سینمای اصغر فرهادی طبع قصه دوست تماشاگر ایرانی را برمی انگیزد
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۰۹۷۴۷۳
به مناسبت روز ملی سینما و در ادامه سلسله نشستهای تاریخ شفاهی، موزه سینمای ایران طی یک هفته هر روز گفتگوی تفضیلی با یکی از عوامل تاثیرگذار سینمای ایران را منتشر می کند. امروز 22 شهریورماه ناگفته های «فرهاد توحیدی » از فیلمنامه نویسان پیشکسوت سینمای ایران را میخوانید.
فرهاد توحیدی با اشاره به اینکه در شهر فرهنگ و تمدن متولد شده است، گفت: شهر رشت این روزها به عنوان یکی از شهرهای خلاق در یونسکو ثبت شده است و من به خودم میبالم که در این شهر به دنیا آمدم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه فیلمنامه «مرد عوضی» را در سال ۷۵ نوشته است، توضیح داد: ایده اولیه این فیلمنامه از خبر روزنامه همشهری گرفته شده که در صفحه پزشکیاش نوشته بود بانک مغز آمریکا با کمبود مغز موجه شده است با خواندن این مطلب مانند کارتنها که بالای سرشان علامت سوالی ایجاد میشود چراغی بالای سرم روشن شد .
توحیدی درباره کمال تبریزی و مرضیه برومند که بیشترین همکاری را با آنها داشته است، توضیح داد: فیلمنامهنویس مستقل که خود قصد کارگردانی ندارد شرط بقایش در سینما این است که با کارگردانهایی کار کند که اعتقاد به کارکردن بر روی فیلمنامه دیگران دارند. کمال تبریزی جز آن دسته از کارگردان هایی است که فیلمنامه نمی نویسد بنابراین میتوان راحت با او کار کرد. برخی کارگردانها هستند که فیلمنامه مینویسند و فیلمنامه را هم خوب میفهمند؛ با آنها هم میتوان کار کرد مانند همایون اسعدیان، مانی حقیقی، مرضیه برومند اینها علاوه بر اینکه دست به قلم هستند، فیلمنامه را هم خوب میفهمند.
وی خاطرنشان کرد: همکاری با کمال تبریزی همیشه برایم جذاب بوده و لذت بردم اما کار با مرضیه برومند کمی سخت تر زیرا او با نویسندگان سخت کار میکند اما به خاطر رفاقت و دوستی که به طور متقابل وجود داشت من توانستم به خوبی با او کار کنم. چند سریال از جمله «شهر موشها» را باهم کار کردیم. دعوا کردیم، بحث داشتیم اما همکاری خوبی داشتیم. مرضیه برومند از سینما تلقی خاصی دارد که البته در کار خودش استاد است.
وی ادامه داد: خیلیها به من میگویند که چرا کارگردانی نمیکنم و پاسخ من این است که هر فردی باید تواناییها و مزیتهای خود را بشناسد. من هیچ وقت سودای بازی و کارگردانی نداشتم و این گوشه را عمیقا دوست دارم. نوشتن برای من تنها امر معیشت نیست بلکه عشق، دغدغه و لذت است و هیچ چیزی به اندازه اینکار به من لذت نمیدهد و خلوت خودم را به هر چیز دیگری ترجیح میدهم.
توحیدی درباره زنده یاد «عباس کیارستمی» نیز گفت: همیشه به عباس کیارستمی به عنوان یک استاد نگاه کردم و دوبار در سفر خارجی از جمله جشنواره فیلم کن باهم همسفر بودیم و در دوره خانه سینما زمانیکه می خواستیم اولین آکادمی را تشکیل دهیم کوشش کردیم تا او ریاست آنرا قبول کند.
وی خاطرنشان کرد: من زمانی با او آشنا شدم که هنرمند جا افتاده و شکل گرفته ای شده بود و تجربیات بزرگی را پشت سر گذاشته بود و مهمترین فیلم داستانی خود به نام «گزارش» را ساخته بود و بعد از انقلاب هم همچنان فیلم های مهمی همچون خانه دوست کجاست را ساخت. کیارستمی برای خود جریم و ساحتی داشت و سبک جدیدی را شروع کرده بود که با روحیه جستجوگر و تجربهگرای او نزدیکی بیشتری داشت .
توحیدی توضیح داد: من از یک سنتی می آمدم که تصورم این بود که خادم صنعت سینما هستم زیرا همیشه سینما را در وجه صنعتی آن دوست داشتم و تصورم این است مسیر سینمای ملی در کشور ما از مسیر داستان گویی می گذرد و ما هنوز این مسیر را در سینمای ایران با کمال طی نکرده ایم . امروز اگر سینمای اصغر فرهادی صاحب اقبال است به این دلیل است که او قصه را به خوبی تعریف می کند و از این جهت طبع قصه دوست تماشاگر ایرانی را برمی انگیزد.
وی درباره توصیه اش به جوانان علاقمند به بازیگری و سینما بیان داشت: همیشه به جوانانی که در آموزشگاههای آزاد و دانشگاه با آنها در ارتباط هستم میگویم. هر فردی باید کاری را انتخاب کند که آن کار به او لذت بدهد. کار باید مانند بازی باشد. همانطور که میدانید کودکان بازی را دوست دارند و اگر به آنها کاری نداشته باشیم ۲۴ ساعت بازی میکنند و اگر به کاری آنها را مجبور کنیم ممانعت میکنند و دوباره سراغ بازی میروند زیرا غایت بازی چیزی جز لذت نیست.
کارهم به همین شکل است یعنی اگر لذنبخش باشد همه ۲۴ ساعت را فدای کار میکنیم بنابراین توصیه میکنم کاری که به آنها لذت نمیدهد و با اجبار به آن میپردازند را رها کنند زیرا در آن موفق نمیشوند . ممکن است از نظر اقتصادی موفق شوند اما همه زندگی اقتصاد نیست و رضایت امری درونی است . شادمانگی در حوزهای بدست میآید که به ما لذت ببخشد بنابراین اگر این لذت را در بازیگری احساس میکنند به سمت آن بروند اما به سودای چیزی سراغ کاری نروند یعنی سودای مشهورشدن و پول درآورن به هیچ وجه پایدار نیست.
بیشتر بخوانید
فرهاد توحیدی: بدون پژوهش یک پای تولید اثر هنری میلنگدمنبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: سینمای ایران مرضیه برومند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۰۹۷۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جابهجایی بیش از ۴۰ هزار تماشاگر مسابقه فوتبال با مترو
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ هادی زند از جابهجایی ۴۰ هزارو ۳۰۰ نفر از تماشاگران مسابقه فوتبال پرسپولیس و فولاد مبارکه سپاهان با این ناوگان خبر داد و درباره میزان جابهجایی مسافر توسط شبکه مترو تهران و حومه در این مسابقه گفت: ایستگاه ورزشگاه آزادی در خط پنج مترو چهارشنبه ۱۲اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مجموع رفت و برگشت پذیرای ۴۰هزارو ۳۰۰تماشاگر فوتبال بود.
وی افزود: در ساعات قبل از شروع بازی ۱۷هزار نفر با مترو به مجموعه ورزشی آزادی انتقال داده شدند و بعد از پایان این مسابقه نیز ۲۳هزارو ۳۰۰ نفر از تماشاگران به این ایستگاه مراجعه و از طریق مترو به ایستگاه تهران (صادقیه) و ایستگاه گلشهر منتقل شدند.
زند خاطرنشان کرد: با توجه به استقبال مسافری و به منظور رفاه بیشتر تماشاگران و مسافران علاوه بر قطارهای برنامه ریزی شده ۴ حرکت فوقالعاده نیز اعزام شد.
انتهای پیام/