Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد محبی، کارشناس حقوقی گفت: در دوره تحول دستگاه قضا اقدامات خوبی در زندان‌ها صورت گرفته است، اما اگر بخواهیم به بهترین کاری که اتفاقاً موجب حل مشکلات دیگر نیز شده است، اشاره کنیم باید به عنوان «سیاست حبس زدایی دستگاه قضا» برسیم.

خبرگزاری میزان _ آنا نوشت: حدود سه سالی می‌شود که دستگاه قضا از یک حالت پایدار و بعضاً ایستا به حالتی پیشرو و فعال در اکثر زمینه‌ها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درحقیقت طرح تحول دستگاه قضائی که مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده، به گفته متخصصان این حوزه تا به اینجای کار به خوبی پیش رفته است و تمام اقدامات شایسته‌ای که از سوی حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی آغاز شده بود، در دوره حجت‌الاسلام اژه‌ای نیز ادامه پیدا کرد.

یکی از اقدامات شایسته‌ای که از دوره قبل آغاز و اتفاقاً مورد تأکید حجت الاسلام محسنی‌اژه‌ای نیز قرار دارد، توجه به امور زندانیان و رسیدگی به مشکلات آنهاست، به‌طوری که در همین پنج ماهی که وی سکاندار قوه عدلیه شد از زندان‌های رجایی شهر کرج، اوین، دماوند و ایلام بازدید کرد و ضمن دیدار چهره‌به‌چهره با آنان از نزدیک با آن‌ها گفتگو کرد و در جریان مشکلات آن‌ها قرار گرفت و به مسئولان امر تأکید داشت که رسیدگی به مشکلات و تأمین نیاز‌های رفاهی زندانیان را در دستور کار خود قرار دهند.

تاکید دستگاه قضا بر بازپروری و تحول زندان‌ها

در واقع رسیدگی به امور زندان‌ها به طور ویژه اقدامی بود که باید خیلی زودتر از این‌ها توسط روسای قبلی انجام می‌گرفت. در دوره تحول دستگاه قضائی تأکید بسیاری بر بازپروری و تحول زندان‌ها شده است که از نتایج آن هم می‌توان به کاهش جمعیت کیفری با توجه به سیاست حبس زدایی، تفکیک زندانیان، استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، بررسی فوری پرونده محکومان، تسهیل در اعطای مرخصی و استفاده افراد از آزادی‌های مشروط، افزایش قضات ناظر بر زندانها، تلاش اعضای شورا‌های حل اختلاف برای کسب رضایت از خانواده اولیای دم، حضور اکثر زندانیان در کارگاه‌های اشتغالزایی، تأمین نیاز‌های رفاهی زندانیان، رسیدگی به خانواده زندانیان و واکسیناسیون آن‌ها و... و. اشاره کرد.

درخصوص برنامه تحولی که در زندان‌ها از سوی دستگاه قضائی در این مدت صورت گرفته، جواد محبی کارشناس حقوقی گفت: «در این مدت اقدامات خوبی در زندان‌ها صورت گرفته است، اما اگر بخواهیم به بهترین کاری که اتفاقاً موجب حل مشکلات دیگر نیز شده است، اشاره کنیم باید به عنوان "سیاست حبس زدایی دستگاه قضا" برسیم. توجه ویژه‌ای که قوه قضائیه به حبس زدایی داشته است، امروزه منجر به این موضوع شده تا قضات ما تا مجرمی را در دادگاه می‌بینند دیگر به سراغ صدور حکم حبس برای فرد نروند، چرا که امروز استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس که اتفاقا منجر به کاهش جمعیت کیفری در زندان‌های کشور شده است نیز مورد توجه است.»

وی با بیان این‌که دستگاه قضائی برخی از متهمان را در گذشته به مدت طولانی در زندان نگهداری می‌کرد تا پرونده آن‌ها رسیدگی شود ادامه می‌دهد: «همین امر موجب افزایش آمار زندانیان می‌شد، اما درحال حاضر با تدابیری که در دوره تحول قوه قضائیه اندیشیده شده است، به قضات تأکید شده تا در اسرع وقت تکلیف پرونده‌ها را مشخص کنند تا افراد با صدور حکم به زندان بروند و اگر هم که مجازات جایگزین حبس نصیب آن‌ها شد که چه بهتر.»

این پژوهشگر حقوقی با اشاره به دیگر اقدامات دستگاه قضائی که در دوره تحول برای رفاه حال زندانیان صورت گرفته است، می‌گوید: «اقدام موثر بعدی که در این دوره به آن پرداخته شد، تعیین تکلیف زندانیان مهریه بود به طوری که قرار شد تا افرادی که توانایی پرداخت مهریه را ندارند از زندان آزاد شوند و با قسط بندی بتوانند بدهی خود را بدهند. البته این مورد شامل افرادی که توانایی مالی خوبی دارند، اما از پرداخت مهریه امتناع می‌کنند، نمی‌شود. در سال گذشته حدود ۲ هزار زندانی مهریه در کشور داشتیم که این آمار در سال جدید با توجه ویژه دستگاه قضائی به زندانیان مهریه با کاهش چشمگیری مواجه شده است که این امر نیز در نهایت منجر به کاهش جمعیت کیفری در کشور شده است؛ بنابراین همانطور که گفته شد اکثر اقدامات دستگاه قضا در درخصوص زندان‌ها حول سیاست حبس زدایی است که به بهترین نحو ممکن در حال اجراست.»

اولویت دستگاه قضائی حفظ کرامت زندانیان است/ ۵۰ درصد زندانیان در کارگاه‌های اشتغالزایی مشغول هستند

محبی با بیان اینکه صحبت درباره اقدامات تحولی دستگاه قضا نمی‌تواند در قالب یک گزارش گنجانده شود، ادامه می‌دهد: «حفظ کرامت و ارزش قائل شدن به حقوق زندانیان برنامه دیگری است که در این مدت مورد تأکید رئیس جدید دستگاه قضاست. برای مثال با همین رویکرد تاکنون حدود ۸۰ درصد از زندانیان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند و از طرفی ۵۰ درصد آن‌ها نیز در کارگاه‌های اشتغالزایی و کسب مهارت مشغول هستند. رویکرد دستگاه قضائی در این مورد نیز اینگونه بوده تا افراد با توجه به مهارتی که کسب کرده اند، وارد جامعه و بازار شوند. چراکه مطالعات نشان داده، گرایش افراد بیکار به سمت بزه بیشتر از سایر افراد است. از طرفی افرادی که از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده می‌کنند نیز با توجه به مهارتی که کسب کرده اند در نهاد‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند. البته تا اینکه زندان‌های ما به وضعیت مطلوبی که در شأن نظام جمهوری اسلامی است برسند، فاصله داریم، اما همین اقداماتی که تاکنون نیز صورت گرفته امیدی در دل مردم ایجاد کرده تا وضعیت زندان‌ها از جهات مختلف بهبود یابد. رسیدگی به سلامت، غذا، نیاز‌های رفاهی زندانیان، توجه به خانواده آن‌ها به خصوص زندانیانی که وضعیت مالی مناسبی ندارند، استفاده از پابند‌های الکترونیکی، تسهیل در اعطای مرخصی و اعطای آزادی‌های مشروط و... و. از دیگر اقداماتی است که مدنظر سازمان زندان‌ها قرار دارد.»

وی در پایان ادامه می‌دهد: «همان‌طور که در سند تحول سازمان زندان‌ها نیز به آن اشاره شده است، سازمان زندان‌ها وظیفه اصلاح مجرمین را برعهده دارد و اینگونه نیست که زندانبان‌ها وظیفه تأدیب و تنبیه آن‌ها را داشته باشند. البته ما معتقدیم تأدیب و تنبیه‌ای که به اصلاح منجر شود بسیار مفید فایده خواهد بود چراکه فرد اصلاح شده دیگر به سمت بزه نخواهد رفت. اگر سازمان زندان‌ها اشتغال را با افزایش کارگاه‌ها و البته مهارتهایش بیشتر از گذشته مورد توجه قرار دهد، می‌تواند قدم موثری در حوزه اصلاح مجرمین بردارد.»

اصلاح مجرمان در گرو اجرای دقیق سیاست حبس زدایی است

بنابراین همان‌طور که مشخص است، دستگاه قضائی در دوره تحول با هدف اصلاح مجرمان به سمت حبس زدایی رفته است که استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس نیز در همین مسیر قرار دارد. استفاده از حبس برای هر مجرم قطعاً دستگاه قضائی را از اهدافش نظیر پیشگیری، درمان و اصلاح دور می‌کند لذا قوه قضائیه با همین رویکرد در سال ۹۸ بیش از ۱۰۰ هزار حکم جایگزین حبس صادر کرد و بازنگری پرونده مجرمان واجد شرایط نیز با سرعت ادامه پیدا کرد، به طوری که در سال ۹۸ طبق اعلام دفتر سخنگوی دستگاه قضا ۱۱۴ هزار پرونده مورد بازنگری قرار گرفت و برای برخی از آن‌ها مجازات جایگزین حبس صادر شد و همین اقدامات منجر به کاهش جمعیت کیفری در کشور شد.

این اقدامات ادامه داشت و از طرفی ۱۵ دوره عفو برای واجدین شرایط صورت گرفت و از همه مهم‌تر دستگاه قضائی از لحاظ استفاده از تکنولوژی نیز رشد به‌سزایی داشته است، به طوری که تاکنون ۳ هزار نفر از پابند‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند و بنا شده تا پایان سال تعداد این پابند‌ها به ۲۰ هزار مورد نیز برسد.

کار‌های مذکوری که از سوی دستگاه قضائی صورت گرفته است، نه تنها در راستای حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری محسوب می‌شود بلکه این امکان را به زندانیان می‌دهد که در کنار خانواده و البته تحت نظارت دستگاه قضائی به زندگی خود ادامه دهند. استفاده از پابند‌های الکترونیکی برای زندانیان بانوان نیز بسیار حائز اهمیت بوده است، چراکه اگر از خانواده‌ای مادر را جدا کنیم، زمینه فروپاشی بنیان یک خانواده را فراهم کرده ایم، بنابراین قوه قضائیه با این اقدامات جلوی دیگر مشکلات و آسیب‌های اجتماعی احتمالی را نیز گرفته است.

گفتنی است، در سند تحول قضائی که در سال ۹۸ از سوی آیت الله ابراهیم رئیسی ابلاغ شده بود، در امور زندان‌ها تأکید بسیاری به اصلاح مجرمان داشت که برای محقق شدن این اصلاح، نیاز به اجرای فرآیند‌هایی داشتیم که در نهایت منجر به کاهش جمعیت کیفری می‌شود و به طور کلی موضوع حبس زدایی را پیش می‌برد، لذا امیدواریم روند حبس زدایی در زندان‌ها مانند سه سال گذشته ادامه پیدا کند تا هم منجر به کاهش آمار زندانیان در کشور باشیم و هم شاهد بروز سالم سازی فضای جامعه باشیم. البته بازدید حجت الاسلام اژه‌ای در این ۵ ماه ابتدایی که سکاندار قوه عدلیه شدند از زندان‌های اوین، رجایی شهر کرج، ایلام و دماوند این امید را می‌دهد که سیاست‌های حبس زدایی و توجه به اصلاح مجرمان که از زمان حجت الاسلام رئیسی آغاز شده بود همچنان نیز ادامه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: عضو حزب اتحاد ملت: ملاقات بدون واسطه رئیس قوه قضائیه با زندانی‌ها در تغییر دیدگاه مردم موثر است

انتهای پیام/

خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: قوه قضاییه رئیس قوه قضاییه

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: قوه قضاییه رئیس قوه قضاییه مجازات های جایگزین حبس منجر به کاهش جمعیت کیفری سیاست حبس زدایی تحول دستگاه قضا سازمان زندان ها اصلاح مجرمان دستگاه قضائی دوره تحول حجت الاسلام زندان ها قوه قضائیه کارگاه ها صورت گرفت پابند ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۸۹۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است

ایسنا/فارس مشاور وزیر و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در بازدید از طرح‌های تأمین آب جهاد آبرسانی در فارس تأکید کرد: محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است.

میثم جعفرزاده در سفری دو روزه به استان فارس ضمن بازدید از چند طرح و پروژه تأمین آب شهری و روستایی در شهرستان‌های فسا و مرودشت، محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب را از سیاست‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم عنوان و جهاد آبرسانی را دستان محرومیت زدا در این حوزه توصیف کرد.

وی در روز نخست سفر با حضور در شهرستان فسا در شرق استان فارس به اتفاق علی جان صادق‌پور، مدیر عامل شرکت آبفا فارس و حسنعلی محمدی، منتخب مردم شهرستان فسا در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از عملیات اجرای خط انتقال آب چاه‌های منطقه چهل چشمه(بخش رونیز) به شهر فسا و پروژه آبرسانی به این شهر از منطقه مهدی‌آباد و موردی بازدید و بر تسریع در عملیات اجرایی تأکید کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس به منظور تامین پایدار آب شرب بخشی از شهر فسا، با اضافه شدن ۲ حلقه چاه جدید به ۴ حلقه چاه قبلی در منطقه چهل چشمه بخش رونیز، ظرفیت خط انتقال این مجموعه آبرسانی به منظور انتقال آب ۶ حلقه چاه کاهش یافت که بر همین اساس اجرای خط انتقال جدید آب با افزایش ظرفیت انتقال، در دستور کار قرار گرفته و در حال اجراست.

وی در تشریح طرح آبرسانی به شهر فسا از منطقه مهدی آباد و موردی نیز گفت: این طرح شامل حفر ۲ حلقه چاه و اجرای خط انتقال آب با لوله‌های ۸۰۰ میلیمتری است که اجرای خط انتقال پایان یافته و با برق رسانی و تجهیز چاه‌های مزبور، این طرح در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مشاور وزیر و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در ادامه از طرح آبرسانی به مجموعه ۴ روستایی جنگل(آب آسمانی) شامل تأمین آب شرب روستاهای آب آسمانی، سلیمان‌آباد، تل زیره و پانل با اجرای۳۲۰۰ متر خط انتقال دیدن و بر تسریع در عملیات اجرای مرحله تکمیلی این طرح تأکید کرد؛ در همین راستا بخش بزرگی از این طرح شامل احداث ۳ باب مخزن ذخیره، ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال نیز پیش از این اجرا و گشایش یافته است.

در بازدید جعفرزاده از وضعیت آبرسانی به روستاهای بخش ششده و قره بلاغ نیز حفرو تجهیز ۴ حلقه چاه جدید به منظور آبرسانی به روستاهای این بخش در دستور کار قرار گرفت.

در بازدید از روستاهای بخش پشتکوه شهرستان فسا هم بر تکمیل طرح آبرسانی به مجموعه ۴ روستایی بیشه زرد از چاه‌های میان شهر شامل اجرای ۱۰ کیلومتر خط انتقال، احداث یک باب ایستگاه پمپاژ و ۲ باب مخزن ذخیره ۱۰۰ و ۲۰۰ متر مکعبی و همچنین تکمیل پروژه ۸ کیلومتری خط انتقال آب از چاه‌های مزبور به روستاهای بیدزرد و سده با همکاری جهاد آبرسانی و مشارکت خیرین نیکوکار تأکید شد.

مشاور وزیر و رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در روز دوم سفر خود به استان فارس به اتفاق رضا عسکری معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفا فارس به شهرستان مرودشت در بخش مرکزی استان فارس رفت و از طرح آبرسانی به مجموعه ۶ روستایی تنگ شول(شول بزی) در بخش کامفیروز بازدید کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی آبفا فارس، طرح آبرسانی به مجموعه تنگ شول مشتمل بر ۲۲ کیلومتر خط انتقال، ۸ باب مخزن ذخیره، ۲ باب ایستگاه پمپاژ و یک حلقه چاه به عمق ۳۰۰ متر با دبی ۱۳ لیتر بر ثانیه می باشد. در حال حاضر ۶ کیلومتر خط انتقال و ۴ کیلومتر شبکه توزیع، به علاوه ۸ باب مخزن ذخیره با ظرفیت مجموعا ۱۵۵۰متر مکعب و یک باب ایستگاه پمپاژ احداث شده و یک حلقه چاه این طرح نیز حفر و تجهیز شده است.

در حال حاضر از طریق اعتبارات محرومیت‌زدایی ۶ کیلومتر دیگر از خط انتقال مطروحه در حال اجرا است و از طریق همین طرح دو پارچه روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۸۰ خانوار که تاکنون تحت پوشش آبرسانی نبوده‌اند، به زودی از نعمت آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • زندانیان ونزوئلا در تلاش برای فرار از زندان از ایستگاه پلیس سر در آوردند (فیلم)
  • فیلم/ نقشه فراری که زندانیان را به مقر پلیس رساند
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان
  • کمک ۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس
  • رهاورد ۱۶ جشن گلریزان ستاد دیه استان فارس اعلام شد
  • ضرورت انتقال زندان به خارج از شهر زرند
  • کمک ۱۷۰ میلیون تومانی نیرو‌های یگان حفاظت زندان‌های فارس به جشن گلریزان
  • محرومیت‌زدایی در حوزه آب شرب از سیاست‌های وزارت نیرو است
  • (ویدئو) غافلگیری زندانیان هنگام فرار از تونل حفر شده در زندان