سینما نیازمند سامان
تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۸۸۸۹۰
ایسنا/مرکزی اگر گذری بر تاریخ سینمای ایران داشته باشیم، میتوانیم اشتیاق مردم در سالهای نه چندان دور به این فضای فرهنگی جذاب را از میزان استقبال و حضور آنان در سینما بفهمیم.
دوبله فیلمهای خارجی در سالهای نخست ورود سینما به ایران بسیار رشد و درخشش داشت و ظهور و بروز بازیگران مختلف و دیگر افراد صاحب نام در این عرصه، به خوبی گواه توجه و علاقه آنروزهای مردم به سینماست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سینمایی که روزی در راس اولویت های تفریحی مردم بود، اما حالا در حال خرد شدن زیر پای اوضاع نابسامان اقتصادی است، اقتصاد آسیب دیده ای که کرونا همچون گردبادی عظیم، آنرا بیش از پیش متزلزل ساخته است.
به گزارش ایسنا، امروز ۲۱ شهریورماه، روز سینماست، روزی برای سینما و مردمانی که سالیان بسیاری از عمرشان را با عشق به این پرده جادویی سپری کردند.
احسان بیات یکی از این آدمهاست. او مدیر سینما فرهنگ اراک است و از ۱۴ سالگی با خردهکاری در سینما به این عرصه وارد شده و می گوید: از سال ۱۳۴۴ شروع به فعالیت کردم، در آن زمان سینما رونق بسیاری داشت و فضایی بود که توجه و علاقه مردم را به خود جذب میکرد و من هم یکی از علاقهمندان پروپاقرص سینما بودم. فیلم دیدن را دوست داشتم و اسپارتاکوس، گنج قارون و قیصر در آن زمان فیلم های مورد علاقهام بودند.
بیات به سرعت سراغ معضلات سینمای ایران رفت و گفت: آن زمان که اراک ۳۰ هزار نفر جمعیت داشت ۴ سینمای "اراک، ایران، دنیا و قصرطلایی" که از بزرگترین و بنامترین سینماهای کشوری بود در این شهر فعال بودند، اما متاسفانه هر کدام طی چند دهه اخیر تغییر کاربری پیدا کردند.
دلیل اقبال گذشتگان به سینما
وی یکی از دلایل اقبال مردم نسبت به سینما در دهه های گذشته را آشنایی آنها با نویسندگان بزرگ و در مجموع، اطلاعات عمومی قابل اعتنای مردم درخصوص ادبیات و سینما دانست و افزود: هرچند در آن زمان عموم مردم سواد دانشگاهی و حتی ابتدایی چندانی نداشتند، اما اطلاعات بین آنها به صورت سینه به سینه نقل میشد و مهمتر آنکه در آن زمان نیز افراد فرهنگی یا دارای سواد فرهنگی زیادی در جامعه حضور داشتند که تمایل و علاقه بسیاری به دانستن و آموزش دانسته هایشان به اطرافیان داشتند، لذا اطلاعات و شناخت مردم در گذشته نسبت به سینما و ادبیات بیشتر بود، چنانکه آنزمان در عرصه های مختلف چه ورزش، چه سینما و چه موسیقی و ... ستارگانی میدرخشیدند که هنوز هم نام آنها جاودانه است. متاسفانه جوانان امروز تمایلی به دانستن ندارند و این ندانستن تا حدی است که آنها حتی نام چند نویسنده را چه در ایران و چه در خارج از ایران نمیدانند، آنها حتی نمیدانند صادق چوبک کیست!
وی ادامه داد: قبل از انقلاب فیلمهای بسیاری از سینمای کشورهای خارجی وارد ایران میشد و جالب است بدانید که من و خیلی از مردم توانایی خواندن زیرنویسهای فیلمها را نداشتیم، حتی به یاد دارم که هر وقت میخواستم به سینما بروم، یک نفر با سواد را پیدا میکردم و برایش بلیط و تخمه می خریدم و به هر شکلی بود او را راضی می کردم تا در سینما همراهی ام کند و زیرنویس فیلمها را بلند بلند برایم بخواند. بعدها شوقی نامی را آوردند تا زیرنویس فیلم ها را بلند برای مردن بخواند.
سال های ۶۰ تا ۸۰ سال های رونق سینما در اراک
بیات افزود: انقلاب که شد سینما تا سال ۵۸ تعطیل بود و زمانی که شروع به کار کرد یک کمیته فرهنگی محتوای فیلمها را بازبینی می کرد، اما بعدتر با ساخت فیلمهای ایرانی در چارچوب قوانین روز، نیاز به این نظارت در سینما نیز پایان یافت. بعد از آن هم جنگ آغاز شد ولی میتوانم بگویم جنگ تحمیلی نه تنها وقفهای در کار سینما ایجاد نکرد، بلکه ساخت فیلمهای جذاب جنگی و داستانی در آن سالها سینما را برای مردم جذابتر از قبل کرد، در واقع میتوان گفت سالهای ۶۰ الی ۸۰ نقطه اوج فعالیت و کار سینماها و تمایل مردم به آن بوده است. در آن سالها روزهایی بود که ۵ سانس اکران فیلم داشتیم و حتی در برخی روزها سانسهای ویژه نیز برگزار میکردیم.
به گفته وی، یکی از بهترین و پرفروش ترین فیلمهای آن زمان فیلم "دزد عروسکها" بود که ۱۲۵ هزار بلیط برای این فیلم فروخته شد، آنروزها دوران رشد فیلم کودک در کشور بود.
بیات بیان کرد: خوشبختانه در سالهای ۶۰ الی ۸۰ شاهد درخشش بازیگرانی نظیر پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، مرحوم خسرو شکیبایی و نظایر آنها در سینمای ایران بودیم که متاسفانه در برهه هایی حضورشان کمرنگ می شود و دلایل این وضعیت باید بررسی شود.
وی با بیان اینکه توجه به سلیقه مردم در ساخت فیلم ها شاید یکی از دلایل کاهش اقبال آنها به سینما در سال های اخیر بوده است، ادامه داد: از حدود سال ۸۰ به بعد آمار توجه مردم به سینما در سراسر کشور سیر نزولی به خود گرفت و شاید کم توجهی به سلیقه مردم در ساخت فیلم یکی از دلایل مهم این وضعیت باشد.
سهم تلویزیون و حق کپیرایت در کاهش رونق سینما، کم اما تاثیرگذار
مدیر سینما فرهنگ گفت: قطعا مسئله بی توجهی به حق کپی رایت و نمایش فیلم های سینمایی تلویزیون بر روی کم شدن رونق سینما تاثیرگذار است، اما همانطور که گفتم سالهای ۶۰ تا ۸۰ اوج رونق فعالیت سینماها بوده است و اگر تلویزیون انقدر تاثیرگذار بود، در کشورهای اروپایی هیچ سینمایی وجود نداشت در حالیکه اینطور نیست. نکته حائز اهمیت آن است که سالن های سینما در ایران بسیار کوچک هستند و جذابیتی برای تماشاچی ندارند، هرچند زمانی که تماشاچی نیست چرا سالن های بزرگ داشته باشیم؟
وی تاکید کرد: من اقتصاددان نیستم و نمی توانم درخصوص مسائل اقتصادی نظر بدهم، اما از سال ۴۴ تا انقلاب بلیط سینما دو تومان بود و وسایل یدکی و ابزار سینما و هزینه ها پایین بود، ولی الان هزینه تجهیزات در سینما بسیار بالاست و هزینه میلیاردی نیاز دارد، البته موافق قیمت بالای بلیط سینما نیستم ولی باید فکری برای سامان دادن به این وضعیت کرد. شما فرض کنید یک خانواده ۵ نفره بخواهند به سینما بروند با احتساب هزینه هزینه رفت و آمد و بلیط و تنقلات، معادل ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان پول نیاز است و برای یک کارگر ساده این مبلغ بسیار هنگفتی است و با این اوضاع اقتصادی سخت در کشور، فرد ترجیح میدهد این مبلغ را صرف خرید گوشت و میوه برای خانواده کند و در تلویزیون فیلم ببینند.
آیندهای نامشخص برای سینما فرهنگ اراک
بیات درباره شرایط فعلی سینما فرهنگ اراک توضیح داد: به دلیل فوت مالکین سینما و حضور وارثین آن در خارج از کشور، وضعیت این سینما نامشخص است. با وجود اینکه استاندار، بخشدار، معاون استاندار و مدیرکل ارشاد استان مرکزی اقدامات و تلاشهای بسیاری جهت احیای این سینما انجام دادند، اما ظاهرا وارثان این ملک راضی به بازگشایی آن نیستند و هیچ آینده مشخصی برای آن قابل پیشبینی نیست.
وی ادامه داد: البته باید گفت تعطیلی و کمبود سینما تنها محدود به استان مرکزی نیست بلکه حتی در شهرهای بزرگ مانند تهران نیز حدود ۱۰ الی ۱۵ سینما در سالهای اخیر تغییر کاربری دادهاند برای نمونه می توان به سینما عصرجدید در تهران که پاتوق دانشجوها بود و محیط بسیار دنج و دلنشینی داشت، اشاره کرد که گویا از سال گذشته با وجود آنکه تهیه کنندهای بنام آنرا خریده، تعطیل شده است.
به گزارش ایسنا، در شهرستانهای دیگر استان مرکزی نیز با فقر سینمای استاندارد مواجه هستیم و بسیاری از این سینماها، سالنهای تئاتری هستند که تغییر کاربری دادهاند.
مسئله دردناک این است که این مشکل در تمامی کشور، نقطه بسیار پررنگی است که نادیده گرفته میشود. چگونه میتوان فرهنگ سازی کرد بدون آنکه ابزار فرهنگی و هنری داشته باشیم؟ مگر نه آنکه برای جنگ، اسلحه و تانک و فشنگ نیاز است؟ توسعه فرهنگ نیز نیازمند الزاماتی همچون سینما، کتابخانه، تئاتر و... میخواهد.
فقط لحظهای بیایید دنیای خشک و بیروح و پر از خشم امروز را بدون هنر تصور کنیم، چقدر قابل تحمل است؟
انتهایپیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری سینما فرهنگ آن زمان فیلم ها ساخت فیلم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۸۸۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
از آمار فروش هفته گذشته چه میدانید؟/ پرفروشترین اثر غیرکمدی
خبرگزاری مهر -گروه هنر-سیدامیرشایان حقیقی؛ برمبنای آمار سمفا تا ساعت ۲۲:۳۰ شنبه شب ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، تاکنون ۳ میلیون و ۶۷۱ هزار و ۲۰۶ نفر در ۱۰۰ هزار و ۸۱۳ سانسی که ۸ فیلم سینمای ایران در سالنهای سینمایی به نمایش گذاشته شدهاند، به تماشای آثار نشسته اند و فروشی نزدیک به ۲۲۱ میلیارد و ۷۰۱ میلیون و ۳۵۴ هزار تومان را برای سینمای ایران به ارمغان آوردهاند.
در هفت روز گذشته، فیلمهای سینمای ایران فرصت نمایش در ۲۱ هزار سانس را پیدا کرده و توسط ۸۷۱ هزار و ۷۴ نفر تماشا شده اند. سینمای ایران در این هفته تجربه افزایش نزدیک به ۳ هزار سانس برای نمایش فیلم را تجربه کرده و با افزایش ۳ هزار نفری مخاطبان نسبت به هفته قبلش مواجه بوده است؛ به این ترتیب در این هفته، میزان فروش سینمای ایران عددی معادل با ۴۹ میلیارد و ۲۰۱ میلیون و ۵۸ هزار تومان بوده و نسبت به هفته گذشته ۱۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.
بر این مبنا میانگین مخاطبان هر کدام از فیلمهای سینمای ایران در هر سانس عددی نزدیک به ۴۲ نفر بوده است در حالی که هفته گذشته این عدد نزدیک به ۳۲ نفر بود.
«مست عشق»؛ سبقت از همه رقبا تنها در سه روز
«مست عشق» از ۵ اردیبهشت به صورت همزمان بر پرده سینماها در ایران و ترکیه نقش بسته است، بلیت فروشی این فیلم از ۲ اردیبهشت آغاز شده بود و نه تنها تا قبل از اکران بیش از ۲۳ هزار بلیت با ارزشی بیش از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پیش فروش کرده و رکورد قابل توجهی در پیش فروش از خود برجای گذاشته بود بلکه این اثر تاریخی و غیر کمدی در رقابت با فیلم های سینمایی سال ۱۴۰۳ رکورد فروش روز نخست سینما را نیز از آن خود کرد.
فیلم «مست عشق» در نخستین روز نمایش عمومی خود، در یک رکوردشکنی بی سابقه توانست با جذب ۵۱ هزار مخاطب، رکورد فروش روز نخست سینما را از آن خود کند. مجموع فروش روز نخست این فیلم ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.
از همین رو «مست عشق» پرفروشترین فیلم هفته گذشته محسوب میشود زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون و ۵۵۷ هزار تومان دست پیدا کند؛ این فیلم با در اختیار داشتن ۴۶۵ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲۸۷ هزار نفر تماشا شده است، بر مبنای آمار ارایه شده، میانگین مخاطبان فیلم «مست عشق» در هر سانس، عددی نزدیک به ۶۵ نفر است.
به این ترتیب این فیلم سینمایی تنها با گذشت سه روز از اکران خود توانسته است با سبقت از فیلم کمدی «تمساح خونی» که در تمام سال ۱۴۰۳ رتبه اول فروش هفته را در اختیار داشته است، پرفروش ترین فیلم هفته گذشته باشد. جهت آشنایی بیشتر «با مست عشق» میتوانید گزارش «نگاهی به «مست عشق» از تعطیلی تا اکران/ حواشی بیپایان یک اثر فاخر» را بخوانید.
«تمساح خونی» همچنان پرفروشترین فیلم سال ۱۴۰۳ محسوب میشود اما در رده دوم جدول فروش هفتگی قرار میگیرد زیرا این فیلم توانسته در هفت روز گذشته به فروشی معادل با ۱۱ میلیارد و ۶۰۴ میلیون و ۴۲۴ هزار تومان دست پیدا کند.
«تمساح خونی» که اکران خود را از ۱۶ اسفند ماه سال قبل در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۶۴۸ سالن سینما در سال جاری، توسط ۲ میلیون و ۳ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۱۲۲ میلیارد تومان رسیده است. این فیلم همچنان پرفروشترین فیلم سینمایی سال ۱۴۰۳ است.
«سال گربه» دی گر کمدی این روزهای سینما در رده سوم جدول پرفروشترین آثار سینمای ایران در هفت روز گذشته و بعد از «تمساح خونی» قرار میگیرد. ۹ میلیارد و ۳۵۹ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان عددی است که از فروش فیلم مصطفی تفی زاده در هفت روز گذشته اعلام شده است.
«سال گربه» که اکران خود را از ۲۲ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ به سرگروهی پردیس سینمایی مگامال آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۵۴۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۴۹۲ هزار نفر تماشا شده و با فروش ۹ میلیاردی در هفته گذشته به فروشی بیشتر از ۲۸ میلیارد تومان رسیده است.
چه فیلمهایی در رده چهارم تا هشتم قرار دارند
«بی بدن» در جایگاه چهارم جدول پرفروش های هفته قرار دارد و در یک هفته گذشته فروش معادل با ۴ میلیارد و ۸۸۲ میلیون و ۶۴۷ را به نام خود ثبت کرده است.
«بی بدن» که اکران خود را از ۲۳ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ در قالب اکران نورورزی آغاز کرده است، با در اختیار داشتن ۴۹۴ سالن سینما در سال جاری، توسط ۵۱۴ هزار نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۳۱ میلیارد تومان رسیده است.
افزایش مخاطب فیلمها در هفته ای که گذشت
«آسمان غرب» به تهیهکنندگی حبیب والی نژاد نیز در یک هفته گذشته توسط ۳۶ هزار و ۹۲۳ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون تومان رسیده است و نسبت به هفته قبلی فروش خود را افزایش داده است به این ترتیب این اثر در رده پنجم جدول فروش هفتهای که گذشت قرار میگیرد.
فیلم سینمایی «ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی سیدعلی موسوی نژاد با فروش ۳۱ هزار بلیت در جایگاه ششم گیشه فروش سینماها قرار میگیرد. این فیلم نیز با در اختیار داشتن ۲۲۳ سالن سینما و ۱۰۴۰ سانس در هفت روز گذشته، پذیرای بیش از ۳۱ هزار مخاطب بوده است و به فروشی معادل با ۱ میلیارد و ۷۹ میلیون و ۳۹۲ هزار تومان رسیده است.
«آپاراتچی» نیز در هفت روز گذشته توسط ۱۰ هزار و ۶۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی بیشتر از ۵۰۴ میلیون تومان رسیده است. بنابراین این فیلم نیز در رده هفتم جدول فروش قرار دارد.
«نوروز» به کارگردانی سهیل موفق نیز با در اختیار داشتن ۱۴۲ سالن سینما در هفت روز گذشته، توسط ۸ هزار و ۳۳۸ نفر تماشا شده است و به فروشی معادل ۳۳۶ میلیون و ۸۹۹ هزار تومان دست یافته است. به این ترتیب این فیلم نیز در رده هشتم جدول پرمخاطبترین آثار هفت روز گذشته سینمای ایران قرار میگیرد.
«پرویز خان» به تهیهکنندگی عطا پناهی نیز در یک هفته گذشته توسط ۱ هزار و ۸۸۱ نفر تماشا شده و به فروشی معادل با ۸۲ میلیون تومان و ۵۴۲ هزار تومان رسیده است. به این ترتیت این اثر همچون هفته گذشته در انتهای جدول فروش هفتهای که گذشت قرار گرفته است.
به نظر میرسد برخلاف ۲ فیلم «نوروز» و «پرویز خان» که در هفته گذشته کاهش فروش داشتند سایر فیلم های سینمایی افزایش فروش و مخاطب را تجربه کرده اند و می توان گفت هفته گذشته، هفته خوبی برای سینمای ایران بوده است.
کد خبر 6090451