Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آخرین نیوز»
2024-05-01@12:14:19 GMT

جزئیات اخذ مالیات؛ از خودرو تا خانه‌های لوکس

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۰۷۸۶

جزئیات اخذ مالیات؛ از خودرو تا خانه‌های لوکس

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری موج، با دو مصوبه جداگانه مجلس شورای اسلامی در تاریخ پنجم اسفندماه سال گذشته، شرایط دریافت مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس مشخص شد.

بر اساس این مصوبات قانونی، تمامی مالکان حقیقی و حقوقی انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین، دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، بر اساس جدول زیر مشمول مالیات سالانه خودرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  سقف ارزش ریالی میزان مشمول مالیات درصد مالیات تا مبلغ ۱.۵میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان یک درصد تا مبلغ ۳ میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان دو درصد تا مبلغ ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان سه درصد   نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد تومان چهار درصد

ماخذ محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند نیز قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام شده است. برای خودروهایی که بعد از اعلام این سازمان تولید یا وارد می‌شوند نیز، بلافاصله تعیین و اعلام خواهد شد.

همچنین مجلس درباره خانه های لوکس نیز تصویب کرد که در سال ۱۴۰۰ واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای گران‌ قیمت طبق جدول زیر مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شوند. بر این اساس، خانه‌هایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید در بهمن امسال این مالیات را پرداخت کند؛ البته، خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

میزان مشمول مالیات درصد مالیات نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان یک در هزار نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان دو در هزار نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان سه در هزار نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان چهار در هزار نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

بر اساس این دو مصوبه قانونی مجلس شورای اسلامی، سازمان امور مالیاتی کشور مکلف بوده است تا نسبت به تعیین دارایی‌های مشمول و ارزش آن‌ها حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ اقدام کند و به اطلاع اشخاص مشمول برساند. آیین نامه اجرایی مربوط به این مصوبات نیز باید توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و حداکثر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب هیئت وزیران می‌رسید اما گزارش نظارت مستمر بر اجرای بودجه ۱۴۰۰ دیوان محاسبات کشور که اخیرا منتشر شده، نشان می دهد که اجرای مالیات بر خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس به جهت عدم تصویب مقررات در دولت، همچنان صفر است.

محمود علیزاده معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در این زمینه توضیح داد: مالیات خانه و خودروهای لوکس در سال گذشته منوط به آیین‌نامه‌ای بوده که باید توسط دولت تصویب می‌شده است. پیش نویس این آیین‌نامه در موعد مقرر از سوی سازمان امور مالیاتی تنظیم و از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی به دولت تقدیم شد، اما دولت آن را تصویب نکرده است تا بر مبنای بودجه سال گذشته مالیات خانه ها و خودروهای لوکس اخذ شود.

او افزود: درباره مالیات خانه و خودروهای لوکس برای امسال نیز، در موعد مقرر آیین‌نامه‌های مرتبط توسط سازمان امور مالیاتی تنظیم و تقدیم دولت شد. کمیسیون اقتصادی دولت هم آن را تصویب کرده است. پس از طرح در هیئت دولت و تصویب آن، از آن جا که مکانیسم اخذ این مالیات آماده است، بلافاصله قانون اجرا خواهد شد.

منبع: آخرین نیوز

کلیدواژه: هزار نسبت به مازاد سازمان امور مالیاتی خودروهای لوکس میلیارد تومان مشمول مالیات آیین نامه سال ۱۴۰۰ خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت akharinnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آخرین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۰۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اخطار به صاحبان خانه های خالی برای پرداخت مالیات

سخنگوی کمیسیون اصل نود گفت: طبق گزارش مدیران سامانه املاک و اسکان، تاکنون ۵۷۰ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی و اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.

به گزارش ایسنا، علی خضریان در تشریح نشست این کمیسیون جهت نظارت بر حسن اجرای قوانین موضوع فعالیت سامانه املاک و اسکان گفت: با توجه به اینکه با پیگیری‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مراحل راه اندازی و فعالیت ابتدایی سامانه آغاز شده، این جلسه در جهت احصای موانع و مرتفع کردن آنها در جهت اجرای کامل برگزار شد.

وی افزود: کمیسیون از ابتدای دوره فعالیت خود در مجلس یازدهم موضوع سامانه املاک و اسکان را پیگیری کرده و این حکم قانونی که از سال ۱۳۹۴ یعنی زمان تصویب ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اجرایی نشده بود، در مراحل اولیه و استقرار سامانه اجرا شد. پس از آن در مراحل مختلف و با تشکیل جلسات تخصصی و با حضور دستگاه‌های مرتبط وظایف هر دستگاه در تعامل با سامانه املاک و اسکان پیگیری و احکام آئین نامه‌ها و مقررات اجرا شدند.

خضریان اضافه کرد: در این جلسه که با حضور مدیران وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون به ریاست حجت‌الاسلام پژمانفر برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه املاک و اسکان گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند و بر اساس گزارش‌های اعلامی تا به حال ۵۷۰ هزار واحد خانه خالی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطارهای لازم به صاحبان آنها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: تاکنون بیش از ۷۰ درصد اطلاعات اسناد تک برگ ارائه شده از سوی سازمان ثبت اسناد در سامانه وارد شده است و  با اتصال سامانه خودنویس، اطلاعات مؤجران و مستأجران نیز به این سامانه متصل شده است. همچنین در حال حاضر اطلاعات خرید و فروش در دفاتر اسناد رسمی نیز به صورت برخط به سامانه املاک و اسکان اتصال یافته است و در حال حاضر محل سکونت اصلی ۷۵ میلیون کد ملی بر مبنای کدپستی در سامانه مذکور احصاء شده است.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد و سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد، اقدامات اولیه را برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ازدواج طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک انجام دهد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد اقدامات دستگاه‌های اجرایی به دقت توسط این کارگروه رصد شده و در صورت استنکاف دستگاه‌ها از انجام تکالیف قانونی خود، این موارد ضمن ارجاع به مرجع قضایی، مطابق قانون برای اقدامات نظارتی به کمیسیون اصل نود ارسال شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اخطار به صاحبان خانه‌ های خالی برای پرداخت مالیات
  • نرخ مالیات بر عایدی سرمایه املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟
  • (تصاویر) خودروی لوکس چینی که قرار است به جنگ ب‌ام‌و و بنز برود
  • اخطار به صاحبان خانه های خالی برای پرداخت مالیات
  • این خودروی لوکس چینی به جنگ مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و می‌رود /عکس
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس
  • اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود
  • واکاوی ادعای مدیر شهرداری تهران درباره تمیز بودن تهران نسبت به پاریس | گردشگران و روزنامه های معتبر دنیا درباره این شهر لوکس فرانسوی چه می گویند؟
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • معافیت‌های خودرو در طرح مالیات بر عایدی سرمایه