Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشتغال و کارآفرینی شاید یکی از راهبردی ترین و کارآمدترین راه حل‌های جلوگیری از مهاجرت روستاییان باشد و آنچه امروز مردم روستاهای "تِمنَک" و "لَما "را دلخوش به ماندن کرده است، شاید همین شالیزارها و مزارع پرورش ماهی باشد

چشم مردم روستاهای "تِمنَک" و "لَما" تنها به رودخانه بشار بسته شده، رودخانه ای که به آنها آب و نان می دهد و معیشتشان به آن گره خورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گره کور اشتغال با شالیزارها و مزارع پرورش ماهی منطقه «گُل میان» در آن سوی رودخانه بشار به مدد بخشندگی همین رود و همت کارآفرینان، گشوده شده اما آنچه گفته می شود سختی کار را صدچندان کرده، نبود یک پل ارتباطی است که در عبور از رودخانه، اهالی "گل میان" را مستاصل کرده است.

 اشتغال و کارآفرینی شاید یکی از راهبردی ترین و کارآمدترین راه حل‌های جلوگیری از مهاجرت روستاییان باشد و آنچه امروز مردم روستاهای "تِمنَک" و "لَما "را دلخوش به ماندن کرده است، شاید همین شالیزارها و مزارع پرورش ماهی باشد. تولید سالیانه حدود ۵۰۰تن ماهی قزل آلای سردآبی و تولید برنج از ۸۰ هکتار شالیزار و اشتغالی که به اقتصاد روستایی رونق می‌بخشد، همه آن چیزی است که موجب شده کارآفرینان و مردم منطقه "گُل میان" از مسئولان استانی کهگلویه و بویراحمد بخواهند که تا پیش از آمدن فصل پاییز و زمستان و آغاز بارش‌ها، برای احداث یک پل ارتباطی که سختی پیمودن عرض رودخانهِ خروشانِ بشار را جانفرسا و خطرآفرین کرده است، همت کنند.

برای رسیدن به شالیزارها و مزاع پرورش ماهی، دو راه وجود دارد، یکی راه مالرو، از دل منطقه صعب العبور "گُل میان" که سختی‌های آن مضاعف و خطرآفرین است و دیگری عبور از رودخانه بُشار که باز باید برای عبور از آن هم خطر کرد. گفته می شود برای عبور از رودخانه و رسیدن به مزارع در فصل‌هایی از سال، باید با تراکتور و کامیون عرض روخانه را پیمود، اتفاقی که می تواند بستر رودخانه را تخریب و جان زیستمندان آن را به مخاطره بیاندازد و از سوی دیگر ، جان کارگران و کشاورزان نیز تهدید می‌شود.

آنچه مسلم است اینکه اگر اهالی منطقه،تابستان‌ها پای پیاده به دل رودخانه بزنند، زمستان‌ها و پاییز را ناگزیرند با کامیون و تراکتور، رودخانه خروشان بشار را طی کنند تا به مزارع شان در آن سوی رود برسند. سوی دیگر این ماجرا حمل نهاده ها، نقل و انتقالات اساسی برای مزارع پرورش ماهی و دسترسی کشاوران به شالیزارها به همراه مشقت‌های حمل و نقل و عبور از رودخانه ای است که تنها راه ارتباطی ممکن برای شالیزارها و مزارع پرورش ماهی محسوب می شود. از این رو همه این دلایل دست به دست هم داده اند تا مردم منطقه "تمنک" و "گل میان"، ضرورت ایجاد یک پل ارتباطی را به معنی واقعی نیاز، مطالبه کنند.

باید گفت احداث یک پل مطالبه مردم منطقه "گل میان" و کارآفرینانی است که می گویند این راه ارتباطی هم  مشقت پیمودن رودخانه ای خروشان را در مواقعی از سال برای آنها کم می کند و هم امکان توسعه کارآفرینی و رونق تولید را فراهم خواهد کرد. گرچه با پیگیری های مزرعه داران و اهالی منطقه "گل میان" ،این پل دسترسی عاقبت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگلویه و بویراحمد  بودجه مصوب گرفته اما با توجه به نزدیک شدن فصل بارش‌ها و مشقت‌های عبور از رودخانه، معلوم نیست عملیات اجرایی این پل چه زمانی آغاز خواهد شد.
در دوراهی صخره و رودخانه
سید محمدرضا خرام ، از کارآفرینانی است که توانسته قدم اول را برای اشتغالزای با ایجاد یک مجتمع پرورش ماهی در منطقه "گل میان" بردارد، قدمی که توانست قدم های دیگر را با خود همراه کند و ۶ مجتمع دیگر پرورش ماهی به دنبال آن احداث شود. این کارآفرین شیلات با احداث یک سد با ارتفاع ۱۸ متر با هزینه شخصی خود، با یک تیر دو نشان زده است، یکی آنکه پرورش ماهی قزل آلای سردآبی را کلید زده و دیگری اینکه آنچه را برای شالی کارها با مشقت و البته با بریدن درختان برای مهار آب رودخانه و بهره برداری از آن همراه بوده ، با ایجاد این سد میسر و در نتیجه تغذیه زمینهای کشاورزی از آب رودخانه  را هموار کرده است.

عبور از رودخانه ۲ کشته داد!

این کارآفرین در گفت‌وگو با ایسنا از مشقت‌ها و سختی های عبور از رودخانه بُشار برای رسیدن به مجتمع های پرورش ماهی و البته مزارع برنجکاری، گفت: از پاییز که بارندگی ها شروع می شود تا آخر فصل بهار، رودخانه به ما اجازه عبور برای رساندن مصالح و نهاده‌هایمان را نمی دهد. در این منطقه ۸۰ هکتار مزارع برنجکاری وجود دارد . ۵۰۰ خانوار روستایی در این منطقه امرار معاش دارند. یک راه صخره ای وجود دارد که مردم مجبورند مصالح شان را با الاغ و قاطر جابه جا کنند و گاهی هم که از رودخانه می خواهند عبور کنند باز با  مشکل مواجه اند؛ در این سال‌ها عبور از این رودخانه دو نفرکشته داده است!

به گفته خرام در سیل فروردین سال  ۹۸،  کارگرانی که با یک تراکتور قصد عبور از رودخانه بشار را داشتند، طعمه جریان آب رود شدند اما با ورود ستاد بحران استان و ارسال هلی کوپتر امداد، نجات یافتند.

وی با اشاره  با مشکلاتی که سختی‌های عبور از رودخانه بُشار برای آنها ایجاد کرده است، افزود: از سال‌های دهه هشتاد پیگیر احداث پل بوده‌ایم اما کاری از پیش نبردیم و در واقع مسوولان کوتاهی کردند. برای دسترسی به مزارع، در واقع هیچ راهی نداریم جز یک راه صعب العبور کوهستانی، که مال‌رو است و باید با "الاغ" و "قاطر" و با تلفات و مخاطراتی که دارد طی شود.

به گفته وی با پیگیری‌هایی که توسط سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، معاونت عمرانی استانداری و فرمانداری شهرستان دنا، انجام شده است، در سال جاری طرح مطالعاتی احداث پل بر رودخانه بشار انجام و تفاهم نامه آن در حال پیگیری است و باید به مناقصه گذاشته شود.

خرام در ادامه افزود: اداره کل راهداری قبول کرد برای احداث این پل اعتبار چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اختصاص دهد. دهانه این پل ۴ متر و طول آن ۴۲ متر است تا یک ماشین  بتواند، نهاده‌ها و غذای ماهی‌ها، بار کشاورزان و محصولات آنها را جابه جا کند.

آن طور که این کارآفرین شیلات به ایسنا گفته است، با ایجاد پل و افزایش ظرفیت های مزرعه های ماهی، تولیدات ۱۰۰۰ تن در سال از مجتمع‌های پرورش ماهی در منطقه گل میان می تواند ۶۰ میلیارد ارز آوری برای استان کهگیلویه و بویر احمد داشته باشد.

"حمزه جانبازی"، مدیر شیلات استان کهگیلویه و بویراحمد اما به ایسنا گفت: مزارع برنجکاری در منطقه گل میان به شکل سنتی فعالیت می کنند و به دلیل اینکه پل ارتباطی و دسترسی ندارند نتوانسته اند مکانیزه شوند. اگر اعتبار این پل ارتباطی تامین و عملیاتی شود، اشتغالزایی به جهت مکانیزاسیون مزارع پرورش ماهی و مزارع برنجکاری افزایش خواهد داشت.

به گفته وی، تنها دسترسی موجود به مزارع برنجکاری و پرورش ماهی رودخانه بشار است که در فصل بهار، عبور از آن فقط با تراکتور امکان پذیر است و این موضوع حمل و نقل نهاده ها و حتی نظارت را با مشکل مواجه کرده و به همین دلیل ایجاد پل دسترسی برای این منطقه ضرورت دارد.

از نگاه جانبازی ایجاد پل می‌تواند برای اشتغال زایی منطقه گل میان و روستاهای این محدوده توجیه اقتصادی دارد: برای این پل شاید ۴ میلیارد هزینه شود اما این اقدام برای این منطقه چهل میلیارد افزایش درآمد خواهد داشت.

یک گام رو به جلو ، مناقصه به زودی برگزار خواهد شد

محمد حسین نصیری راد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگلویه و بویر احمد در خصوص چگونگی روند پیگیری عملیات احداث پل در منطقه گل میان به ایسنا گفت: با توجه به مشکلاتی که در هنگام بارش و طغیان رودخانه برای تغذیه آبزیان مجتمع های پرورش ماهی این محدوده وجود داشته، مسوولین این مجتمع‌ها، بارها حین عبور از رودخانه دچار مشکلات و حوادثی  شده‌اند که با پیگیری از طریق مدیرکل بحران استانداری و  فرمانداری شهرستان دنا و مجموعه مالکین طرح های ماهی، طرح ایجاد یک پل مصوب شد.

وی افزود: با وجود اینکه مجری این پل باید جهاد کشاورزی باشد، اما معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای را برای اجرای این پل موظف کرد. با توجه با اینکه زمان مصوبات اعتبارات در سازمان مدیریت برنامه ریزی استان گذشته بود اما از  اعتبارات استانی مبلغ  یک میلیارد تومان و از اعتبار زلزله در شهر سی سخت  هم  نزدیک به دو میلیارد  تومان و در مجموع ۳ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در نظر گرفتیم که مطالعات آن انجام شده  و به زودی منلاقصه برگزار خواهد شد.

نصیری راد عنوان کرد: چنانچه برنده ای در این مناقصه اعلام شود، آنها می کوشند عملیات اجرایی پل در اسرع وقت شروع شود.

وی در پاسخ به نگرانی‌ها در آستانه فصل بارندگی و مشکلاتی که با روندِ کند احداث پل همچنان وجود خواهد داشت، تصریح کرد:  کمیته برنامه ریزی پایان تیرماه بود و در حال حاضر هنوز مبادله موافقت نامه انجام نشده اما با وجود همه این موارد، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای یک گام از روند معمول جلو بوده و بحث مطالعه و برآورد هزینه ها انجام شده است؛ با این وجود همزمان با تنطیم مبادله موافقت نامه این نوید را خواهیم داد که طرح پل به مناقصه برود و عملیات اجرایی شروع شود.

نصیری راد ادامه داد: بالغ بر چهار میلیارد برآورد هزینه های اولیه پل است و به جهت حساسیتی که برای اجرای این پل در منطقه" گل میان" وجود داشت، بیش از ۵۰ درصد اعتبار مورد نظر،  در سال ۱۴۰۰ مصوب شده است.

گفتنی است که رودخانه بشار از «تنگه سرخ» از شهر یاسوج می گذرد و به منطقه "گل میان" از توابع شهرستان پاتاوه در ۵۰ کیلومتری یاسوج می رسد؛ در ادامه مسیر به رودخانه خرسان می پیوندد و از آنجا به کارون می ریزد. در منطقه "گل میان" و در جوار روستاهایی "تِمنَک" و"لَما"، هشتاد هکتار اراضی کشت برنج وجود دارد و هفت مزرعه بزرگ پرورش ماهی فعال هستند. دسترسی به اراضی یاد شده، با مخاطرات عبور از عرض رودخانه بشار از چالش‌های عمده کشاورزان، کارگران و اهالی این منطقه است.

/ایسنا 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اداره کل راهداری عبور از رودخانه منطقه گل میان رودخانه بشار پل ارتباطی احداث پل نهاده ها احداث یک مجتمع ها گ ل میان منطقه گ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۵۷۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان

در پی بارندگی‌های اخیر در منطقه و سیلاب‌های ورودی از همسایه بخش‌هایی از تالاب بین‌المللی هامون آبگیری شده و باعث رونق مجدد، اما موقت گردشگری در منطقه سیستان شده است. 

مردمان سیستان بیش از دو دهه است که به دلیل خشکسالی‌های اخیر و باد‌های ۱۲۰ روزه با انواع و اقسام بیماری‌های ریوی و چشمی دست و پنجه نرم می‌کنند و عملاً به دلیل عدم پرداخت حقابه سیستان از سوی کشور افغانستان سال‌های بسیار سختی را پشت می‌گذارند. 

این مردم همواره در فصول پربارش سال در انتظار بارندگی‌ها و نزول رحمت الهی هستند تا زمین تفتیده و خشکیده سیستان قدری طعم زندگی و آب را بچشد که در این سال‌ها اوضاع خیلی به کام آنها نبوده ولی باز هم از رحمت خداوند ناامید نیستند. 
ورود سامانه‌های بارشی در هفته‌ها و روز‌های اخیر چه در داخل و چه کشور افغانستان بارش‎‌های خوبی را به همراه داشت که علیرغم ناملایمت‌هایی که طالبان در پرداخت حقابه داشته‌اند باز هم قدر ناچیزی از سیلاب سرریز شده سد‌های این کشور وارد سیستان شده است. 

کیخا یکی از شهروندان سیستانی گفت: درست است که سالهاست در این منطقه جز خاک و شن و ماسه و سختی چیز دیگری نداشته ایم، اما باز هم حاضر به ترک خانه و کاشانه خود نیستیم، اما از مسئولان و خصوصاً وزارت امور خارجه مطالبه جدی داریم که نسبت به دریافت حقابه ما از طالبان به صورت جدی عمل کند. 

وی ادامه داد: آب در سیستان به معنی زندگی و حیات است و اگر آب نداشته باشیم عملاً امکان زندگی کردن وجود ندارد و مسیولان باید به این مساله به خوبی واقف باشند و ذره‌ای از حق مسلم مردم سیستان در خصوص حقابه کوتاه نیامده و به هر نحوی که می‌توانند اقدام فوری داشته باشند. 

دهمرده، یکی دیگر از ساکنان منطقه سیستان نیز به خبرنگار ما اظهار کرد: آبی که امروز وارد منطقه سیستان شده است به هیچ وجه حقابه تالاب هامون نیست بلکه میزان حجم سیلاب غیرقابل کنترل از سوی طالبان و آب‌های سرریز شده از سد‌های کشور افغانستان است. 

وی ادامه داد: ما هرگز به این سیلاب راضی نمی‌شویم و تنها خواست و مطالبه ما دریافت منظم و کامل حقابه سیستان است تا بتوانیم همچون گذشته به کشاورزی و دامداری بپردازیم و این منطقه را مجدداً احیا کنیم. 

بازگشت زندگی به سیستان 

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: سیستان ظرفیت‌های گردشگری بسیاری دارد و همه ساله در ایام نوروز نیز گردشگران داخلی و خارجی را میزبانی می‌کند، اما به دلیل خشکسالی‌های اخیر دچار مشکلاتی شده است. 

علیرضا شه‌بخش افزود: خوشبختانه طی روز‌های اخیر و به دلیل بارندگی و سیلاب‌هایی که شاهد بودیم قدری آب به این منطقه وارد شده و به نوعی باعث رونق گردشگری و شادمانی مردم شده است. 

وی ادامه داد: به دلیل آب ورودی به منطقه کوه خواجه، مسافران و گردشگران زیادی طی دو روز گذشته این نقطه را برای سفر و بازدید انتخاب کرده‌اند و از تماشای این صحنه‌ها که رو به فراموشی بود لذت می‌برند. 

به گفته شه‌بخش، آب ورودی ناشی از سیلاب‌ها که تحت هیچ شرایطی حقابه سیستان نیز محسوب نمی‌شود موجب آبگیری بخش‌هایی از تالاب هامون و اطراف کوه خواجه شده و صیادان با به آب انداختن توتن و قایق‌های خود که سال‌ها خاک میخورد در حال خدمت‌رسانی به گردشگران هستند و گشت و گذار آبی را برای آنها مهیا کرده‌اند. 


میزبانی پایگاه ملی کوه خواجه از گردشگران 

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز گفت: همزمان با ورود سیلاب‌های سرریز شده از سد‌های کشور همسایه و بارندگی‌های داخل کشور، بخش‌هایی از تالاب هامون که در محدوده پایگاه ملی کوه خواجه قرار دارد آبگیری شده و تصویری زیبا را برای مردم این منطقه به وجود آورده است. 

مجتبی سعادتیان افزود: در روز‌های گذشته پایگاه ملی کوه خواجه پذیرای تعداد بسیار زیادی مسافر و گردشگر بوده که برای تماشا و استفاده کردن از زیبایی خدادادی به این منطقه سفر کرده‌اند. 

وی ادامه داد: تعداد ورودی مسافران به قدری زیاد بوده است که مردم برای رسیدن به کنار آب، تفریح و اینکه تنی به آب زده و یا از قایق سواری استفاده کنند ساعت‌ها در ترافیک جاده‌ای بوده‌اند، اما باز هم این سختی را به جان خریده و خود را به آب رسانده‌اند. 

همه می‌دانند زندگی مردم و به طور کلی حیات در شمال استان سیستان وبلوچستان به آب بستگی دارد که به دلایل شرایط جوی و آب، سدسازی‌های کشور همسایه و عدم پرداخت حقابه این منطقه دچار خشکسالی‌های شدید شده است و همین میزان آبی که به دلیل سیلاب وارد تالاب هامون شده است خوشحالی را همراه آورده است.

منبع: تسنیم

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سازمان اوقاف خود را مخاطب در جبهه پیشران انقلاب اسلامی می‌داند
  • استخر‌های ذخیره آب کشاورزی در چهارمحال و بختیاری مهیای پرورش ماهی
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم
  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • سرمایه گذاری ۲ هزار میلیارد ریالی اوقاف مرکزی در طرح پرورش ماهی
  • درخواست احداث پل عابر در روستا
  • سفر مقام معظم رهبری موجب عبور کردستان از حوزه امنیتی به حوزه فرهنگی شد/ علمای مناطق شرقی با روشنگری بسترساز امنیت پایدار شوند
  • رهاسازی ۷ هزار قطعه ماهی گرمابی در مزارع شیروان