بگیرد؛ بهتر است آن‌ها سیاه‌بازی را کنار بگذارند تا نقش بیشتری در معادلات جهانی بازی کنند.

آژانس به ابزاری در دست آمریکا و متحدانش برای فشار به ایران تبدیل‌شده است. بارها آن‌ها علیه ایران بیانیه داده‌اند و احتمالاً بازهم ماشین بیانیه نویسی آن‌ها دوباره به کار بیفتد. البته اگر آن‌ها این بار علیه ایران بیانیه بدهند به ضررشان خواهد بود زیرا تهران واکنش جدی‌ای به آن نشان خواهد داد.

آمریکا به دنبال اجماع علیه ایران است

تحلیل‌گر ارشد مسائل سیاسی درباره تور دیپلماتیک رابرت مالی باهدف برگزاری دور هفتم مذاکرات در وین گفت: مذاکرات وین برای غربی‌ها دستاورد ویژه داشت؛ به گفته مقامات آمریکایی آن‌ها به اجماع در پنج به‌علاوه نیاز دارند؛ به قول خودشان اجماع در سال ۲۰۱۳ منجر به برجام در سال ۲۰۱۵ شد. با توجه به خرابکاری‌های ترامپ، دولت بایدن نیاز به یک تغییر در روابط خود با چین، روسیه و بقیه اعضا دارد تا بتواند به اهداف در اجماع علیه ایران برسد.

ایزدی ادامه داد: سفرهای متعدد مقامات سیاسی و امنیتی آمریکایی در ماه‌های اخیر برای بازگشت به برجام نیست؛ بلکه واشنگتن می‌خواهد تیغ اجماع علیه ایران را تیزتر کند. اما روابط مسکو و پکن با آمریکا دچار تحولاتی شده است مثلاً اتفاقاتی که در رابطه با اوکراین افتاد؛ ترمیم روابط روسیه و آمریکا دچار چالش کرده است و یا زیاده‌خواهی‌هایی که آمریکایی‌ها نسبت به چین‌دارند مانع‌ترمیم روابط این دو کشور می‌شود. البته اتفاقات به این معنی نیست که آمریکایی‌ها صد در صد شکست می‌خورند، به‌هرحال آن‌ها از ابزارهای دیپلماتیک استفاده می‌کنند و ممکن است موفقیت‌هایی داشته باشند اما کارشان در سال ۲۰۲۱ نسبت به قبل سخت‌تر خواهد بود.

شرط ادامه مذاکره: دست از زیاده‌خواهی بردار!

 فؤاد ایزدی درباره محتوای مذاکرات میان ایران و آمریکا گفت: مشکل ما در مذاکره با آمریکایی‌ها آن است که واشنگتن نمی‌خواهد به متن فعلی برجام پایبند باشد. بایدن می‌گوید ما یک تعهد طولانی‌تر می‌خواهیم. آن‌ها می‌خواهند بندهایی از برجام که بازه زمانی دارد مثلاً بندهای هشت‌ساله یا ده‌ساله که پس از اتمام آن‌ها برخی از محدودیت‌ها برداشته می‌شود (ازجمله طرح مربوط به تحریم تسلیحاتی ایران) را به پانزده یا بیست سال تمدید کنند. اگر آمریکایی‌ها واقعاً می‌خواستند به برجام برگردند همان کاری که بایدن در روزهای اول ریاست جمهوری خود کرد یعنی دستوری صادر و آمریکا به توافق پاریس برگشت را می‌توانست در مورد برجام نیز انجام دهد؛ اما این کار را نکرد چون آن‌ها نمی‌خواهند به برجام برگردند به این دلیل که تمایل دارند برجام را دست‌کاری کنند و امتیازاتی فراتر از مسئله هسته‌ای بگیرند.

 استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آمریکایی‌های علاقه دارند که ایران از همه بندهای برجام تمکین کند اما نمی‌خواهند که خودشان از آن تمکین کنند. اگر آمریکایی‌ها دست از زیاده‌خواهی بردارند؛ ادامه مذاکرات و موفقیت در وین دور از دسترس نیست.

در حال حاضر تعطیلی مذاکرات وین به نفع کشور نیست البته نکته درستی که وزیر امور خارجه بدان اشاره کردند آن بود که مذاکره برای مذاکره لزوماً کار مفیدی نیست. مذاکره می‌کنیم که شرایط بعد از مذاکره بهتر از قبل از مذاکره باشد. دولت قبل اعتماد عجیبی به‌طرف غربی داشت؛ آقای رئیسی احتمالاً به درس‌ها و عبرت‌های برجامی به‌خوبی توجه دارد.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان رابرت مالی فؤاد ایزدی آژانس بین المللی انرژی اتمی شورای حکام سید ابراهیم رئیسی برجام مذاکرات وین آژانس بین المللی انرژی اتمی مدیرکل آژانس آمریکایی ها مذاکرات وین فؤاد ایزدی علیه ایران رابرت مالی انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۵۲۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران

به گزارش همشهری آنلاین،‌ صدها دانشجوی آمریکایی در پی اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه بازداشت و از دانشگاه اخراج یا تعلیق شدند، معاون وزیر علوم کشورمان از پذیرش دانشجویان آمریکایی اخراجی در دانشگاه‌های ایران خبر می‌دهد.

پلیس آمریکا در روزهای گذشته، صدها دانشجوی معترض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه را بازداشت کرد، روسای دانشگاه هاروارد، ام. آی. تی، پنسیلوانیا و ماساچوست هم به خاطر اینکه در دانشگاه‌های تحت مدیریت‌شان دانشجویان از فلسطین حمایت کردند دادگاهی و عده‌ای از دانشجویان و اساتید اخراج شدند.

دانشگاهیان ایران اعم از دانشجویان، اساتید و مسؤولان در حمایت از هدف دانشجویان آمریکایی در پشتیبانی از مردم غزه و اعتراض به استکبار در تجمعاتی شرکت کردند.

رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور نیز ضمن حمایت از دانشگاهیان معترض آمریکایی، برای پذیرش اخراجی‌ها اعلام آمادگی کردند که این دانشجویان را با همان شرایطی که در کشور خودشان تحصیل می‌کردند پذیرش کرده و تسهیلات و امکانات تحصیل در اختیارشان قرار می‌دهند.

علی خطیبی معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز با بیان اینکه جامعه ایرانی اسلامی به معنای واقعی به محیط علم و عالم اهمیت می‌دهد و حرف‌های ما شعار نیست، می‌گوید که در سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌های ما دچار بحران شد ولی هیچ نیروی نظامی داخل دانشگاه نشد و هیچ دانشجویی آسیب ندید اما ببینید در آمریکا چه خبر است.

وی عنوان می‌کند که درب دانشگاه‌های ایرانی به روی تمام افرادی که در دانشگاه‌های آمریکا محروم از تحصیل یا تعلیق شدند، باز است و هزینه تحصیل این دانشجویان رایگان است.

کد خبر 849003 منبع: فارس برچسب‌ها دانشگاه‌های ایران دانشگاه - دانشجو خبر ویژه ایالات متحده آمریکا فلسطین

دیگر خبرها

  • حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • بایدن در دو نسخه؛ سرکوب زنان آمریکایی و حمایت از زنان ایرانی
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • دانشجویان تعلیق شده در آمریکا به ایران بیایند با هزینه تحصیل‌ رایگان!
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • پذیرش دانشجویان اخراجی آمریکا به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!
  •  خفّتی که MI۵ و MI۶ کشیدند و سیاه‌بازی‌ای که گردن BBC افتاد!