واقعیتهایی جالب درباره تاریخ خستگی
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۸۷۲۳
آیا واقعا ما امروز خستهتر از گذشته هستیم؟ آیا ایمیل، شبکههای اجتماعی و تلفنهای هوشمند به معنای سطح بیسابقهای از خستگی و فرسودگی است؟
به گزارش بی بی سی، فیلیپ بال، نویسنده و برنامهساز موضوعات علمی، مستندی رادیویی با عنوان تاریخ خستگی ساخته که در آن به دنبال کشف تاریخ فراموش شده بیحالی و خستگی رفته است؛ از راهبان صحرانشین تا کار در دنیای امروز.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
۱. یونانیان باستان تصور میکردند که خستگی ناشی از زیاد شدن «سودا» در بدن است
توجه به مسئله خستگی تا زمان یونان باستان به عقب برمیگردد. در دوران طلایی یونان، بین قرن پنجم تا سوم پیش از میلاد، بیشتر پزشکان باور داشتند که سلامت ما با توازن چهار مایع در بدن کنترل میشود که اخلاط چهارگانه نام دارند: خون، بلغم، سودا و صفرا. چند قرن بعدتر جالینوس، پزشک مشهور یونانی، همچنانعدم توازن این خلطها را مسئول خستگی میدانست.
آنا کترینا شافنر، استاد تاریخ فرهنگی در دانشگاه کنت که درباره تاریخ خستگی نوشته است، توضیح میدهد: «او (جالینوس) فکر میکرد که عامل خستگی زیادی «سودا» در بدن است و اینکه بدن سعی میکند آن سودا را بسوزاند و دود آن از شکم به سمت مغز بالا میرود و به معنای واقعی کلمه دید بیمار به دنیا را تار میکند.»
۲. برای مسیحیان اولیه، خستگی یک خطر معنوی بود
در قرن چهارم پس از میلاد، راهبان و راهبههای اولیه مسیحی اغلب در انزوا در صومعههایی پراکنده در طبیعت وحشی شمال مصر زندگی میکردند. به رغم اینکه آنها به دنبال یک زندگی معنوی همراه با مکاشفه بودند، منصفانه است اگر بگوییم که احساس کسالت و بیحالی غیرمعمول نبود.
این احساس بیحالی به عنوان یک خطر معنوی قلمداد میشد و حتی نامی برای آن وجود داشت: «اسیدیا به معنای رخوت.» اندرو کریسلیپ، استاد تاریخ دانشگاه ویرجینیا، در تعریف این واژه میگوید: «رخوت یا اسیدیا به نیرویی اهریمنی اشاره داره که در میانه روز میآید و در میان مسیحیان «شیطان نیمروز» لقب گرفته است.» مشهورترین مفسر این فکر شیطانی یا گناه، راهبی به نام اواگریوس اهل پونتوس بود. او حتی یک سیستم مشاوره و روانشناسی برای مراقبت از افرادی ایجاد کرد که از مخاطرات دلسردی رنج میبردند.
۳. خستگی یکی از هفت گناه کبیره است
اواگریوس درباره هشت گناه نوشت که بعدها در قرون وسطی تبدیل به هفت گناه کبیره شدند. رخوت هنوز در این فهرست وجود دارد، اما حالا این بیانگیزگی معنوی «کاهلی» نام دارد. در این مرحله همه چیز درباره این بود که آیا شما به اندازه کافی برای رستگاری خود سختکوشی میکنید یا نه. خسته شدن و بنابراین بیکار بودن، یک شکست اخلاقی تلقی میشد.
۴. دانشوران دوره رنسانس سیاره زحل را مقصر خستگی میدانستند
حلقههای زحل (عکس از مستند «سیارهها: غولها»، شبکه دو بیبیسی، ۱۳ مه ۱۹۹۹)
اندیشمندان دوران رنسانس نظر دیگری در مورد خستگی داشتند. یک فیلسوف ایتالیایی به نام مارسیلیو فیچینو باور داشت که اشتراکی میان خستگی و آنچه امروز افسردگی مینامیم وجود دارد. والری ریس، مورخ دوران رنسانس که نامههای فیچینو را ترجمه کرده میگوید: «او (فیچینو) به طور کلی این وضعیت را مالیخولیا مینامد کهعدم توازن در اخلاط چهارگانه بدن است و باعث سنگینی، سردی، بیحالی و محنت میشود.»
تصور بر این بود که اخلاط چهارگانه از نیروهای فلکی تاثیر میگیرند و برای مارسیلیو سیارهای که باعث مالیخولیا میشد، زحل سرد بود که به کندی حرکت میکند.
۹. فروید خستگی را ناشی از سرکوب امیال واقعی میدانست
بنابر تحلیل روانکاوانه زیگموند فروید درباره خستگی، این خود تمدن است که انرژی ما را هدر میدهد. استدلال فروید این بود که صرفا زندگی در یک فرهنگ متمدن میتواند فرساینده باشد، چرا که ما انرژی زیادی صرف سرکوب امیال، دیدگاهها و آرزوهایی میکنیم که از نظر اجتماعی پذیرفته شده نیستند. او همچنین گفته است که انرژی ما صرف نزاعهای درونی ما میشود: نبردی دائمی میان خود، فراخود و نهاد درون ما در جریان است.
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۸۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم/فیلم دفاع مقدس باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد
حبیبالله والینژاد گفت: ما سعی کردیم راوی باشیم و امانتدار اگرچه امانتداری سخت است چرا که میخواهیم درست بگوییم و البته جذاب که این کار سختی است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حاج حبیب والینژاد که در کارنامه هنری خود آثاری چون «پایان انتظار»، «نیمه پنهان ماه»، «ایستاده رد غبار»، «بادیگارد» را ثبت کرده خاطراتش را از عهد اخوت و صیغه برادری رزمندگان آغاز کرد. او در شب خاطره حوزه هنری برای حاضران در سالن سوره شرح داد: پیش از عملیاتها عهد و پیمانی بسته میشد تا بازماندگان ماموریتها حتی یک ثانیه از لحظات جنگ را برای مردم بازگو کنند. یکی وفای به عهد را با روایتگری یکی با تصویر باید رویت میکرد. من سعی کردم وقایع را به تصویر بکشم ولی اینکه چقدر توانستهام عهد اخوت، برادری و توکل را نشان نشان دهم، نمیدانم.
او افزود: همه قهرمانان کشورمان فقط توکل کردند و هرکس توکل کرد و به ماجرای کربلا ایمان داشت در این مسیر موفق شد چون مسیر، مسیر سختی است و حتی انتخابش هم سخت است.
حاج حبیب والینژاد اظهار کرد: من توفیق داشتم که در حوزه هنری فیلمبرداری را آموختم بنابراین سعی میکردم در میدان لحظات را ثبت کنم. و اما سینما، قاب سینما برای امروز است که به گفته مقام معظم رهبری ما تکلیف داریم به تصویر بکشیم. سختی کار تا اینجاست که چطور آن را تبدیل به فیلمنامه جذاب و دیدنی کنیم. کار ساخت فیلم دفاع مقدس و «آسمان غرب» خیلی کار سختی بود و خیلی از افراد برای تولید آن کمک کردند. من به عنوانسرباز در ارتش با دوستان هوانیز خواستم با عهد اخوتی که بستهایم تنها سه روز از انتخاب، توکل و نبرد شهید شیرودی و دوستانی را که به او کمک کردند، نشان دهیم.
وی ادامه داد: در شرایطی که ارتش عراق از چندمرز سعی کرد وارد کشور شود، شهید شیرودی و همرزمانش عهد اخوت بستند. در آن زمان شرایط سختی وجود داشته و انتخاب حضور در میدان هم انتخاب سخت بوده است. از طرفی عراق محل اسکان نیروهای ایرانی را هم بمباران میکرد تا به سرپل ذهاب نروند.
وی با اشاره به اینکه برای ما هم از این دست تصمیمها خیلی زیاد است به زیاد بودن قهرمانان بیادعایی که از جانفشانیهایشان صحبت نمیکنند و قهرمانان کشور هستند، پرداخت.
تهیه کننده «آسمان غرب» خطاب به حاضران در سالن تاکید کرد: ماجراها و رشادتهایی در سینه همرزمان و افرادی که در جنگ حضور داشتهاند وجود دارد که رفتن سراغ آنها و یددن و شنیدن آنها کار شما است. ما با ساخت «آسمان غرب» قدم اول را برداشتیم و قدمهای بعد را شما باید بردارد. تمام آنچه در سینه مبارزان و مردان جنگ وجود دارد یک درس برای نسل امروز است تا برای آینده عبرت بگیرید. برای همین هم مقام معظم رهبری فرمودند درباره قهرمانها بگوییم و فیلم درباره آنها بسازیم. شهید شیرودی این قهرمانی را برای سه روز در منطقه سرپل انجام میدهد و خوب است که پس از آن را شما بخوانید، ببینید و بگویید.
وی درادامه به خاطرات نیروهای هوانیروز در پادگان ابوذر و شهید شدن هزار ایرانی در یک روز سخن گفت. وی همچنین یادآور شد: فیلم سینمایی «آسمان غرب» درباره سه روز عملیات قهرمانه شهید علی اکبر شیرودی و همرزمانش است.
والی نژاد در ادامه به شرایط سخت ساخت فیلم «آسمان غرب» اشاره کرد و در ادامه از شهید مرتضی آوینی یاد کرد.
وی در پایان سخنانش گفت: با مرتضی آوینی در حوزه هنری و در دوره بعد از جنگ همکاری کردم. آنچه شهید آوینی ساخت در دورهای بود که در بخش تولید روایت فتح بودم و برخی آثار ساخته شد. ما سعی کردیم راوی باشیم و امانتدار. اگرچه امانتداری سخت است چراکه میخواهیم درست بگوییم و البته جذاب که این کار سختی است. ما سعی کردیم وفادار به واقعیت باشیم. فیلم باید برای نسلی که جنگ را یک روز هم ندیده جذاب باشد و در عین حال واقعیت داشته باشد. من از شهید آوینی آموختم و در روایت فتح مستندسازی کردم.